Clubul de Excelenţă, Portrete de dascăli — aprilie 16, 2016 at 08:30

Gheorghe Stoianovici: Privind în urma mea, pot spune că am trasat pe hartă orașul Călărași din punct de vedere al matematicii

by

Portret de Dascăl: Gheorghe Stoianovici – Profesorul de matematică căruia i s-a conferit Ordinul „Meritul pentru învăţământ” în gradul de Cavaler și distincția „Gheorghe Lazăr”  clasa I, ca semn al aprecierii activității și a meritelor deosebite în dezvoltarea învățământului românesc.

Cum să încep un articol, în care trebuie să redau esența a 30 de ani din viața unui om remarcabil și valoros? Dificil este puțin spus, simt cum îmi apasă pe umeri o responsabilitate uriașă pentru că iarăși trebuie să vorbesc despre un profesor dăruit, ce a dat şansa multor copii, adolescenți, de a se întâlni faţă în faţă cu marea performanţă. Cu ce poți să începi știind că te afli în fața unui om remarcabil? Nu știu ce să spun mai întâi, dar am să încerc să vă redau exact ceea ce am văzut și am simțit, în timpul discuției cu d-nul prof. de matematică Gheorghe Stoianovici, inspector de specialitate matematică în cadrul ISJ Călăraşi, care a fost și este unul dintre pilonii de rezistență ai Liceului Teoretic ”Mihai Eminescu” din Călărași.

gheorghe stoianoviciCopiii din toată țara au nevoie de profesori adevăraţi și pornind de la premisa ca performanța unei societăți depinde în mod direct de performanța resurselor umane pe care ea le integrează, cu atât mai mult ar trebui să fim recunoscători și să apreciem că suntem contemporani și putem beneficia de știința și experiența oamenilor precum d-nul prof. Stoianovici. Domnia sa nu este doar un bun pedagog şi un bun specialist în  matematică, ci face parte din acea categorie de oameni care sunt devotaţi și sunt capabili să transmită elevilor dragostea şi pasiunea pentru acest domeniu, care prin munca lor aduc un aport important la pregătirea celor dornici de performanţă.

Să vă spun că este modest? Dar, mulți știți lucrul acesta. Da, este modest pentru că prof Stoianovici face parte din acea ”Gardă Veche” de care vorbeam și în articolele precedente, care au devenit dascăli din pasiune, pentru că au crezut și încă mai cred în meseria asta minunată, și care nu consideră că ei fac lucruri extraordinare, fantastice… ei cred că doar își fac meseria și nu trebuie să te lauzi că muncești. Dragii mei dascăli, permiteți-mi să nu fiu de acord cu d-voastră. Așa că, d-nul Stoianovici, vă adresez scuzele de rigoare, dar îmi iau libertatea să le spun tuturor că au toate motivele din lume să fie mândri că vă cunosc sau că vă sunt elevi.

Prof. Gheorghe Stoianovici este președintele filialei Călărași și membru în Consiliul Național  al Societății de Științe Matematice din România, este membru în comisia   centrală a Olimpiadei Naţionale de matematică, este membru în grupurile de lucru ale MEN pentru elaborarea subiectelor pentru examenul de bacalaureat și evaluare națională și monitor de calitate în cadrul grupului restrâns de lucru al C.N.E.E. la disciplina matematică. Nu numai că este foarte apreciat și foarte serios în ceea ce face, dar de asemenea este autor și coautor la cărți de specialitate, manuale, articole, elaborarează subiecte pentru examenul de bacalaureat și evaluare națională, compune multe probleme de matematică originale pentru etapele Olimpiadei Naționale de Matematică , Concursul Național cu participare internațională „Ion Barbu – Dan Barbilian”, Concursul „Ion Cheșcă”, Concursul „Ion Onuță” etc.

Pentru activităţile desfăşurate şi pentru munca depusă a fost recompensat cu Diploma Jubiliară “Centenarul Societăţii de Ştiinţe Matematica din România”, și i s-au conferit Ordinul „Meritul pentru învăţământ” în gradul de Cavaler și distincția „Gheorghe Lazăr”  clasa I, ca semn al aprecierii activității sale, cu merite deosebite în dezvoltarea învăţământului românesc.

Pentru a avea imaginea pe care o am eu despre domnia sa, vă invit să lecturați o discuție mai mult decât interesantă cu un om impecabil din punct de vedere ştiinţific, ataşat de pasiunea sa pentru matematică și pentru școală… un om care îşi analizează permanent activitatea didactică şi pedagogică și, încă este în căutarea celei mai bune definiții care să îl caracterizeze.

Liliana Manea: Vreau să știu mai întâi cine este domnul profesor Gheorghe Stoianovici?

Gheorghe Stoianovici: M-am mai gândit la asta, dar nu am ajuns la un răspuns care să fie convingător, pentru mine. Sunt un om care prin meseria pe care și-a ales-o și o practică de mai bine de 3 decenii, crede că poate să lase o urmă, un semn al trecerii sale prin viață. Este un proverb în sensul acesta… de a trișa cu infinitul.

