Dezvoltare durabilă, Economie — martie 4, 2014 at 15:07

Codul fiscal s-a modificat: se reduc dobânzile şi se majorează TVA aprobat la rambursare. Vezi toate modificările!

by

Codul fiscal s-a modificat considerabil odata cu publicarea in Monitorul Oficial de vineri a OUG 8/2014 care completeaza si modifica mai multe prevederi din Codul fiscal, Codul de procedura fiscal si alte acte normative.

cod fiscal

Dintre cele mai importante modificari amintim faptul ca se reduc dobanzile de intarziere, certificarea obligatiilor fiscale devine optionala, iar TVA-ul aprobat la rambursare fara control de fond se majoreaza.

Intr-o analizata efectuata pentru HotNews.ro, consultantul fiscal Adrian Benta atrage atentia asupra urmatoarelor aspecte semnificative modificate de OUG 8/2014:
– se reglementeaza prin Codul de procedura si declaratia depusa pana in ultima zi a lunii februarie pentru veniturile realizate de nerezident si se reformuleaza unele aspecte privind controlul operativ si inopinat, respectiv procedura de selectare a contribuabililor supusi inspectiei fiscale. Cu aceasta ocazie, dobanda de intarziere se reduce la 0,03% pe zi.
– se abroga obligatia certificarii declaratiei anuale de impozit pe profit 101. Se permite certificarea optionala a declaratiilor depuse de contribuabil la ANAF. Cerficarea declaratiilor este un drept si nu o obligatie.
– se modifica OG nr. 71/2001 privind activitatea de consultanta fiscala prin introducerea meseriei de consultant fiscal asistent, ca un pas intermediar pentru persoanele interesate de accesul la profesia de consultant fiscal ce nu au pregatirea superioara necesara.

In ce priveste modificarile din Codul fiscal, Adrian Benta noteaza ca noile prevederi scutesc de impozit pe profit veniturile din cesiunea participatiilor la societati afiliate situate atat in Romania, cat si in alte state cu care exista, cu mentiunea adaugata ca nu se aplica scutirea daca nu exista semnata Conventie de evitare a dublei impuneri intre Romania si statele respective.

Intr-o alta situatie posibila, daca exista un impozit scutit la plata pentru venitul realizat de un nerezident, iar aplicarea conventiei nu se poate realiza deoarece lipseste certificatul de rezidenta fiscala, impozitul se va aplica conform Codul fiscal.

Daca ulterior retinerii si platii impozitului se prezinta certificatul de rezidenta fiscala ce atesta aplicarea Conventiei de evitare a dublei impuneri,, explica Adrian Benta pentru Hotnews.ro,  se poata aplica impozitarea in cel mai favorabil mod, daca certificatul de rezidenta fiscala mentioneaza ca beneficiarul de venit a avut rezidenta fiscala in statul semnatar al Conventiei.

Aspectul important si modificat consta, precizeaza consultantul, in faptul ca se stabileste obligatia ca in certificat sa se prezinte postfactum ca societatea a fost rezidenta in perioada anterioara in acel stat.  Procedura este posibila in cadrul termenului de prescriptie.

Astfel, explica Benta,  in Codul de procedura fiscala se introduce o procedura aplicabila numai pentru aceasta situatie, nemaifiind insa permisa depunerea unor rectificative pentru perioada anterioara pentru acest impozit, ci numai compensarea sau restituirea impozitului.

Care sunt modificarile aduse in sfera TVA?
In ce priveste TVA-ul, urmare a modificarii Directiviei nr. 112/2006 privind regimul comun al TVA, e prevazuta obligatia persoanelor impozabile din afara Comunitatii, ce desfasoara servicii electronice in Comunitate, sa se inregistreze in scopuri de TVA intr-unul din statele comunitare.

Ce se prevede referitor la accize?

