Comunicate de presă, Ultimile Știri — ianuarie 17, 2015 at 10:09

RAPORTUL DE EVALUARE a activităţii desfăşurate de Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă al judeţului Călăraşi în anul 2014

by

Măsuri, acţiuni şi activităţi preventive

Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Călăraşi este structura abilitată în managementul situaţiilor de urgenţă care se produc pe teritoriul judeţului Călăraşi, fiind parte din Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.

isu calarasiAşa cum este prevăzut în legislaţia în vigoare, în anul 2014 CJSU Călăraşi s-a întrunit în 2 şedinţe semestriale, în scopul îndeplinirii planului anual de acţiune având pe ordinea de zi următoarea problematică:

– analiza activităţilor desfăşurate de Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă al judeţului Călăraşi în anul 2013;

– analizarea şi avizarea „Planului judeţean de asigurare a resurselor financiare, materiale şi umane necesare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă pe anul 2014”;

– informarea C.J.S.U., privind aducerea la îndeplinire a măsurilor întreprinse de către instituţiile prevăzute în „Planul de acţiune pentru punerea în stare de siguranţă a construcţiilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor pe teritoriul judeţului Călăraşi”;

– analiza „Situaţiilor de urgenţă produse în judeţul Călăraşi, în trimestrul I-2014”;

– aprobarea „Programului de activităţi al CJSU Călăraşi pentru sezonul rece 2014-2015”;

– aprobarea „Planului de activitate al CJSU Călăraşi pe anul 2015”.

Managementul şi gestionarea situaţiilor de urgenţă

Ţinând cont de specificul regional şi climatic, tipurile de riscuri care s-au manifestat pe teritoriul judeţului Călăraşi în anul 2014 şi au generat situaţii de urgenţă, sunt următoarele:

1. riscuri naturale: – inundaţii, fenomene meteo periculoase (ploi şi ninsori abundente, variaţii de temperatură – îngheţ);

2. riscuri tehnologice: – accidente rutiere în care au fost implicate substaţe periculoase, asanări de muniţie rămasă neexplodată;

3. riscuri de incendiu: – incendii.

I. Acţiuni şi măsuri cu caracter proactiv

În acest an s-au primit de la autorităţile naţionale de meteorologie şi hidrologie un număr total de 183 avertizări hidro-meteorologice, astfel:

I. 1 avertizare meteorologică „cod roşu” pentru ninsori abundente şi viscol;

II. 6 avertizări meteorologice „cod portocaliu”, din care:

– 2 pentru ninsori abundente şi viscol;

– 2 pentru ploi abundente, descărcări electrice, grindină şi intensificări ale vântului;

– 2 pentru creşterea debitului fluviului Dunărea;

III. 176 atenţionări meteorologice „cod galben”, din care:

– 5 pentru ninsori abundente şi viscol;

– 6 pentru precipitaţii mixte ce depun polei şi intensificări ale vântului;

– 74 pentru ploi abundente, descărcări electrice, grindină şi intensificări ale vântului;

– 28 pentru intensificări ale vântului;

– 59 pentru ceaţă;

– 2 pentru caniculă;

– 2 pentru creşterea debitului fluviului Dunărea.

Toate aceste atenţionări au fost transmise către autorităţile administraţiei publice locale şi comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, pentru adoptarea măsurilor necesare limitării efectelor negative ale fenomenelor hidro-meteorologice periculoase.

II. Acţiuni desfăşurate pe timpul producerii evenimentelor

În vederea preîntâmpinării pierderilor de vieţi omeneşti şi bunuri materiale, prevenirii şi înlăturării efectelor negative ale situaţiilor de urgenţă, având ca scop menţinerea situaţiei de normalitate pe teritoriul administrativ afectat, Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă al judeţului Călăraşi s-a întrunit în anul 2014 în cadrul a 35 de şedinţe extraordinare. Şedinţele s-au desfăşurat în condiţii corespunzătoare, asigurându-se aducerea la îndeplinire în totalitate a obiectivelor şi sarcinilor de conducere, organizare şi coordonare în procesul de gestionare a situaţiilor de urgenţă, pe ordinea de zi regăsindu-se:

  • Adoptarea de măsuri pentru managementul situaţiilor de urgenţă generate de ninsorile abundente, vânt puternic şi viscol pentru perioadele în care s-au manifestat fenomenele meteo periculoase;

