You cannot copy content of this page
Clubul de Excelenţă, Portrete de dascăli — mai 7, 2016 at 08:00

Rodica Captariu: Am fost formată să fiu învățător și asta simt că sunt

by

Rodica Captariu: De când s-au înființat clasele de gimnaziu la LTME, niciun elev nu a picat examenul de capacitate, niciodată, niciunul!

Un dascăl adevărat trebuie să fie un model din toate punctele de vedere. Un învățător bun îl recunoști atunci când deschizi ușa clasei. Valoarea unui învățător se vede atunci când copilul a pășit într-un stagiu superior de școală, dacă acesta se integrează și face față cu ușurință noilor cerințe din clasa a V-a, înseamnă că acel învățător și-a împlinit menirea.

rodica captariu (1)Cine nu își aduce aminte de ”Doamna” lui?! Vă amintiți când ați pășit pentru prima dată în clasa întâi cât de timizi și de sfioși eram? Vă mai amintiți vocea caldă, melodioasă, care ne inspira încredere, care era precum o mamă grijulie, iubitoare, protectoare, când ne strângea pe toți în jurul său?

Cu siguranță fiecare dintre voi aveți amintiri dragi din clasele primare, așa că azi voi aduce în fața d-voastră un alt dascăl din ”Garda Veche”, de data aceasta o D-nă Învățător ”care frământă aluatul și îl ajută să dospească” și care a slujit pe altarul școlii de patru decenii. Un om căreia i-au trecut prin suflet și prin mâini zeci de generații, și pe chipul căreia nu se citesc anii care au trecut, ci vivacitate, frumusețe, dragoste și noblețea caracterului unei doamne desăvârșite… da, vă spun și cum se numește!… Este vorba de Rodica Captariu, profesor pentru ciclul primar, dar doamnei îi place să se recomande ca Învățător pentru că…  Am fost formată să fiu învățător și asta simt că sunt”, afirma superba doamnă care era în fața mea.

Este convinsă că „învăţătura este frumuseţea cea mai aleasă a omului, este comoara celui învăţat pe care moştenitorii nu o pot împărţi, hoţii nu o pot fura, iar dacă din ea dăruieşti şi altora, nu scade niciodată’’, că învăţatul este respectat  pretutindeni, că învăţătura îţi schimbă viaţa. De-a lungul carierei s-a străduit ca pregătirea, formarea personalităţii copiilor să fie puse în centrul preocupărilor sale de învăţător.

D-na învățător Rodica Captariu este un om organizat, exigent cu sine și perfectibil, urăște superficialitatea și minciuna și niciodată nu se compară cu cineva ci doar cu sine însuși. Crede în valoarea muncii, a educației, a bunelor maniere, lucruri care nu costa nimic, dar îți aduc beneficii nemăsurate. ”A spune ”Bună ziua”, ”Mulțumesc”, ”Te rog”, ”Îmi pare rău”, etc, sunt lucruri pe care eu îi învăț pe copii încă e la clasa pregătitoare, iar ei le numesc cuvinte vrăjite. Este foarte bine și foarte important să fii și educat, nu numai învățat, a ști să respecți pe cineva este mare lucru”, subliază doamna.

Liliana Manea: Sună ca un clișeu, dar trebuie să spunem oamenilor cine este dascălul din ”Garda Veche”, d-na Rodica Captariu?

Rodica Captariu: În primul rând, dacă nu ai vocație de învățător, nu ai ce să cauți în meseria asta. Niciodată, dar absolut niciodată nu m-am gândit că sunt bani puțini în învățământ. După revoluție mulți puteau pleca și se puteau reorienta, și o puteam face și eu, dar eu nu m-am văzut altceva decât învățătoare, pentru că îmi place să fiu învățătoare, mă energizează.

Am avut șansa de a fi elevă în cea mai bună clasă pe care a avut-o Liceul Pedagogic din Slobozia, de a mă forma ca viitor modelator de caractere sub lupa unor profesori foarte bine pregătiți cărora le  port  un profund respect. Cu toate acestea, pregătirea din timpul liceului nu este suficientă. Cine încetează să învețe, încetează să mai fie bun, am învățat tot timpul de-a lungul celor 40 de ani din cărți, de la colegi, din propria experiență și chiar, mai nou, de la elevii mei. Dacă faci doar ceea ce știi, rămâi ceea ce ești. Doar cu învățătura de atunci nu aș fi ceea ce sunt astăzi. Școala de astăzi este total diferită de cea de acum 20,30,40 de ani. Școala de azi nu se mai face doar cu tabla, creta și manualul.

rodica captariu (10)Liliana Manea: Cum se face că debordați bucurie și pozitivitate chiar si după atatia ani de carieră? De unde atata energie?

