Dezvoltare durabilă — septembrie 25, 2019 at 11:52

STRATEGIA DE DEZVOLTARE ECONOMICA SI SOCIALA A TERITORIULUI VALEA MOSTISTEI, PROMOVEAZA O SOCIETATE INCLUZIVA

by

Tranzitia de la o economie  centralizata spre o economie de piata privatizata, a dobandit  dupa caderea regimului comunist in 1989, iata ca, a parcurs aproape trei decenii, in timp. Paradoxal astazi  nu suntem absolut  siguri daca acest proces s-a incheiat  pana acum, sau  cat ar mai trebui sa treaca pana cand luminita de la capatul tunelului sa devina tangibila. Multe grupuri si persoane ,neprotejate  suficient social ,au fost afectate masiv de trecerea spre un alt tip de economie.

Una dintre principalele teme ale programelor academice  preluate si de Regulamentele si standardele UE   in domeniul  incluziunii sociale este aceea  a oportunitatilor  si a sanselor egale pentru femei. Este o   tema de studiu pana la urma, foarte importanta si cu consecinte in plan practic. Intreaga problematica a drepturilor omului  si a egalizarii de sanse este semnificativa pentru dezvoltarea unei societati inclusive, moderna si democratica. Aceasta tema  a constituit o preocupare foarte importanta  si s-a regasit permanent   in modalitatile de structurare  initiala a parteneriatului public/ privat de tip GAL, iar ulterior  ea se regaseste  ca o conditie de eligibilitate  permanenta, impusa tuturor aplicantilor indiferent de natura proiectelor depuse.

Aceasta prioritate poate fi privita nu din perspectiva unei ideologii feministe, cum deseori se intampla, ci si din aceea a asigurarii suportului care trebuie acordat femeilor pentru o viata economica –sociala-culturala si morala  normala si demna. UE a considerat si considera  ca, in contextul actual European ,si national ,daca ne referim si  la tara noastra, ca realitatile sunt mai degraba critice in ceea ce private  cresterea lenta a  sensibilitatii fata de problematica “de gen”(gender) si de imbunatatirea conditiei femeii in spatiul european. In promovarea unei politici sensibile la aspect “de gen” este de  preferat un pattern strategic consensual ,in locul celui conflictual .O asemenea optiune nu este un semn de slabiciune  si nici expresia  vreunui paternalism ,ci un indiciu al maturitatii colective. Parteneriatul “de gen” , intelegerea reciproca si sprijinul mutual trebuie promovate  in orice forma posibila. In acest sens UE a introdus initiative extreme de importante  care se refera la introducerea problematicii “de gen” pe agendele principalilor actori sociali; Politici publice UE, govern, partide politice, sindicate, organizatii nonguvernamentale, mass-media, opinia publica ,etc. ,.

Nivelul problematizarii aspectelor “de gen” reprezinta o variabila  a politicilor  de eliminare a marginalizarii femeilor in societate moderna ,actuala ,de care GAL-ul Valea Mostistei  tine in mod concret cont,  prin introducerea unor conditionalitati de conformitate administrativa  obligatorii .

Acestea se regasesc in macheta cererii de finantare uzitata de aplicanti. In fapt, ne aflam in fata unei variabile strategice de   asigurare a egalizarii  sanselor , deloc facultative. Aceste abordari conceptuale care se regasesc in toate programele de finantare  europeana  si ele raspund unor  situatii in care incapacitatea sistemului public  de a reforma mecanisme si practici  institutionale ,compromise in trecut ,de a promova noi  solutii institutionale  la probleme reale mostenite din trecut. Accentuarea  in trecut  a dificultatilor  de implementare  a procesului privind  oferirea de oportunitati egale  a reprezentat un factor frenator  pentru initiativele europene impuse ulterior prin transpozitie legislativa sub forma unor regulamente  si procedure.

Strategia organizatiei noastre  a intuit si prevazut inca din faza de analiza ‘’ex-ante’’ a procesului de structurare  a acesteia,  ca problematica asigurarii egalitatii de gen in tot ce inseamna proiectarea,functionarea si adoptarea unor masuri corespunzatoare, trebuie sa corespunda unor standarde  europene.Chiar adaca in legislatia noastra exista  acte normative  care asigura  drepturi si oportunitati legale pentru barbati si femei acestea  nu au fost insotite de  de masuri concrete pe intelesul tuturor ,care dincolo de aspectul coercitiv  sa sensibilizeze  opinia publica  cu aspectele “de gen”. Dezvoltare reala a unor instrumente institutionale   pentru aplicarea acestei legislatii,precum si pentru  formarea profesionala si culturala  a celor de al GAL  care trebuie sa aplice  responsabil mecanismele  pentru promovarea legii  , au promovat organizatia noastra in randul factorilor cu o influenta pozitiva ,deosebita in aceasta sfera temetica ,in teritoriul Valea Mostistei.

Trist si ingrijorator in acelasi timp  este faptul ca, in marea lor  majoritate, a cererilor de finantare depuse si evaluate de noi , problematica asigurarii egalitatii de sanse este abordata inca foarte  formal si teoretic . Sa credem,ca inca nu credem suficient  ,in importanta  acestei  necesitati    si  ca“modelul  traditional  al dominarii masculine”   mai poate fi considerat si astazi o practica sociala  curenta?

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.