Dezvoltare durabilă, Economie — mai 2, 2015 at 10:58

Guvernul a impus impozitul pe bacșiș și înregistrarea acestuia pe bon fiscal separat. Prevederile se aplică începând cu 8 mai 2015.

by

Conform prevederilor, prin bacsis se intelege orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici, precum si restul dat de vanzator clientului si nepreluat de acesta in mod voluntar.

bacsisBacsisul se justifica prin datele inscrise in documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale si se evidentiaza pe un bon fiscal distinct. Operatorii economici au obligatia de a stabili printr-un regulament de ordine interioara daca veniturile provenite din incasarea bacsisului raman la dispozitia lor sau constituie o sursa de alte venituri care se distribuie salariatilor.

Bacsisul distribuit salariatilor nu poate fi asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii, iar sumele provenite din incasarea bacsisului se inregistreaza in contabilitate la alte venituri, iar sumele distribuite salariatilor se inregistreaza pe seama cheltuielilor, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.

Incepand cu 8 mai a.c., angajatii sunt obligati sa prezinte inspectorilor fiscali, in cazul unui control, toate sumele de bani detinute. In caz contrar, risca o amenda de 1.250 lei.

Chiar daca OUG nr. 8/2015 nu prevede modalitatea exacta de impozitare a bacsisului, Executivul a precizat ca bacsisul va fi impozitat fie ca profit al operatorului economic cu 16% sau 3% in cazul microintreprinderilor, fie ca venit al salariatilor cu 16% impozit pe venit din alte surse, prin retinere la sursa, in cazul in care bacsisul se distribuie salariatilor.

Nota: bacsisul distribuit angajatilor nu intra in sfera TVA si nu se retin contributii sociale si contributii sociale de sanatate.

Important! In situatia in care apar defectiuni in functionarea aparatelor de marcat electronice fiscale, pana la repunerea in functiune a acestora, operatorii economici utilizatori sunt obligati sa inregistreze intr-un registru special, intocmit in acest sens, toate operatiunile efectuate si sa emita chitante, in conditiile legii, pentru respectivele operatiuni si facturi, la cererea clientului. Obligatia privind inregistrarea operatiunilor efectuate intr-un registru special nu se aplica operatorilor economici care desfasoara activitatea de transport in regim de taxi

Atentie! Operatorii economici care nu vor inregistra banii personali ai salariatilor intr-un registru de bani personali vor fi sanctionati din 8 mai cu amenda de 9.000 lei.

In concret, acestea sunt prevederile care explica impozitarea bacsisului incepand cu 8 mai:

– impozitarea bacsisului ca profit al operatorului economic in cazul in care acesta nu se distribuie salariatilor (16% sau 3% in cazul microintreprinderilor);
– necuprinderea bacsisului in sfera TVA in cazul in care se distribuie angajatilor;

– impozitarea la nivelul angajatului cu 16% impozit pe venit din alte surse, prin retinere la sursa, in cazul in care bacsisul se distribuie salariatilor;
– necuprinderea in baza de impozitare a contributiilor sociale si a contributiilor sociale de sanatate ¬ deci netaxarea din acest punct de vedere.

Exista insa si probleme de ordin practic in ce priveste aplicarea acestei impozitari, fie ca vorbim de un restaurant, un magazin sau orice unitate care presteaza servicii.

Unitatile vizate (magazine, restaurante, cluburi, frizerii etc) vor fi obligate sa emita un numar dublu de bonuri (unul pentru produsul/serviciul oferit, unul pentru bacsis) astfel ca fluxul activitatii va fi incetinit, precizeaza HotNews.ro, in conditiile in care devine obligatorie intocmirea unui registru personal de bani personali pentru angajati, acestia fiind obligati sa declare, la inceputul programuluim sumele de bani pe care le au asupra lor.

Totodata, registrul personal trebuie inregistrat la organul fiscal, potrivit Ordonantei de Urgenta 8/2015.

Ramane de vazut cum vor proceda hipermarketurile cu sute de angajati si daca acestia vor trebui sa inscrie zilnic sumele in registrul special. Potrivit HotNews.ro, un sondaj realizat de Camera de Comert si Industrie a Romaniei in randul companiilor a aratat ca hatisul birocratic este una dintre principalele piedici pentru mediul de afaceri.

Evident, deja au aparut o serie de intrebari legitime care par fara raspuns:

1. In 90% din cazuri cand lasam bacsis ne si ridicam de la masa. Cui va mai aduce ospatarul bon fiscal?

2. Daca vream bon sau il asteptam, il punem pe ospatar sa faca un drum in plus sau sa intrebe inainte: Doriti sa lasati bacsis? In orice situatie calitatea serviciilor va scadea.

3. Cum poate sti un patron de restaurant cati bani are efectiv in buzunar un angajat? Normal ar fi sa fie amendat cel care umbla cu banii, respectiv ospatarul, casierul sau barmanul. Nu poti sanctiona localul pentru ce face angajatul. Atata vreme cat nu e minor sau fara drepturi civile raspunderea ar trebui sa fie a angajatului.

4. Cu aceasta lege orice firma din Romania este la mana angajatului. Vine unu cu 301 la el in buzunar si uite necazu. Asta da comunism.

5. Daca tot sunt fiscalizate ciubucurile… Vor fi ele recunoscute de banci pentru un eventual credit?

Raportul “Doing Business 2015” al Bancii Mondiale, informeaza aceeasi sursa, arata ca Romania ocupa locul 48 din 189 de tari, iar printre obstacolele intampinate se numara povara administrativa si birocratia excesiva.

Download (DOCX, 29KB)

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page