Liliana Manea: Se spune că d-voastră, dascălii, în afara faptului că sunteți aceia care luminați mințile, reușiți să-i faceți pe elevii ce îi aveți în fața d-voastră să capete aplecare spre o materia respectivă, în plus, sculptați sufletele acestora. Bănuiesc că este o realizare și că vă încearcă bucuria de fiecare dată când atrageți încă un elev în universul d-voastră, al matematicii.

Gheorghe Stoianovici: Evident. Orice faci în viața asta, dacă nu-ți dă și satisfacții, se duce în zona de inutilitate. Prin afirmațiile pe care le-a conținut întrebarea, prima senzație pe care o ai este cea a unei misiuni extrem de riscante. Inevitabil, trebuie să ne gândim și trebuie să ajungem și la sufletul și la mintea copilului, și de aici riscul pe care ni-l asumăm. Trebuie să fim o interfața între lumea reală și copii, iar prin ceea ce facem noi să reușim să îi ducem în lume, să-i învățăm să stea pe picioarele lor, ca pe proprii noștri copii.

Cred că un profesor bun trebuie să aibă grijă în primul rând de el ca om, în rest, copiii trebuie să aibă libertatea să aleagă din ce este, ce înseamnă el ca om. Nu trebuie să fim agresivi cu sufletul și cu mintea lor. Noi trebuie să ne străduim să fim oameni și de la noi trebuie să înțeleagă cum să fie oameni, atât cât putem noi să le demonstrăm.

Liliana Manea: În relația profesor – elev, este greu să le trezești și să le menții interesul pentru studiu elevilor din ziua de azi?

Gheorghe Stoianovici: E o bătălie aproape pierdută. Totdeauna au fost probleme în sistemul de educație, și chiar țările care stau foarte bine în zona economică, au de asemenea probleme pe care le identifică și încearcă să le rezolve.

La noi, societatea nu ne ajută de nici un fel. Atât timp cât economia, care este un liant în această lume, nu există, sarcina profesorilor este foarte dificilă și îngreunată. Câtă vreme în jurul nostru este un sistem care nu funcționează corect, este cu atât mai greu să convingi elevii să învețe. Noi nu avem suficiența să le spunem că nu trebuie să privească spre Modelu sau până la Grădiștea, și că se pot uita spre Mediterană sau Atlantic, că suntem membri în CE, cetățeni europeni cu drepturi depline, și dacă nu își găsesc un post la Ceacu pot merge în Spania, Anglia sau Franța. Sunt milioane de români care au parcurs drumul acesta, unii dintre ei chiar sunt mulțumiți. Trebuie să ne uităm înainte, și nu înapoi.

În ceea ce privește, ce ar putea face un profesor astăzi, nu prea multe, pentru că nu este susținut de ceea ce se întâmplă în jurul lui. Și de aici, câteodată lipsa de succes și uneori și o anume insatisfacție pe care o simți la nivel de sistem.

Liliana Manea: Privind retrospectiv, în urmă, mulți au blamat sistemul care era înainte de ’89, care totuși era un sistem care funcționa. Familia și școala conlucrau pentru binele copilului

Gheorghe Stoianovici: Obsesia mea de mai bine de 15 ani de când sunt inspector este cum se poate utiliza sistemul de educație, ca să avem beneficii. Lucrurile sunt prea complicate ca să le pot rezuma într-o singură frază. Da, este o diferență între percepția școlii, a profesorilor și a sistemului de educație de azi, comparativ cu ceea ce era acum 20, 30, 40 de ani, și nu este legat de comunism, este vorba despre faptul că se simțea o continuitate a unei școli adevărate, a unui fir aproape neîntrerupt de la Creangă și Eminescu încoace. Și vă asigur că nu făceam mai puțin de ceea ce se făcea în Europa, era un sistem de educație în care România era implicată.

Ce s-a întâmplat rău după ’90 încoace, este faptul că s-a distrus complet o ierarhie a valorilor. Muntele de diplome care au apărut fără acoperire, faptul că oameni care au o calificare doar pe hârtie și sunt în destul de multe posturi, a creat o derută, și probabil că vor trece multe generații până când lucrurile se vor limpezi.

Liliana Manea: Încă este o vâltoare și din păcate se mediatizează foarte multe exemple a unor oameni care nu au nici o valoare. S-au pierdut reperele, s-au pierdut modele adevărate.

Gheorghe Stoianovici: Da, și lucrurile sunt de mult intrate în mentalul colectiv, așa că până nu vor trece decenii de alte exemple, evident că nu se va ieși din acest impas. Și dacă, se lasă această sarcină doar pe umerii școlii, s-ar putea ca într-un interval de timp relativ scurt, să nu se mai vorbească nici limba română.

gheorghe stoianovici (2)Liliana Manea: Chiar dacă nu-mi place, vă dau dreptate. Și fac asta pentru că este o criză de identitate, pe care școala nu o poate rezolva singură. Având în vedere calitatea d-voastră de profesor și de inspector de matematică, trebuie să vă întreb ce părere aveți referitor la programele școlare, la manualele de matematică de azi. Vi se pare că se cere prea mult de la elevii de liceu și chiar de la cei de la gimnaziu?

