Clubul de Excelenţă, Cultură şi Educaţie — octombrie 2, 2019 at 15:52

Laudatio Amza Eufrosina – Dascălul vizionar ce călăuzește cu dragoste Colegiul Național ”Barbu Știrbei” printre meandrele secolului XXI

by

Anul acesta, în data de 4 octombrie, Colegiul Național ”Barbu Știrbei” Călărași se află la ceas aniversar, celebrând cel de-al 135-lea an de la înființare și a 100 de ani de la acordarea dreptului gimnaziului de a organiza și cursuri liceale de ciclu superior. Aprecierea de care se bucură astăzi Colegiul Național Barbu Știrbei Călărași este rezultatul binemeritat al eforturilor pe care comunitatea școlară le-a depus constant, peste timp, pentru afirmare pe multiple planuri în spațiul școlar călărășean și național.

Drumul ascendent în planul imaginii, dar mai ales în conținutul calitativ al activităților didactice și al rezultatelor școlare obținute, s-au obținut cu sprijinul pe care personalități marcante ale școlii călărășene l-au acordat în mod constant. Sunt numeroase personalitățile care merită să fie citate dar, din rândul acestora, astăzi ne oprim la d-na profesor Eufrosina Amza, Director al Colegiului Național Barbu Știrbei Călărași, despre care am plăcerea și onoarea să-mi exprim admirația și prețuirea, o personalitate marcantă a societății călărășene contemporane, o sursă de inspirație pentru mulți dintre noi.

A scrie despre d-na prof Eufrosina Amza este deopotrivă relativ uşor, dar şi foarte greu, fiindcă subiectul elogiului nostru este complex. Acest laudatio este o recunoaștere explicită a valorii profesionale, și a prestigiului d-nei Eufrosina Amza, pentru o viață și o carieră dedicată educației. Timp de 38 de ani a ars pe altarul educației și continuă să o facă ca un adevărat lider vizionar al secolului XXI. Este licențiată în chimie și absolvent al Universității Bucureşti, Facultatea de Chimie în 1980. A obținut Diploma de Aprofundare/ Specializare în Chimie Anorganică la Universitatea Bucureşti, Facultatea de Chimie în 1981, și a terminat Masterat în Management educaţional obținut la Universitatea Bucureşti, Departamentul pentru Învăţământ la Distanţă CREDIS în 2006.

Vreau să înlătur încă de la început orice suspiciune de exces laudativ, doresc să precizez că prezentul omagiu nu este unul de complezență, datorat de dublul moment de sărbătoare al CNBS Călărași, ci este bazat pe recunoașterea faptului că omul Eufrosina Amza, dealtfel discret și modest, își trăiește viața cu maximă intensitate în spiritul suprem al datoriei ce trebuie împlinite, și reușește să fixeze în mentalul colectiv un model ce merită nu numai atenția călărășenilor, dar și recunoștința lor, pentru seriozitatea și conștiinciozitatea cu care și-a îndeplinit și își îndeplinește misiunea de dascăl și manager, prin atitudinea și căldura sufletească în comportament care îi sunt recunoscute de către cei care au interacționat cu dânsa.

În primul deceniu de activitate a activat ca profesor de chimie, pentru ca din al doilea deceniu de activitate să-și lărgească aria profesională și să se dedice coordonării activității profesorilor de chimie din judeţul Călărași, fiind și membru în comisia naţională de chimie, dar și Inspector şcolar general adjunct. De la începutul anilor 2000 și-a focalizat atenția și a fost responsabil pentru proiectele PHARE și coordonator proiecte interne/ internaţionale de dezvoltare instituţională în cadrul IȘJ Călărași, dovedind capacitatea de a elabora lucrări de sinteză, analize, studii, documente strategice ale reformei (PRAI, monografia învăţământului călărăşean, învăţământul rural, dezvoltare comunitară – NICARE, capacitatea de a coordona programe, a organiza cursuri de formare în cadrul programelor, a forma cadre didactice, directori, părinţi. Are capacităţi evaluative și mai ales are capacitatea de a facilita pe probleme de: abilitare curriculară pentru chimie, dezvoltarea relaţiei şcoală comunitate, educaţia pentru democraţie, noul sistem de asigurare a calităţii, autonomie instituţională,  proiecte structurale, elaborare/ revizuire PRAI/ PLAI; PAS/ PDS, implementarea acquis-ului comunitar, creşterea accesului la educaţie a grupurilor defavorizate etc.

