Sănătate — iunie 13, 2019 at 21:27

Furia si negarea – doua stari psihologice frecvente la bolnavii de diabet zaharat

by

Diabetul zaharat creste si riscul sa suferi mental, din cauza sentimentelor contradictorii. Se poate sa ai momente de enervare sau in care simti ca esti suprasolicitat de obligatii. Relaxeaza-te! Chiar schimbarea stilului de viata te va face sa fii mai calm, mai asumat.

Ocupa-te de emotiile tale, inainte de a ajunge la depresie, cu care este mult mai greu de lucrat. Problemele emotionale contribuie la o lipsa de control a glicemiei, pe de o parte si din cauza ca hormonii de stres interfereaza cu folosirea glucidelor de catre organism. Citeste aici mai multe despre depresie, anxietate si stres.

Furia si auto-ingrijirea

Diabetul este terenul propice pentru a dezvolta o furie, fie ca este directionata spre divinitate, spre boala in sine, propriul organism, lume… sau spre orice altceva.
Furia poate incepe cu intrebarea “De ce eu?”. Pare nedrept sa ai diabet zaharat si, mai mult, poti gandi ca esti atat de suparat(a) pe aceasta boala incat nici nu vrei sa o tratezi sau sa o controlezi. Furie simte si parintele al carui copil este bolnav de diabet zaharat de tip 1. Nimanui nu ii place sa fie bolnav, iar fiecare boala netratabila si diagnostic de boala creeaza furie, stres, panica…

Unul dintre motivele pentru care diabetul si mania merg mana in mana atat de des este ca diabetul te poate face sa te simti amenintat. Viata cu diabet zaharat poate parea plina de pericole: reactii nedorite la insulina sau complicatii. Cand te temi de aceste amenintari, furia poate fi singura masura de aparare pe care o ai la indemana.

Desi este adevarat ca furia poate provoca mai mult rau decat bine, exista si o parte buna. Furia este singura problema emotionala care te poate ajuta, de fapt, sa te si protejezi. Este un semn ca ai un sprit de conservare puternic. Poti invata sa utilizezi furia si chiar sa o pui sa lucreze pentru o mai buna ingrijire a diabetului zaharat.

Ce ai de facut?

Daca esti o persoana foarte activa si foarte mandra, se poate ca boala ta sa ti se para o “slabiciune”. Poti simti ca esti o povara pentru familie sau prieteni, poti refuza ajutorul lor etc. Diabetul zaharat iti schimba viata, iar furia te impiedica sa accepti acceste schimbari.

Dar daca refuzi sa te confrunti cu nevoile tale de ingrijire a sanatatii si refuzi sa te ingrijesti, boala ta va avansa. Astfel, te vei simti si mai rau, iar furia se va accentua. Nu trebuie sa ramani blocat(a) in acest cerc de furie.

Iata o modalitate de a sparge cercul: 
Da-ti seama ce te face sa simti manie. Cum iti afecteaza furia viata? Tine evidenta momentelor in care ai avut acesta stare. In fiecare seara, noteaza-ti intr-un jurnal momentele de furie de pe parcursul zilei. Cand ai fost suparat(a)? La ce ora a fost? Pe ce anume? Ce ai facut si cum a disparut furia? Dupa cateva saptamani, citeste-ti notitele. Vei descoperi niste tipare conform carora reactionezi in general.  Vei observa ce situatii sociale te supara.

Schimba-ti gandurile, raspunsurile fizice si actiunile care iti alimenteaza furia. Invata sa descoperi semnele de avertizare si ce faci cand incepi sa te infurii. Te simti tensionat(a)? Vorbesti mai tare si mai repede?

Cand simti ca te domina mania, incearca sa faci urmatoarele lucruri: 

• Vorbeste incet.

• Calmeaza-ti respiratia, respira mai lent.

• Cere sau bea un pahar cu apa.

• Stai jos sau, daca esti acasa, intinde-te pe spate si relaxeaza-te.

• Taci. Tacerea este de aur in aceste situatii.

Facand aceste lucruri, nu inseamna ca nu mai simti furie. In schimb, inseamna ca te ocupi de furia ta. Daca nu reusesti sa iti domini furia, incearca psihoterapia.  Furia iti spune ceva foarte important si, da, ai nevoie de sprijin. Diabetul nu te face sa cazi din statutul de persoana si nu va modifica cine esti tu, ci doar stilul de viata.

Furia poate fi o motivatie pentru actiune, schimbare si crestere. Cu cat mai bine ti-ai inteles furia, cu atat mai bine vei fi in stare sa o folosesti pentru propria ingrijire.

Negarea

Negarea este ca vocea din interiorul tau care repeta: “Nu este adevarat”. Cei mai multi oameni trec prin negare atunci cand sunt diagnosticati pentru prima data cu diabet zaharat. “Trebuie sa fie o greseala”, isi spun. Ca prima reactie, este total firesc, iar negarea nu reprezinta o problema. De fapt, este atat de comuna incat unii medici cred ca este o parte a procesului de acceptare a diagnosticului.

