Dezvoltare durabilă, IMM şi Afaceri — septembrie 6, 2013 at 19:53

IMM-urile solicita imbunatatirea Codului Fiscal pentru simplificarea birocratiei si reducerea fiscalitatii

by
4A. Modificari la Codul Fiscal
I. TVA
Sistemul de TVA din Romania a devenit foarte incalcit, birocratic, plin de declaratii complexe cu multe exceptii si interpretari, ceea ce il face cu atat mai supus evaziunii fiscale.
Pentru eliminarea birocratiei si reducerea evaziunii fiscale, propunem:

    1. Inregistrarea ca platitor de TVA sa se faca implicit si ca TVA intracomunitar (de ce sa mai fie obligatorie o inregistrare ulterioara?) – aceasta nu se aplica in alte tari membre UE si genereaza birocratie suplimentara
    2. Sistem electronic national unic de gestionare a TVA-ului si cumularea declaratiilor 300, 390, 394 intr-un singur fisier (astfel s-ar elimina dubla gestionare prin declaratiile 300, 390 si 394), care oricum nu este implicit “incrucisata” la nivel national. Un singur fisier ce ar contine cele 3 informatii ar fi suficient, incluzand si Jurnalele de TVA de Vanzari si Jurnalele de TVA de Cumparari – eliminand evaziunea fiscala in domeniul TVA.
    3. TVA la incasare sa fie optional – s-a complicat atat de mult aplicarea acestuia, incat firmele care sunt cu TVA la incasare au ajuns sa fie excluse din circuitul economic de catre firmele mari care nu aplica acest sistem. A devenit un adevarat criteriu de excludere economica pentru IMM-uri!
    4. Largirea bazei de aplicare a masurilor simplificate pentru TVA – s-ar reduce foarte mult birocratia, recuperarea sumelor din TVA si evaziunea fiscala cu TVA.
    5. Exemple de aplicare a masurii simplificate la:
  • Servicii pe baza de abonamente intre operatorii inregistrati ca platitori de TVA;
  • Contractele de servicii pe termen de peste 12 luni;
  • Pentru livrarile de produse industriale, nu de bunuri de larg consum.

Efectul consta in cresterea solvabilitatii, reducand blocajul financiar din recuperarea TVA si reducerea evaziunii fiscale din TVA la intermediari.

2II. Impozite pe venituri

    1. Reducerea impozitului microintreprinderilor la 1.5%.
    2. Reactualizarea duratelor de amortizare fiscala (a catalogului de mijloace fixe) care nu s-a modificat de la publicare si adaptarea acestuia la realitatile curente.
    3. Incurajarea dezvoltarii mediului de afaceri si a sanatatii, culturii, stiintei si sportului – in special pentru IMM-uri – pentru realizarea de sponsorizari prin majorarea plafonului de raportare la cifra de afaceri de la 3/1000 la 7/1000, criteriul actual de 20% din impozitul pe profit ramanand valabil
    4. Diferentele de curs din actualizarea soldurilor valutare sa nu fie venituri impozabile, respectiv cheltuieli deductibile, intrucat ele se fac potrivit prevederilor Directivei a IV asimilata de Romania prin Ordinul 3055/2009 doar pentru imaginea cat mai corecta in situatiile financiare.
    5. Introducerea unui sistem simplificat de taxare pentru IMM-urile cu cifra de afaceri anuala de pana la 200.000 €(real, nu la cursul de 3.67 lei/ 1 Euro), optional, prin aplicarea unei taxe fixe anuale de 10.000 € si fara impozit pe dividende.

III. Prevederi pentru stimularea ocuparii

Pentru stimularea angajarii personalului in cadrul IMM-urilor, stimularea cresterilor salariale si reducerea platilor salariale in alte forme decat cele directe conform CIM (contractului individual de munca) propunem urmatoarele masuri:

1. Pentru cresterea numarului de salariati
In cazul mentinerii contributiilor angajatorului, IMM-urile sa beneficieze de reducerea contributiilor sociale datorate de angajator in functie de cifra de afaceri realizata si numarul de angajati, astfel:

reducere taxe salariale angajator in functie de numarul de angajati

OBS: S-a mers pe aceasta pondere mai redusa a valorilor Cifrei de afaceri si Numarului de anagajati deoarece peste 90% dintre IMM-uri se incadreaza in aceste plafoane

2. Pentru cresterea numarului de salariati
In cazul mentinerii contributiilor angajatorului, IMM care ofera angajatului un salariu peste salariul mediu brut pe economie nationala (2.223 lei in prezent) sa beneficieze de o reducere cu 25% a taxelor salariale datorate de angajator aferente respectivei persoane.

3. Firmele care angajeaza absolventi de invatamant superior (ciclul II sistem Bologna) sa beneficieze de o reducere de 15% din contributiile datorate de angajator pe o perioada de cel putin 3 ani (in cazul mentinerii contributiilor angajatorului).
Conditia este ca absolventul sa fie la prima angajare, sa aiba maxim 25 ani si sa fie angajat in sfera de activitate a specializarii facultatii absolvite, adica economist contabil daca a absolvit specializarea in contabilitate, functionar bancar daca a absolvit specializarea finante-baanci, etc. Aceste masuri nu se exclud, aplicarea lor fiind cumulativa.
B. Alte prevederi

    1. Semnarea publica de catre fiecare demnitar din executivul Romaniei a unei declaratii de responsabilitate cu privire la legalitatea, corectitudinea si eficienta gestionarii banului public fara perioada de prescriptie si fara posibilitate de protejare cu imunitate parlamentara. (Raspunderea nelimitata prin lege pentru acestia si urmasii lui pentru orice prejudiciu adus statului roman.)
    2. In Codul Fiscal sa existe un capitol distinct cu toate prevederile fiscale care se aplica pentru proiectele de finantare UE in Romania. Toate modificarile de implementare a proiectelor aflate in derulare si care au impact fiscal sa apara in acest capitol distinct din Codul Fiscal.

Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page