D-na Director Eufrosina Amza poate fi descrisă adesea ca o unitate de forță și un dascălul vizionar care călăuzește cu dragoste colegii și elevii Colegiul Național Barbu Știrbei printre meandrele și provocările secolului XXI. Este plină de energie creatoare intelectuală și fizică, care au depășit granițele tradiționale și constelațiile de concepte, idei și domenii pe care era posibil să le ia în considerare, reușind să se concentreze atât pe logica educației tradiționale, dar și să implementeze practici educaționale inovative de management.

Omul sfințește locul! Iar prof. Amza Eufrosina a înțeles că pentru a crea lucruri extraordinare și a avea rezultate excepționale trebuie să ai Viziune, adică liantul care stabilește un scop de grup, stabilește direcții și, atunci când este promovat extern, îi determină pe oameni să contribuie la dezvoltarea acestuia. D-na Director caracterizează viziunea ca pe o „platformă educațională” care încorporează convingerile școlii despre scopurile, metodele și climatul preferat, creând astfel o „comunitate a minții” și ”o declarație inspirată a unui vis convingător, însoțit de un scenariu clar al modului în care se va realiza”, pentru că fiecare zi este o oportunitate de a vă apropia de idealul elevilor, al profesorilor și al părinților, în ceea ce privește noțiunea de ”Educație prin excelență”.

Din 2014, de când a devenit Director al Colegiului Național ”Barbu Știrbei”, a dovedit o capacitate extraordinară de a surprinde prin noutăţi şi înnoiri, fiind precum un cameleon care s-a adaptat timpului prezent, precum și vitezei de schimbare a societății și a generațiilor noi de tineri elevi care au nevoie de un ”leadership vizionar”. Dar ce înseamnă asta? De unde știi dacă un lider este vizionar? Clar, a fi un lider vizionar este despre cineva care crede sau știe ce este cel mai bine pentru copii – pentru educația lor academică, socială și emoțională. Liderul vizionar Amza Eufrosina s-a dezvoltat în colaborare cu ceilalți colegi, cu elevii, părinții și celelalte părți interesate ale comunității, și s-au articulat într-un fel de viziune sau declarație de misiune. Dacă o veți întreba pe Directorul colegiului, precum și personalul, elevii și părinții, „Ce este cu adevărat important la această școală?” Sau “Ce te străduiești să creezi aici?” Acolo vei auzi elemente ale unei viziuni. Un element important este și faptul că experiențele elevilor și rezultatele sunt în centrul acestei viziuni.

Directorul și omul Amza Eufrosina vorbește și parcurge viziunea școlii, iar acțiunile ei se aliniează constant la ea. În plus, ea are un plan pentru modul de implementare a acestei viziuni și în fiecare zi întreprinde acțiuni pentru a conduce toate părțile interesate spre această viziune.

”Am nevoie de mult mai mult timp pentru a mă gândi, la fel și cu toții, dar nu am. Așadar, mereu am început de la ceva cât de mic și am construit din asta”, spune Amza Eufrosina. ”Mereu plănuiesc să cer elevilor mei și colegilor mei să mă uimească. Ascult și preiau idei de la cei din jurul meu, atât de la elevi cât și de la profesori.

Știu că voi avea unele eșecuri, și știu că voi avea și succese și că, pe măsură ce va trece timpul, voi avea și mai multe succese. Voi reduce numărul de eșecuri, concentrându-mă pe construirea comunității  școlii, o „platformă educațională” care încorporează convingerile colegiului despre scopurile, metodele și climatul preferat, creând astfel o „comunitate a minților” care înțeleg că fiecare nouă zi este o oportunitate de a ne apropia de idealul perceput de fiecare în parte.”

În mod clar, directorul joacă un rol esențial în conturarea viziunii. În mâinile unui lider articulat, persuasiv, o viziune personală distinctivă poate fi mult mai atractivă decât un produs de grup pentru fiecare. Mulți oameni presupun că izvoarele viziunii din mintea unui lider puternic, cu imaginație, energie și putere de muncă, se dovedește prin fapte și rezultate. Așa că, am să enumăr în cele ce urmează doar câteva dintre faptele, acțiunile și rezultatele d-nei Director Amza Eufrosina:

  1. Din anul 2015 până în 2021, Colegiului Național ”Barbu Știrbei” i-a fost acordat titlul de Școală Europeană
  2. Din anul 2016
  • Colegiului Național ”Barbu Știrbei” s-a mutat în casă nouă, s-a inaugurat actuala locație
  • S-a înființat Centrul de Dezvoltare Personală
  • S-a înființat Clasa Verde