Rodica Captariu: Am câteva principii de viață care m-au ghidat și în carieră: dacă muncești și gândești pozitiv, cu siguranță reușești; măsura e bună în toate; fiecare  om are ceva bun în el numai că nu vede oricine; nimic din ceea ce este cu adevărat valoros nu se obține ușor; puterea stă în tine, orice problemă are o rezolvare, trebuie să te străduiești să o găsești; învingătorii nu renunță niciodată iar cine renunță nu ajunge învingător…

Liliana Manea: Mă gândesc că probabil rezultate avute de-a lungul timpul, v-au motivat sau ați avut o motivație în plus.

Rodica Captariu: Am avut norocul să fac parte din colective de colegi puternice. Școala nr.10 sau ”Mihai Viteazul”, este o școală cu cadre didactice foarte bune, și aici la Liceul Teoretic Mihai Eminescu, de asemenea. Colectivul în care muncești este important pentru că dacă este bun, ștacheta este înălțată foarte sus, spre performanță.

Pe timpuri, la Școala nr. 10, tot timpul aveam câte 42 de elevi în clasă. Se lucra în trei schimburi, cu pauze de 5 min, dar și așa, din clasele acelea cu 42 de elevi, am copii care acum dețin posturi importante în toată lumea: de la programatori la Microsoft la profesori de engleză în China.

Satisfacțiile în meseria asta sunt prin copiii care au reușit. Cea mai mare mândrie a unui învățător este atunci când vezi că după ani zile, vin copiii după tine și te caută. Ziua mea de naștere este toamna și o amintire plăcută este aceea cu fetița dr. Verinceanu, care a terminat medicina și de ziua mea mi-a prescris prima ei rețetă, o amintire extraordinar de frumoasă și de importantă pentru mine.

reteta invatatoareLiliana Manea: Învățătorul, doamna, își pune amprenta pentru totdeauna în viața unui copil. Dacă învățătorul a știut să te încurajeze și să te canalizeze, să îți găsească frumusețea interioară pe care o ai.

Rodica Captariu: Să te canalizeze la timp și să aibă răbdarea să îți găsească frumusețea interioară, orice lucru și orice ființă are frumusețea sa, important este să vrei să o găsești și de ce nu, să ai talentul să o găsești.

Liliana Manea: Talentul și vocația. Ați simțit vreodată vreo frustrare în legătură cu ceea ce meritați? Eu cred că dascălii sigur ar merita mult mai mult decât li se dă.

Rodica Captariu: Chiar dacă până la ora 12 ne încărcăm foarte mult, după, când merg acasă, nu mai simt nici o oboseală. În fiecare zi de la Dumnezeu, timp de 1-2 ore caut și fac materiale noi pentru ziua următoare. Nu mă pune nimeni, nu mă controlează nimeni, nu mă verifică nimeni, nu-mi contorizează nimeni activitățile, dar este ceva care pleacă din suflet, pentru că îmi place să fiu învățător și chiar cred că sunt făcută pentru meseria asta.

Referitor la a merita, e drept, sunt sigură că puteam mai mult și meritam mai mult, dar eu vin din acele timpuri când foarte mulți deveneau învățători, profesori sau educatori, din dragoste pentru acea meserie. Nici atunci nu erau foarte bine plătiți, cum nici acum nu sunt plătiți în raport cu noblețea și importanța muncii lor.

Liliana Manea: Și revin la o frumoasă metaforă, nu degeaba se spune că ”dascălii sunt sculptorii de suflete”, pentru că ei chiar dau totul din suflet, iar atunci când lucrezi cu sufletul nu are cum să nu iasă bune și frumoase lucrurile.

Rodica Captariu: Materia este foarte încărcată și trebuie să ai talentul să treci ușor peste acele lucruri care or să trebuiască mai târziu, și să te axezi pe ceea ce copiii au nevoie în acel moment.

Mereu am fost interesată permanent să prestez o muncă eficientă prin care să implementez principiile   unui învăţămât modern, valoarea nu ți-o dă vechimea în muncă, ci rezultatele sunt cele care te recomandă. Am acordat o atenţie deosebită respectării conţinutului ştiinţific al fiecărei lecţii, am abordat cele mai adecvate strategii didactice care să asigure caracterul practic-aplicativ al invăţării care să- i conducă pe copii pe calea formării de competenţe necesare lor în viaţă. Am centrat întreaga activitate pe elevi, am folosit informaţiile deţinute deja de ei, priceperile şi deprinderile de muncă independentă, în perechi, în echipă ,de care dispuneau, i-am pus în situaţia de a-şi restructura şi utiliza informaţiile pentru rezolvarea de noi sarcini.

Liliana Manea: Aici intervine experiența pe care dascălul a acumulat-o în ani și ani de catedră. Aceasta este o meserie solicitantă din toate punctele de vedere.

rodica captariu (12)Rodica Captariu: Întotdeauna trebuie ca mai întâi să căutăm și să oferim ceea ce îi atrage pe copiii, numai așa vom reuși să le deschidem apetitul pentru a învăța.  Această meserie nu este nici mai grea, nici mai ușoară, decât multe altele, dacă îți place nu simți greutatea. În această meserie trebuie să ai multe calități, dar în primul rând trebuie să fii pregătit pentru munca asta. Nu trebuie să fii foarte deștept, ci trebuie să știi cum s-o faci, cât să faci, când s-o faci, cu ce să faci, cum să-ți măsori munca, pentru că trebuie să-ți măsori munca tot timpul, adică să ai feed-back de la copii permanent.