  • Constituirea grupei operative a CJSU Călăraşi pentru managementul situaţiilor de urgenţă pentru perioadele în care s-au manifestat fenomenele meteo periculoase;

  • Adoptarea şi aprobarea Planului de acţiune al CJSU Călăraşi pentru limitarea şi înlăturarea consecinţelor situaţiilor de urgenţă pentru perioadele în care s-au manifestat fenomenele meteo periculoase;

  • Adoptarea şi aprobarea Raportului privind efectele situaţiilor de urgenţă pentru perioada ianuarie-februarie 2014;

  • Constituirea unei comisii mixte a CJSU Călăraşi pentru evaluarea pagubelor produse de căderile de grindină din data de 04.05.2014 şi adoptarea şi aprobarea Raportului de sinteză;

  • Adoptarea de măsuri pentru managementul situaţiilor de urgenţă generate de creşterea nivelului fluviului Dunărea şi a braţului Borcea;

  • Adoptarea de măsuri pentru limitarea efectelor negative ale arderilor controlate de mirişte şi vegetaţie uscată;

  • Adoptarea de măsuri pentru managementul situaţiilor de urgenţă generate de manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase, furtună şi ploi abundente şi adoptarea şi aprobarea Raportului de sinteză.

În primele două luni ale anului 2014, judeţul Călăraşi a fot sub incidenţa a două atenţionări “Cod galben, două avertizări “Cod portocaliu” şi o avertizare “Cod roşu” privind manifestarea fenomenelor meteorologice de ninsori abundente şi viscol. În această perioadă, prin Ordin al Prefectului judeţului Călăraşi, la sediul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Călăraşi, a fost constituită Grupa operativă pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomenele meteorologice periculoase specifice sezonului de iarnă, formată din reprezentanţi ai Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratului Judeţean de Poliţie, Inspectoratului Judeţean de Jandarmi, Serviciului Terotorial al Poliţiei de Frontieră, Poliţiei Transporturi, Serviciului Judeţean de Ambulanţă, Instituţiei Prefectului, SDN şi Drumuri Judeţene, coordonarea acesteia fiind asigurată de inspectorul şef al ISU Călăraşi. Grupa operativă a fost activată în perioadele 24 – 26 ianuarie, respectiv 29 – 30 ianuarie, având ca scop o coordonare unitară a forţelor şi mijloacelor de intervenţie care au acţionat în teritoriu pe timpul manifestării fenomenelor meteorologice periculoase.

De asemenea, în data de 29 ianuarie 2014, între orele 15:00 – 22:00, datorită manifestării fenomenelor meteorologice periculoase prognozate de Administraţia Naţională de Meteorologie în mesajul nr. 51 “Cod roşu” de ninsori şi viscol, Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Călăraşi a declarat, cu acordul ministrului afacerilor interne, starea de alertă pe teritoriul judeţului Călăraşi şi instituirea stării de urgenţă.

Astfel, structurile cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă cauzate de viscol şi căderile abundente de zăpadă au intervenit la un număr de 235 intervenţii, astfel:

Activitatea desfăşurată de către serviciile deconcentrate din subordinea MAI şi MAN:

  • număr total intervenţii (ca urmare a manifestării fenomenelor meteo periculoase) 235;

  • număr intervenţii pentru salvarea persoanelor blocate în locuinţele personale 36 şi numărul persoanelor salvate 214;

  • număr intervenţii pentru salvarea persoanelor blocate în autoturismele personale 126 şi numărul persoanelor salvate 815;

  • număr intervenţii pentru salvarea persoanelor aflate în trenuri de călători 4, persoane salvate 168, astfel:

    • Misiunea Detaşamentului de pompieri Olteniţa din data de 29.01.2014 care a intervenit cu un ACI în localitatea Plătăreşti pentru a transporta în localităţile de domiciliu un număr de 29 de persoane rămase în trenul 15183 blocat în zăpadă între localităţile Fundeni şi Plătăreşti la km 35;

    • 3 operaţiuni efectuate de către personalul Serviciului Judeţean de Poliţie Transporturi Călăraşi pentru salvarea a 139 persoane blocate în trenurile 8594, 15183 şi 15184;

