Editoriale, Interviuri — martie 1, 2014 at 13:55

Florenţa Dincă: Am făcut la Ştefan-Vodă,din învăţământ, o PRIORITATE !

by

20140228_114231

 Învăţătoarea Şcolii Gimnaziale nr 1 Ştefan Vodă, Dincă Florenţa nu s-a gândit niciodată că va ajunge director şi că va conduce şcoala unde a învăţat, Este născuta în Ştefan Voda. Funcţia de director a venit ca o propunere surprinzătoare.florenta - Copy

Spunem despre o persoană că are abilitaţi de conducere atunci când îi poate determina pe alţii să se implice într-o acţiune de bună voie, iar nu pentru că se tem de consecinţele nesupunerii ori pentru că se supun automat cerinţelor oficiale.
De cele mai multe ori, cerem unui manager să coordoneze echipe abile, dinamice şi eficiente, astfel încât obiectivele să fie atinse cu succes.

În general, cei mai talentaţi şi populari manageri sunt cei la care colaboratorii şi subalternii apreciază:

– Stimularea fără stres;- Entuziasmul în muncă;- Încrederea în colegi;- Spiritul întreprinzător;- Cooperarea; – Creativitatea.

Ce reprezintă învăţământul pentru dumneavoastră?

În formarea unui om, cel mai important rol îl are educația. Educația este cea care ne deosebeşte. Orice om primeşte două tipuri de educație: una pe care şi-o oferă el însuși şi una mai însemnată, aceea pe care o primeşte de la alții. Imediat după familie, şcoala este cea care se ocupă cel mai mult de educația unui individ. Şcoala nu este doar o instituție de învățătură, ci un templu ai cărui preoți sunt profesorii.

Dascălul are un rol foarte important în educația copilului. De cele mai multe ori elevii îndrăgesc sau nu, o materie în funcție de profesor. El este cel care inspiră, stârneşte curiozitate, povățuieşte, sau pedepseşte. Profesorul are acea putere de a inspira şi influența copiii prin intermediul personalității sale. El trebuie să devină un ghid pentru elevi, să îi conducă spre a-şi dori să cunoască tot mai multe, să învețe din propriile greşeli şi astfel să devină cât mai interesați de materia respectivă. Ca orice om, dascălul este o persoană cu calități şi imperfecțiuni, însa prin exemplul propriu, el reuşeşte să dezvolte voința, curajul şi speranța în realizarea potențialului elevului. Această persoană, înzestrată cu atâtea calități, este cea care ne deschide porțile spre viitor, cea care ne călăuzeşte paşii spre o lume nouă, care zi de zi mai așează o cărămidă la temelia devenirii noastre. Dascălul încearcă să ne perfecționeze pentru a reuşi mai târziu să alegem cât mai bine domeniul în care dorim să ne realizăm, şi nu în ultimul rând, profesorul este ca un părinte, care ne povățuiește şi ne doreşte doar binele.

Şcoala în sine nu înseamnă doar o clădire, ci înseamnă un loc în care venim zi de zi pentru a ne pregăti pentru viitor. Între pereții acestei clădiri se află ziua de mâine. Menirea acestei şcoli nu este de a ne furniza informații pe care o dată cu trecerea timpului să le uităm, ci de a deştepta în noi dorința de a învăța mereu lucruri noi, pentru tot restul vieții. Este foarte adevărat că din punctul de vedere al unui elev din zilele noastre să parcurgi cei opt ani.

De şcoală este destul de dificil, să reții tot ce ți se predă, aproape imposibil. Dar noi nu învățăm pentru şcoală, nu pentru a obține note mari, noi învățăm pentru viață

Este foarte important că elevul să conştientizeze efortul pe care îl depune dascălul

Pentru a-i explica materia cât mai bine şi astfel să fie înțeleasă. Orice greutate pe care o întâmpinăm pe parcursul anilor de şcoală, o notă mică sau o mustrare din partea unui profesor este un pas înainte. Faptul că într-o şcoală există reguli

Stricte sau pretențiile sunt mari nu trebuie să îl sperie pe elev, ci dimpotrivă, într-o zi, acesta se va întoarce pe coridoarele şcolii cu un sentiment de mulțumire pentru ca această şcoală l-a pregătit să devină om, să reuşească să se adapteze mult mai uşor la regulile societății, ceea ce este un lucru foarte bun.

Sunteţi o persoană cunoscută şi admirată în comunitatea şcolară. Care sunt principiile dumneavoastră de viaţă? Cum v-aţi caracteriza în 3 cuvinte?
Cunoscută – da, admirată – mai mult sau mai puţin. Referitor la principiile de viaţă pot spune că îmi place să fac mai mult decât se aşteaptă de la mine pentru că numai aşa poţi deveni mai bun în ceea ce faci: prin muncă şi perseverenţă.
Ca orice om am şi calităţi dar şi defecte. Fără a intra în detalii aş putea să mă caracterizez ca fiind serioasă, ambiţioasa, profesionistă.