M-am străduit să realizez un proces instructiv-educativ de calitate cu focalizarea atenţiei, pe respectarea programei şcolare şi a particularităţilor de vârstă şi individuale ale colectivului de elevi, a normelor de elaborare a documentelor de proiectare, utilizând întreaga gamă de resurse puse la dispoziţie de şcoală, obţinute cu sprijinul părinţilor sau prin efort personal. Şi pentru că ,,cine munceşte ,reuşeşte’’, am obţinut rezultate deosebite în pregătirea elevilor în atingerea obiectivelor / competenţelor specifice impuse de curriculumul şcolar, materializate în rezultatele elevilor la clasă, la testări, la sfârşit de an şcolar, la sfârşit de ciclu (89% dintre elevii clasei a IV-a au avut media F. B. iar 83,3 % dintre aceştia au obţinut la sfârşitul clasei a V-a  medii cuprinse între 9,03 şi 10), la concursurile şcolare la care au participat şi la care au obţinut de fiecare data foarte multe premii.

Liliana Manea:  Copiii ajung la învățător prin recomandare? Câteodată, am auzit că unele educatoare cam sabotează învățătorii, este adevărat? Și aici mă refer că se direcționează anumiți copii către anumite învățătoare. Cât adevăr este în aceste lucruri?

Rodica Captariu: Da, este adevărat. Unele educatoare au anumite preferințe personale și direcționează copiii acolo. Mie personal, nu educatoarele mi-au trimis copii. Foștii mei elevi și părinții acestora m-au recomandat altor părinți. Și în meseria asta este ca în oricare alta, de exemplu o lucrare executată bine, îți aduce o altă lucrare. Și la noi este la fel. Dacă părinții sunt mulțumiți și copiii lor au reușit să obțină rezultate bune, ei te vor recomanda și altor părinți interesați de educația școlară a copiilor lor.

Liliana Manea: Știu, și eu sunt unul din oamenii care recunosc valorile din învățământul călărășean. Prin aceste proiecte pe care le-am inițiat în cadrul ziarului Argument, dorim să scoatem și să punem în prima linie, în văzul tuturor, performanța și excelența din toate instituțiile de învățământ călărășene. Este timpul ca noi toți, să spunem tuturor că fără educație și fără dascălii minunați pe care îi avem, am rămâne în întuneric, și că datorăm oamenilor care ”ne-au învățat carte” considerație și respect profund, pentru că datorită muncii și harului lor am devenit cineva, fiecare în domeniul de activitate pe care l-a ales.

Cunoștințele generale, bazele acestora, se pun în școala generală. Învățătorii, profesorii, sunt acei oameni care îți dau curajul să îți deschizi aripile și să zbori. Familia de asemenea are un rol important și trebuie să colaboreze cu școala, să se implice atât în viața școlară cât și în viața socială a copilului. Azi, părinții sunt la fel de implicați în viața copiilor lor așa cum era cu 25-30 de ani în urmă? Ce părere aveți?

Rodica Captariu: Acum 25-30 de ani erau alte vremuri. Părinții din ziua de azi nici nu mai fac și spun că nu mai au timp, copiii sunt lăsați liberi de mici. Acum  copiilor li se pun la dispoziție toate aceste gadgeturi electronice, tablete, telefoane, care au efectul de a-i însingura, de a-i face să devină introvertiți, să își dorească să fie acolo în lumea lui și să uite să comunice cu ceilalți.

Părinții și copii trebuie să înțeleagă că învățătura îți schimbă viața în bine, și chiar dacă vii dintr-o familie cu posibilități materiale reduse, cartea te poate ajuta să-ți depășești condiția. Important este să-ți placă să înveți, dacă înveți carte ți se schimbă viața. Părinților le spun de multe ori că este importantă atitudinea pe care o ai în viață, pentru că te naști cu inteligență, dar atitudinea se formează și este mult mai importantă decât inteligența.

Liliana Manea: Ambiția și determinarea își spun cuvântul de cele mai multe ori.

Rodica Captariu: Trebuie să educăm spiritul copiilor încă de mici, trebuie să-i educăm că trebuie să facă alegeri importante în sensul că trebuie să își dorească numai ce este mai bun pentru ei, să lupte și că este nevoie ca în fiecare zi să facă ceva pentru a-și atinge țelul fixat.

Aici, la clasele mici, noi punem temelia ”casei viitoare” a copilului, și punem încet cărămidă cu cărămidă pentru a crea o bază solidă. Le formăm deprinderi de muncă independentă, de muncă în echipă, pentru că este foarte important să le dai copiilor instrumente de muncă și să-i înveți cum să lucreze cu acestea.

