People-Passion-Performance — aprilie 17, 2019 at 13:01

Dacă vrem elevi și viitori angajați interesați de învățare continuă, e nevoie să ținem cont de mintea lor digitală.

by

Elevii care se revoltă azi, criticând școala, sunt cei care ani de zile au spus „nu ne place la școală“, „ne plictisim“, „nu înțelegem nimic“, dar pe care nu i-a luat nimeni în serios. Părinții i-au dus zilnic acolo, de mânuță, cu în­demnul clasic „trebuie“ și derivatele acestuia „și noi am mers la școală“, „așa fac toți copiii“, „nu o să ajungi cineva în viață“, fiecare cu argumentele care îi vin mai ușor la îndemână. De câțiva ani însă, eu nu mai cred în astfel de motivații. Mi-e greu să îi conving de ceva ce eu însămi mă îndoiesc tot mai tare – ca părinte, ca angajat, ca angajator. Sunt un părinte imi­grant digital, care asistă aproape neputin­cios la felul în care școala se adresează azi unor copii nativi digital.

Cu aceleași metode anacronice de predare, cu care noi am fost educați, dar care acum nu își mai găsesc utilitatea. Pentru că aceste metode nu ajung la mintea și sufletul acestei „App Generation“, se recurge compensatoriu la control, frică, umilire, amenințare, sancționare. În vreme ce eco­nomia viitorului cere imperios „învățare continuă“, elevii plictisiți încă din ciclul primar abia așteaptă să se termine școala. Care nu i-a învățat să învețe, ci doar să memoreze și să reproducă informație și periodic, „să îngrașe porcul de Crăciun“ pentru evaluările naționale sau BAC. În toată această nebuloasă, îi admir pe puținii profesori atenți la mersul lumii și la sufletul copiilor și care se străduiesc să își ajusteze din mers felul de a preda și de a se conecta autentic la elevi. Doar că aceștia sunt insule de normalitate despre care afli doar prin social media.

Deși pare o cauză pierdută, sunt multe minți luminate în țara asta care pot re­suscita sistemul de educație. Pe câțiva i-am adunat în această ediție, într-un for care să ne dea o privire de ansamblu asu­pra situației, dar și soluții la ieșirea din labirintul sufocant care ne separă. Am pus în centrul dezbaterii clientul final al sistemului – elevul – a cărui voce a fost până acum ignorată. Și i-am reunit în jurul lui pe toți cei implicați în discuție – părinți, educatori, antreprenori, an­gajatori, decidenți. Dacă vrem elevi și viitori angajați interesați de învățare continuă, e nevoie să ținem cont de mintea lor digitală. Dacă vom continua să îi ignorăm, își vor cere ei drepturile. Într-un fel care ne va lua pe nepregătite. Deja o fac.

 

revistacariere.ro

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

error: Content is protected !!