You cannot copy content of this page
Editoriale, Interviuri — mai 12, 2016 at 22:06

Interviuri esențiale: Cu Alex Ștefănescu despre talent

by

Meseria de a fi scriitor este aproape echivalentă cu a fi un om-orchestră. Să vorbești cu Alex. Ștefănescu este o adevărată încântare. Să conversezi cu el este treapta următoare. Fiindcă Alex. este un causeur redutabil. Și asta în primul rând pentru că este de o spontaneitate uluitoare, de-a dreptul deconcertantă.

Face asocieri derutante, inovează, fandează și totdeauna te contrariază. Este de meserie interlocutor.

Alex-stefanescu - CopyAlex întrebuințează și o artă a cuceririi, pe șleau. A învățat-o și de la Nichita Stănescu, care, la rândul său, l-a mesmerizat într-un interviu luat cu patruzeci de ani în urmă, despre care Alex. a povestit chiar pe larg. Dar să ne închipuim că vraja se poate transla de la purtător ar însemna să nu înțelegem nimic.

Alex, de la început, a studiat/și a deținut arta de a fi fermecător. Cartea sa de căpătâi, ISTORIA LITERATURII ROMÂNE, dă mărturie despre această artă a seducției. Și acolo, sau mai ales acolo, Alex ne arată cea mai deplină artă a sa de a ne fermeca, instant, cu rostirile memorabile.

În prezent, lucrează la o carte crucială despre Eminescu. Se intitulează, ca în transmisiunile sportive: EMINESCU, POEM CU POEM. Minoiule, mă auzi?:)

Mihail galatanu - IM

Până și un expert în sufletul omenesc ca Marin Preda și-a pierdut firescul când a încercat să portretizeze și să analizeze filosofi.

Mihail Gălăţanu: Ce este talentul? Ai putea risca o definiție? Una care să nu ți se pară, de fapt, nici găunoasă, nici scolastică, nici bombastică…ci de-a dreptul inspirată, ca să zic așa?

Alex Ştefănescu : Talentul este o combinație norocoasă de informații genetice, cu care unii oameni – foarte puțini la număr – câștigă la loteria vieții.

DESPRE CUM AJUNGI UN MARE SCRIITOR

Mihail Gălăţanu: Este condiția necesară și suficientă ca să poți ajunge scriitor?

Alex Ştefănescu : Ca să ajungi  un mare scriitor, talentul reprezintă o condiție sine qua non, dar nu e suficient. Nu e nici pe departe suficient. Trebuie îndeplinite multe alte condiții pentru a crea o literatură care să conteze.

DESPRE CULTURĂ, ÎN GENERAL

Mihail Gălăţanu: Care ar fi celalte condiții? Este necesară o sumă de calități care să presupună o complexitate remarcabilă?

Alex Ştefănescu : Este necesară, înainte de toate, o cultură bine însușită. De ce bine însușită? Pentru că semidoctismul este mai dizgrațios decât incultura.

DESPRE CANDOARE, INOCENȚĂ, PURITATEA, ÎN PARTE SAU TOATE LA UN LOC

Mihail Gălăţanu: Dar candoarea folosește la ceva? Inocența ne poate fi de folos în această meserie? Puritatea ne slujește?

Alex Ştefănescu : Sunt cazuri când ignoranța, confundabilă cu candoarea, este chiar acceptabilă, având ceva… natural.

Această naturalețe se strică însă la un contact grăbit și precar cu cultura.

Ca țăranii aduși la oraș de industrializarea forțată a țării în timpul lui Ceaușescu, care nici n-au rămas țărani, nici n-au devenit orășeni, autorii pe jumătate cultivați sunt dezagreabili: au complexe de inferioritate, fac paradă de cultură sau, dimpotrivă, de spirit plebeian, se pronunță cu aplomb în probleme pe care nu le înțeleg.

Până și un expert în sufletul omenesc ca Marin Preda și-a pierdut firescul când a încercat să portretizeze și să analizeze filosofi.

DESPRE INTERSECȚIA ÎNTRE TALENT ȘI CULTURĂ

12272603_1056557484376066_176779184_n

Mihail Gălăţanu: Ce este un om cu adevărat cult, în opinia ta? Și, într-un asemenea caz, nu îți pierzi, până la urmă, inocența primară, cea care nu poate fi simulată?

Alex Ştefănescu : Un om cu adevărat cult este unul care și-a reconstruit simplitatea originară, la un nivel mai înalt.

În afară de talent și de o cultură bine însușită, „intrată în sânge”, este nevoie de o credință aproape religioasă în literatură, de o dorință de afirmare dusă până la spirit de sacrificiu, de rezistență psihică, de imaginație, de spirit de observație, de înțelegere a psihologiei celuilalt (pentru a prevedea reacțiile cititorului), de curiozitate intelectuală, de curaj artistic, de luciditate, de spirit critic, de o anumită cruzime în reprezentarea oamenilor (fără a ține seama de vanitatea lor), de un egoism de artist în relațiile cu cei apropiați, de exclusivitate în pasiunea pentru literatură (nu se poate face literatură în timpul liber sau după ieșirea la pensie! sau se poate face, dar fără rezultate demne de luat în seamă).

Mihail Gălăţanu: Nu ceri cam mult de la un om? Toate aceste calități trebuie să se regăaseasca într-un singur om pentru ca să fie scriitor?

Alex Ştefănescu : Toate aceste calități trebuie să fie active simultan. Dacă una dintre ele lipsește sau rămâne în stare latentă, întreg proiectul de a deveni un mare scriitor se prăbușește.

A consemnat

Mihail Gălățanu

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.