Liliana Manea: D-voastră faceți parte din ”Garda Veche”, nu mă îndoiesc că aveți metode prin care să-i faceți să îndragească cartea. Se spune că învățătoarele de la LTME ar fi mai ”prețioase”?

Rodica Captariu: Despre noi, învățătoarele de la LTME circulă fel de fel de lucruri, cum că aici ar fi numai ”copiii cu fițe”. Aș vrea să clarificăm și să vă spun că cel puțin eu, personal, nu sunt căutate de părinții ”copiilor cu fițe”, eu sunt căutată de părinții copiilor care își doresc pentru copiii lor să învețe carte. Sunt căutată de părinți realiști, și în ochii mei nimeni nu are nici un merit că s-a născut într-o familie bogată, cum nimeni nu are nici o vină că s-a născut într-o familie săracă. În clasele mele aici am avut copiii din toate clasele sociale, copii din plasament, absolut toți copii fără nici o deosebire pentru că toți trebuie să învețe carte.

Și pentru că ”faptele vorbesc” mai convingător decât cuvintele, voi prezenta rezultatele măsurabile ale activităţii mele din perioada 1 septembrie 2009 – 31 august 2014, în 4 ani de participare la concursuri, copiii mei au obținut 196 de premii ,printre alte premii I cu punctaj maxim, două fiind premiul I cu 100 de puncte și tabara gratuită pentru elevul respectiv, la concursul ”Luminamath”. Acești pereți erau plini cu diplomele de la concursuri, nu exista concurs la care să nu luăm premiul întâi, acum am făcut loc altor lucruri importante pentru copii. Au fost concursuri unde mi s-au calificat și 18 copii dintr-o clasă.

Liliana Manea: Liceul Teoretic Mihai Eminescu este renumit pentru performanță și pentru excelența care se obține aici. Aici este o competiție sănătoasă și reală.

Rodica Captariu: De când s-au înființat clasele de gimnaziu la LTME, niciun elev nu a picat examenul de capacitate, niciodată, niciunul! Am fost prima învățătoare care a predat matematică în cadrul Centrului de Excelență, la propunerea domnului inspector Stoianovici. De câte ori am mers cu copiii la concursuri la Slobozia, ne-am întors cu atâtea premii cât și participanți.

Liliana Manea: De câți ani sunteți aici, la LTME? Și de asemenea vă rog să îmi spuneți care este diferența dintre generațiile de ieri și generațiile de azi.

rodica captariu (6)Rodica Captariu: De 20 de ani sunt în liceu. Referitor la diferențe, spun că acum avem foarte multe materiale la dispoziție, și din punctul meu de vedere, acest lucru înseamnă foarte mult pentru că poți obține rezultatele dorite mult mai ușor. Copiii vin cu un bagaj de cunoștințe pe care îl poți folosi și îi poți ajuta foarte mult în dezvoltarea lor. Copiii parcă sunt cu mult mai buni decât erau acum 20-30 de ani, au evoluat. Deja, copiii când vin la școală știu foarte multe lucruri și sunt foarte ageri, dar în schimb ne luptăm cu faptul că nu prea au răbdare.

Nu mai insist foarte mult pe scrisul frumos așa cum era înainte, dar în schimb insist pe așezarea corectă în pagină. Îmi place să fac împreună cu copiii orice, pentru că ei pot face orice își propun. Nu am făcut niciodată matematică în locul sportului, al desenului sau al muzicii, pentru că și acestea sunt importante în dezvoltarea copilului, au valoarea lor și copiii chiar iubesc aceste materii.

Acum este frumos în învățământ, dar eu am trăit și vremuri urâte, fără materiale, cu copii foarte mulți într-o clasă, etc. Eu am făcut 20 ani de zile frigul, la propriu, până să vin aici în această clădire. Am fost 4 ani la școala din Ștefan Vodă, mi-am dat definitivatul și am susținut concurs și am reușit să vin la Călărași și am stat încă 16 ani în frig. Prima dată când am simțit căldura a fost aici, la LTME, în clădirea asta.

Liliana Manea: Diversitatea face bine.

Rodica Captariu: Copiii chiar au nevoie de pictură. D-voastră nu vă puteți da seama cât sunt de valoroase aceste picturi pe care le am și aici pe pereți. Toate culorile pe care le folosesc îi încurajez să le creeze ei, nu să le folosească doar așa cum sunt din tuburi. Făcând lucrul acesta ei învață să fie creativi, să fie atenți la explicațiile pe care le primesc pentru efectuarea unei sarcini și să muncească, să își dorească să reușească.

Liliana Manea: Ce însemnă pentru d-na învățătoare Captariu Rodica Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu”?