Gheorghe Stoianovici: Răspunsul meu nu o să placă. Manualele care sunt acum, sunt mult mai simple decât cele după care am învățat eu ca elev, și pe care timp de 20 de ani le-am folosit ca profesor. Vorbesc în calitate de inspector, de autor de manuale, ca fost șef de promoție și chiar știu ce spun.

Să observăm ce subiecte erau cu 10 ani în urmă la admiterea la facultate și să le punem alături de subiectele de bacalaureat la matematică. Se simte clar că gradul de dificultate a scăzut foarte mult. E o schimbare de paradigmă, și de aici apar nemulțumirile. Matematica este dusă la locul ei în orar, ea creează mecanisme de gândire, te învață să identifici, să clarifici, să-ți dezvolți o gândire logică, să poți face o demonstrație. Nu se mai pune accentul pe algoritmi, pe formule, care sunt lucruri inutile, ar trebui să intrăm în competiție cu un banal telefon, care înghite mult mai mulți algoritmi decât va putea vreodată să înghită mintea unui om. Informațiile prezente în zona de evaluare astăzi, sunt mult mai puține decât erau acum 10 ani. Este greu să gândești, doare!

Liliana Manea: Da! Mulți probabil și-au pierdut antrenamentul de a citi și de a învăța și încă și mai mulți elevi consideră că pot ”îngrășa porcul în ajun”. Foarte puțini gândesc că și învățătura este ca un pahar se umple picătură cu picătură, și nu poți acumula într-un timp limitat ceea ce trebuia să asimilezi în 4 ani de liceu. Ce sfaturi le dați acestora?

Gheorghe Stoianovici: Mitul că dacă înveți un număr de formule, dacă ai memorat un anume număr de informații, te vei descurca la examen, ori asta este fals. Sunt informații de strat unu care într-adevăr solicită doar memorare, de strat 2, de strat 3… strat 6. Niciodată n-o să poți ajunge la nivelul de sinteză dacă apelezi doar la informații pe care doar le-ai reținut, dar nu le-ai înțeles, nu le-ai făcut funcționale și nu știi să lucrezi cu ele. Ca să stai pe picioarele tale în viață trebuie să urci toate cele șase trepte, și să urci cu pricepere, îndrumat de profesioniști, altfel, nu ai nici o șansă.

Liliana Manea: Acum, aici, ce înseamnă liceul ”Mihai Eminescu” pentru d-voastră? De câți ani sunteți în acest liceu?

De mai bine de un sfert de secol, din 1990, deci de 26 de ani. Liceul acesta a însemnat totul pentru mine. Când am venit în ’90, era liceul de construcții și interesul elevilor din oraș pentru el, era scăzut. Știam istoria lui, că a fost un liceu teoretic, și că o parte din profesori care îl ținuseră ca pe un liceu teoretic încă erau în școală și erau frustrați de perioada aceea în care nu au putut să facă exact ceea ce le plăcea să facă, adică să aibă copii interesați și să-i educe. După 1990 am reușit în câțiva ani să fim detașat, cel mai bun liceu din oraș, și de aici toate satisfacțiile pe care ți le dau acest statut. Simțeai că elevii au nevoie de tine și se întâmpla să nu prea mai ajung acasă când trebuia. Începeai o pregătire de jumătate de oră pentru olimpiadă, și ne prindea noaptea în școală.

Liliana Manea: Aveați ”materia primă” corespunzătoare.

Gheorghe Stoianovici: Erau niște copii care chiar își doreau să reziste prin educație, și s-au impus. Astăzi sunt prin țară sau afară, cu job-uri adevărate plătite foarte bine.

Liliana Manea: Sunt niște realizări importante și multe sacrificii în spate, atât din partea elevilor cât și din partea profesorilor. Dar, cel mai demn de lăudat în ecuația asta este profesorul.

Gheorghe Stoianovici: Evident, fără muncă nu se poate. Toți sunt sunt demni de laudă, învățăm unii de la alții.

Liliana Manea: Da, dar profesorul are un plus, răbdarea.

Gheorghe Stoianovici: La un moment dat credeam că știu foarte bine ce trebuie să fac, dar odată cu avansarea în vârstă am avut ocazia să văd și la noi, dar și în țară, văzând ce se întâmplă legat de sistemul educație, dar și la modul general, și mi s-au mai ”tocit colții”… nu mai am aceeași fermitate și siguranță în ceea ce trebuie să fac cu copiii, și consider că este mai bine să îi lăsăm pe ei să aleagă.

Dacă a fost o perioadă în care chiar îmi asumam răspunderea să-i duc, să-i canalizez pe un anumit drum, considerând că am suficientă pricepere și experiență să fac lucrul acesta, viața a demonstrat că este din ce în ce mai complicată și de aceea trebuie să lăsăm copiii să-și aleagă calea pe care și-o doresc.

