Familie, Lifestyle — mai 22, 2013 at 14:15

Cum se împrietenesc copiii?… Ghid în funcţie de vârstă

by

Cum se împrietenesc copiii2Copiii încep să manifeste sentimente de prietenie şi afinităţi emoţionale faţă de alte persoane abia după vârsta de un an, însă înţeleg cât de cât ce este amiciţia şi ce înseamnă să ai un tovarăş de joacă abia pe la vârsta preşcolară. Psihologii susţin că nici bebeluşii nu sunt lipsiţi de o oarecare latură socială, chiar dacă este ceva mai greu de descifrat şi înţeles. Au propriul mod în care îşi manifestă sociabilitatea şi sentimentele faţa de ceilalţi. Descoperă un ghid al modului în care se împrietenesc copiii la fiecare vârsta!

Bebeluşi 0-12 luni

Până la vârsta de un anişor, bebeluşul nu ştie să socializeze. Cu toate acestea, există câteva comportamente specifice care trădează emoţiile copilului cu privire la anumite persoane din jur, în special pentru mamă, şi care fac parte din dezvoltarea emoţională şi socială a acestuia.

La această vârstă, dezvoltarea emoţională şi cea socială a bebeluşului se influenţează reciproc. Principalele modalităţi prin care interacţionează cu ceilalţi sunt plânsetele, zâmbetele, gangurelile, contactul vizual etc., adică modurile prin care îşi exprimă sentimentele şi trăirile.

Atunci când bebeluşul este în preajma altor bebeluşi, ai putea constata că empatizeaza cu ei. De exemplu, dacă unul dintre ei începe să plângă, bebeluşul ar putea imita comportamentul lui. De asemenea, dacă iei unul dintre copii de lângă el, ai putea observa cum începe să îl caute imediat cu privirea.

Cum se împrietenesc copiii

Până la vârsta de un anişor, bebeluşul începe să înţeleagă ideea de interacţiune socială, însă într-un sens destul de primitiv. Este însă capabil să înţeleagă că în interacţiunea dintre două persoane, există o succesiune a acţiunilor, de tipul “eu fac asta, tu faci cealaltă”.

Dacă îţi pui bebeluşul faţă în faţă cu un alt copil de vârsta lui, vei observa că procesul de socializare se iniţiază de la sine, prin gesturi simple precum atingeri şi zâmbete reciproce, întinderea mânuţelor spre celălalt, contact vizual menţinut.

Copilul între 1 şi 2 ani

Copilul începe să acorde din ce în ce mai multă atenţie şi interes pentru persoanele din jur şi acţiunile lor. De la un an încolo, copilul capătă o oarecare autonomie în mişcări, ceea ce facilitează interacţiunile cu ceilalţi copii şi procesul de împrietenire cu ei. Manifestă un interes aparte pentru persoanele sau copiii care imită comportamentele lui şi este vârsta la care îşi face primii prieteni.

Însă nu este vorba de prietenia pe care o înţelegem noi la vârsta adultă, mijlocită sau caracterizată prin replici, sfaturi, ci de o interacţiune socială mai simplă, în care petrec timp împreună, se ating, îşi zâmbesc etc.

După vârsta de 12 luni, copilul este dornic să interacţioneze cu alţi copii, dar nu o poate face verbal. Comportamentul este principalul mijloc de comunicare şi socializare la această vârstă. De exemplu, dacă are o afinitate pentru un copil din spaţiul de joacă, iar acela ţine în mână o maşinuţă, micuţul tău va lua şi el în mânuţă o jucărie cât mai similară. Este modul lui de a atrage atenţia celuilalt copil şi de a-i transmite “avem interese sau pasiuni comune; vreau să ne jucăm împreună”.

Cum se împrietenesc copiii 1

Copilul îţi mai poate arăta că este dornic să interacţioneze cu un copil pe care îl place şi prin alte comportamente: se uită îndelung la el, îi zâmbeşte, îl atinge sau chiar îl împinge sau loveşte. Chiar dacă mulţi părinţi au impresia că loveşte din răutate sau obrăznicie, în realitate, copilul nu îşi da seamă că gestul lui este nepotrivit, din cauză că nu ştie să îşi exprime în alt fel emoţiile, nici măcar pe cele de bucurie sau entuziasm.

Tot ce vrea este să îi atragă atenţia copilului cu care vrea să se împrietenească. Depinde de părinţi să îl înveţe cum să-şi exprime corect sentimentele şi care sunt pârghiile de socializare prin care să abordeze corect ceilalţi copii pentru a se împrieteni cu ei.

Copilul între 2 şi 3 ani

La vârsta de 2 anişori, copilul trece prin fază egocentrică sau a posesivităţii, în care totul i se cuvine şi nu împarte nimic din ce consideră că e al lui, adică totul. Această înclinaţie firească, specifică vârstei, intră în conflict cu dezvoltarea socială şi naşte diverse probleme în interacţiunile cu alţi copii.

În momentul în care un alt copil atentează la jucăriile sau lucrurile lui, se dezlănţuie o furtună emoţională şi comportamentală, caracterizată prin îmbrânceli, plânsete ţipete, lovituri etc. Cu toate acestea, pe la vârsta de 2 ani, copilul descoperă cu adevărat plăcerea de a interacţiona cu alţi copii şi reuşeşte să îşi facă un mic prieten, chiar dacă nu înţelege exact ce înseamnă prietenia.

Cum se împrietenesc copiii3

Este responsabilitatea părinţilor să înveţe copilul de 2-3 anişori cum să se poarte atunci când se joacă cu alţi copii şi să îşi împartă jucăriile. Sunt momente importante în educaţia copilului, care au un impact asupra dezvoltării lui viitoare.

Copilul între 3 şi 4 ani

Începând cu vârsta de 3 anişori, copilul socializează cu ceilalţi în moduri din ce în ce mai sofisticate sau complexe. Înţelege ce înseamnă să ai un prieten şi îl asociază adesea cu tovarăşul de joacă. Pentru el, faptul că un alt copil are interese comune şi se joacă cu el reprezintă cele mai importante dovezi de prietenie.

Prin interacţiunile cu ceilalţi, jocurile de grup şi de rol, dar şi prin prisma prietenilor imaginari care apar la vârsta preşcolară, copilul dobândeşte achiziţii sociale importante, care îl învaţă ce înseamnă prietenia: împărţirea jucăriilor, cooperarea, empatia etc.

Cum se împrietenesc copiii 4

Pe baza acestora, copilul leagă mai uşor prietenii cu alţi prichindei. Însă copilul nu se “lipeşte” emoţional de orice copil, ci face selecţii. El simte cu cine anume se poate împrieteni sau în compania cărora dintre ei îi face plăcere să stea. La vârsta preşcolară, copilul alege, în general compania copiilor cu care are aceleaşi interese şi afinităţi.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.