  • număr intervenţii pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă (intervenţii ca urmare a manifestării fenomenelor meteo periculoase) 24;

  • 18 intervenţii pentru deszăpezirea unui număr de 197 gospodării şi anexe gospodăreşti;

  • 1 intervenţie pentru evacuarea şi transportul a 87 persoane rămase blocate în gara Călăraşi Sud şi Gara Ciulniţa;

  • 15 intervenţii pentru acordarea de ajutoare, în care au fost distribuite 160 kg. alimente şi 280 litri ceai, în oraşul Lehliu-gară şi comuna Frumuşani;

  • 1 intervenţie pentru degajarea a 24 autoturisme blocate pe autostrada A2, în urma unui accident de circulaţie;

  • total personal implicat 1357, cu aproximativ 10.468 ore suplimentare prestate;

  • mijloace utilizate 187, cu un total de 11782 litri carburanţi folosiţi.

Activitatea desfăşurată de către serviciile deconcentrate din subordinea Ministerului Sănătăţii:

  • număr intervenţii pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă ( intervenţii ca urmare a manifestării fenomenelor meteo periculoase) 41;

  • număr intervenţii pentru persoanele cu dializă 3;

  • număr intervenţii pentru gravide 40;

  • număr intervenţii la care s-a acordat asistenţă medicală de urgenţă telefonic din cauza faptului că nu se putea ajunge la pacient (intervenţii ca urmare a manifestării fenomenelor meteo periculoase) 5;

  • total personal implicat 178, cu aproximativ 192 ore suplimentare prestate;

  • mijloace utilizate 33 autosanitare, cu un total de 247 litri carburanţi folosiţi.

În anul 2014 ca urmare a căderilor abundente de zăpadă şi a intensificării vântului, căile de transport rutier au fost afectate, astfel:

  • autostrada A2 km 65 -160+980/ C1+C2, a fost închisă circulaţiei în perioadele 25.01 – 02.02.2014 şi 29.12 – 30.12.2014, deschisă cu restricţie de viteză de 50km/h în perioada 02.02 – 03.02.

  • drumuri naţionale blocate/restricţionate traficului:

  • DN 21 km 105-130, închis în perioadele 25.01 – 27.01.2014, respectiv 29.01 – 30.01.2014, deschis cu restricţie auto < 7,5 t în perioadele 27.01 – 28.01.2014, respectiv 30.01 – 31.01.2014;

  • DN 3 km 68-127+200, închis în perioadele 25.01 – 27.01.2014 şi 29.12.2014 – 30.12.2014, deschis cu restricţie auto < 7,5 t în perioada 27.01 – 28.01;

  • DN 3 A km 0-43+600, închis în perioadele 26.01 – 27.01.2014, 29.01 – 30.01.2014 şi 29.12.2014 – 30.12.2014, deschis cu restricţie auto < 7,5 t în perioada 30.01 ora 10:30 -01.02 ora 9:00;

  • DN 3 B km 0-3, km 7 – 54, închis în perioada 29.01 – 30.01.2014, deschis cu restricţie auto < 7,5 t în perioada 30.01 – 01.02.2014;

  • DN 31 km 0-32, închis în perioadele 25.01. – 27.01.2014, respectiv 29.01 – 30.01.2014, deschis cu restricţie auto < 7,5 t în perioadele 27.01 – 28.01.2014, respectiv 30.01 – 31.01.2014;

  • DN 4 km 0-53, deschis cu restricţie auto < 7,5 t în data de 29.12.2014.

  • 19 drumuri judeţene blocate traficului.

În data de 29 ianuarie, între orele 15:00 – 22:00, datorită declarării stării de alertă, toate drumurile comunale, judeţene şi naţionale, inclusiv autostrada A2, au fost închise circulaţiei publice.

Secţiile de drumuri naţionale şi de drumuri judeţene au desfăşurat următoarele activităţi:

  • Deszăpezirea tuturor drumurilor naţionale şi judeţene de pe teritoriul judeţului Călăraşi;

  • 12 intervenţii în sprijinul echipajelor specializate pentru salvarea persoanelor blocate în autoturismele personale;

  • 16 intervenţii în sprijinul echipajelor specializate pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă;

  • 1 intervenţie în sprijinul intituţiilor care au acordat ajutoare umanitare;

  • total personal implicat 240, cu aproximativ 5715 ore suplimentare prestate;

  • mijloace utilizate 145, cu un total de 114570 litri carburanţi folosiţi.

