De pe la noi, Editoriale — martie 5, 2014 at 10:00

“Vehiculând Speranțe”

by

O altă operă de artă din seria celor realizate în cadrul Simpozionului de Sculptură “Ion Vlad” – Călărași, 1998, este piesa “Veiculând Speranțe”, lucrare a artistului Dumitru Radu.

IMG_6650

Lucrarea este realizată integral din metal provenind de la fostul Combinat Siderurgic Călărași.

Despre această sculptură în metal, autorul afirmă că pentru a o realiza a folosit toate materialele găsite, adaptându-se contextului în care se desfășura întreaga acțiune, dar și resurselor existente, încercând să încropească o lucrare cât mai valoroasă artistic.

Rezultatul este uimitor, atât din perspectiva formei cât și a numelui găsit: “Vehiculând Speranțe”.

La prima vedere sculptura pare a fi o aglomerare de piese îmbinate întâmplător, însă la o privire mai atentă se poate constata cu ușurință planul înclinat cu perspectivă ascendentă care stă la baza ideii: totul pare să sugereze dorința de “ mai mult”, de “mai bine”, de “mai sus”.

Denumirea “Vehiculând Speranțe”a fost aleasă de către autor încă de la procurarea materialelor componente, odată cu rol funcțional în Combinatul Siderurgic Călărași, colosul industrial care în sine reprezenta speranța de progres a unei națiuni, a unei generații. Tăind părți din trupul mort al combinatului pentru a crea, pentru a da viață unei opere de artă, Dumitru Radu a realizat că de fapt vehicula speranțele unei generații călărășene: le lua de unde muriseră ducându-le în zona nemuritoare a artei. Fiecare fier sudat era o speranță renăscută.

Din perspectivă peisagistică sculptura este elementul principal din sit ce domină spațiul. Cu toate acestea amplasarea ar fi putut fi într-o locație cu deschidere mai amplă.

Pentru o mai buna valorificare a actualului amplasament se impune renunțarea la aliniamentul actual și abordarea unei amenajări minimaliste.

RuxyÎn momentul de față zona în care este amplasat monumentul este o zonă de tranzit, fapt care nu favorizează o analiză atentă a operei și nu încurajează staționarea eventualilor privitori.

Alegerea locației este explicată de autor ca datorându-se faptului că diagonala orientată spre cer nu întâlnea nici un obstacol în direcția către nemărginit. Mai mult decât atât ca printr-o împlinire prin voința divină a acesti opere de artă planul ascendant este îndreptat către un lăcaș de cult, biserica fiind dintotdeauna generatoare, păstrătoare și purtătoare de speranțe, iar Dumnezeu parcă singurul care le mai poate împlini.

Ruxandra- Maria IONESCU – Peisagist

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page