Politica, Politica naţională — martie 24, 2014 at 14:44

Strategia pentru euroalegeri: VARZĂ DE BRUXELLES

by

În prag de campanie electorală, senatorii şi deputaţii din Parlamentul României trăiesc la foc mic miza alegerilor europarlamentare. Cu ce mesaje îşi vor susţine candidaţii în euroalegeri? Citiţi mai jos o selecţie de propuneri care definesc, în fond, „strategia” oamenilor politici din România faţă de aceste alegeri „minore” – varză de Bruxelles!

alegeri europarlamentareCu aproximativ o lună înainte de startul campaniei pentru alegerile europarlamentare, deputaţii şi senatorii se antrenează pentru o strategie de succes. Când îi întrebăm care este reţeta care le va aduce un scor cât mai bun la alegerile din 25 mai, parlamentarii se eschivează, trimiţându-ne la specialiştii în marketing. Chiar şi aşa, unii ceva mai curajoşi au descris în linii mari ce puncte ar trebui scoase în faţă când vine vorba despre cursa pentru Parlamentul European. ”Să scoatem în evidenţă partea europeană”, susţine deputatul PDL Gheorghe Ialomiţianu. Ba să ne axăm pe apropierea de cetăţeni, doar cu o tentă europeană, contrazice viceliderul deputaţilor PNL, Laurenţiu Ţigăeru. O idee originală a venit însă de la senatorul UNPR Ionel Agrigoroaei: sloganul să fie bazat pe succesul din epoca lui Nicolae Ceauşescu.

Mesaje ceauşiste pentru europarlamentare

Luat prin surprindere de întrebare, senatorul s-a retras înspre geamul deschis din holul Parlamentului, ”că poate la aer îi vine inspiraţia”. Şi inspiraţia a venit. ”Aş merge pe un slogan cu ceea ce a avut succes în timpul lui Ceauşescu, cu reuşitele lui care au contat extraordinar de mult pe vremea lui”, începe el. ”Interesul naţional, despre asta e vorba, care nu s-a abordat foarte mult în ultimul timp şi nu s-a promovat, interesul producătorului local, a mâncării sănătoase şi nu a oricărui produs din Europa bine ambalat, dar care în interior promovează cancerul”, ne lămureşte Agrigoroaei.

Cum ar suna sloganul de succes în viziunea lui? ””Să recunoaştem adevărul. Interesul naţional al României numai noi îl putem promova la Bruxelles””, încheie senatorul UNPR.

PC: S-o pedepsim pe Viviane Reding

Cunoscută pentru că a făcut greva foamei în guvernarea Boc, dar şi pentru intervenţiile frecvente în plenul Senatului, conservatoarea Cristiana Anghel îi vrea afară din Parlamentul European pe populari, în special pe comisarul european pentru justiţie, Viviane Reding, şi pe europarlamentarul maghiar Laszlo Tokes.

”Mesajul în campanie ar fi că normal este să-i pedepsim, să-i trimitem acasă pe cei din PPE, care şi-au bătut joc de voturile noastre. Viviane Reding şi-a permis să calce în picioare suveranitatea statului nostru. Domnul Tokes, de exemplu, ar trebui judecat după faptele lui, nu după ce se aude, el nu ar trebui susţinut. Când susţii PPE, îl susţii pe Tokes”, a explicat Anghel, contactată degândul.

Sloganul nici nu prea contează, mai spune conservatoarea, precizând însă că, dacă ar fi după ea,  ar scoate în evidenţă şi lucrurile rele. ” Poporul român este atât de creştin încât are puterea să ierte dacă vede că omul se căieşte. Nu ne ia nimeni capul”, constată Anghel.

Fost lider de grup al senatorilor PPDD, actual vicelider al pesediştilor, Haralambie Vochiţoiu se prezintă vizibil încurcat de întrebarea gândul. Timid, încearcă să dea şi un răspuns mulţumitor. ” Ceva de genul ”Adu Europa la tine acasă”, ceva de genul ăsta? Sau….m-aţi luat prin surprindere”, se scuză el.

”Aici campania este atipică, nu se axează pe un personaj, ci pe o ideologie, nişte valori pe care le dorim şi la noi acasă, şi la noi în cartier, şi la noi la televizor.  ”Fii puternic pentru o Europă puternică”, cred”, reuşeşte Vochiţoiu să-şi explice răspunsul.

Mult mai sigur pe răspunsul său, deputatul PPDD Tudor Ciuhodaru merge pe o idee simplistă. ” ”România suntem noi” sau  ”Votezi pentru tine”. Este şi un joc de cuvinte, cel pe care-l trimiţi în PE va vota pentru tine. Votez pentru tine şi votezi pentru tine”, a spus Ciuhodaru, contactat de gândul.