  1. Din anul 2017
  • Colegiului Național ”Barbu Știrbei” i s-a acordat titlul de MICS MaST
  • Conferirea titlului ȘCOALĂ AMBASADOR la Parlamentul Uniunii Europene
  • A devenit Centru autorizat pentru pregătire Cambridge
  • Grădinița cu program normal nr. 11 a devinit structură a Colegiului Național ”Barbu Știrbei” Călărași
  1. Din anul 2019
  • S-a înființat Centrul de Orientare și Consiliere
  • S-a înființat Centrul de Robotica WINNER CERTIFICATE RO111- Danube Robotics
  • A devenit Școală Centru de Formare în mai multe proiecte POSTRU
  • A devenit Școala Membru a Colegiilor Centenare
  • Este Centru Acreditat pentru Obținerea Certificării ORACLE, CISCO și ECDL

Aceste fapte și realizări menționate mai sus, este ceea ce eu  numesc o punerea în aplicare ale unor desiderate și ale unei viziuni, parte a unei declarații inspirată a unui vis convingător, însoțit de un scenariu clar al modului în care se poate realiza concret, cu efortul susținut al întregii ”comunități a școlii”, pe care d-na Director o menționa anterior.

Amza Eufrosina a implicat profesorii încă de la început, deoarece ei sunt cei care trebuie să traducă în cele din urmă ideile ce păreau abstracte inițial, în idei practice în fața elevilor și acest lucru putea fi făcut cel mai bine doar prin implicarea activă în dezvoltarea viziunii atât a colegilor cât și a elevilor deopotrivă.

Indiferent cine creează viziunea, directorul este instigatorul, promotorul și tutorele său. Mulți directori pot urmări exemplul directorului lui Amza Eufrosina. Ea a intuit nativ că este esențial să știi când să sugerezi, când să dai și când să aștepți. A trebuit să fie suficient de asertivă pentru a-i împinge pe ceilalți câțiva pași înainte, dar suficient de indirectă și de răbdătoare să îi lăse să își găsească propria cale, fără să uite că exemplul personal de dăruire și implicare este ceea ce îi motivează pe cei din jurul său, implicit comunitatea școlii pe care o conduce.

Demne de menționat și extraordinar de importante mai ales pentru elevii Colegiului Național ”Barbu Știrbei” Călărași, pentru că ei sunt importanța majoră, sunt următoare lucruri:

  • Toate sălile de clasă au devenit cabinete dotate la standarde europene prin fonduri atrase prin proiecte (olimpiadele Kaufland, Colective education)
  • Holurile au devenit spații de socializare dotate cu filtre de apa, dulăpioare pentru elevi, mobilier pentru staționare (canapele, mese, scaune)
  • Prin fondurile obținute la Olimpiadele Kaufland s-au mai achiziționat Centrul de Dezvoltare Personală, materiale pentru cabinetul de turism, ochelari pentru desfășurare lecții în realitate virtuală.
  • Prin proiectul Colective Education s-a înființat un Centru de Orientare și Consiliere cu 2 laboratoare și 5 cabinete, dotate la standarde internaționale. Aici se realizeaza si lecții de dirigenție digitalizate.
  • S-a realizat galeria directorilor, absolvenților

Directorul Eufrosina Amza se numără printre aceia care lucrează în școli și în jurul lor și sunt conștienți de faptul că, pe măsură ce ne îndreptăm către viitor, educația și școlile se schimbă și se schimbă rapid. In acest sens este dovadă faptul că doamna  a fost invitată la dezbaterea națională pe tema Arhitectura Curriculara în perspectiva 2030.

Capacitatea d-nei director de a identifica nevoile procesului de învăţământ şi factorii care influenţează satisfacerea acestor nevoi, posibilitatea de a utiliza un inventar cât mai larg de strategii alternative cât și de a identifica şi de a distribui resursele disponibile, ţinând cont de necesitatea atingerii obiectivelor şi de cerinţele economicităţii,  precum și priceperea de a depista “veriga principală” în lanţul de probleme, predispoziţia de a gândi şi de a acţiona constructiv, dar și disponibilitatea de perfecţionare continuă și mai ales asumarea responsabilităţilor/riscurilor și rara capacitate de mobilizare în acţiuni variate şi în situaţii de stres, susține faptul că Directorul Eufrosina Amza face parte dintre profesioniștii de prim rang – atât ca profesor cât și ca manager – că are competențele și mentalitatea necesară pentru viitor.

D-na Amza Eufrosina a înțeles că obiectivul central al educației este elevul și că trebuie ca profesorii prin metode noi, inovative trebuie să dezvolte potențialul creativ și abilitățile practice, de comunicare relaționare interpersonală și socială și dezvoltarea inteligenței cognitive. Știe că comparații între școli cu privire la calitatea învățământului și ofertele educaționale contează, iar o școală de excelență trebuie să fie deschisă la examinarea performanței și că, prin urmare, consumatorii (părinții, elevii) sunt preocupați și întreabă din ce în ce mai mult despre ceea ce școala poate și trebuie să ofere pentru ei.

