Cultură şi Educaţie, Educaţie — iunie 24, 2016 at 12:30

Noutăți privind structura noului an școlar 2016-2017

by

Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a lansat în dezbatere publică proiectul de ordin de ministru privind structura anului şcolar 2016-2017. În elaborarea proiectului de structură a anului școlar 2016-2017, Ministerul Educației a avut în vedere câteva modificări relevante, pe care le punctăm mai jos:

ministerul educatieiCea mai importantă noutate este extinderea programului naţional „Şcoala altfel” la o durată de 8 zile, în două etape distincte:
  • la începutul anului şcolar (12-14 septembrie) şi în interiorul anului şcolar, pe durata a 5 zile consecutive, la alegerea unităţilor de învăţământ. Prima etapă (12-14 septembrie 2016) este destinată acomodării elevilor şi a profesorilor cu programul şcolar şi cu procesul de predare-învăţare.
  • A doua etapă presupune alocarea a 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar, în urma unei planificări ce rămâne la decizia şcolilor. Astfel, în funcţie de ciclurile de învăţământ şcolarizate, unităţile de învăţământ pot opta pentru unul dintre următoarele segmente: 21 noiembrie – 2 decembrie 2016, 27 februarie – 31 martie 2017 şi 15 mai – 9 iunie 2017 (învăţământul preşcolar şi primar), respectiv 17 octombrie – 2 decembrie 2016, 27 februarie – 31 martie 2017 şi 15 mai – 9 iunie 2017 (învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi postliceal).
Metodologia de organizare şi desfăşurare a programului „Şcoala altfel” va fi elaborată de Ministerul Educaţiei şi aprobată separat, prin ordin de ministru, după ce în prealabil va fi supusă dezbaterii publice. Obiectivul major al documentului este acela de a genera coerenţă, la nivel naţional, şi o mai bună organizare a programului, în spiritul educaţiei nonformale.
Intervalul aferent programului „Şcoala altfel” nu coincide cu perioada în care se susţin tezele semestriale. Acestea vor avea loc, de regulă, la finalul semestrelor, după parcurgerea programei şcolare cu cel puţin două (2) săptămâni înainte de finalul semestrului. Olimpiadele şi concursurile şcolare naţionale vor fi organizate în perioada vacanţei de primăvară (19 – 30 aprilie 2017). În acest mod, elevilor olimpici li se oferă posibilitatea de a participa la activităţile din cadrul programului „Şcoala altfel”.
Potrivit proiectului propus, anul şcolar 2016-2017 are 35 de săptămâni de cursuri, însumând 169 de zile lucrătoare, şi se structurează în două semestre:
  • semestrul I (12 septembrie 2016 – 3 februarie 2017)
  • semestrul al II-lea (13 februarie 2017 – 23 iunie 2017).

Ziua de 15 septembrie este dedicată festivităţilor pentru deschiderea anului şcolar 2016-2017.

Perioadele de cursuri sunt următoarele:
  • 12 septembrie – 16 decembrie 2016,
  • 9 ianuarie – 3 februarie 2017,
  • 13 februarie – 14 aprilie 2017  
  • 2 mai – 23 iunie 2017.
Vacanţele elevilor sunt programate astfel:
  • vacanţa de iarnă (17 decembrie 2016 – 8 ianuarie 2017),
  • vacanţa de primăvară (19 – 30 aprilie 2017)
  • vacanţa de vară (24 iunie – 10 septembrie 2017).
De asemenea, în săptămâna 29 octombrie – 6 noiembrie 2016, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar sunt în vacanţă.
Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar se încheie în data de 2 iunie 2017, iar pentru clasa a VIII-a, în data de 16 iunie 2017.

Respectând autonomia cadrelor didactice, Ministerul Educației lasă la decizia profesorilor stabilirea perioadelor de susținere a lucrărilor semestriale, cu condiția ca evaluările să aibă loc, de regulă, la finalul semestrelor, după parcurgerea programei școlare și cu cel puțin două săptămâni înainte de finalul fiecărui semestru.

Olimpiadele și concursurile școlare naționale vor fi organizate în perioada vacanței de primăvară (19 aprilie 2017 – 30 aprilie 2017). În acest fel, se oferă și elevilor olimpici posibilitatea de a participa la activitățile din cadrul programului ”Școala altfel”. Nu în ultimul rând, se dorește o mai bună organizare a olimpiadelor, prin alocarea unei perioade mai extinse (aproape 2 săptămâni).

Proiectul prevede ca unitățile de învățământ și inspectoratele școlare să marcheze zilele de  5 octombrie – Ziua internațională a educației, 5 iunie – Ziua învățătorului și 1 iunie –  Ziua copilului.

În situaţii deosebite, bine fundamentate, în funcţie de condiţiile climaterice locale speciale şi de specificul şcolii, inspectoratele şcolare judeţene pot aproba, la cererea conducerii unităţilor de învăţământ, modificări ale structurii  anului şcolar. Acestea se pot aproba numai în măsura în care se asigură cele 169 de zile de cursuri prevăzute în ordin, precum şi a posibilităţii ca toţi elevii să participe, fără restricţii, la examenele şi evaluările naţionale organizate în sistemul naţional de învăţământ.
Proiectul de ordin privind structura anului şcolar 2016-2017 este supus dezbaterii publice în perioada 23 iunie – 4 iulie 2016. Toţi cei interesaţi sunt invitaţi să transmită propuneri de îmbunătăţire pe adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.