Dezvoltare durabilă, Responsabilitate socială — mai 16, 2013 at 17:11

Evenimentul ”RURES – Spațiul rural și economia socială în România” – rezultate concrete

by

fotoAstazi 16 mai 2013, a avut loc la Calarasi, “Campania de promovare a rezultatelor proiectului RURES. Spatiul Rural si Economia Sociala in Romania.

La eveniment au participat reprezentanți ai autorităților publice, ai mediului economic, mediului academic, ai organizațiilor nonguvernamentale si intreprinderilor sociale implicate in proiect.

Fundatia Soros Romania a fost reprezentata de: Iulian Ifrim-coordonator Economie sociala, Marilena Andrei- Expert dezvoltare structuri ale economiei sociale si Catalina Azamfirei- Manager proiect.

 Aceasta   idee , după ce a fost pusă pe hârtie, a generat economie socială în 25 de  comunități din România, aducând la cunostință beneficiile unei astfel de activități unui număr de 70000 de persoane, atât cât însumează toți locuitorii celor 24 de localități vizate de proiectul ”RURES – Spațiul rural și economia socială în România”.

În anul 2009 când a luat naștere ideea proiectului, conceptul de “economie socială” nu era foarte cunoscut în România.

După 3 ani de proiect în România există încă 25 de întreprinderi sociale, 50 de locuri de muncă, 216 persoane instruite în economia socială.

Cele 4 Grupuri de Inițiativă Locală din judetul Calarasi, s-au constituit din oameni cu spirit antreprenorial, dornici să contribuie la dezvoltarea vieții sociale a comunității din care fac parte.

Înainte de a putea înființa structuri de economie socială în cadrul proiectului, persoanele grupului țintă au beneficiat de cursuri de economie socială și antreprenoriat, cursuri de formare de formatori și de o campanie de informare și conștientizare privind importanta și rolul economiei sociale în dezvoltarea locală.

Apoi, la nivelul fiecarei localități, a urmat înființarea în cadrul proiectului a unei întreprinderi sociale care să îmbine dinamica socială cu cea economică, desfășurând diverse tipuri de activiăți economice în domenii precum inserția socială, promovarea obiceiurilor tradiționale si mestesugărești, promovarea valorilor turistice ale zonelor locale etc.

Fiecare intreprindere sociala si-a prezentat activitatea, venind in sprijin si cu mostre ale produselor pe care le realizeaza.

– Asociatia pentru Dezvoltare Rurala Dor Marunt “Dor Marunt Factory” formata din 7 membre, toate femei, are ca obiectiv de activitate confectii textile si impletituri de mana din fire si si-a propus sa creeze locuri de munca pentru femei aflate in dificultate, dar desfasoara si activitati sociale cu copii si tineri ( sustine o sezatoare pentru acestia, unde 10 fetite invata sa lucreze de mana- crosetat, tricotat, brodat)

– Asociatia Camara Sarulesti, are ca obiectiv de activitate productia de conserve naturale, traditionale din legume si fructe si de produse de patiserie, realizate dupa retete locale.

Societatea este formata din 13 membri, majoritatea femei.

In viitorul apropiat asociatia doreste sa-si dezvolte activitatea prin infiintarea unui solar, in care sa se cultive legume, si a unei ciupercarii, prin care sa se asigure materia prima pentru atelierul de conserve.

IMG1086Asociatia de Administratie si Productie Dalga “ADPROD”, are ca obiectiv al activitatii distributia de lemne de foc si confectionarea de mici obiecte  de uz casnic si decorativ din lemn.

Asociatia, are cateva avantaje competitive: vanzarea pe datorie si distribuirea la domiciliu, asigurand atat transportul cat si mana de lucru pentru incarcarea /descarcarea lemnelor la preturi convenabile.

Astfel, Asociatia actioneaza in scopul cresterii nivelului de trai, de educatie si cultura in comunitatea rroma din comuna Dor Marunt.

–  Asociatia pentru Dezvoltare Comunitara Gradistea, cu 12 membri, majoritatea femei, are ca obiect de activitate produse de patiserie.

Au fost create locuri de munca pentru persoane apartinand unor categorii defavorizate.

Are ca scop activarea laboratorului de patissrie din cadrul Scolii de Arte si Meserii din Gradistea, creandu-se astfel un cadru adecvat in care elevii sa faca practica in calitate de viitori patiseri.

Deruleaza proiecte destinate dezvoltarii sociale cu ajutorul unei echipe de profesionisti-voluntari si prin investirea profitului obtinut in cadrul intreprinderii sociale.

”Toate aceste întreprinderi pot fi date ca exemple de bună practică pentru alte sate din România. Problemele pe care întreprinderile noastre le-au întâmpinat servesc drept lecții învățate pentru alte inițiative care vor urma, iar modelul de înființare poate fi validat tocmai de rezultatele concrete pe care le avem”, ne mai spune Iulian Ifrim.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.