D-na Amza Eufrosina consideră că la fel ca elevii lor, profesorii vor trebui să fie pregătiți să lucreze în medii cu schimbări rapide și imprevizibile, unde cunoașterea este construită din mai multe surse și perspective diferite, iar rolurile tradiționale pentru profesorii care își desfășoară activitatea într-un mediu conservator de programe axate pe conținut, ca și controlori de informație sunt deja inadecvate. D-na Amza Eufrosina a înțeles că elevii, prin noua tehnologie, internet, și oportunitățile de interacțiune într-o comunitate din ce în ce mai diversă, învață eficient, dincolo de clasă, iar profesorul trebuie să evolueze într-un nou profesionist facilitator. S-ar putea ca „evoluția” să fie un proces prea lent, astfel încât o „reinventare” a profesioniștilor de prim rang – profesori și administratori – să fie mai potrivită.

D-na Director a dobândit multe dintre aceste aptitudini prin cursurile de formare la care a participat, prin implicarea în organizarea şi desfăşurarea programelor europene. În viziunea dumneaei această imagine a unei nevoi de școli „reinventate” cu profesori „reinventați” în secolul XXI devine și mai provocatoare atunci când avem în vedere lumea dincolo de școlile pentru care profesorii pregătesc tinerii.

Cercetările științifice au arătat că mintea umană este capabilă să învețe la toate vârstele și, dacă este folosită și stimulată constant, capacitatea sa de a învăța și de a schimba, nu se schimbă. ”Educarea de sine pentru a-i educa pe ceilalți” este, prin urmare, principiul inspirator care sprijină procesul de autoeducare, un proces fundamental pentru fiecare profesor și pentru fiecare persoană, iar d-na Director Eufrosina Amza se preocupă constant de acest lucru. Menționez doar câteva dintre cursurile de perfecționare din proiectele la care a participat:

  • Stagiu de perfecţionare privind formarea formatorilor pentru proiectul „Eliminarea exploatării muncii copiilor” – MEdC/ Oficiul internaţional al muncii
  • Kultur Kontact Austria – Perfecţionare prin vizită de studiu în Austria (Viena) în cadrul proiectului „Educaţia pentru democraţie” ( participanţi: 30 profesori, directori, inspectori)
  • MEdC/ Kultur Kontact Austria – Perfecţionare prin vizită pregătitoare de studiu în Austria în cadrul proiectului „Educaţia pentru democraţie” – coordonator de proiect
  • Agenţia Naţionala Socrates – Perfecţionare prin vizită de studiu ARION în Franţa (Autonomie instituţională)
  • MEdC/ Kultur Kontact Austria – Perfecţionare didactică în cadrul proiectului „Educaţie pentru democraţie”, 5 stagii de 3 zile în România cu experţi de la Viena
  • Departamentul pentru dezvoltare internaţională al Guvernului Britanic/ SUD Muntenia – Participarea la cursuri de instruire în „elaborarea proiectelor” în cadrul proiectului „Dezvoltarea parteneriatelor locale şi regionale”
  • Kultur Kontact Austria – Perfecţionare didactică pentru formarea formatorilor în cadrul proiectului “Educaţia pentru democraţie printr-o nouă pedagogie”
  • Formare pentru implementarea proiectului FINSOP ROMA
  • MEdC/ IMC Consulting/ DIPT – Participarea la stagii de formare pentru elaborarea/ revizuirea PRAI (Program regional de acţiune pentru dezvoltarea învăţământului profesional şi tehnic)
  • dezvoltarea resurselor umane în învăţământul profesional şi tehnic – asigurarea calităţii
  • MEdC – Stagiu de formare “Valori europene şi proiecte româneşti în domeniul asigurării calităţii în educaţie” – şcoala furnizor de educaţie
  • Organizaţia internaţională a şcolilor creştine – Participare la stagiul de perfecţionare în evaluarea şcolilor
  • F0RDOC Călăraşi – Perfecţionare pentru implementarea acquis-ului comunitar la nivelul judeţului
  • MEdC/ IMC Consulting/ DIPT – Dezvoltarea învăţământului TVET (perfecţionare prin vizită de studiu în Anglia)
    • MEdC – Participare la conferinţa “Sisteme de educaţie şi formare profesională în Europa”, certificat de participare
  • Europa Buro Viena – Perfecţionare prin vizită de studiu la Viena în cadrul proiectului Intereg III C – EdGate (conceptul de colegiu european)
  • Leadership
  • Euromanager
  • Învățăm să trăim împreună
  • Calitate în educație
  • Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice din mediul rural prin activităţi de mentorat
  • Expert în educaţie
  • formarea mentorilor MaST
  • Formarea profesională a cadrelor didactice pentru utilizarea resurselor informatice moderne în predarea eficientă a chimiei
  • Formare formator managementul carierei didactice
  • Formare formator
  • Formare – program e_chimie
  • Formare în Proiectul e_scoala
  • Formare formator ARACIP
  • Formare “persoană resursă” în cadrul proiectului “’Proiect educaţional optimizat în viziunea competenţelor societăţii cunoaşterii”
  • Cursuri de formare formator/ consilier, colaborator extern ARACIP (Agenţia Română de Asigurare a
  • Cursuri de formator în cadrul Programului naţional de dezvoltare a competenţelor de evaluare ale cadrelor didactice