Rodica Captariu: Cunosc acest liceu de când era în fașă, de când se construia și mă jucam prin șantier. Am învățat un an de liceu aici, la clasa de pedagogic, dar nu mă gândeam niciodată că am să ajung să lucrez aici. De asemenea, am avut cei trei copiii care au studiat aici și au fost copii de frunte. Colectivul este mai mult decât ok, toți profesori foarte buni și aș putea să vi-i enumăr pe cei de care copiii mei au rămas atașați și acum, după atâția ani de la terminarea liceului: dl. Saizescu, d-na Magda Ștefan, d-na Lăzărescu, d-na Deculescu, surorile Stancu, d-nul Petronel, de fapt toți sunt niște oameni extraordinari. Din păcate nu prea ne întâlnim cu colegii profesori din liceu pentru că noi, gimnaziul avem clădire separată.

Aici, noi cei de la învățământul primar, suntem foarte uniți și avem o relație extraordinară, ne sprijinim unii pe ceilalți, între noi este acea concurența constructivă și ne împrumutăm materiale, fișe, idei chiar. Noi am înțeles că ajutându-ne și sprijinindu-ne una pe alta, putem fi și mai bune și putem ajuta copiii să performeze spre excelență. Lucrând ca o echipă, și noi la rândul nostru contribuim la menținerea prestigiului acestui liceu.

Liliana Manea: Cum s-ar spune, d-voastră, doamnele de la învățământul primar, furnizați ”materia primă” de calitate pentru gimnaziu și implicit pentru liceu.

Rodica Captariu: Da, putem spune și așa, iar mărturie sunt profesorii care doresc copiii care vin din clasa mea, de exemplu. Pentru prima serie de copii pe care am dat-o la gimnaziu, la LTME, o serie cu copii foarte buni, am primit felicitări de la dl Stoianovici, lucru care m-a făcut mândră din cale afară și care mi-a confirmat că mi-am făcut îndeplinit meseria de dascăl așa cum trebuia, cu onoare. Mă mândresc cu faptul că majoritatea dintre cei care mi-au fost elevi, au urmat drumul învățăturii și au absolvit unele dintre facultățile cele mai bune, demonstrând că au învățat să-și aleagă drumul potrivit pentru ei în viață.

Eu mă lupt cu ei să reușesc să le așez acele cunoștințe primare pe baze solide, de fapt îi pregătesc pentru etapa următoare, când ei își aleg drumul în viață. Muncesc cu acești copii și încerc să le creez un ritm anume, pentru că ei trebuie să fie pregătiți pentru etapa următoare, gimnaziul, unde profesorii vor avea noi provocări pentru ei și la care trebuie să facă față cu brio. Dacă eu aș încetini ritmul nu le-aș face un bine, pentru că profesorii, fiecare în parte, vor aștepta lucruri de la ei.

Liliana Manea: LTME a trecut prin niște schimbări extraordinare pe parcursul celor 50 de ani de existență. Acum, aici, este creată o ”mașinărie care produce oameni” fie-mi permisă această exprimare, o mașinărie de modelat caractere, la modul cel mai bun și cel mai frumos. Și ca să îmi continui exprimarea metaforică, intră materia primă inițială la clasa întâi și iese la finalul ciclului produsul de calitate înaltă, care poate fi folosit în orice domeniu.

Rodica Captariu: Poate că din afară, educația de aici este considerată puțin mai severă, dar totul în viață trebuie făcut cu măsură. Sunt niște principii de viață care trebuie respectate, și la școală trebuie să învățăm, pentru că asta este menirea școlii, să ne deschidă drumurile cunoașterii.

Liliana Manea: D-voastră ați fost omul care ați reușit să faceți față și generațiilor din trecut, dar ați făcut reușit să vă descurcați foarte bine și în procesul de comunicare cu aceste noi generații. Mi-ați spus că sunteți în prag de pensie, eu nu pot crede că puteți sta departe de școală, dar dacă mi-ați spus, vă cred. Dar, ca învățător, dorințe aveți?

Îmi doresc să fiu ancorată tot timpul la realitate și să fac față cu succes vremurilor în care trăim. Trebuie să fiu în pas cu timpul în care trăim, mă străduiesc să nu fac la clasă doar româna și matematica, ci să fac și altceva cu copiii. Îmi doresc ca acest ciclu pe care l-am preluat în toamna lui 2015, să îl duc cu bine la finalul clasei a IV-a. Mi-ar fi plăcut să fiu mai tânără.

Liliana Manea: Dacă generațiile s-au schimbat, ce ați sfătui părinții?

