Interviuri — martie 19, 2019 at 21:12

Prof. Ing. Emilia Georgescu: În  Liceul Pedagogic “Ștefan Bănulescu”, se pregătesc copiii de azi, pentru a deveni oamenii de mâine, prin spiritul pe care această instituţie „şcoala” îl are şi are menirea să îl inspire.

by

 

Lucrarea dascălilor este mult mai grea şi mai mare decât lucrarea mâinilor, spunea Sfântul Ioan Gură de Aur.

 De ce ştiinţe economice? Cu ce şi la ce mă ajută în viaţă, să învăţ despre economie, management, contabilitate, marketing etc.? Aceste întrebări, au răspunsuri simple, stimaţi elevi.

În primul rând, profesorii sunt acele persoane care încearcă din răsputeri să vă motiveze să veniţi la ore, să vă stârnească entuziasm pentru noțiunile învăţate şi să nu râdă în hohote când faceţi greşeli. Noi, oameni şi dascăli cu pregătire, slujim pe cei ce vor fi oamenii societăţii de mâine, oameni cu pregătire, cu un caracter frumos, cu abilitatea de a se integra în diferite domenii ale societăţii, pentru a fi utili şi vrednici de a fi numiţi oameni.

În al doilea rând, o şcoală în care profesorul nu învaţă şi el e o absurditate, spunea Constantin Noica în Jurnal filozofic. Da, eu, dascălul, învăţ o dată cu voi! De ce? Lumea este în continuă schimbare, iar noi toţi, trebuie să ţinem pasul cu ea. Şi chiar dacă pare a fi un fapt normal, oportunitatea de a învăţa şi accesul la informaţie este o şansă reală, pe care, însă, nu toţi o înţeleg şi, mai ales, nu o au. Dar pentru asta…

Însuşirea ştiinţelor economice are, în primul rând, o semnificaţie deosebită, ce aparţine cunoaşterii ideilor  şi teoriile economice corecte, care au o mare valoare pentru un individ şi, nu numai. Ştiinţele economice reprezintă  un element de sporire a rentabilităţii acţiunii practice.

Modul în care ştiinţele economice pot să ne evidenţieze activitatea se individualizează în raport cu profesia. De exemplu, cunoaşterea pieţei monetare sau a pieţei financiare, sunt cunoştinţe care pot facilita în administrarea propriilor disponibilităţi băneşti. Cunoaşterea teoriei preţurilor şi a finanţelor, a cererii şi a ofertei, a mecanismului costurilor de producţie şi a implicaţiilor pe care le au acestea asupra veniturilor, îmbunătăţeşte calitativ decizia întreprinzătorilor. Oricare ar fi profesiunea pe care o exercită o persoană, are nevoie de elemente care să-i faciliteze înţelegerea modului în care să îşi administreze avuţia în scopul obţinerii unei satisfacţii cât  mai mari şi a profitului din respectiva activitate.

De asemenea, teoria economică permite oamenilor să înţeleagă principalele probleme naţionale. Ea descrie, explică, prevede funcţionarea economiei. Pentru majoritatea persoanelor, factorul decisiv se manifestă atunci când cunoaşterea ştiinţifică este folosită pentru a înţelege probleme de microeconomie, precum importanţa pieţei în procesul alocării resurselor, avantajele relaţiilor economice, elaborarea politicilor economice etc.

Aici, în şcoală, se pregătesc copiii de azi, pentru a deveni oamenii de mâine, prin spiritul pe care această instituţie „şcoala” îl, şi trebuie, să îl inspire. Aici, sunt dascăli şi totodată oameni care inspiră şi insuflă curaj, principii, moralitate, aici spiritele nu se “amputează”. Integritate şi curaj, privite ca un tot unitar, este materialul din care trebuie făcuţi oamenii de mâine.

Menirea şcolii este să formeze, în primul rând, oameni cu caracter, suprasolicitându-i şi forţându-i să înveţe să-şi descopere şi să-şi depăşească limitele nebănuite. Hai sa înlocuim „constrângerea” exterioară cu dedicarea interioară! Evoluţia înseamnă creştere, iar creşterea se face de jos în sus. Acumulați cunoștințe, nu putreziți în bănci! Nu irosiţi unica şansă de a ajunge cineva. În epoca contemporană, unde informaţia digitală deţine puterea, iar mintea umană este folosită din ce în ce mai rar, voi puteţi să luaţi puterea în mâinile voastre, dar fără voinţă şi cunoştinţă, o veţi pierde foarte rapid. Prin urmare, citiţi, citiţi tot ce puteţi şi tot ceea ce “nu puteţi”, imaginându-vă că cei mai mari gânditori ai vremurilor vă îndrumă în viaţa voastră.