Elevii vă caracterizează ca fiind un învăţător bun şi deschis cu ei. Cum ajungeţi să aveţi o astfel de relaţie cu elevii şi cum reuşiţi să o menţineţi?20140228_114235

Vârsta mă apropie destul de  mult de ei. Sunt deschisă cu elevii, dacă au o problemă oricând pot veni la mine să găsim rezolvare. Când, însă, este vorba de şcoală, facem şcoală. Îmi place să implic elevii în diverse activităţi extracuriculare (şi probabil şi acest lucru mă apropie şi mai mult de ei).

Ce aţi vrea pe viitor pentru învăţământul rural din com. Ştefan Voda?

Aş dorit să încep scurtul meu eseu despre “şcoală viitorului” cu acest fragment din două considerente şi anume, pe de o parte, avem nevoie de modernitate în procesul de predare-învăţare, dar pe de altă parte nu trebuie ignorat rolul factorului uman, respectiv al cadrului didactic în formarea personalităţii copiilor.În ceea ce priveşte rolul „cadrului didactic“ în şcoala viitorului sunt de părere că acesta va avea un rol mai important în formarea şi dezvoltarea personalităţii elevilor. Va trebui să fie în acelaşi timp dascăl, psiholog, părinte, îndrumător, model, prieten, şi de asemenea să le formeze abilităţi pentru viaţă. Va trebui să-i ajute să se descopere pe sine, să-i canalizeze, în sensul de a face alegerile potrivite pentru viitor.

De ce aveţi nevoie pentru realizarea acestor lucruri?

Planurile de viitor ale echipei manageriale se profilează într-un context al schimbărilor în şcoală: „primenirea” corpului profesoral cu o serie de cadre tinere, bine pregătite şi dornice de afirmare; continuarea dotării sălilor de clasă până la omogenizare (PC, video şi ecran). În mod realist, ne dorim amenajarea curţii şi a grădinii, repararea burlanelor şi a acoperişului, un panou de afişaj în curte, amenajarea intrării principale.

Ne permitem şi să visăm la un teren performant de sport, la o sală de sport la o sală de festivităţi şi multe altele. Peste ani îmi imaginez o şcoală mai modernizată faţă de cum arată în prezent. Aş dori ca în fiecare sală să existe calculator şi video-proiector, sistem radio în şcoală cu difuzoare în fiecare clasă prin care să putem face diverse anunţuri, muzică în pauze pentru elevi, terenul de sport amenajat, o sală de sport modernă, pupitre individuale în fiecare clasă şi multe altele. Sper să nu rămână doar la stadiul de imaginaţie şi împreună cu echipa managerială, întregul colectiv de cadre didactice şi părinţi să reuşim să îndeplinim tot ce mi-am propus. Dar, până atunci, să sperăm că vom avea căldură la iarnă, deoarece proiectul cu centrala termică întârzie de 5 ani de zile şi îmi doresc ca să fie realizată în cel mai scurt timp.

Aşadar, până când visele vor deveni realitate, vom păstra cât mai sus stacheta performanţei, vom continua acţiunile cu elevii, ca să ne menţinem în top!

Mottoul şcolii noastre: „Şcoală pentru toţi, educaţie pentru fiecare”.

Ştim cu toţii că în orice muncă există şi dificultăţi dar şi realizări. Care sunt cele mai dificile probleme cu care v-aţi confruntat de când aţi preluat conducerea acestei instituţii? Dar cele mai reprezentative realizări?
Probleme foarte mari nu au fost, poate mici sincope. Atunci când lucrezi cu oameni, este imposibil să nu apară şi nemulţumiri. Important este să trecem peste ele fără resentimente. La capitolul realizări pot menţiona, amenajarea unui secretariat, amenajarea unui drum de acces în şcoală. Au fost şi alte realizări mai mult sau mai puţin vizibile care au ajutat la bunul mers al şcolii noastre şi vor urma şi alte surprize în beneficiul elevilor.

Care este numărul elevilor şi al cadrelor didactice aflate în subordinea dumneavoastră?

În şcoala noastă învaţă 300 de elevi şi avem 18 cadre didactice. Ne bucurăm că încă putem avea cadre didactice cu normă întreagă, ei fiind cei care luptă şi îşi dau silinţa ca şcoala să aibă un bun renume.

Aveţi şi satisfacţii ca director?