Rodica Captariu: În primul rând nu am cerut și nu cer niciodată părinților să muncească cu copiii în locul meu. Ei trebuie să își facă treaba lor de părinți, iar eu îmi fac treaba mea. Nu trebuie să faci temele cu copilul, trebuie să-l supraveghezi, să-l sprijini, nu trebuie tu ca părinte să-i faci temele. Din păcate, mulți părinți aleg varianta cea mai ușoară. Eu lupt cu superficialitatea din ziua de azi, îmi doresc ca elevii mei să fie mult mai pretențioși, să țintească cât mai sus. Funcționez pe principiul că unui copil trebuie să îi ceri cât poate el de mult, clar nu vor fi niciodată toți la fel de buni, dar noi, adulții, trebuie să ne dorim pentru copiii noștri să fie cât pot ei de buni.

rodica captariu (3)Este foarte trist atunci când un părinte nu poate să accepte limitele copilului său, și cere de la acesta mai mult decât poate, și asta obosește copilul și îl dezarmează. Eu cred că atunci când copilul merge mai greu, tu ca părinte trebuie să îl sprijini și mai mult. Trebuie să ai răbdare cu propriul copil și să-ți faci timp pentru el, pentru că acel copil este comoara ta și cel mai valoros premiu pe care ți l-a dat viața.

Liliana Manea: Clar toată experiența pe care o aveți acumulată în atâția ani, vă ajută să puteți vedea capacitatea fiecărui copil în parte, ce poate el și cât poate acel copil.

Rodica Captariu: Copiii sunt inteligenți, la școală nu este greu ci este frumos. Nu sunt de acord ca să îi dau unui copil o temă ca de azi până mâine să-mi rezolve 10 probleme, este foarte mult. Tot ceea ce este greu fie că este gramatică sau matematică se face în clasă, cu mine, nu acasă. Pasiunea mea este matematica, o iubesc, dar nu înseamnă că matematica este totul în viață. Poți excela la alte materii sau poți avea alte pasiuni, adulții au rolul de a ajuta copiii să-și descopere pasiunile și vocația.

Ştiu foarte bine că activitatea de învăţare are randament doar într-un climat relaxat, prietenos. Ca urmare mă străduiesc să-i solicit pe copii în desfăşurarea de activităţi de învăţare, de evaluare, diversificate, atractive, interesante, cu multe aplicaţii practice, să-mi formez elevii ca fiind o echipă în care fiecare vine cu ce are mai bun pentru succesul colectiv, ne tolerăm aşa cum suntem, ne ajutăm şi încercăm să ne autodepăşim. Am grijă ca temele date spre rezolvare acasă , să fie ca o continuare a muncii din clasă, să nu le ocupe tot timpul. Mi-am  făcut  aliaţi din familiile copiilor pentru o mai bună cunoaştere a lor, pentru gestionarea eventualelor situaţii conflictuale, pentru o mai bună motivare în obţinerea de performanţe.

Liliana Manea: Ce îmi puteți spune referitor la concursurile școlare? Ce părere aveți despre activitățile extrașcolare ale unui copil și câte ar trebui să aibă acesta? Aici știu că aveți și after-school.

Rodica Captariu: Activitățile extrașcolare fac foarte bine copilului. Acum, ”se poartă” ca un copil să aibă 3-4 activități, dar asta e prea mult pentru el, două îi sunt suficiente. Pe de altă parte, decât să stea pe tablete sau calculator, mai bine să aibă alte activități. Un copil are nevoie de mișcare, de artă, este foarte bine să fie îndrumat și către limbi străine.

Da, ele ajută și părinții și copiii în egală măsură. Viața ne face să ne adaptăm condițiilor. Aici, la after-school, copilul mănâncă o mâncare caldă care este gătită zilnic într-o bucătărie foarte modernă, și apoi își face temele. Să știți că aici temele le fac mult mai bine decât cu mama sau cu tata acasă, copilul este pus să gândească, să și le facă fără să îi mai de-a răspunsurile altcineva, doamna care îi supraveghează le răspunde sau îi verifică și le dă indicații doar atunci când ei au ceva neclar. Sunt create toate condițiile pentru ca un copil să studieze și să se recreeze într-un ambient cald și frumos.

Liliana Manea: Ca învățător cu o experiență în domeniu de 40 de ani, care credeți că sunt cunoștințele de bază ”sine qua non”?

Rodica Captariu: Matematica, Comunicarea în limba română, gramatica și istoria. Despre matematică și limba română nu mai discutăm, toți știu că fără de ele nu se poate, dar și istoria este foarte importantă pentru copiii noștri, chiar dacă la prima vedere poate părea grea pentru cei mici. Ne putem strădui să predăm istoria pe înțelesul lor, pentru că este important să ne cunoaștem istoria neamului românesc.

Eu personal, la istorie le povestesc mai mult, într-un mod mai teatral poate, pentru că poveștile plac și sunt mai aproape de copiii și îmi doresc din tot sufletul ca măcar o parte cât de mică de istorie să rămână în mintea și sufletul lor. Le povestesc lecția, pe videoproiector este deja schema lecției, apoi le-o dictez, și totul devine foarte simplu de reținut.