PSD: Vom avea un slogan plat. Nu ne trebuie ceva genial

Sloganul nu e foarte important, sugerează senatorul PSD Şerban Nicolae, şi oricum pentru asta există specialiştii în marketing politic. ”În anii ’90 toţi aveam idei şi ne dădeam cu presupusul. La europarlamentare sunt câteva chestiuni tipice, este o singură listă naţională, nu prea poţi să invoci propria persoană decât în măsura în care beneficiezi de notorietate, de o imagine, dacă e cineva bine văzut şi dă bine”, a precizat el pentru gândul.

Mai mult, Nicolae punctează faptul că PSD va alege un slogan ”plat” tocmai pentru că va miza pe comunicarea de la om la om. ”Partidul nostru e mai puţin inspirat la capitolul acesta. Cred că vom avea ceva de genul ”România social-democrată în Europa socială”. La afiş cred că vom avea şi ceva sugestiv, pentru că e la modă, sigla partidului nostru să fie din acel puzzle din fotografii micuţe cu candidaţii, sigla noastră e un simbol consacrat. Ne vom baza pe prezenţa foarte activă şi cât mai răspândită a candidaţilor noştri în teritoriu, în contact direct cu cetăţenii”, a mai spus senatorul PSD.

Teme europene vs. teme naţionale

De la PDL, numai mesaje pro-europene. ”Ar trebui ca mesajele să fie legate de beneficiile UE, românii să înţeleagă că a fost o decizie bună ca România să facă parte din UE, şi mai puţin teme locale, dispute politice între partide. Ar fi bine să fie câte un slogan pentru fiecare familie politică europeană, socialiştii cu sloganul lor, popularii cu sloganul lor”, susţine fostul ministru al Finanţelor, Gheorghe Ialomiţianu. Nu de alta, dar ”să nu se transforme într-o precampanie pentru prezidenţiale”.

La polul opus, viceliderul deputaţilor PNL, Laurenţiu Ţigăeru consideră că liberalii trebuie să se axeze pe apropierea de cetăţeni. Ieşirea de la guvernare le-a adus o lovitură de imagine şi ”avem alegători de-ai noştri care nu ne mai votează”, spune el.

”Aş profita de campania asta ca să-mi apropii din nou electoratul de mine, să facem la picior din nou toate colegiile. Eu sunt un tip care ţine foarte mult la sloganul PNL, ”Prin noi înşine”, ar merge lucrat aici. Împreună spre Europa, ceva de genul ăsta. Nu cred în sloganuri geniale, nu cred că trebuie să facem ceva wow. Aş merge pe apropierea faţă de cetăţean, doar cu o tentă europeană,  asta cu Europa e o chestie de politică globală”, a punctat Ţigăeru, contactat de gândul.

Deputatul Forţa Civică Dan Cristian Popescu ar pune accent pe problemele care interesează electoratul. ”Locurile de muncă, de exemplu. Ca să ne apropiem de Europa, putem spune să atragem fonduri europene ca să facem locuri de muncă. Asta aşa, la ochi”, opinează el. ”O să conteze oricum votul politic şi anumite calităţi ale candidaţilor”, a adăugat el pentru gândul.

Remus Cernea: ”Eu primesc semnături şi de la oameni, şi de la animăluţe”

Tot pe atacarea problemelor punctuale ar merge şi fostul ministru al Culturii, Gigel Ştirbu. De exemplu, în zona pe care o reprezintă în Parlament, Oltenia, să se pună accent pe zona industrială şi pe preţurile la energie, susţine Ştirbu. ”Este o zonă destul de săracă, dar un mare bazin electoral pentru PSD. Cred că indiferent de culoarea politică, candidaţii ar trebui să se axeze pe zona aceasta”, îi sfătuieşte el pe candidaţii la europarlamentare.

Un alt exemplu care ar putea fi folosit, în opinia lui, agricultura. ”Poate fi un motor de creştereeconomică, deci mesajeler trebui centrate pe asta, pe subvenţii pe agricultură. Mesaje centrate pe nevoile zonelor, care diferă de la o regiune la alta. Mai ales în contextul geo-politic actual, ar trebui să se vorbească şi de Europa, mai mult ca niciodată România înţelege că este parte integrantă a unei familii europene, de aceea mesajul trebuie să fie foarte clar”, a declarat el, contactat de gândul.

Nu crede în puterea unui slogan electoral şi nici nu-i trebuie. Deputatul Remus Cernea se bazează pe semnăturile electoratului, chiar şi pe cele ale necuvântătoarelor. ” Eu nu am slogan, mie nu-mi trebuie. Cine se identifică în agenda mea, să mă voteze. Eu nu cred în slogane, eu primesc semnături şi de la oameni, şi de la animăluţe. Am un afiş fără slogan, cu zece puncte importante ale agendei”, şi-a schiţat Cernea strategia de marketing pentru europarlamentare.

De Sorina Ionaşc, gandulinfo

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page