Editoriale, People-Passion-Performance — octombrie 30, 2013 at 22:27

IMBUNATATIREA CAPACITATILOR PERSONALE DE LEADERSHIP COMUNITAR – partea a 2-a

by

leadershipuluiAbilitati si comportamente specifice leadershipului

Motto: “Daca un om este maturator de strada, el trebuie sa mature intr-atat de bine strazile, incat fiintele pamantului si raiului sa se opreasca un moment si sa spuna: aici a trait un mare maturator de strazi care si-a facut meseria foarte bine”Dr. Martin Luther King jr

Liderii eficienti sunt in posesia unor abilitati, comportamente si cunostinte specifice, care contribuie decisiv in munca lor. Fiecare individ poarta cu sine un anumit bagaj de cunostinte, capacitati si comportamente care sunt rezultatul  experientei proprii de viata (munca, educatie si interactiune sociala). Fiecare individ are abilitatea de a-si imbunatati capacitatile si de a-si modifica anumite comportamente pentru a deveni un lider mai eficient. Acest lucru se poate face prin eforturi continue si constiente, prin practica si instruire. Cateva dintre aceste calitati includ:

  • comunicare: faptul de a fi un ascultator bun si de a fi in posesia unor tehnici de comunicare interpersonal;
  • facilitarea intalnirilor si a procesului de luare a deciziilor: conducerea eficienta a intalnirilor si urmarirea unor rezultate pozitive prin participarea larga in deciziile organizationale;
  • viziune si planificare strategica: faptul de a avea o viziune personala puternica asupra locului, in care organizatia sau comunitatea trebuie sa ajunga in viitor si intelegerea procesului care poate sa duca la acest lucru;
  • rezolvarea si negocierea conflictelor: abilitatea de a face fata unor puncte de vedere diferite si de a lucra pentru a obtine rezultate pozitive;
  • managementul proiectelor: abilitatea de  a manageria resursele existente (incluzand aici si cele umane) pentru a obtine rezultate in timpul propus;
  • lucrul cu oamenii: promovarea relatiilor pozitive intre colegi si abilitatea de a-i inspira pe ceilalti sa actioneze;
  • prezentari publice: abilitatea de a prezenta public mesaje care inspira oamenii;
  • lucrul in echipe:  abilitatea de a lucre eficient in cadrul unei echipe;
  • luarea deciziilor: implicarea persoanelor potrivite in procesul de luare a deciziilor, utilizarea celor mai potrivite metode de luare a deciziilor si luarea deciziilor care duc la indeplinirea obiectivelor propuse in timpul stabilit;
  • asumarea riscurilor: asumarea unor riscuri personale pentru gasirea de noi oportunitati si formularea de noi intiative;
  • dorinta de evolutie personala: dorinta si angajamentul de a continua procesul de imbunatatire a calitatilor personale;

Pentru  a deveni un lider comunitar trebuie ca in mod responsabil sa va evaluati

punctele tari  si domeniile unde este nevoie de perfectionare, ca apoi sa treceti la procesul efectiv de imbunatatire a calitatilor personale. Toate acestea spuse, care au in mod corect aspectul unui suport de curs, trebuie bine cunoscute si insusite de catre toti cei care sunt, se pretind sau vor sa devina lideri comunitari. Un lider comunitar  nu trebuie sa se rezume la procesul de a conduce pur si simplu, fara a-si insusi sau a-si dori sa-si insuseasca abilitati si comportamente specifice.

Acestea sunt caracteristici generale, care se regasesc in toate zonele de activitate. Increderea in maniera participativa si rezultatele se dezvolta si se obtin daca liderul comunitar stie sa genereze asemenea efecte.

*Acest material a fost adaptat dupa urmatoarele surse:

  • Donald Clark, Leadership manual, mai 2001;
  • Rabinowitz, Phil si editat de Berkowitz, Bill, Community Toolbox, What is Leadership Style?

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page