Problema vine atunci cand negarea diabetului continua. Negarea pe termen lung te opreste sa inveti ceea ce trebuie sa stii pentru a te mentine in forma si departe de riscuri si complicatii.

De ce ne mintim?

Uneori, negarea serveste unui scop. Este o modalitate de a face fata unei vesti proaste. Acesta te poate ajuta sa nu te simti coplesit(a) si deprimat(a), iti permite sa accepti putin cate putin boala si sa te confrunti cu situatia atunci cand esti gata s-o accepti. Dar negarea se poate intoarce mai tarziu, pentru ca pare mai usor sa ramai in acea stare. Negarea iti permite, de asemenea, sa iti linistesti familia si prietenii si sa pretinzi ca totul este in regula.

Nu uita totusi ca negarea te va tine si departe de o auto-ingrijire corecta. Da, diabetul este o boala cronica, cu care vei ramane pe tot parcursul vietii, dar daca este lasata netratata duce la complicatii.

Medicii de alte specialitati, care nu stiu prea multe despre ingrijirea diabetului zaharat, sau articolele semidocte despre leacuri minune iti pot alimenta negarea. Poate vei auzi despre cazuri “usoare” de diabet zaharat sau ti se va spune ca este vorba “doar de un dram de zahar” in sange sau, si mai rau, ca o anume dieta extrema iti va vindeca diabetul.

Negarea are cateva fraze tipice. Daca iti dai seama ca le gandesti sau le spui este foarte probabil sa eviti o parte dintre lucrurile care te-ar putea ajuta in ingrijirea diabetului. De asemenea, orice refuz de acceptare a situatiei sau de acceptare a regulilor specifice diabetului saboteaza eforturile medicului tau.

„O gura din asta nu imi va face rau.”

„Inflamatia asta se va vindeca de la sine.”

„Ma duc la doctor mai tarziu.”

„Nu am timp sa o fac.”

„Diabetul meu nu este grav. Trebuie doar sa ia o pastila.”

Aceste vorbe sau ganduri ascund un pericol si cu cat sunt mai dese cu atat pericolul creste.

Pericole ascunse:

• Negarea te poate face sa nu iti verifici cu regularitate glicemia. Poate crezi ca “stii” cata glucoza ai in sange in functie de cum te simti. Dar masuratoarea cu un aparat este mult mai precisa decat senzatiile tale.

• Ignorarea planificarii meselor. Schimbarea obiceiurilor alimentare si a alegerilor de alimente este grea. Daca ti s-a recomandat sa vezi un nutritionist se poate sa te fi gandit ca e prea scump, ca nu poti cere familiei tale sa isi schimbe obiceurile alimentare pentru tine, ca nu ai cum manca sanatos la munca etc. Mesele sanatoase nu sunt asa dificile cum crezi tu. Un nutritionist sau un dietetician te poate ajuta sa faci un plan care sa raspunda nevoilor tale personale.

• Uiti sa iti ingrijesti picioarele. Stii bine ca trebuie sa iti verifici picioarele in fiecare zi, dar parca nu ai timp. Sau uiti. Sau ai probleme cu mobilitatea si e prea greu. Dar spalarea si verificarea picioarelor este esentiala pentru a evita un prejudiciu grav. Acest lucru este valabil indiferent de ce tip de diabet ai.

• Fumezi. Poate ca iti spui: „dar fumez putin, sub cinci tigari pe zi.” sau „Iau doar cateva fumuri.” Ori „fumatul imi taie pofta de mancare, daca renunt o sa ma ingras si asta face rau.” Fumatul si diabetul sunt un duo mortal. Fumatul creste riscul complicatiilor. Renuntarea este unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poti face pentru sanatatea ta. Ca sa nu te ingrasi, poti face miscare. Si oricum vei manca mai sanatos, deci nu prea se pune problema ingrasatului.

Negarea este ceva uman. Si cu siguranta se mai iveste din cand in cand. Dar o poti recunoaste si poti lupta cu ea.

• Fa-ti un plan. Noteaza-ti planul de ingrijire pentru diabetul zaharat si care sunt obiectivele tale. Intelege de ce fiecare element din planul tau este important. Accepta ca va fi nevoie de timp pentru a-ti atinge obiectivele.

• Cere ajutor. Daca nu te descurci cu planul, discuta cu nutritionistul sau medicul.

• Implica-ti prietenii si familia. Spune-le prietenilor si familiei cum te pot ajuta. Fa-i sa inteleaga ca nu este deloc in regula sa te faca sa iti schimbi planurile si informeaza-i ce au de facut ca sa te ajute in anumite cazuri. De asemenea, s-ar putea sa le fie de folos, mai ales copiilor tai, sa adopte obiceiurile tale sanatoase.

Surse: Asociatia Americana de Diabet (diabetes.org), Psihoterapia anxietatii. Abordari cognitiv-comportamentale, Irina Holdevici, ed. Dual Tech, 2002.

Inapoi la categorie

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.