 

Nu, nu vă țin morală pentru că știu cum e să ți se țină morală când ești tânăr și simți că toată lumea e la picioarele tale. Am fost și eu pe acolo, mi-e familiar sentimentul dat – nu contează ce studii faci, contează să știi să te descurci. Dar nu e mereu așa și nimeni n-o să țină cont de sentimentele voastre sau de cât de bine puteți juca cărți sau jocuri video atunci când o să vă angajeze. Cunoștințele şi abilităţile vor fi pe primul loc, iar puterea fizică și înfățișarea pe-al doilea. Așadar, străduiți-vă să dobândiți elementele ce lipsesc cunoașterii voastre pentru a reuși să vă realizați.

Toate acestea ne obligă, pe noi toţi, să studiem şi să facem eforturi pentru ca, toate cuvintele noastre să producă efecte în lumea întreagă, în întreaga creaţie, să pună în mişcare totul.

Nimic nu trebuie să vă facă să vă pierdeţi libertatea interioară de a gândi așa cum vreţi, așa cum credeţi că vă este bine! Să aveţi visuri îndrăzneţe, atitudine, pasiune în tot ceea ce faceţi! Descoperiţi! Dezvoltaţi! Valorificaţi!

Schimbarea nu va veni nici de la guverne, nici de la politicieni, nici de la traineri, nici de la cei din mediul de afaceri, nici de la Marele Creator, ci de la oameni deschiși, cu viziune diferită. Ca să se schimbe ceva, e nevoie de mai multe persoane care să-și asume responsabilitatea și să înceapă, practic, să transforme în jurul lor. În primul rând, un om trebuie să se schimbe pe el, cum acționează și cum “se supune” unui sistem de valori, cum atrage în jurul lui persoane care să-i împărtășească gândirea şi faptele, indiferent de locul în care se află și de domeniul în care activează. Contează foarte mult puterea propriului exemplu, nu aștepți ca alții să facă ceva, ci tu inițiezi lucrul respectiv şi, o faci cu pasiune. Mă veţi întreba, de ce cu pasiune? Simplu, altfel nu are efect. Oamenii şi, mai ales copiii, elevii, tinerii, simt dacă o faci altfel, ca să fie, ca să mai bifezi o activitate, să mai achiziţionezi o diplomă, că dă bine.

Faceţi lucrurile pe care credeţi că nu le puteţi face, eşuaţi, dacă este cazul, dar încercaţi din nou şi faceţi-le mai bine a doua oară. Acționaţi în așa fel încât să fiţi consideraţi demni de încredere,pe cât posibil, nu mințiţi și nu induceţi deloc în eroare, astfel vă veţi respecta şi, totodată îi veţi respecta pe cei din jurul vostru.

După patru ani de liceu, nu mai sunteţi copii, urmează să păşiţi singuri, spre alte forme de învăţământ sau să desluşiţi în continuare tainele meseriei pe care aţi ales-o.

Examenul de bacalaureat marchează împlinirea unui destin. Povara urcuşului parcurs în anii de liceu rămâne în urmă, la orizont conturându-se perspectiva unei vieţi constructive, închinată bunăstării materiale şi spirituale.

Dragi elevi, vă rog să folosiţi toate şansele pe care vi le oferă aceste vremuri şi cele care vor veni. Prin aceasta, să fiţi tineri cât mai mult timp, să vă asumaţi responsabilitatea pregătirii profesionale, să aveţi abilitatea de adaptare într-o societate dinamică, dorinţa de a fi informaţi, să creaţi lucruri durabile şi de calitate oriunde aţi fi.

Noi dascălii, să nu uităm să fim OAMENI! Să căutăm trei calități la un om: inteligența, energia și integritatea. Să inspirăm speranţă, nu frică!

Ceea ce merită să fie făcut, merită să fie făcut cu toată pasiunea!

 

Să avem viziune și sens în viață!

 

Prof. Ing. Emilia Georgescu

Liceul Pedagogic “Ștefan Bănulescu”

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.