Lifestyle, Sănătate — noiembrie 13, 2015 at 19:44

Stresul poate fi evitat prin alimentație

by

Mâncarea poate influența în mod semnificativ stresul.  Așa că este bine să știi care sunt alimentele ”problemă”, pe care să le eviți în perioadele tensionate.

ciocolata

Stresul reprezintă una dintre marile probleme ale omenirii în zilele noastre. Iar stilul alimentar pe care îl adopți îți influențează nu doar forma fizică și greutatea, ci și energia pe care o ai, starea de bine a organismului, dar îți poate și accentua nivelul de stres. Specialiștii spun că o persoană care are o dietă sănătoasă și echilibrată este mult mai puțin stresată comparativ cu o alta care are o hrană săracă în vitamine și în substanțe nutritive.

Alimente care accentuează stresul

“Pe lista alimentelor care pot acutiza nivelul de stresul sunt incluse: ceaiul negru, cafeaua, cacaoa, băuturile energizante, mâncarea de tip fast food, junk food, cașcavalul, carnea roșie și băuturile carbogazoase, mai ales cele care conțin cafeină, și zahărul. Nu trebuie să le excluzi, dar acordă o mai mare atenție asupra cantității.”

  • Ceaiul negru, cafeaua, băuturile cu cacao și cele energizante sunt primele neindicate în perioadele de stres. Pot ajuta pe moment o persoană obosită, dar conțin și neuro-stimulatori (cafeină, teobromină) care s-au dovedit că ridică nivelul de nervozitate. Stresul favorizează anxietatea și poate cauza insomnie.
  • Mâncarea de tip junk food și multe dintre tipurile de mâncare fast-food pot fi gustoase, dar nici măcar nu se apropie de ceea ce ar trebui să însemne o dietă sănătoasă. Conțin un nivel ridicat de proteine, grăsimi și carbohidrați (care nu includ și vitamine sau minerale) și pot induce apariția stresului. Reducerea nivelului de stres se face prin echilibrarea vitaminelor și a mineralelor.
  • Sucurile dulci și/sau îmbuteliate sunt pline de calorii nefolositoare și nu conțin vitamine sau minerale. Iar dioxidul de carbon din băuturile carbogazoase agravează stresul. De aceea, băuturile răcoritoare ar putea fi considerate adaosuri nefolositoare în dietă.

Cele mai bune opțiuni

Sunt numeroase alimente care te ajută să reduci stresul, iar cele mai importante dintre acestea sunt: apa, legumele și fructele proaspete, peștele, supele, iaurtul și diverse plante.

  • Fructele și legumele de sezon furnizează o întreagă gamă de vitamine și minerale benefice în combaterea stresului. Iar legumele conțin o cantitate mare de fibre care ajută în tratarea constipației, un alt motiv de stres pe termen lung.
  • Peștele conține acizi grași omega 3, foarte buni pentru sănătatea inimii, și conține colină, precursorul acetilcolinei, necesară unui sistem nervos puternic, optim funcțional.
  • Iaurtul furnizează minerale, inclusiv calciu, esențiale pentru funcționarea impulsurilor nervoase, și lactobacili, microorganisme care ajută la digestia corectă a alimentelor.
  • Plante ca mușețel, tei, sunătoare și floarea pasiunii dau o stare generală de bine, relaxând atât corpul, cât și mintea.
  • Carnea de curcan este o sursă foarte bună de triptofan, precursor al serotoninei ”hormonul fericirii”. De asemenea, somonul, fasolea și mazărea. Alte alimente care stimulează producția de endorfine, tot ”hormoni ai fericirii”, sunt broccoli, spanac, sfeclă roșie.
  • Magneziul este un mineral esențial în controlul stării de bine. Surse importante: legume cu frunze verzi (spanac, varza kale, oleaginoase, avocado, boabe soia, ciocolată neagră).

Ciocolata este cel mai cunoscut antidepresiv alimentar

”Când suntem stresați sau deprimați simțim nevoia să consumăm dulciuri (în special). Alimentele bogate în carbohidraţi produc o creştere a concentraţiei de triptofan, precursor al serotoninei, <hormonul fericirii>. Ciocolata este cel mai cunoscut antidepresiv alimentar, ea conține 3 substanțe cu efect antistres, antidepresiv similar de amfetamină (produce stare de bine), anandamida (produce euforie) și triptofan. Trebuie sa alegeți ciocolata cu peste 70% cacao.”

Sursa:Dr. Gabriela Man, Specialist siguranța alimentului și sănătatea populației

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page