Sunt notate, in analiza consultantului fiscal Adrian Benta, urmatoarele prevederi:
–    in cazul in care unui operator economic i s-a revocat autorizatia de antrepozit fiscal, o noua autorizatie poate fi solicitata numai dupa 6 luni de la data deciziei de revocare. Aceasta prevedere se aplica chiar daca a fost contestata decizia de revocare.
–    circulatia produselor accizabile pentru operatorii economici ce desfasoara astfel de activitati, aflati in procedura falimentului, se scuteste de la procedura actuala existenta pentru operatorii ce nu sunt in faliment. Reamintim faptul ca pentru operatorii economici ce participa la regimul suspensiv al produselor accizabile, documentul esential ce insoteste circulatia produselor accizabile este Documentul Administrativ Electronic, cu raportarea tranzactiilor in sistemul EMCS. Operatorii in faliment vor utiliza documentele comune pe economie.
–    se introduce acciza pentru bijuteriile din platina sau pentru bijuteriile din platina in combinatie cu aur. Se excepteaza de la accizare verighetele.
–    se reglementeaza foarte exact ca sunt supuse accizelor produsele rezultate in urma prelucrarii, inclusiv daca prelucrarea este in Romania sau in strainatate, cand din acestea rezulta bijuterii. Foarte des intalnita este situatia de bijuterii ramase la casele de amanet, ce ulterior sunt prelucrate si vandute in tara. Aceasta vanzare este supusa accizei.
–    se enumera in mod expres ca vanzarile promotionale cu valori mai mici decat costul de achizitie/productie pentru produsele accizabile supuse marcarii ( tigari, bauturi alcoolice) nu sunt permise. Aceasta restrictie se aplica numai la vanzarile catre persoane fizice, enumerate la art. 4 din OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor pe piata.

Care sunt modificarile aduse Codului de procedura fiscala?

O modificare importanta e adusa in ce priveste certificarea declaratiilor fiscale. Astfel, prin OUG 8/2014, se abroga alineatul (5) art. 83  din Codul de procedura fiscala, fiind astfel eliminata obligatia certificarii declaratiilor anuale de catre un consultant fiscal.

Drept urmare, contribuabilii POT OPTA pentru certificarea declaratiilor depuse la autoritatile fiscale, inclusiv a declaratiilor rectificative. Certificarea nu este obligatorie, este facultativa in functie de decizia contribuabilului, explica Adrian Benta.

De retinut ca certificarea declaratiilor fiscale de catre contribuabili reprezinta un criteriu de evaluare in analiza de risc fiscal, cand se va efectua selectia contribuabililor supusi inspectiei fiscale.

Totodata, a fost modificat art. 49 din Codul de procedura fiscala, articol care enumera mijloacele de proba folosite de ANAF. Astfel, autoritatile fiscale pot utiliza ca mijloace de proba orice element ce dovedeste constatarea unei stari fiscale, inclusiv datele stocate pe servere, mediu on-line, insa pot fi utilizate si inregistrari audio-video.

In ce priveste declaratiile recapitulative cu privire la impozitul pe veniturile realizate de nerezidenti.

Platitorii de venituri supuse impozitului pe venit datorat de nerezidenti vor depune pana in ultima zi a lunii februarie, o declaratie privind veniturile platite catre rezidentii din Comunitate. Aceasta prevedere este preluata in Codul de procedura fiscala, chiar daca exista o prevedere similara la art. 119 din Codul fiscal.

Modificarea consta in faptul ca obiectul acestei noi declaratii este numai beneficiarul de venit din Comunitate, informeaza consultantul Adrian Benta, precizand si ca acest lucru “nu inseamna o renuntare la depunerea declaratiei pentru nerezidentii din afara Comunitatii” si ca “probabil se doreste o splitare a declaratiei in venituri platite rezidentilor din Comunitate si venituri platite la ceilalti nerezidenti”.

Scad, prin noul act normativ, si dobanzile de intarziere la nivelul de 0,03% pentru fiecare zi de intarziere de la nivelul de 0,04%. In cazul in care un contribuabil a achitat impozite si taxe in baza unui act administrativ fiscal, iar ulterior s-a demonstrat ca actul administrativ fiscal a fost eronat si s-a anulat, atunci contribuabilul are dreptul la dobanzi de intarziere de la data platii sumelor solicitate prin actul administrativ fiscal si pana la data restituirii sau compensarii sumelor, detaliaza consultantul fiscal Benta.

Se va aplica, tot prin noul OUG 8/2014, si o noua procedura de poprire a conturilor bancare. Astfel, poprirea conturilor bancare nu se mai poate face decat dupa 30 de zile de la emiterea somatiei. In practica, situatia este inversa in marea majoritate a cazurilor, intai se blocheaza conturile si apoi se emit somatiile.

In ce priveste rambursarea TVA, daca valoarea decontului cu suma negativa solicitata la rambursare este mai mica de 45.000 lei, organul fiscal aproba rambursarea TVA fara control, sub rezerva efectuarii ulterioare a inspectiei fiscale. Totodata, noteaza Benta, aceasta procedura de ramabursare fara control nu poate fi aplicata in cazul in care contribuabilul are inscrise in cazierul fiscal, fapte fiscale de natura infractiunilor. In plus, rambursarea acestei sume fara control nu poate fi aprobata nici daca autoritatea fiscala detine elemente ca rambursarea este una necuvenita.

Sursa:contabilul.manager.ro

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page