Lifestyle, Sănătate — iunie 22, 2013 at 15:05

Hormonii nostri

by

hormoniTestosteronul – ne da forta vitala
Este produs atat in organismul barbatilor, cat si in cel al femeilor. La ambele sexe, o data cu trecerea anilor, nivelul acestui hormon scade, fapt ce cauzeza oboseala si lipsa de energie. O dieta corespunzatoare poate stimula secretia testosteronului.  Cele mai indicate sunt produsele care contin albumina – branzeturile si pestele. Nu trebuie sa lipseasca zincul (germeni de grau, ciuperci, alune de pamant). Este bine sa faci sporturi care necesita o doza de efort (alergare, mersul cu bicicleta).

Tiroxina- regleaza metabolismul
Este secretata de glanda tiroida si regleaza, printre altele, metabolismul. Daca se produce prea putina tiroxina, pielea este uscata, unghiile si parul sunt lipsite de stralucire sau fragile, creste greutatea corporala chiar cu o dieta stricta. Persoanele cu astfel de probleme au nevoie de ingrijire medicala. Daca nivelul hormonului e normal, dar se apropie de limita lui inferioara este utila o dieta care sa favorizeze secretia tiroxinei. Alimentatia trebuia sa fie bogata in iod (sare iodata, peste marin) sau in tiroxina (branzeturi, produse lactate si soia). Indispensabil in secretia tiroxinei este si seleniul (se gaseste in salata).

Adrenalina, noradrenalina si ACTH – hormonii care sporesc energia vitala
Datorita lor facem fata diverselor solicitari zilnice, putem lucra indelung si eficient. Noradrenalina si adrenalina sunt secretate de glandele suprarenale si de multe tesuturi. Prima imbunatateste circulatia, creste tensiunea, determina eliberarea energiei din glucoza si acizii grasi. Gratie acestuihormon, corpul si creierul pot functiona la capacitate ridicata. In situatii de tensiune si solicitare, cand avem nevoie de energie, in ajutor ne vine adrenalina. In fractiuni de secunda adrenalina mobilizeaza toate fortele: sunt activate celulele nervoase si simturile, creste tensiune, inima bate mai repede, fibrele musculare se incordeaza, organismul recurge la rezervele de energie. Astfel “dopati”, putem sa infruntam cu fruntea sus greutatile si stresul de fiecare zi. La fel actioneaza si hormonal ACTH, secretat de hipofiza, care poate sa elimine grasimea ce se formeaza intre celulele nervoase.  Acesti hormoni sunt produsi de aminoacizi – feniloalanina. Surse bogate in aminoacizi sunt fasolea uscata si fasolea verde, mazarea, lintea, alunele de pamant, cascavalul. Nu trebuie sa lipseasca din alimentatie vitamina C (din consumul bogat de legume si fructe).

Melatonina – 
hormonul somnului si al relaxarii
Odata cu lasare intunericului epifiza incepe sa secrete melatonina, cae care favorizeaza somnul adanc, relaxeaza, odihneste. Primele raze de soare opresc producerea melatoninei. Daca nivelul ei este ridicat te trezesti adormita, apatica si chiar deprimata. Melatonina are, printre altele, si actiune antioxidanta. Dupa vasrta de 40 de ani, secretia ei scade la jumatate comparative cu persoanele tinere. Exista acum melatonina sintetica (tablet), menita sa prelungeasca durata de viata si tineretea. E mult mai sanatos sa se consume produse naturale ce stimuleaza secretia acesteia. “Materialul de constructie” al melatoninei e aminoacidul triptofan, continut de: lapte, banana, carne de pasare, plante leguminoase, branza, curmale uscate. Camera in care dormim trebuie protejata de lumina din exterior.

Estrogenii – protejeaza 
sanatatea si frumusetea
Acesti hormoni sunt secretati de ovare sunt raspunzatori de functiile de reproducere (menstruatie, sarcina), dar si de sanatate si frumusete: determina secretia substantelor antirid si a colagenului care fortifica pielea si protejeaza impotriva celulitei, confera parului stralucire si reda fermitatea firului de par. Ne protejeaza de bolile de inima, de osteoporoza, scade nivelul colesterolului, ne asigura buna dispozitie, memoria buna si agerimea mintala. Tulburarile ce apar in secretarea estrogenilor sunt cauza durerilor premenstruale, a problemelor pubertatii si adeseori chiar a sterilitatii. Producerea estrogenilor e stimulate si reglata de alimentatia bogata in albumina si saruri minerale. Si relatiile sexual regulate ajuta la reglarea secretarii acestor hormoni. Cand organismul femeilor produce mai putini estrogeni, merita sa introducem in diea estrogeni vegetal ice se gasesc in special in soia, tofu, lapte de soia, precum si in fito-estrogeni, foarte la moda acum. Estrogenii sunt prezenti si in fasole, linte, alune, uleiuri.

DHEA – ne prelungeste tineretea
Este produs in organism de cholesterol. Prelungeste viata celulelor nervoase, intareste imunitatea, confera robustete epidermei si flexibilitate muschilor. Producerea DHEA-ului e stimulate de exercitiile regulate in aer liber. Din dieta nu trebuie sa lipseasca cromul (surse de crom: drojdia de bere, germenii de grau, cacao si ceaiul negru). Hormonul cresterii, somatotropina, secretata de hipofiza, e reponsabila de mentinerea tineretii. Dupa varsta de 30 de ani, nivelul ei scade si merita sa-i stimulam secretia. E bine sa consumam peste slab, alune de pamant, fulgi de ovaz, linte, branzeturi, migdale.

Prof. univ. dr. Petrache Vartej, Centrul Medical “Doris”

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page