Dezvoltare durabilă, IMM şi Afaceri — iunie 21, 2013 at 10:09

IMM-urile solicita masuri nediscriminatorii si masuri pentru infiintarea de noi locuri de munca/consolidarea celor existente

by

imm cere1. Masuri de protectie sociala numai pentru salariatii concediati de angajatorii cu capital majoritar de stat 
Ordonanta de Urgenta nr. 36/2013 privind aplicarea in perioada 2013-2018 a unor masuri de protectie sociala acordata persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate in baza planurilor de disponibilizare vizeaza doar persoanele disponibilizate prin concedieri colective efectuate in baza unui plan de disponibilizare, din cadrul:

  • societatilor nationale;
  • regiilor autonome;
  • companiilor nationale si societatilor comerciale cu capital majoritar de stat;
  • institutelor nationale de cercetare-dezvoltare;
  • societatilor comerciale si regiilor autonome subordonate autoritatilor administratiei publice locale.

Persoanele concediate in conditiile OUG nr. 36/2013 beneficiaza de urmatoarele drepturi:

  • indemnizatie de somaj, stabilita potrivit reglementarilor legale in vigoare;
  • venit lunar de completare;
  • plati compensatorii acordate de catre operatorii economici din bugetele de venituri si cheltuieli ale acestora, in conformitate cu prevederile contractelor colective sau individuale de munca aplicabile, respectiv incheiate la nivelul fiecarui operator economic.
  • 50% din venitul lunar de completare pentru persoanele concediate care se reincadreaza in munca.

Venitul lunar de completare:

  • se stabileste odata cu indemnizatia de somaj;
  • este egal cu diferenta dintre castigul salarial individual mediu net pe ultimele 3 luni inainte de concediere, stabilit pe baza clauzelor din contractul individual de munca, dar nu mai mult decat castigul salarial mediu net pe economie din luna ianuarie a anului in care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul National de Statistica, si nivelul indemnizatiei de somaj.
  • se acorda lunar pe perioade stabilite diferentiat, in functie de vechimea in munca a persoanelor concediate in conditiile OUG nr. 36/2013, dupa cum urmeaza:
    • 12 luni, pentru persoanele care au o vechime in munca cuprinsa intre 3 ani si pana la 10 ani;
    • 20 de luni, pentru persoanele care au o vechime in munca cuprinsa intre 10 ani si pana la 15 ani;
    • 22 de luni, pentru salariatii care au o vechime in munca cuprinsa intre 15 ani si pana la 25 de ani;
    • 24 de luni, pentru salariatii care au o vechime in munca de cel putin 25 de ani.

Venitul lunar de completare si 50% din venitul lunar de completare pentru persoanele concediate care se reincadreaza in munca se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, buget constituit si din contributiile agentilor economici cu capital privat si ale salariatilor acestora.

2. Rezultatele sondajului realizat de www.immromania.ro

Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat in perioada: 13 – 19 iunie 2013 o consultare a IMM-urilor privind acordarea de sume din bugetul asigurarilor pentru somaj si masurile de stimulare a noilor locuri de munca si mentinerea celor existente, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul portalului www.immromania.ro si la nivelul membrilor portalului si ai CNIPMMR.

Respondentii acestui sondaj sunt in proportie de 73% microintreprinderi, 18% intreprinderi mici si 9% ONG.
La intrebarea: „Ati beneficiat de sume de la bugetul asigurarilor pentru somaj in ultimii 5 ani?” toti respondentii au raspuns negativ.
La intrebarea: „Ati beneficiat de finantari/facilitati pentru crearea de noi locuri de munca sau pentru consolidarea locurilor de munca existente?”73% dintre intreprinzatorii chestionati au raspuns negativ si doar 27% dintre respondenti au beneficiat de finantari/facilitati.
grafic 1

La intrebarea: „Ati beneficiat de sume de la bugetul asigurarilor pentru somaj in ultimii 5 ani?” toti respondentii au raspuns negativ.
La intrebarea: „Ati beneficiat de finantari/facilitati pentru crearea de noi locuri de munca sau pentru consolidarea locurilor de munca existente?”73% dintre intreprinzatorii chestionati au raspuns negativ si doar 27% dintre respondenti au beneficiat de finantari/facilitati.

