Lifestyle, Sănătate — martie 16, 2014 at 16:07

Mituri despre dietele fără gluten

by

De zeci de ani, persoanele care sufera de boala celiaca si alte tipuri de sensibilitate la gluten s-au luptat pentru a-si invata prietenii si familia despre afectiunea lor, straduindu-se sa gaseasca alimentele de care au nevoie pentru o dieta sanatoasa, echilibrata. In ultimii ani, cu toate acestea, constientizarea vietii fara gluten a explodat, si chiar si oamenii care nu prezinta intoleranta la gluten s-au alaturat consumului de alimente lipsite de gluten. Pentru unii adepti si criticii lor, consumul de produse fara gluten este doar un moft; pentru ceilalti, este singura modalitate de a gestiona o afectiune medicala serioasa.

dietaDeci, nu este o surpriza faptul ca exista o multime de jumatati de adevaruri si chiar mituri in jurul alimentatiei fara gluten.

1. Mit: Dietele fara gluten ajuta pe oricine sa scape de kilogramele in plus

Realitate: Vreti sa taiati glutenul de pe lista ca sa scapati de cateva kilograme? Mai ganditi-va o data. Adoptand o dieta fara gluten — fara un motiv medical evident — nu este cea mai buna strategie pentru a pierde in greutate. De ce? Ei bine, daca doar inlocuiti alimentele care contin gluten cu cele fara gluten, ati putea foarte bine sfarsi prin a lua in greutate, deoarece alimentele fara gluten sunt de multe ori mai bogate in calorii decat alternativa. Chiar si persoanele cu celiachie se pot – si asesea o fac – ingrasa ca urmare a regimului alimentar fara continut de gluten, deoarece organismul lor poate absorbi aceste substante nutritive mai bine.

Asta nu inseamna ca nu veti pierde in greutate – ca in cazul oricarei diete, daca faceti alegeri alimentare adecvate, inclusiv o multime de fructe, legume, proteine si alimente sanatoase fara gluten, puteti pierde cu siguranta in greutate. Dar sa nu credeti ca inlocuirea alimentelor care contin gluten cu alternativa fara gluten este o modalitate sigura de a slabi cateva kilograme.

2. Mit: Persoanele cu boala celiaca nu sunt atat de sensibili pe cat pretind a fi

Realitate: Persoanele cu boala celiaca ar trebui sa evite in mod cert chiar si cantitati infime de gluten. Deci, da, acest lucru inseamna ca un produs fara gluten preparat in cuptor, pregatit pe aceeasi masa cu painea de grau, de exemplu, poate declansa un atac teribil. Unele persoane cu celiachie nici macar nu pot merge pe culoarul cu paine din magazin fara a avea o senzatie de disconfort.

Pacienti diferiti care sufera de boala celiaca prezinta diferite niveluri de toleranta. Este posibil sa fi observat si dumneavoastra. Eu am remarcat asta: un coleg de serviciu care nu a putut tolera pe cineva care manca un sandvici la o distanta de 3 m.

Problema este, insa, ca nu exista suficiente studii despre ce este in regula si ce nu este bine sa manance persoanele cu sensibilitate la gluten. Deci, este de inteles ca doctorii isi sfatuiesc pacientii sa ocoleasca glutenul cu totul.

3. Mit: Oricine poate obtine beneficii in urma unei diete fara gluten

Realitate: Exista multi oameni care nu au fost diagnosticati cu boala celiaca si totusi au multe dificultati in a manca produse ce contin gluten. Asta nu inseamna insa, ca toata lumea ar trebui sa elimine glutenul din dieta.

Desi este posibil sa va luati toate substantele nutritive necesare chiar urmand o dieta fara gluten, acesta este un efort foarte mare si, daca nu aveti un motiv medical, restrictionarea este inutila. Mai mult, nu exista dovezi solide care sa sprijine ideea ca oamenii fara o sensibilitate la gluten vor vedea beneficii ca umare a eliminarii glutenului.

Atunci cand persoanele cu sensibilitate sau boala celiaca elimina glutenul, se bucura frecvent de mai multa energie, au un somn mai linistit si se simt mai sanatosi. Dar asta nu inseamna ca oamenii care nu prezinta sensibilitate la gluten vor avea aceleasi beneficii — tot ceea ce inseamna este ca persoanele cu sensibilitate la gluten se simt mai bine.

O alta problema? A manca produse fara gluten implica un cost mai mare.

dieta-fara-gluten

4. Mit: Daca evitati glutenul, veti pierde substante nutritive vitale pe care nu le puteti regasi in alta parte

Realitate: Glutenul si-ar fi dorit sa fie asa special. Nu exista absolut niciun element nutritiv unic in alimentele cu gluten. Puteti gasi oricare dintre beneficiile cerealelor integrale (gluten) in fructe si legume proaspete, proteine si, desigur, alte cereale care nu contin gluten. Cu toate acestea, oamenii care aleg produsele fara gluten, indiferent de motiv, trebuie sa acorde o atentie suplimentara regimului lor alimentar deoarece eliminarea unui intreg grup major de alimente poate fi destul de dificila.

5. Mit: Alimentele fara gluten sunt intotdeauna sanatoase

Realitate: Doar pentru ca prajitura sau sandviciul cu branza este fara gluten nu inseamna ca este o alternativa sanatoasa comparativ cu varianta cu gluten. Junk food este junk food, iar unele alimente fara gluten contin, in realitate, mai multe calorii decat alternativa.

6. Mit: Cresterea popularitatii alimentelor fara gluten este extraordinara pentru persoanele cu boala celiaca

Realitate: Pentru a fi corecta, acesta este un da si un nu. Pentru multe persoane cu boala celiaca, cresterea gradului de constientizare a restrictiilor lor alimentare este ceva bun — mai multi oameni isi inteleg situatia, sunt mai multe produse disponibile, etc. Cu toate acestea (si aceasta nu este o problema nesemnificativa), persoanele cu boala celiaca sunt mult mai sensibile la gluten decat realizeaza majoritatea oamenilor si, ceea ce este o tendinta sau un regim pentru unii, pentru alti oameni reprezinta o afectiune medicala serioasa. Produsele fara gluten se gasesc peste tot, pana la restaurante si cafenele, dar, in cazul in care aceste produse nu sunt manipulate cu grija, si adesea nu sunt, ele pot fi foarte periculoase pentru persoanele cu boala celiaca.

Sursa:http://www.care2.com

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page