Nici pe proprii mei copii nu i-am canalizat, i-am întrebat ce își doresc, pentru că știam foarte bine care este rolul meu de părinte. Și au mers în alte direcții, băiatul a terminat automatica, calculatoare, la București, iar fetele, una arhitectură iar cealaltă regie film. Chiar dacă eu, profesorul de matematică nu m-am simțit bine, le-am respectat alegerile făcute, iar mândria mea de părinte a fost aceea că toți trei au reușit să facă ceea ce și-au propus.

Liliana Manea: Dintre toți acești elevi care v-au trecut prin mâini, generații și generații în cei 26 de ani, aveți anumiți foști elevi care v-au rămas mai aproape de suflet?

Gheorghe Stoianovici: Inevitabil. Am doi foști absolvenți care și-au luat doctoratul în matematică, doctorat adevărat la Georg-August din Göttingen, universitatea lui Goethe.

Liliana Manea: Se pare că liceul acesta chiar ”a produs” foarte mulți profesori.

Gheorghe Stoianovici: De vreme ce, cei mai buni copii din oraș veneau aici, era inevitabil să nu fie vârfuri.

Liliana Manea: Da, dar indiferent ce mi-ați spune, acei copii au avut modele demne de urmat. Copilul era bun, dar aici și-a găsit modelul pe care și-a dorit să-l urmeze.

Gheorghe Stoianovici: Am avut suficiente ”arme” pe care să le punem la dispoziția lor, ca să se descurce.

matematica manualLiliana Manea: Ce imi puteți spune despre evenimentele, olimpiadele și concursurile mari de matematică organizate la Călărași, mai ales pentru că sunteți implicat direct?

Gheorghe Stoianovici: Clar, m-am ocupat de zona de performanță la matematică. Dacă până în anul 2000 toată energia a fost canalizată pe ceea ce se întâmpla cu mine și cu elevii mei de la ”Mihai Eminescu”, după 2000 m-am străduit să fac ceva din matematica care se face în zona performanței. Acum, privind în urma mea, pot spune că am trasat pe hartă orașul Călărași din punct de vedere al matematicii.

De 15 ani mă ocup de concursul „Ion Barbu – Dan Barbilian”, sunt mult mai multe, dar să o luăm cu cel mai de vârf, „Mathematical Danube Competition” care este un fel de mini-balcaniadă, concurs de pregătire pentru Olimpiada Internațională de Matematică care se ține în fiecare an la Călărași, concurs care este criteriul de selecție pentru lotul olimpic al României. Concursul are loc înaintea Olimpiadei Naționale de Matematică. De exemplu cum se întâmplă anul acesta cu Olimpiada Internațională a Fetelor, sunt doar două criterii de selecție: concursul de la Călărași organizat de ISJ Călărași și un concurs organizat la București de către Societatea de Științe Matematice. Din sutele de concursuri de matematică din țară, doar acestea două sunt criterii pentru formarea lotului României, lucru care pentru noi este de mare mândrie și care totodată dovedește calitatea concursului organizat la Călărași.

Concursul „Ion Barbu – Dan Barbilian” a plecat din 1990 pe secțiunea de matematică, iar la acest moment suntem aproape sufocați de înscrieri pentru că, dintre primii 15 clasați la olimpiada națională la clasele V-VII, cel puțin 10 dintre ei vin în fiecare toamnă la concursul de la Călărași, și asta demonstrează cât de puternic este acest concurs. Numai din București vin aproximativ 100 de elevi, dar vin și din Constanța, Ploiești, din toată țara vin cei mai buni elevi.

În susținerea afirmației că orașul nostru este bine conturat pe harta matematicii la nivel național, un alt argument este faptul că în 2015 am organizat la Călărași, a XIX-a Conferință Anuală a S.Ș.M.R. și Ședința festivă dedicată celor 120 de apariție a Gazetei Matematice.

Liliana Manea: Toate aceste concursuri de matematică recunoscute la nivel național, spun că județul Călărași are o mare însemnătate în lumea matematicii pe plan național. Clar, aici este un focar, un centru de concentrare al excelenței și al performanței în matematică de înalt nivel. În scurte cuvinte, ”dacă nu ai fost la Călărași, nu exiști”, bineînțeles, în lumea matematicii de performanță.

Gheorghe Stoianovici: Cu riscul că ar părea că mă laud prin ceea ce am spus, dar chiar vreau să se știe, pentru că, dacă întrebați profesorii de matematică din țară, fie că sunt din Cluj sau Iași, aceștia știu ce se întâmplă la Călărași și vor să vină la acțiunile care sunt aici. Comisia care se ocupă de copiii noștri care merg la Olimpiada Internațională de Matematică, în fiecare an, aproape în întregime, vine la Călărași.

Am devenit criteriu de selecție pentru că facem concursuri bine organizate, cu subiecte potrivite, și de aici vine afluența concurenților și plăcerea celorlalți de a fi lângă noi.

