Politica, Politica naţională — martie 1, 2014 at 21:10

Românul rămâne cu acciza, FMI-ul cu semnătura

by

gallery_big-514f30f4ec0e1fc12815

PDL susține eliminarea accizei de 7 eurocenți pe litrul de combustibil, nu doar prin declarații sau semnături mascate, ci prin fapte. Declarațiile și semnăturile vin și trec, acciza însă rămâne.

MOTIVUL: Președintele României, Traian Băsescu, urmează să semneze acordul cu FMI, din care a fost exclusă referirea la acciză. Premierul Ponta, în stilul binecunoscut, a scos acciza din scrisoarea FMI, doar pentru a obține această semnătură.

Acciza, prin această ratificare, nu trebuie să iasă de pe agenda opiniei publice. Felul duplicitar în care se manifestă premierul Victor Ponta este dovedit încă o dată. România rămâne cu acciza. Ea urmează să fie introdusă pe 1 Aprilie a.c..

Așa cum a afirmat și în dezbaterile de buget din Comisia buget-finanțe și din plenul Parlamentului, PDL consideră neîntemeiată introducerea acestei taxe. Acciza va arde buzunarele tuturor românilor, aruncând în aer prețurile la bunurile de strictă necesitate.

Taxa era deja inclusă în Bugetul României dezbătut la sfârșitul anului trecut. PDL a combătut introducerea ei în repetate rânduri în Comisia buget-finanțe și în lucrările în plen. Obiect al disputelor aprinse dintre Președenție și Guvern, acciza a fost adoptată prin OUG 102/2013. Rezultatul a fost excluderea ei din Memorandumul FMI și punerea în aplicare amânată pentru 1 aprilie 2014 prin OUG 111/2014.

EXPUNERE DE MOTIVE

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale propune la art. I, punctele 59-62 o majorare a accizelor pentru benzină cu plumb, benzină fără plumb, motorină şi petrol lampant cu 70 euro pentru 1.000 litri. Argumentul principal al Guvernului a fost acela de a colecta mai multe resurse financiare pe care să le dirijeze către lucrări de infrastructură.

Iniţiatorii prezentei propuneri legislative solicită abrogarea punctele 59-62 ale art. I din OUG 102/2013 pentru următoarele motive:

  • începând cu 1 ianuarie 2014, prin modificare metodologiei de calcul a accizei în lei (renunţarea la cursul din prima zi de luni a lunii octombrie 4,4304/ 7 octombrie 2013) s-a ajuns deja la o creştere a accizei în lei cu 7% prin raportarea la o partitate de 4,738 lei pentru un euro. Acest lucru s-a resimţit direct în preţul final al carburanţilor, începând cu 1 ianuarie 2014.
  • implementarea punctelor 59-62 ale art. I vor conduce la o creştere minimă de 41 bani pe litru. Preţul final va creşte, aşadar, la aproape 7 lei pe litru, luând în calcul şi evoluţiile cotaţiilor barilului de petrol de pe pieţele internaţionale – OPEC a limitat producţia.
  • ca urmare a majorării accizei, preţul final al carburanţilor din România va fi unul dintre cele mai mari din Uniunea Europeană (între primele 6 state membre) raportat la un salariu mediu net pe economie care ne plasează în partea inferioară a clasamentului statelor europene.
  • măsura fiscală nu va aduce sporuri de venituri bugetare deoarece:
    • cei mai importanţi consumatori, transportatorii români şi străini, au declarat deja că vor prefera să alimenteze în statele vecine – astfel consumul scade;
    • cererea internă este deja pe o pantă descendentă – datele furnizate de Petrom pentru anul 2013 arată o contracţie a cererii de 8% într-un singur an;
    • modalităţile de evaziune fiscală se vor amplifica, iar bugetul va pierde, nu va câştiga;
  • măsura va avea o influenţă negativă deosebită asupra competitivităţii mediului de afaceri din România, prin creşterea costurilor aferente transportului;
  • creşterea accizei pentru carburanţi va genera un impact inflaţionist, confirmat deja de modificarea în sus a ţintei de inflaţie de către BNR pentru anul 2014.
  • ca măsură de politică fiscală va dăuna puternic creşterii economice pentru anul 2014, va afecta puterea de cumpărare şi consumul.
  • soluţia bugetară nu se află în creşterea nivelului accizei, ci în creşterea eficienţei ANAF, în lupta cu evaziunea fiscală.

Mai mult, iniţiatorii prezentei legi susţin argumentul evident, reliefat şi de către reprezentaţii Fondului Monetar Internaţional, potrivit căruia acciza se colectează global şi nu există nici o garanţie a destinaţiei precise – lucrări de infrastructură rutieră – pentru sumele colectate prin majorarea de acciză.

Având în vedere argumentele prezentate mai sus, vă înaintăm spre dezbatere şi adoptare prezenta propunere legislativă, în procedură de urgenţă.

Procedura de urgenţă este determinată de efectele puternice pe care le va avea implementarea art. I, pct. 59-62 asupra puterii de cumpărarea a populaţiei, asupra consumului total, asupra mediului de afaceri şi competitivităţii sale, asupra inflaţiei şi chiar asupra încasărilor bugetare şi evaziunii fiscale. 

 

Parlamentul României

 

Camera Deputaţilor                                                                                        Senat

LEGE pentru modificarea art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.  102/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale

Parlamentul României adoptă prezenta lege:

 Art. I – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 703 din 15 noiembrie 2013, se modifică după cum urmează:

 1. Punctele 59-62 ale art. I, se abrogă.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page