grafic2

 
La intrebarea: „Ati avut concedieri individuale/colective in ultimii 5 ani”91% dintre respondenti au raspuns ca au facut eforturi considerabile sa nu concedieze salariatii societatii si 9% dintre acestia s-au confruntat cu aceste situatii.

grafic3

 

Referitor la masurile aprobate prin Ordonanta de Urgenta nr. 36/2013 privind aplicarea in perioada 2013-2018 a unor masuri de protectie sociala acordata persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate in baza planurilor de disponibilizare si la acordarea unor sume din bugetul asigurarilor pentru somaj numai pentru salariatii concediati din cadrul angajatorilor cu capital majoritar de stat, 91%% dintre respondenti considera aceste masuri discriminatorii, deoarece toti angajatorii platesc contributii pentru somaj, 9% considera ca este un sistem de subventii pentru angajatorii potentiali, in timp ce tot 9% dintre intreprinzatori cred ca este o masura necesara.

grafic4

 

82% dintre respondenti considera ca masurile de protectie sociala acordate salariatilor concediati din cadrul angajatorilor cu capital majoritar de stat trebuie sa se aplice si pentru concedierile angajatorilor cu capital privat. 

grafic5

Referitor la adoptarea unor masuri pentru angajatorii care creaza noi locuri de munca sau pentru consolidarea locurilor de munca existentetoti respondentii au sustinut necesitatea adoptarii acestor masuri, raspunsurile vizand:

  • facilitati fiscale: reduceri de impozite si contributii de asigurari sociale
  • acordarea de stimulente pentru crearea de noi locuri de munca
  • stimularea angajatorilor pentru incadrarea in munca a somerilor
  • sustinerea programelor de formare profesionala pentru proprii angajati
  • stimularea angajatorilor pentru incadrarea in munca a persoanelor defavorizate

grafic6

 

3. Masuri si recomandari adoptate la nivel european

In data de 26 martie 2010, Consiliul European a aprobat propunerea Comisiei de a lansat o noua strategie pentru crestere economica si ocuparea fortei de munca, Strategia Europa 2020, bazata pe coordonarea sporita a politicilor economice, care se va concentra pe domeniile-cheie in care sunt necesare actiuni in vederea stimularii potentialului de crestere durabila si de competitivitate al Europei.

Primul obiectiv din cele cinci cuprinse in documentul strategic Europa 2020 vizeaza ocuparea fortei de munca si asigurarea unei rate de ocupare a fortei de munca de 75 % in randul populatiei cu varste cuprinse intre 20 si 64 de ani.

In data de 29.5.2013, a fost emisa Recomandarea CONSILIULUI privind Programul national de reforma al Romaniei pentru 2013 si care include un aviz al Consiliului privind Programul de convergenta al Romaniei pentru perioada 2012-2016, COM(2013) 373 final, care evidentiaza urmatoarele aspecte privind ocuparea:

In 2012, rata de ocupare in Romania a fost in continuare scazuta (63,8 %), constatandu-se o usoara imbunatatire fata de anul anterior (cand aceasta se situa la 62,8 %)

  • Obiectivul de 70 % pana in 2020, stabilit de Romania in contextul Strategiei Europa 2020, ramane dificil de atins.
  • Productivitatea fortei de munca a Romaniei este, in continuare, printre cele mai scazute din UE.
  • Calitatea serviciilor de activare profesionala in sectorul public, de cautare a unui loc de munca si de reorientare profesionala este, in continuare, relativ scazuta.
  • Capacitatea administrativa redusa nu permite formularea eficienta de politici active in domeniul pietei fortei de munca prin furnizarea de servicii personalizate de calitate, asa cum nu permite nici o mai buna integrare a politicilor active si pasive in domeniul pietei fortei de munca. Participarea adultilor la programele de invatare pe tot parcursul vietii stagneaza in continuare la niveluri foarte scazute (1,6 % in 2011), considerabil sub media UE (8,9 %).
  • Ratele de ocupare si de activitate in randul tinerilor au fost in 2012 printre cele mai scazute din UE (23,9 % si, respectiv, 30,9 %), in timp ce rata somajului in randul tinerilor a fost ridicata, situandu-se la 22,7 % in 2012. In Romania, procentul tinerilor care nu sunt incadrati profesional si nici nu urmeaza vreun program educational sau de formare este ridicat si in crestere (16, 8 % in 2012)”.