Pentru că d-na Amza este un Euromanager cu viziune și cu dorință de perfecționare a abilităților și capabilităților profesionale continuu, participă constant la  conferințe, seminarii și proiecte care îi pot lărgi orizontul cunoașterii.

Ca ”șef” de școală care este și constructor de comunitate știe că nu poate implementa singură viziunea școlii. Știe că echipele cu funcționare înaltă sunt esențiale;  știe că o comunitate sănătoasă (pentru copii și personal) va contribui la stabilitate, menținere și investiții, știe că ființele umane își doresc conexiunea și legăturile profunde cu alte ființe umane. Și cel mai important, știe să creeze aceste conexiuni și legături.

În concluzie, un profesor bun insuflă încredere și stabilește așteptări ridicate. Amza Eufrosina este un profesor eficient car nu stabilește limite elevilor săi. Are standarde ridicate, folosește tehnica modernă în lecţie, îi provoacă constant pe elevi să facă tot posibilul să devină cea mai bună variantă a lor și este genul de îngriitor profesionist care îi învață pe elevi să creadă în ei înșiși.

În calitate de educator, știe că trebuie să se așteptate întotdeauna la cei mai bun pentru elevii săi și să îi încurajeze să învețe la potențialul maxim. Dar, de asemenea, știe că a face acest lucru zilnic poate fi incredibil de provocator.

Excelența este un proces de întindere, căutarea acelor condiții care, verificate zilnic, pot face diferența în viață: un factor cheie în transformarea procesului educațional în cercetare pasionată. Pentru a se educa pe sine pentru a-i educa pe ceilalți, omul Amza Eufrosina și-a reorganizat cunoștințele și cultivă forme de cunoaștere care să susțină un comportament respectuos, etic și durabil, prin abilitatea sa remarcabilă de a provoca schimbări şi de a promova dezvoltarea/valoarea.

Închei prin a mulțumi tuturor celor care citiți aceste rânduri unde cuvintele au fost nevolnice și nu au putut descrie personalitatea extraordinară a omului Amza Eufrosina, dar și a profesorului și a managerul cu calități vizionare excepționale.

D-na Amza, vă doresc din suflet putere de muncă în continuare și ca aceeași dragoste pe care o aveți pentru copii și școală să vă însuflețească și călăuzească toată viața! Nimeni nu ne poate inspira așa cum o pot face profesorii mari. Par să vină în momentul potrivit, într-un moment în care avem cel mai mult nevoie de ei. Profesorii mari ne arată lucruri despre noi înșine, pe care nu le putem vedea. Ei văd în noi potențialul și ne fac inclusiv noi înșine, să putem tot ceea ce visăm și ne fixăm ca idealuri. Și, mai presus de toate, ei ne dau curajul să ne găsim propria cale cu o îndrumare eficientă pentru a ne arăta că imposibilul – sau ceea ce percepem drept imposibil – este doar un cuvânt.

Rareori cineva ajunge să influențeze viața unei persoane într-un mod pozitiv pe toată durata vieții, așa cum poate profesorul, favorizând optimismul și încrederea, oferind cunoștințe care duc la succes și fiind un bun model, așa cum ai fost, ești și vei fi Amza Eufrosina… pentru totdeauna. Sunt onorată că vă cunosc, și că mi-ați permis să înșir cuvintele mele mici care descriu realizările mari ale dascălului și directorului vizionar care sunteți!

Vă iubesc pentru omul care sunteți și vă urez mulți ani întru luminarea sufletelor și mințile elevilor!

Cu respect și admirație,

Liliana Manea

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.