Ordinul „Meritul pentru învăţământ” în gradul de Cavaler

Ordinul „Meritul pentru învăţământ” în gradul de Cavaler

Liliana Manea: Sincer unele din lucrurile pe care mi le-ați spus le știam, altele spre rușinea mea nu, și de aceea consider că toată lumea ar trebui să știe că în toată nebunia și urâțenia de multe ori care este în jurul nostru, în societatea astea fragmentată și dezorientată, mai există totuși lucruri nu bune, ci extraordinare, realizate de niște oameni extraordinari, care sunt modești, deși stau în spatele unor performanțe uluitoare și minunate totodată, la una din materiile cele mai grele și mai complexe, din punctul meu de vedere. D-voastră faceți parte dintre acei oameni altruiști, care stau în spatele unor rezultate spectaculoase, care pur și simplu muncesc cu profesionalism și dăruire nu neapărat pentru îndeplinirea obiectivelor lor, ci pentru ale elevilor pe care îi pregătesc.

D-voastră ați petrecut o viață, dând viață altor oameni, ați aprins scânteia cunoașterii în capul și sufletul a generații nenumărate de copii care v-au trecut prin mâini. Rolul dascălului este foarte important și foarte dificil totodată. Mulți vin la școală doar să obțină o diplomă. Oare asta este suficient și îi va ajuta în viață?

Gheorghe Stoianovici: Școala este un drum lung care se termină odată cu sfârșitul obștesc al individului. Mulți văd școala doar ca pe o trambulină, de pe care dacă sari cu pricepere, te poate arunca mai sus.

Liliana Manea: Dar saltul acesta e suficient? Omul învață cât trăiește!

Gheorghe Stoianovici: Toată filosofia este că omul de astăzi, mai mult decât cei din generațiile noastre… trebuie să învețe, și să învețe! Viața trece pe lângă noi cu o viteză fantastică și dacă nu reușim să ne adaptăm, să învățăm cum se mișcă, riscăm să fim duși la periferie.

Liliana Manea: LTME la ora aceasta este un centru de performanță și clar echipa de profesori care a stat și stă și azi în spatele elevilor, are o contribuție majoră. Mixt-ul acesta de profesorii tineri și profesorii din ”Garda Veche” să fie oare cheia succesului? Cum vă înțelegeți cu noua generație de profesori, îi vedeți altfel decât vă vedeați pe d-voatră la începutul acestei cariere?

Gheorghe Stoianovici: Da, suntem unul dintre cele două licee bine așezate din oraș, iar distanța dintre noi nu este foarte mare și după cum știți la bacalaureat am fost chiar primii, ca performanțe ale copiilor.

În ceea ce privește profesorii tineri n-aș putea să mă refer strict la liceul Eminescu, cancelaria este plină de colegi noi. Ce este fabulos este faptul că acel spirit pe care l-am găsit aici atunci când am ajuns în ’90, se păstrează și azi. Lumea profesorilor de la Eminescu se comportă ca o familie adevărată, care este lângă tine și când îți este bine și când îți este rău, suntem foarte aproape unii de alții și știm să comunicăm între noi.

De la profesorii tineri am speranțe foarte mari, pentru că sper să aibă inteligența necesară și să folosească toate facilitățile pe care le au și pe care noi la vremea respectivă, nu le aveam. Fie și numai acelea legate de partea informatică. Noi am făcut totul pe mintea noastră, empiric și cercetare personală. Ei au acces la tot ceea ce se întâmplă în lumea largă aproape instantaneu, doar să aibă inteligența și harul să folosească aceste informații, ca să fie performanți în ceea ce fac.

Liliana Manea: Aș vrea să vă întreb, cum vedeți d-voastră viitorul educației la nivel de inspectorat? Se vor produce schimbări în bine?

Gheorghe Stoianovici: Dacă noi, nu doar ca vorbitori de limba română, ci ca aparținători de popor, vom avea o mică sclipire de inteligență, vom înțelege că de foarte mult timp am neglijat sistemul de educație. Prin felul să de a fi, el este inerțial, și efectele nu sunt de la o zi la alta, sunt pe termen lung și toată lumea l-a lăsat de izbeliște, fără să se gândească la el. Și pentru că nu am avut acea mică sclipire de inteligență, acum suntem la momentul în care plătim. Toate țările care funcționează pe această planetă, funcționează pentru că au investit în sistemul de educație. Dacă noi nu înțelegem treaba asta, există chiar riscuri de neimaginat.

Liliana Manea: Fără a spune vorbe mari, educația, învățământul, sunt baza societății, viitorul unei societăți. O societate neinformată este sortită pieirii. Cândva acest sistem funcționa bine, oare cum s-a distrus?

Gheorghe Stoianovici: Devalizarea nu s-a făcut doar pe proprietăți, pe obiective industriale, pe bogății ale subsolului, s-a produs și în fondul genetic. Realizați că de atâtea decenii majoritatea geniilor nu plătesc taxe și impozite statului român, ci altor state? Asta nu poate merge la nesfârșit.

S-au întrerupt niște verigi. Noi trebuie să învățăm că nu vine nimic de sus, este treaba noastră să facem să se întâmple lucruri. Dacă vom ști să facem ne va fi bine, dacă nu, ne vom purta crucea. Cât timp nu va fi o viață economică efervescentă, care să aibă nevoie de diferite tipuri de specializări, nici sistemul educație nu se va schimba. Este un grad de sustenabilitate încă redus al societății, sperăm doar ca lucrurile să se mai așeze, revigoreze, dar a fost o perioadă de stagnare foarte mare.