Recomandarile formulate vizeaza:

  • Asigurarea unei mai bune participari pe piata muncii si sporirea capacitatii de insertie profesionala si productivitatea fortei de munca prin revizuirea si consolidarea politicilor active in domeniul pietei fortei de munca, prin asigurarea de servicii de formare si indrumare individualizate si prin promovarea invatarii pe tot parcursul vietii;
  • Imbunatatirea si simplificarea mediului de afaceri, in special prin reducerea sarcinii administrative pentru IMM-urisi prin punerea in aplicare a unei strategii coerente in materie de e-guvernare;
  • Facilitarea si diversificarea accesului IMM-urilor la finantare;
  • Consolidarea capacitatii Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca pentru a spori calitatea si acoperirea serviciilor acesteia; pentru a combate somajul in randul tinerilor, sa puna in aplicare fara intarziere Planul national pentru incadrarea in munca a tinerilor, inclusiv, de exemplu, printr-o garantie pentru tineri;
  • Realizarea unei asocieri mai stranse intre cercetare, inovare si intreprinderi, in special prin acordarea unui statut prioritar activitatilor de cercetare si dezvoltare care sunt susceptibile sa atraga investitii private;
  • Imbunatatirea semnificativa a calitatii actelor legislative, prin utilizarea evaluarilor impactului si a evaluarilor sistematice;
  • Depunerea de eforturi suplimentare pentru asigurarea unei absorbtii mai rapide a fondurilor UE;
  • Adoptarea unui plan cuprinzator si pe termen lung in domeniul transporturilor si imbunatatirea infrastructurii de comunicatii in banda larga.

4. Propunerile CNIPMMR de masuri pentru sustinerea infiintarii de noi locuri de munca si consolidarea celor existente
CNIPMMR formuleaza urmatoarele propuneri de masuri pentru sustinerea infiintarii de noi locuri de munca si consolidarea celor existente:

Sporirea ponderii cheltuielilor din fondul asigurarilor de somaj si de la bugetul pentru MASURILE ACTIVE de creare a locurilor de munca, de consolidare a celor existente si de ocupare a somerilor, tinerilor si persoanelor vulnerabile, in special pentru masuri vizand:

  • acordarea de facilitati si stimulente pentru cresterea ocuparii
  • acordarea de credite in conditii avantajoase in vederea crearii de noi locuri de munca
  • sustinerea programelor de formare profesionala a salariatilor din IMM-uri.

Reglementarea de noi STIMULENTE si FACILITATI pentru infiintarea de IMM-uri si crearea de noi locuri de munca: subventii, credite subventionate, facilitati fiscale, deduceri de impozite, reducerea taxelor pe o perioada determinata pentru reinsertia profesionala a tinerilor si a somerilor, mai ales in cazul celor incadrati in grupa somajului de lunga durata.

REDUCEREA FISCALITATII asupra fortei de munca (cu 5% a contributiilor sociale).

REDUCEREA SARCINII ADMINISTRATIVE, simplificarea procedurilor si masuri pentru cresterea ABSORBTIEI FONDURILOR STRUCTURALE.

Facilitarea si diversificarea ACCESULUI IMM-URILOR LA FINANTARE si amplificarea garantarii creditelor de catre FNGCIMM si FRC.

DEZVOLTAREA SI SUSTINEREA SERVICIILOR DE CONSULTANTA si asistenta pentru inceperea unei activitati independente sau pentru initierea unei afaceri.

IMBUNATATIREA LEGISLATIEI prin utilizarea evaluarilor impactului si a evaluarilor sistematice si prin reglementarea in mod nediscriminatoriu a masurilor finantate de la bugetul asigurarilor de somaj pentru angajatorii cu capital de stat si privat.

Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR

 

 

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page