Dacă nu ar fi aşa, cred că nimeni nu ar accepta această funcţie! Satisfacţiile sunt diverse, deşi salariile din învăţământul românesc sunt sub nivelul celor din şcolile multor ţări europene. Ne bucurăm de premii la concursuri şi olimpiade naţionale.

Ce activități extrașcolare se organizau în timpul anului? Ați participat la ele?20140228_114704 - Copy

Activitățile extrașcolare sunt deosebit de importante în activitatea didactică. Profesia de cadru didactic este una permanentă, nu există pauză după terminarea orelor de curs. În ceea ce privește organizarea de activități extrașcolare pot spune că sunt destul de numeroase și cu rezultate deosebite pentru dezvoltarea unor competențe de lucru în echipă la elevi.

Dintre cele mai importante pot enumera realizarea de eseuri în legătură cu “Ziua Națională a României”, comemorarea “Holocaustului” prin realizarea de parteneriate cu școli din județ, dar și prin participarea la concursul ” Memoria Holocaustului” la care s-a luat premiul II pe județ atât în anul 2012 cât și în anul 2013. Un alt concurs foarte apreciat de elevii Școlii Ștefan Vodă a fost  “Democrație și toleranță” la care de asemenea au luat premii în anii 2012 și 2013, iar pentru ediția din mai 2014 se fac pregătiri intense. De asemenea realizarea unor planșe având ca temă ” Eminescu – poet național” fac parte tot din categoria activităților extracuriculare din școala noastră.

Sărbătoarea ” Unirii lui Cuza – 24 ianuarie 1859” s-a realizat prin prezentarea unor filmulețe referitoare la Marea Unire și un concurs de postere realizate de elevi.

Deși sunt profesor de istorie am luat în considerare și nevoia elevilor de mișcare și am organizat împreună cu Școala Gimnazială nr. 1 Unirea un meci demonstrativ pe care elevii de la Școala Ștefan Vodă l-au câştigat detașat.

“Let’s do it Romania!” – o acţiune bifată de şcoala noastră în care elevii s-au implicat în ecologizarea comunei. Acţiunea a durat aproximativ patru ore timp în care s-au colectat 35 de saci. Acţiunea a avut un real succes, fiind apreciată de prefectul judeţului Călăraşi.

Acestea sunt numai o parte din activitățile extracuriculare în care eu fie am fost organizator, fie am participat alături de colegii mei.

În anul școlar 2011 – 2012, elevii de la Școala Ștefan Vodă au luat locul I la faza județeană al concursului ” Prietenii Pompierilor” unde au fost în competiție cu 15 echipaje din județul Călărași, iar în anul următor locul al II-lea la același concurs.

În fiecare an de ”1 Iunie – Ziua Copilului” se desfășoară concursuri sportive între elevii școlii pe cicluri de vârstă, cei mai buni participând la concursuri interșcolare în parteneriat cu Școala Dichiseni.

La concursurile școlare și olimpiade (matematică și limba romană) elevii Școlii Ștefan Vodă au obținut rezultate foarte bune. Unii dintre ei au adus școlii medalii și diplome cu locul I și locul II.

Expoziție de mărțișoare la Şcoala Gimnaziala Nr.1 Ştefan Voda

“Veşnicia s-a născut la sat.”, L. Blaga. Tradițiile populare se păstrează odată cu sosirea primăverii „mărţişorul”, simbolulul primăvăratic reprezentând figurine, semne zodiacale, flori. Elevii Şcolii Ştefan Voda au fost inspiraţi în a crea talismane vestitoare ale anotimpului primăvara. Tot ceea ce se intamplă astăzi este o dedicaţie primăverii, mărţişoarele confecţionate hand–made de elevii, îndrumaţi de cadrele didactice sunt un semn de respect pentru tradiţiile populare, un fapt cultural ce ţine de spiritualitatea românească şi conserva aspectele unui rit arhaic fundamental.

Silviana Şestacovschi, inspector general al Inspectoratului Judeţean Călăraşi: O cunosc pe Florenţa Dincă, fiind o profesionistă a învăţământului călărăşean. Am încredere în puterea de muncă şi determinarea ei, fiind un câştig pentru locuitorii comunei.

În încheiere doriţi să transmiteţi un sfat, un gând elevilor care vor citi acest interviu? /cititorilor noştri?
Elevilor le urez succes, mai multă seriozitate la ore vizavi de învăţătură şi nu numai, pentru că omul nu poate deveni om decât dacă este educat, iar cititorilor putere de muncă, respectul şi consideraţia mea.

Le urez doamnelor şi domnişoarelor comunei Ştefan-Vodă un călduros “La mulţi ani!” de ziua noastră!

Nelu Bălaşa

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page