Dezvoltare durabilă, Economie — aprilie 26, 2013 at 13:29

SAPTE SOLUTII pentru redresarea rapida a Romaniei

by

Crestere economicaToata lumea se plange de incapacitatea sau de lipsa de vointa a actualului guvern in a revitaliza economia Romaniei.

Multi se plang de scaderea nivelului de trai, dar cand este vorba de identificarea cauzelor si de prezentarea solutiilor, atunci opiniile isi pierd mult din argumentare.

Solutii pentru tara

Econtext va prezinta sapte solutii pentru redresarea economica a Romaniei, pentru a se reimpulsiona dezvoltarea tarii si, implicit, pentru a fi ridicat nivelul de trai.

Unele solutii vin la o serie de erori savarsite de actualul guvern, dar si de guvernarile precedente. Toate masurile ar trebui puse in practica imediat, iar rezultatele vor fi imbunatirea nivelului de trai al romanilor, dar si o relaxare a sectorului corporatist.

Pe scurt, daca sunt aplicate aceste masuri, preturile ar putea scadea la anumite produse si servicii, iar unele taxe ar putea fi eliminate, usurand astfel povara fiscala.

Romania

Publicatia Econtext nu este la prima analiza privind starea economico-politica a Romaniei. Iata si alte analize de acest gen:

Masuri – solutii

Dar iata care sunt cele sapte masuri care ar redresa economia Romaniei si care ne-ar creste nivelul de trai:

1. Numarul de taxe.

Prima eroare savarsita de actualul guvern consta in numarul ridicat de taxe noi sau de majorarea altora deja existente, dupa cum a aratat deja Econtext in alte articole. Aceste taxe ar fi necesare pentru a colecta resurse la bugetul statului, resurse cu care sa poata fi asigurata plata pensiilor si a salariilor angajatilor din sectorul public.

Totusi, multe din bugetele institutiilor publice sunt destul de umflate, atat ca numar de angajati, cat si ca alocari de fonduri. Prin taierea acestor alocari sau a noilor angajati de catifea, ar putea si eliminate si unele taxe. Ceea ce ne trimite catre al doilea fapt negativ.

2. Marimea guvernamantului.

Romania a ajuns pe primele locuri in UE dupa numarul de ministere , ceea ce sporeste nejustificat aparatul central, dar si procesul administrativ. In plus, multe din ministere au functii ce se suprapun, ceea ce ar putea genera blocaje in luarea unor decizii. O deratizare a angajatilor si institutiilor de catifea ar prinde excelent pentru buget, dar si pentru imagineaUSL-ului.

3. Rata anemica de absorbtie a fondurilor europene.

Fondurile europene sunt singura sursa de venit care nu implica decat respectarea unor cerinte birocratico-juridice. Si chiar daca guvernul anterior a fost criticat pentru rezultatele slabe in acest sens, Cabinetul actual sta si mai prost la acest capitol.

4. Economia subterana.

Cifrata la circa 30-35% din Produsul Intern Brut (PIB), economia subterana poate fi o importanta sursa bugetara. Si chiar daca multi spun ca e extrem de dificil sa combati acest flagel, acesta este, de fapt, un pretext pentru inactiune.

Sa luam exemplul contrabandei cu tigari care, in anii anteriori, a fost redusa la jumatate in doar cateva luni (de la peste 30% la 11-12%). Sunt doua solutii pentru combaterea evaziunii fiscale: reducerea taxelor astfel incat sa fie mai profitabil sa lucrezi legal sau cresterea organelor de control care ar trebui sa lupte impotriva acestui flagel, ceea ce e prea putin convenabil financiar.

5. Piete.

Criza actuala a erodat numeroase comportamente economice, tipice economiilor libere. In astfel de situatii, statul trebuie sa intervina pentru a stimula crearea de comportamente economice, cum sunt pietele. In multe cazuri, aceste piete sunt stimulate prin subventii. Dar sunt si alte solutii.

De exemplu, statul ar trebui sa creeze piete de desfacere in multe domenii, nu doar piete agricole sau pentru producatorii autohtoni, si acelea insuficiente.

6. Agenti economici.

In plus, inaltii demnitari ai Romaniei (cum ar fi parlamentarii, dar si ministrii, cabinetele ministrilor) nu functioneaza ca agenti economici pentru Romania. Participarea acestora la conferinte, targuri, intalniri internationale, de unde pot fi atrase companii catre Romania, este extrem de scazuta sau fara efecte imbucuratoare.

Un exemplu in acest gen este chiar anularea participarii Romaniei la Targul de Turism de la Munchen, cu doua zile inainte de inceperea evenimentului.

7. Optimizare financiara – povara preturilor.

Executivul nu inceaca sa optimizeze financiar anumite sectoare economice, acolo unde acest lucru este posibil. Altfel spus, nu usureaza povara pentru cetateni prin eliminarea/introducerea unor reglementari in diverse sectoare, fapt care, de exemplu, ar putea reduce unele preturi sau ar diminua birocratia.

De exemplu, preturile locuintelor ar putea fi diminuate daca s-ar impune baremuri fixe pentru agentii imobiliari, astfel incat acestia sa nu mai incaseze o proportie procentuala din pretul de vanzare a locuintelor, proportie care ajunge la un nivel exorbitant. La fel este si cazul notarilor, dar si a energiei regenerabile, un element necesar pentru viitor, dar care ne impovareaza enorm in prezent.

Mai ales ca Romania sta foarte bine la atingerea tintei de energie verde (care trebuie sa ajunga la 24% din consumul total de energie pana in anul 2020, dar care ar putea fi atinsa deja in acest an). Aceasta energie creste considerabil factura romanilor. Partea buna e ca guvernul a luat o decizie in acest domeniu, sa speram ca ea va fi si aplicata. In plus, se pot gasi si alte zone unde se pot impune/elimina reglementari si care nu ar afecta prea mult sectorul corporatist, dar ar usura considerabil viata romanilor. Ceea ce conteaza enorm!

  Sursa econtext

 

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.