În cea de a doua parte a anului 2014, structurile implicate în managementul situaţiilor de urgenţă s-au confruntat cu inundaţiile generate de căderile abundente de precipitaţii sub formă de ploaie, precum şi de creşterea debitelor şi nivelurilor fluviului Dunărea şi Braţului Borcea.

Astfel, ISU Călăraşi a fost solicitat să intervină la un număr de 85 inundaţii provocate de ploi, care au afectat 158 gospodării cetăţeneşti, iar bunurile salvate prin intervenţia promptă a serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă au fost în valoare de aproximativ 1496000 lei.

Odată cu creşterea debitului râului Argeş, începând cu data de 11.03.2014, cele trei treceri neautorizate prin vad au fost închise circulaţiei, fiind în permanenţă monitorizate de efective ale comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă riverane.

În data de 04.05.2014, localităţile din partea central-vestică a judeţului au fost afectate de căderi masive de grindină, fenomen care a provocat pagube importante la gospodăriile cetăţenilor din această zonă. Pentru soluţionarea acestei situaţii, comitetul judeţean s-a întrunit în şedinţă extraordinară şi a hotărât constituirea unei comisii de evaluare a pagubelor, formată din reprezentaţi ai Instituţiei Prefectului, Consiliului Judeţean, Compartimentului de Control şi Inspecţie pentru Calitatea Lucrărilor în Construcţii şi Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă. În urma evaluărilor efectuate de către comisie, în perioada 06.05.2014 – 09.05.2014, a fost întocmit Raportul de sinteză privind manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase, grindină şi ploi abundente, înregistrate în judeţul Călăraşi în data de 04.05.2014, materialul fiind înaintat către Ministerul Afacerilor Interne şi Secretariatul Tehnic Permanent al Comitetului Naţional pentru Intemperii şi Calamităţi.

Ca urmare a creşterii debitelor şi nivelurilor fluviului Dunărea din perioada 10.05.2014 – 09.06.2014, grupul de suport tehnic la situaţiile de urgenţă generate de inundaţii al CJSU a monitorizat permanent starea construcţiilor hidrotehnice cu rol de apărare de pe malul fluviului Dunărea şi braţului Borcea.

Pe toată perioada avertizărilor hidrometeorologice şi până la revenirea la normal a situaţiei fluviului Dunărea şi Braţului Borcea, s-au constituit echipe mixte formate din reprezentanţi ai comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă şi Sistemului de Gospodărire a Apelor, care au patrulat pe diguri, monitorizând permanent nivelurile fluviului şi comportamentul amenajărilor hidrotehnice şi au efectuat lucrări de consolidare a acestora, astfel:

In incinta Unirea – Jegalia – Galdau:

-s-au astupat 3 traversări la rampele de trecere peste dig spre bac.

In incinta Borcea de Sus:

– s-a intervenit pentru neutralizare găuri(vizuini)de bursuci, din dig la km 26+300;

– s-au efectuat nivelări şi completări de terasamente până la nivelul cotei coronamentului de la km 47+350 la km 60+200.

La digul Borcea:

– s-au etanşeizat 3 subtraversări.

In incinta indiguita Oltenita-Surlari-Dorobantu la Km 411(Dunare):

– s-a intervenit pentru neutralizare găuri(vizuini)de bursuci şi izolat taluz exterior;

– completări terasamente pentru aducere la cota coronament dig.

Creşterea nivelului pânzei freatice, băltirile şi excesul de umiditate au afectat aproximativ 320 ha teren agricol, 364 ha păşuni, 645 ha păduri şi au provocat avarierea a 10 anexe gospodăreşti.

În ceea cepriveşte riscurile tehnologice şi cele la incendii, Inspectoratul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Călăraşi a fost solicitat să intervină în anul 2014 la 369 de situaţii de urgenţă, astfel:

asanări de muniţie: 19 intervenţii;

În anul 2014, personalul specializat din cadrul I.S.U. “Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi, a fost solicitat la 19 intervenţii de asanare muniţie neexplodată, cele mai întâlnite locaţii fiind ale societăţilor care preiau şi/sau prelucreză materiale feroase din municipiul Călăraşi, de unde au fost ridicate circa 70% din totalul muniţiilor neexplodate asanate în anul 2014. Celelalte muniţii asanate au fost de pe terenurile cetăţeneşti din judeţul Călăraşi, cele mai multe fiind ridicate de pe teritoriul UAT Perişoru.

