Dezvoltare durabilă, Dezvoltare rurală — iunie 24, 2014 at 20:35

Proiecte de succes PNDR Călărăşi: Dragalina, Arprest Srl

by

Azi, 24 iunie 2014 a început campania APDRP pentru prezentarea exemplelor de bună practică în judeţul Călăraşi, în accesarea fondurilor europene şi dezvoltarea reţelei de multiplicatori de informaţii. Au participat directorul OJPDRP Călăraşi, Şerban Jenel, Oana Coajă, coordonator local LDK, reprezentanţi GAL Valea Mostiştei, reprezentanţi ai agenţiei de mediu, ai Consiliului Judeţean, fermieri şi reprezentanţi media.  

IMG_0169Prima vizită  din cadrul campaniei a fost la Dragalina şi primul exemplu de succes a fost proiectului  PNDR „Modernizarea  fermei vegetale aparţinând SC ARPREST SRL din com. Dragalina, jud. Călăraşi, prin achiziţia de maşini şi utilaje agricole noi. D-na şi d-nul Arpăşanu sunt de specialitate ingineri agronomi cu ştate vechi în domeniul agricol. D-nul Virgil Arpăşanu, de altfel a deţinut şi funcţii administrative de profil, fiind mult timp directorul Direcţiei Fitosanitare din cadrul Direcţiei Agricole Călăraşi, acum desfăşurându-şi activitatea în cadrul fermei private, administrând şi lucrând cele 830 ha ca pe o afacere de familie cu specific agricol.

IMG_0172Proiectele PNDR accesate în judeţul Călăraşi s-au concentrat mai mult pe achiziţia utilajelor agricole şi modernizarea fermelor agricole în special pe cultura mare, pentru a se crea o bază materială pentru rezolvarea problemelor agricole. Locul doi a fost ocupat de cele care priveau crearea de spaţii de stocare a cerealelor, adică silozurile.

IMG_0171SC ARPREST SRL, familia Arpăşanu implicit, este beneficiara unor proiecte PNDR pentru achiziţionarea unor utilaje agricole. “Am accesat acest proiect în 2009 prin care am achiziţionat un tractor mare de 225 cp, două pluguri cu cinci trupiţe, două combinatoare de capacităţi diferite, un scarificator şi o remorcă. Nu a fost deloc complicată achiziţia lor, de fapt le-am şi achitat şi momentan ne gândim la un nou proiect, tot pentru modernizarea fermei. Între timp am construit şi două celule de siloz fiecare având o capacitate de 1000 to, dar nu pe proiect, ci cu finanţare proprie. Acum suntem în lucrări de reparaţii, de construcţie şi de reabilitare a fermei”, ne-a relatat pe scurt d-na Arpăşanu.

IMG_0191„Din punct de vedere financiar proiectul a fost acceptabil şi am avut norocul să avem şi o firmă de consultanţă foarte bună, care ne-a ajutat mult. Datorită firmei de consultanţă nu am întâmpinat probleme în derularea proiectelor, depunerea documentelor, totul a mers bine. De aici mi-am dat seama că totul depinde de firma de consultanţă pe care o alegi”, a continuat d-na Arpăşanu. „Firma de la care am cumpărat utilajele colabora şi cu o bancă şi cu această firmă de consultanţă, şi aşa ne+au oferit un pachet întreg de servicii”, a adăugat d-nul Virgil Arpăşanu.

IMG_0180Referitor la firmele care oferă consultaţă, dl Şerban Jenel  a ţinut să menţioneze faptul că agenţia încearcă pe cât posibil, să aducă în atenţia beneficiarilor programelor o soluţie pozitivă în sensul acesta. „ Firmele de consultanţă care nu şi-au respectat angajamentele, care nu au desfăşurat o activitate pozitivă, adică să ducă la bun sfârşit un proiect, ci a încercat să inducă în eroare beneficiarul respectiv şi a încasat doar un comision pentru o mică parte din acel proiect după care a abandonat beneficiarul, vor fi pe o listă unde beneficiarii o pot consulta. Vor fi agreate şi vor rămâne în cadrul programelor doar firmele  de consultanţă care şi-au respectat toate angajamentele şi au oferit servicii de consultanţă cu rezultate pozitive, care să îşi poată desfăşura în continuare activitatea. Momentan nu există aceste liste, dar vor fi create pentru că deja există o bază de date concludentă. Vrem să eliminăm acele firme neprofesioniste, care nu cunosc, nu ştiu şi cărora mulţi beneficiari le cad pradă”, a concluzionat Şerban Jenel.

O altă problematică care a fost ridicată privind aceste proiecte, a fost aceea privind hârtiile care multe dintre ele nu sunt relevante sau folositoare unui beneficiar de proiect, ci este un fel de îngradire şi întârziere a termenelor prestabilite.

IMG_0163„Pe noul program naţional s-a încercat şi se va încerca în continuare să se diminueze noianul de hârtii, paradoxul negaţiilor la negaţie, al avizelor inutile, care creează probleme celor  care pierd zile întregi pentru obţinerea unor hârtii de multe ori nerelevante. Aceste probleme se cunosc foarte bine şi prin noile măsuri ale noului program se vor elimina. Se va elinima şi problema celor trei oferte, nu pentru ea ar fi fost o problemă în sine ci pentru că se pierdea timp preţios pentru proiect. Producătorii de utilaje vor face publică oferta de utilaje pe site-ul institutiei şi fiecare beneficiar este liber să aleagă ceea ce îl avantajează mai bine şi cu siguranţă bunul ales este considerat eligibil.”, a spus directorul OJPDRP Călăraşi.

Cert este faptul că producătorii agricoli au întâmpinat şi vor continua să întâmpine multiple şi diverse probleme, de la preţul utilajelor, mentenanţa lor până la comercializarea produselor agricole la preţuri corecte. Sperăm doar că prin aceste fonduri structurale fermierii români vor avea într-adevăr beneficii şi măcar o parte din preocupările cu probleme vor dispărea.

IMG_0196Sperăm ca prin această campanie, APDRP va stabili o comunicare clară cu beneficiarii acestor programe şi că împreună vor reuşi să identifice şi să remedieze problemele pe care le-au avut pe parcursul programulului care s-a desfăşurat din 2009 şi se va închide abia în 2015, în beneficiul atât a celui care accesează fonduri prin PNDR cât şi a instituţiilor care coordonează aceste programe structurale de fonduri europene pentru dezvoltare rurală.

Liliana Manea

[wzslider autoplay=”true”]

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page