Este important să-i învățăm pe copii să facă conexiuni, pentru a memora mai ușor, este important să îi învățăm cum să învețe. Și noi învățătorii suntem oameni și oameni.

rodica captariu (7)Liliana Manea: Aceste prime cărămizi pe care le pun la baza cunoașterii în clasele primare, mai târziu vor fi temelia pe care se va sprijini construcțiile viitoare ale vieții lor. Acum vă voi întreba ceva mai personal. D-na Captariu, mama, este mândră de copiii săi? V-a călcat vreunul pe urme?

Rodica Captariu: Da, am 3 copii de care sunt foarte, foarte mândră. În cercul meu de prieteni mi se spune ”mama avocaților”, pentru că am 2 băieți avocați, am noră avocat, și fata care face dreptul în Canada.

Liliana Manea: Ca și concluzii la această conversație prin care v-am răpit foarte mult timp?

Rodica Captariu: La clasele I-IV se frământă aluatul, aici se pun bazele cunoașterii. Părinții ar trebui să înțeleagă că marea reușită nu este aceea de a crește un copil ci de a-l educa, dacă tot creștem un copil și investim în el trebuie să-l creștem și corect. Cea mai valoroasă investiție pe care un părinte o poate face pentru copilul său este investiția în educația lui, în formarea lui profesională și ca om. Părinții și învățătorul trebuie să fie ca o echipă în care se completează unii pe ceilalți și luptă împreună pentru interesul superior al copilului.

Viitorul sunt copii și dacă noi nu vom crea un sistem de educație corespunzător și nu vom reitera acele valori morale sănătoase, simple prin care să cream niște oameni în adevăratul sens al cuvântului, și care la rândul lor să-i creeze și să-i modeleze pe alții, vom fi soriți pieirii.

Ca o constatare, părinții din ziua de azi sunt exagerat de grijuii cu copiii lor, fac multe lucruri în locul lor, îi cresc mult prea dependenți de ei . Mai direct spus, nu le refuză nimic , prea puțini sunt interesați sau reușesc să-i învețe să respecte reguli absolut necesare într-o societate civilizată.  Nu acceptă ideea că această atitudine este în defavoarea formării unui caracter puternic, în defavoarea  obținerii unei  stime de sine ridicate.

Țelul meu este să-i fac să înțeleagă cât mai repede că trebuie să-i creștem și să-i formăm pe copii pentru ei și nu pentru noi. Copiii trebuie să răspundă la provocări, să-și asume răspunderi, să-și fixeze obiective înalte și în fiecare zi să acționeze pe drumul spre îndeplinirea lor.

Liliana Manea: Sunt perfect de acord cu d-voastră mai ales acum, după ce am discutat personal cu mulți dintre dumnealor. Ce este de remarcat și am subliniat mereu, este faptul că toți acești oameni care faceți parte din Garda Veche, fie că sunteți profesori sau învățători, iubiți această meserie, dar ați avut un respect deosebit pentru ea, mai presus de orice. Și asta se vede în atitudine, asta vă face să fiți remarcabili și notabili indiferent unde v-ați afla. D-voastră nu sesizați, dar eu, interlocutorul, vă urmăresc privirea și vă ascult vocea care se transformă atunci când vorbiți de copii și de școală. Este ceva ce nu se poate exprima în cuvinte, este ceva care se simte, este acel ceva care reușiți să-l transmiteți dincolo de cuvinte și de timp.

Vă mulțumesc din suflet pentru timpul acordat, și vă urez să rămâneți pentru totdeauna așa cum v-am văzut eu azi!

Liliana Manea

[wzslider autoplay=”true”]

Informații privind activitatea d-nei Învățător Rodica Captariu în cei 40 de ani de activitate:

1.Este membru în Consiliul de Administraţie al LTME din 1995 până  în prezent

2. A obținut Diploma de Merit ”Gheorghe Lazăr clasa a II-a”, ca rezultat al punctajului primit la evaluarea muncii pe 20 de ani

3.Primește gradație de merit de 25 de ani, prima fiind obținută ca învățător titular al Școlii nr 10 ”Mihai Viteazu”, in perioada  în care pentru 30 de învățători erau disponibile doar 3.

4.A fost prima învățătoare care a predat matematică în cadrul Centrului de Excelență, la propunerea domnului inspector Stoianovici.

5.A participat în calitate de membru al comisiilor de organizare, de evaluare, de supraveghere la olimpiadele şi concursurile şcolare, fazele zonale, judeţene, naţionale incluse în programul de activităţi şi în calendarul ISJ Călăraşi / minister.