Toate muniţia a fost transportată şi depozitată în depozitul special amenajat din incinta Detaşamentului Călăraşi.

accidente de transport: La această categorie de intervenţii trebuie să nominalizăm accidentul de transport mărfuri în care au fost implicate substanţe periculoase pe Autostrada A2, km 53, din data de 08.09.2014, unde a intervenit Secţia de pompieri Lehliu-Gară sub conducerea şi coordonarea domnului Prefect şi domnului Inspector şef al ISU Călăraşi, unde s-au distrus bunuri în valoare de aproximativ 110000 lei şi s-au salvat bunuri în valoare de 160000 lei, timpul necesar pentru lichidarea consecinţelor evenimentului fiind de 8 ore şi 57 minute.

– incendii: la nivelul judeţului Călăraşi în anul 2014, subunităţile inspectoratului au fost solicitate să intervină pentru limitarea şi lichidarea unui număr de 213 de incendii. Pe timpul acestor intervenţii au fost salvate 6 persoane adulte şi 1 copil. Valoarea estimativă a bunurilor salvate se ridică la suma de 24152500 lei, iar valoarea bunurilor distruse se ridică la suma de 3384250 lei.

  • incendii de vegetaţie: 136 intervenţii dintre care 91 incendii de vegetaţie uscată, 38 la mirişti şi 7 incendii la groapa de gunoi. La acest tip de intervenţii valoarea bunurilor salvate se ridică la 1430000 lei.

Disfuncţionalităţi şi greutăţi întâmpinate

În anul 2014 principalele greutăţi au constat în insuficienţa materialelor şi mijloacelor necesare intervenţiilor la situaţiile de urgenţă generate de fenomenele hidrologice periculoase la nivelul comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, precum şi în lipsa fondurilor necesare efectuării lucrărilor de întreţinere şi consolidare a amenajărilor hidrotehnice cu rol de apărare.

Direcţii de acţiune şi propuneri pentru eficientizarea activităţii CJSU Călăraşi

În vederea îmbunătăţirii şi eficientizării activităţilor C.J.S.U. Călăraşi este necesară continuarea activităţilor privind pregătirea instituţiilor şi a autorităţilor publice locale cu privire la atribuţiile şi obligaţiile ce le revin pe linia situaţiilor de urgenţă, conform legislaţiei în vigoare, prin cuprinderea în planurile şi programele de activităţi ale C.J.S.U. a unor măsuri concrete, cu termene şi responsabilităţi precise şi a unor activităţi sau acţiuni comune. În acest sens, este necesară organizarea unor întâlniri zonale cu preşedinţii comitetelor locale, cu scopul instruirii acestora în ceea ce priveşte preîntâmpinarea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă determinate de fenomenele meteo periculoase, precum şi activitatea de evaluare a pagubelor produse de acestea .

Concluzii finale

Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Călăraşi şi-a concentrat eforturile pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă care s-au produs pe teritoriul judeţului Călăraşi. Măsurile întreprinse, precum şi coordonarea eficientă a intervenţiilor au făcut posibilă reducerea consecinţelor situaţiilor de urgenţă înregistrate şi reluarea totală a activităţii sociale în zonele afectate într-un timp cât mai scurt.

S-a reuşit o îmbunătăţire a fluxului informaţional-decizional cu ocazia constituirii Grupei operative la sediul ISU, reprezentanţii instituţiilor cu atribuţii in gestionarea acestui tip de risc reuşind o comunicare eficientă si asigurând raportarea cu exactitate a datelor de interes operativ către eşalonul superior şi conducerea ministerului.

Prin modul de organizare a activităţilor de prevenire şi limitare a efectelor situaţiilor de urgenţă, autorităţile publice au acţionat preventiv şi mult mai coerent, prin aplicarea unor măsuri menite să determine limitarea efectelor situaţiilor de urgenţă.

 [wzslider autoplay=”true”]

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page