Liliana Manea: D-voastră, toți profesorii de aici sunteți niște oameni extraordinari și de fapt majoritatea celor care lucrați în învățământ, de aceea cred că societatea de azi ar trebui să vă arate mult mai multă considerație, mult mai mult respect. Și spun asta pentru că d-voastră, cheltuiți resurse prețioase de timp, de răbdare, rupeți bucăți din viața d-voastră și sufletul d-voastră pentru a construi suflete și vieți noi. Dacă această societate nu este capabilă să ofere recompense materiale corespunzătoare, și aici mă refer la salarii, ar trebui ca, măcar recunoașterea publică a valorii calitative a profesorului, ar putea să o facă. Mulți au uitat să spună ”Mulțumesc” celor care i-au ajutat să deprindă taina cititului și a scrisului, un cuvânt simplu, dar de o valoare inestimabilă pentru dascălul care și-a petrecut o viață întreagă luptând cu neștiința, nepăsarea, mediocritatea și întunericul minții.

Gheorghe Stoianovici: Se consideră de multe ori că, ”ce li se dă i se cuvine”, și posibil să fii și găsit și vinovat pentru asta. La americani, profesorul este un funcționar care merge la o slujbă normală, dar în sistemul nostru încă funcționează profesorul cu har. A cere ca într-un sistem să fie doar profesori de har, totuși, e mai mult decât normalul. Și, din păcate, ca sistemul să funcționeze, trebuie să ai profesori de har.

Liliana Manea: Eu sunt sigură că încă îi mai avem, încă mai sunt. Eu vin din acea generație care a beneficiat din plin de profesorii aceștia înzestrați cu har, și consider că atât timp cât vor exista profesori care induc copiilor plăcerea de a învăța, învățământul românesc mai are șanse să-și revină.

Gheorghe Stoianovici: Da, mai sunt, și chiar o spun în cunoștință de cauză. Șanse sunt multe, noi suferim că nu valorificăm șanse, nu că nu avem.

conferinta gazeta matematicaLiliana Manea: Considerați că acum, la încheiere ar mai trebui subliniat ceva anume?

Gheorghe Stoianovici: A fost o discuție densă, care a încercat să acopere o arie extrem de mare. Multe dintre lucrurile esențiale au fost prinse în discuție. Suntem aproape de un moment când se sărbătoresc 50 de ani de când se face școală în acest loc și acesta este lucrul cel mai important: școala și-a îndeplinit și își va îndeplini în continuare rolul său principal în ghidarea copiilor prin învățătură, pentru a-și alege drumul în viață.

Liliana Manea: Dl. Stoianovici, eu sunt onorată că am cunoscut un om adevărat care a influențat, care și-a pus amprenta în viața altor oameni și care, totodată a ajutat tinerii să aibă curajul să caute și să-și găsească drumul în viață, să se îndrepte spre excelență. Vă mulțumesc foarte mult pentru timpul acordat și vă urez în continuare multă putere de muncă pentru proiectele și lucrurile pe care încă le aveți de făcut în domeniul d-voastră de suflet, cel al matematicii!

Așa cum v-am obișnuit, acum trebuiau să urmeze concluziile, dar cuvintele mele ar fi de prisos în fața realizărilor d-lui prof Stoianovici. Vă arunc doar o provocare: ghiciți câte destine a influențat prin  manualele la care a colaborat, prin subiectele elaborate la nenumăratele și prestigioasele concursuri și olimpiade de matematică? Ca element ajutător, mai jos vă expun materialele și proiectele unui om care la propriu, și-a dedicat viața matematicii.

Informații privind activitatea d-lui profesor și inspector şcolar pentru disciplina matematică în cei 31 de ani de activitate:

  • autor și coautor la cărți de specialitate, manuale, articole etc.;
  • inițiatorul și organizatorul concursurilor „Mathematical Danube Competition” (concursul este în calendarul concursurilor școlare al ministerul și am organizat 11 ediții); „Călărași – Silistra” (9 ediții) ; „Ion Cheșcă” (7 ediții) și  „Ion Onuță” (13 ediții);
  • organizatorul principal, pe zona de matematică, a Concursului Național cu participare internațională „Ion Barbu – Dan Barbilian” (concursul este în calendarul concursurilor școlare al ministerul și am coordonat 16 ediții);
  • organizatorul la Călărași, în anul 2010, etapa finală a Olimpiadei Naționale de Matematică;
  • organizatorul la Călărași, în anul 2015, a XIX-a Conferință Anuală a S.Ș.M.R. și Ședința festivă dedicată celor 120 de apariție a Gazetei Matematice;
  • a compus multe probleme de matematică originale pentru etapele Olimpiadei Naționale de Matematică, Concursul Național cu participare internațională „Ion Barbu – Dan Barbilian”, Concursul „Ion Cheșcă”, Concursul „Ion Onuță” etc.;
  • mulți dintre foștii săi elevi (câteva sute) au fost admiși la cele mai bine cotate instituții de învățământ superior din România cum sunt: Academia de Studii Economice din București, Universitatea Politehnică din București (Facultatea de Automatică și Calculatoare, Facultatea de Electronică și Telecomunicații etc.), Facultatea de Matematică și Informatică București ș.a.m.d.;
  • elevii pregătiți de domnia sa au obținut 7 de premii și mențiuni la etapa finală a Olimpiadei Naționale de Matematică;
  • este președintele filialei Călărași și membru în Consiliul Național al Societății de Științe Matematice din România;
  • este membru în comisia centrală a Olimpiadei Naţionale de matematică ( 1993 – 2016);
  • este membru în grupurile de lucru ale ministerului pentru elaborarea subiectelor pentru examenul de bacalaureat și evaluare națională;
  • este monitor de calitate în cadrul grupului restrâns de lucru al C.N.E.E. la disciplina matematică în anii 2015 și 2016;
  • deține Diploma Jubiliară “Centenarul Societăţii de Ştiinţe Matematica din România” în 2010;
  • aprecierea activităţii cu Ordinul „Meritul pentru învăţământ” în gradul de Cavaler (decembrie 2004);
  • aprecierea activităţii cu distincția „Gheorghe Lazăr” clasa I (martie 2007).

Publicații – participare ca și coautor la manuale și Autor al unor lucrări de specialitate