6.A participat ca voluntar în implementarea unor proiecte:

  • ”Experienţă şi implicare” – punte de legătură între Franţa şi România , proiect organizat deInstitutul Regional de Formation aux Fonctions Educatives, Amiens, Franţa, Asociaţia Fluturaşii – Les Papillons Călăraşi, România şi Asociaţia ,,Mocapi’’ Amiens, Franţa, iunie 2010
  • cOLOriNg KiDs’LifE!!
  • Two Vitamins T’”, ambele organizate de A.C.T.O.R. pentru perioada anului şcolar 2009- 2010 şi susţinute financiar prin Programul ,,Tineret în acţiune’’ – Serviciul European de Voluntariat
  • Să învăţăm să ne jucăm”, proiect organizat de Asociaţia Grupurilor Locale de Tineret în colaborare cu Colegiul Naţional ,,Barbu Ştirbei’’, Colegiul ,,Sandu Aldea’’ şi Liceul Teoretic
  • ,,Mihai Eminescu’’, în anul şcolar 2010 – 2011

7.A fost coordonator de cerc pedagogic între anii 1990-2014 ocazie cu care m-am pregătit  pentru fiecare activitate, pentru a veni în sprijinul celor 35 de colegi de la care și eu am avut de învățat

8. A publicat materiale în ghidurile metodice elaborate la nivelul ISJ Călăraşi

9. A acordat o importanță deosebită temelor de dezvoltare personală în vederea formării la elevi a stimei de sine. Pentru aceste discipline a elaborat programe şcolare şi suporturi de curs.

10. A participat ca şi coordonator la proiectele:

  • ”Paşi spre succesul şcolar” – proiect de parteneriat educaţional, Grădiniţa p. p. nr.2 ”Rostogol- Liceul Teoretic Mihai Eminescu, prin înv. Captariu Rodica, aprilie 2010-iunie 2011
  • ”Să cinstim memoria neamului”, proiect educaţional, în parteneriat cu  Muzeul Dunării de Jos şi  Biblioteca Judeţeană ”Alexandru Odobescu” ,octombrie 2012 – iunie 2013
  • ”Şi eu pot aduce o rază de lumină în sufletele lor”având ca şi colaboratori: Complexul de Servicii Sociale pentru Copil şi Familie SERA Călăraşi- coordonator centru prin coordonator centru, d-na Mariana Savu, Şcoala Gimnazială nr  6, ”Pompei Samarinean”,Călăraşi, Centrul  pentru persoane vârstnice ”Antim Ivireanu” Călăraşi, prin  coordonator centru, d-nul Moise Gheorghe şi asistent medical, d-na Radu Mariana,
  • ”Pas cu pas spre viaţa de şcolar”, proiect de parteneriat educaţional, şcoală grădiniţă, cu o durată de 3 ani, partener fiind Grădiniţa cu program prelungit ,,Ţara copilăriei’’
  • ”Artişti în devenire”, în parteneriat cu Centrul Cultural Judeţean Călăraşi, octombrie 2012 – iunie 2013
  • Proiect de colaborare cu Şcoala cu clasele I – VIII Dichiseni ”Vine Moş Crăciun, hai să fim mai buni!”, decembrie 2010
  • Proiect de colaborare cu Şcoala cu clasele I – VIII Dichiseni, ”Iepuraşul de Paşte’’,aprilie 2011
  • Proiect de grup ”Vrem să ne cunoaştem ţara”, 17 mai – 11 iunie 2010, cu plecare în excursie de 3 zile
  • Proiect educaţional ”Soarele, prieten dar şi duşman”, 16 mai – 30 iunie, cu plecare în excursie de 5 zile

11. S-a implicat în implementarea unor proiecte:

  • ”Experienţă şi implicare – punte de legătură între Franţa şi România”, proiect organizat de Institutul Regional de Formation aux Fonctions Educatives, Amiens, Franţa, Asociaţia Fluturaşii – Les Papillons Călăraşi, România şi Asociaţia ,,Mocapi’’ Amiens, Franţa, iunie 2010
  • ”LES JEUNES EUROPEENS ET LA PPROTECTION DE L’ENVIRONNEMENT” – JEPE-11-215R5-2010, proiect finanţat de Comisia Europeană prin Programul ,,Tineret in Acţiune’’ şi implementat în România în martie –decembrie, având ca participanţi tineri din Franţa şi România
  • ”O viaţă nouă pentru Oana şi Vlăduţ”
  • ”Creşterea accesului la servicii de prevenţie primară pentru copiii şi adolescenţii din România. Alimentaţia sănătoasă şi activitatea fizică în rândul copiilor şi adolescenţilor din România”, proiect finanţat din fondurile acordate de către Guvernul Norvegiei prin intermediul Programului Norvegian de Cooperare pentru creştere economică şi dezvoltare sustenabilă în România, octombrie 2010 – iunie 2011

12. A colaborat în desfăşurarea unor activităţi instructiv- educative cu diverse instituţii din municipiu: Agenţia Naţională Antidrog-Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Călăraşi, în cadrul proiecului ,,  Alege cum  să mă creşti !’’ , I. S. U.,,Barbu Ştirbei’’ Călăraşi, Muzeul Dunării de jos’’, secţia Etnografie şi folclor, Direcţia pentru. Sănătate Publică., Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Călăraşi, Asociaţia Culturală pentru Teatru şi Origami din România, Centrul Cultural Judeţean Călăraşi.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.