Economie, IMM şi Afaceri — februarie 18, 2014 at 12:45

Impozitele reduse stimuleaza creditarea

by

safe_imageIn Romania ca peste tot in lume sistemul financiar bancar este inghetat. Desi bancile centrale au crescut masa monetara, nu este cazul nostru, creditarea ramane cu o dinamica negativa de la an la an. De ce nu crediteaza bancile daca banii sunt ieftini?

Am sa ma uit doar la sistemul nostru financiar bancar care functioneaza intr-o economie euroizata dar unde oferta de euro este controlata din exterior (exogen). Apare urmatoarea intrebare: sistemul bancar nu crediteaza pentru ca nu mai are resurse sau pentru ca nu gaseste clienti care sa se califice pentru credite (cerere efectiva)? Altfel spus este o problema de oferta sau de cerere pe piata creditelor?
Din punctul meu de vedere si oferta si cererea au fost influentate negativ in ultimii ani. Astfel, pe piata creditelor nu am avut miscari doar de pret dar si de cantitate.

Sa incepem cu sistemul financiar bancar – oferta de credite. Problema principala o reprezinta partea de active a sistemului, incarcata pana la refuz cu “gunoi”. Desi bancile centrale tot incearca sa injecteze bani ieftini in economii datorita faptului ca o fac prin intermediul acestui sistem financiar bancar inca necuratat rezultatele sunt dezastruoase. Faptul ca bancile nu au fost lasate sa intre in procedura de faliment se intoarce impotriva bancilor centrale si a statului prin inchiderea canalului principal de transmitere a efectelor politicii monearea catre economie.

In acelasi timp, sistemul financiar bancar se apara si spune ca nu exista cerere efectiva pentru credite. Cerere exista doar ca la alt pret decat cel oferit. Daca bancile ar oferi credite in aceleasi conditii ca in perioada de boom atunci am vedea ca exista interes. Dar datorita piederilor si al “gunoiului” inca existent in bilant, conditiile de creditare au fost inasprite. Astfel avem in fata, pentru cei care stiu cum arata, o miscare la stanga a curbei ofertei de credite care in acelasi timp duce la cresterea pretului dar si a ofertei de credite. Scadearea ofertei este data si de faptul ca astazi capitalul pentru creditare la dispozitia bancilor este mai mic. Numai in ultimul an au iesit in din Romania peste 3 miliarde de euro. Pentru a restabili echilibrul in noile conditii si curba cererii s-a miscat la stanga. Astfel ne aflam intr-un echilibru unde cantitatea de credite este mai mica iar pretul efectiv mai mare.

Exista doua solutii pentru a iesi din impas: scaderea pretului efectiv al creditelor sau o cerere mai mare efectiva (mai multe persoane fizice si juridice care sa se califice pentru conditiile actuale de creditare).

Politica publica nu poate sa ofere solutii decat pentru partea de cerere. Din punctul meu de vedere singura solutie care ajuta creditarea este reducerea taxelor si impozitelor in cadrul unui program de consolidare fiscala.

Care este legatura cu creditarea? O scadere a taxelor duce imediat la cresterea venitului disponibil din economie prin pastrarea mai multor bani in mainile cetatenilor si ale corporatiilor. Cresterea venitului disponibil ajuta o mare parte din restantieri sa-si plateasca ratele la credite. Pentru banci inseamna o reducere a ratei creditelor neperformante si elibararea de capital din provizioane care ar putea fi folosit pentru creditare.

In acelasi timp, o reducere a taxelor si impozitelor creste solvabilitatea atat a persoanelor fizice cat si a celor juridice. Cu taxe reduse din punct de vedere al analizei de risc efectuate de banci veniturile au crescut iar cheltuielile au ramas constante. Acest efect este echivalent cu o crestere a cererii efective pentru credite deaorece dintr-o data mai multi clienti se vor califica pentru conditiile ACTUALE de creditare.

De fapt un soc fiscal pozitiv de acest gen duce la o miscare in dreapta a intregii curbe a cererii. Asta inseamna ca in conditiile actuale de creditare cererea va depasi cu mult oferta iar bancile si-ar putea permite pe termen scurt chiar o crestere a pretului la credite ajutandu-si astfel profitabiliatatea. Cresterea profitabilitatii va duce la atragerea de capital nou pe piata locala ducand la o miscare in dreapta a curbei ofertei. Dupa aceasta miscare ne vom afla intr-un nou echilibru cu o cantitate de credite mai mare decat in momentul actual si la un pret mai mic – nu in aceeasi situatie ca in 2007 dar mutl mai aprope decat acum.

Oricat am incerca sa gasim solutii pentru cresterea economica care sa implice statul acestea nu exista. Constrangerile din economia reala sunt prea mari iar orice crestere a cheltuielilor publice nu duce decat la un dezechilbru imediat. Acest lucru l-a observat si echipa lui Hollande care desi a promis un buget relaxat a trebuit constrans de realitatea economica sa aprobe un buget de austeritate foarte dur. Ma astept sa vedem aceasi situatie si in Romania unde promisiunele de cresteri de salarii din sectorul public de creare de locuri de munca de catre stat sa fie uitate chiar pana in luna Martie 2013. De fapt partea buna a acestor constrangeri din economia reala este ca oricine castiga alegerile nu are cum sa le ignore.

Fara crestere economica nu exista cheltuieli publice mai mari. Iar in acest moment singurul mod prin care Romania poate sa aiba crestere economica este reducerea impozitelor si consolidarea fiscala. Cu cat vom intelege asta mai repede cu atat vom avea efectele pozitive mai repede. Cam care sunt sansele ca noul guvern sa inteleaga asta din prima zi de guvernare?

By florincitu

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page