Coautor la manualele aprobate prin OMEC nr. 4144 din 18.07.2001 și OMEC nr. 4742 din 21.07.2006 MATEMATICĂ (manual pentru clasa a XI-a), M1 (editura SIGMA, 2001)
MATEMATICĂ (manual pentru clasa a XI-a), M2 (editura SIGMA, 2001)
MATEMATICĂ (manual pentru clasa a XI-a), M1 (editura SIGMA, 2006)
MATEMATICĂ (manual pentru clasa a XI-a), M2 (editura SIGMA, 2006)
Autor al lucrărilor de specialitate publicate cu ISBN Concursul Internațional Ion Barbu – Dan Barbilian (editura AGORA, 2010)
10 ani de matematică la malul Dunării (editura AGORA, 2012)
Matematică la malul Dunării (editura AGORA, 2014)
Coautor al lucrărilor de specialitate publicate cu ISBN Teste de evaluare a competențelor matematice (editura PARALELA 45, 2014)
Să învățăm matematica cu Concursul Euclid pentru clasele VII-VIII (DIDACTICA PUBLISHING HOUSE, 2011) 
Să învățăm matematica cu Concursul Euclid pentru clasele V-VI ( DIDACTICA PUBLISHING HOUSE, 2011) 
Teste de învățare pe unități de învățare( editura GIL, 2003)
Coautor al culegerilor de probleme, publicate cu ISBN Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2002- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2003- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2004- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2005- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2006- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2007- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2008- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2009- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2010- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2011- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2012- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2012- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2013- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2014- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2015- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele  și  concursurile de matematică V-VIII -2015- (editura BÎRCHI)
Olimpiadele de matematică  2000-2001, CLASELE V-X  (editura GIL, 2001)
Olimpiadele de matematică  2001-2002, CLASELE V-X  (editura GIL, 2002)
Olimpiadele de matematică  cls. V-VI, 2003 (editura GIL, 2003)
Olimpiadele de matematică  cls. V-VI, 2004 (editura GIL, 2004)
Olimpiadele de matematică  cls. V-VI, 2005 (editura GIL, 2005)
Olimpiadele de matematică  cls. V,  2006 (editura GIL, 2006)
Olimpiadele de matematică  cls. V-VI, 2007 (editura GIL, 2007)
Olimpiadele de matematică  cls. V-VI, 2008 (editura GIL, 2008)
Olimpiadele de matematică  cls. VII-VIII, 2003 (editura GIL, 2003)
Olimpiadele de matematică  cls. VII-VIII, 2004 (editura GIL, 2004)
Olimpiadele de matematică  cls. VII-VIII, 2005 (editura GIL, 2005)
Olimpiadele de matematică  cls. VII-VIII, 2006 (editura GIL, 2006)
Olimpiadele de matematică  cls. VII-VIII, 2007 (editura GIL, 2007)
Olimpiadele de matematică  cls. VII-VIII, 2008 (editura GIL, 2008)
Coautor al culegerilor de probleme, publicate cu ISBN, pentru pregătirea examenelor naționale CAPACITATE 2002. Recapitulare rapidă și eficientă prin teste tematice (editura GIL, 2001
Ghid de pregătire pentru TEZA CU SUBIECT UNIC. Clasa a VII-a. Semestrul I (editura SIGMA, 2008)
Ghid de pregătire pentru TEZA CU SUBIECT UNIC. Clasa a VII-a. Semestrul al II-lea (editura SIGMA, 2008)
Ghid de pregătire pentru TEZA CU SUBIECT UNIC. Clasa a VII-a. Semestrul I (editura SIGMA, 2009)
Ghid de pregătire pentru TEZA CU SUBIECT UNIC. Clasa a VII-a. Semestrul al II-lea (editura SIGMA, 2009)
Ghid de pregătire pentru TEZA CU SUBIECT UNIC. Clasa a VIII-a. Semestrul I (editura SIGMA, 2008)
Ghid de pregătire pentru TEZA CU SUBIECT UNIC. Clasa a VIII-a. Semestrul al II-lea (editura SIGMA, 2008)
Ghid de pregătire pentru TEZA CU SUBIECT UNIC. Clasa a VIII-a. Semestrul I (editura SIGMA, 2009)
Ghid de pregătire pentru TEZA CU SUBIECT UNIC. Clasa a VIII-a. Semestrul al II-lea (editura SIGMA, 2009)
MATEMATICĂ. EVALUAREA NAȚIONALĂ 2010 (editura GIL, 2009)
BACALAUREAT 2002 MATEMATICĂ (editura SIGMA, 2002)
BACALAUREAT 2002 MATEMATICĂ (editura BÎRCHI, 2003)
BAC 2001 (editura GIL, 2001)
BAC 2001 (editura GIL, 2001)
BAC 2002 (editura GIL, 2002)
BAC 2003 (editura GIL, 2003)
BAC 2004 (editura GIL, 2004)
BAC 2005 (editura GIL, 2005)
BAC 2006 (editura GIL, 2006)
Ghid de pregătire pentru examenul de  BACALAUREAT 2002 la matematică (editura SIGMA, 2001)
Ghid de pregătire pentru examenul de  BACALAUREAT 2003 la matematică (editura SIGMA, 2002)
Ghid de pregătire pentru examenul de  BACALAUREAT 2004 la matematică (editura SIGMA, 2003)
Ghid de pregătire pentru examenul de  BACALAUREAT 2005 la matematică (editura SIGMA, 2004)
Ghid de pregătire pentru examenul de  BACALAUREAT 2006 la matematică (editura SIGMA, 2005)
Ghid de pregătire pentru examenul de  BACALAUREAT 2007 la matematică (editura SIGMA, 2006)
GHID DE PREGĂTIRE BACALAUREAT MATEMATICĂ M1 (editura SIGMA, 2007)
GHID DE PREGĂTIRE BACALAUREAT MATEMATICĂ M2 (editura SIGMA, 2007)
GHID DE PREGĂTIRE BACALAUREAT MATEMATICĂ M1 (editura SIGMA, 2008)
GHID DE PREGĂTIRE BACALAUREAT MATEMATICĂ M2 (editura SIGMA, 2008)
GHID DE PREGĂTIRE BACALAUREAT MATEMATICĂ M1 (editura SIGMA, 2009)
GHID DE PREGĂTIRE BACALAUREAT MATEMATICĂ M2 (editura SIGMA, 2009)
GHID DE PREGĂTIRE BACALAUREAT MATEMATICĂ M1+M2 (editura SIGMA, 2009)
GHID DE PREGĂTIRE BACALAUREAT 2011 MATEMATICĂ  M1 (editura SIGMA, 2010)
GHID DE PREGĂTIRE BACALAUREAT 2011 MATEMATICĂ M2 (editura SIGMA, 2010)
GHID DE PREGĂTIRE BACALAUREAT 2011 MATEMATICĂ M_mate-info (editura SIGMA, 2010)
GHID DE PREGĂTIRE BACALAUREAT 2011 MATEMATICĂ M_mate-info (editura SIGMA, 2010)
GHID DE PREGĂTIRE PENTRU BACALAUREAT 2013 MATEMATICĂ M_mate-info (editura SIGMA 2012)
GHID DE PREGĂTIRE PENTRU BACALAUREAT 2013 MATEMATICĂ M_șt_nat (editura SIGMA 2012)
GHID DE PREGĂTIRE PENTRU BACALAUREAT 2013 MATEMATICĂ M_tehnologic (editura SIGMA 2012)
BACALAUREAT în 30 de săptămâni MATEMATICĂ M_mate_info ( editura SIGMA 2013)
BACALAUREAT în 21 de săptămâni MATEMATICĂ M_tehnologic ( editura SIGMA 2013)
BACALAUREAT în 30 de săptămâni MATEMATICĂ M_șt_nat ( editura SIGMA 2013)
Evaluarea Națională 2013 (editura GIL, 2012)
Evaluarea Națională 2010 (editura GIL, 2009)
BACALAUREAT M2 matematică 2010 (editura GIL, 2009)
BACALAUREAT M1 matematică 2010 (editura GIL, 2009)
BACALAUREAT M1 matematică 2011 (editura GIL, 2010)
BACALAUREAT M2 matematică 2011 (editura GIL, 2010)
BACALAUREAT M1 matematică 2012 (editura GIL, 2011)
BACALAUREAT M2 matematică 2012 (editura GIL, 2011)
Articole de specialitate publicate în reviste cu  ISSN Gazeta Matematică nr.  2/2010
Gazeta Matematică nr. 11/2011
Gazeta Matematică nr. 12/2013

 Liliana Manea

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page