Lifestyle, Sănătate — mai 3, 2013 at 13:54

Ce trebuie să mai ştii despre carnea de miel

by

miel 3Cum pregatirile de Paste au intrat pe ultima suta de metri, ne-am gandit sa-ti spunem cate ceva despre carnea de miel, laitmotivul acestei sarbatori la romani. Daca nu esti vegetariana si poti sa consumi cu usurinta carnea de miel fara nici o apasare la gandul ca biata vietate abia deschisese ochii inainte sa ia drumul abatorului, iti spunem ca aceasta este o alegere buna.

Carnea de miel şi ied, care nu ne va lipsi de pe mese de Paste, este mai sănătoasă şi mai slabă chiar şi decât carnea de pui, dar trebuie aleasă cu grijă pentru… a preveni infectarea cu bacterii patogene.

De Paşte, dar şi în restul anului, poţi să consumi cu încredere carne de miel, care este mai fragedă şi mai sănătoasă decât cea de vită. Bogată în proteine de calitate, conţine toţi cei opt aminoacizi esenţiali, aduce vitamine din grupul B, zinc şi fier.

Este o carne slabă, excesul de grăsime putând fi îndepărtat cu uşurinţă. De miel 2altfel, doar 36% din grăsime este saturată, restul fiind grăsime mono şi polinesaturată, care este mai sănătoasă.

Desi este un sortiment de carne rosie (pe care nu obisnuim sa o recomandam!), carnea de miel este sanatoasa datorita continutului de seleniu. Iar lipsa acestui mineral in organism dubleaza riscul de astm.

In plus este foarte frageda, iar100 de grame contin: 30,4 proteine, 9,4 grame de grasime, 215 calorii, 1,2 grame de fier si 95 mg colesterol. Beneficii pentru sanatate

– este o sursa bogata de proteine: 100 grame de carne asigura 60% din necesarul zilnic pentru un adult.
– datorita continutului de zinc, sistemul imunitar are numai de castigat, ranile se vindeca mai repede, stabilizeaza nivelul zaharului din sange si mentine sanatatea prostatei. O portie de 100 de grame contine 38,3% din necesarul zilnic de zinc.

– mielul contine de asemenea o cantitate importanta de vitamina B12, necesara in formarea celulelor rosii din sange, in prevenirea anemiei, pentru un sistem nervos sanatos si pentru metabolizarea proteinelor, grasimilor si carbohidratilor.

– vitamina B3 sau niacina este un alt element benefic continut in carnea de miel. Aceasta asigura protectie impotriva dementei si a altor boli cognitive ce vin o data cu varsta. Niacina este totodata indispensabila unei pieli sanatose si pentru buna functionare a tractului gastro-intestinal.

– carnea de miel contine mai putine gasimi saturate (doar 36% din totalul grasimilor sunt saturate, arata studiile) comparativ cu alte tipuri de carne.

De asemenea, carnea de miel este una din cele mai bune surse de acid linoleic conugat (CLA), o grăsime cu proprietăţi antioxidante , care poate ajuta şi în cura de slăbire.
O porţie de 80 grame de carne conţine doar 175 de calorii şi opt grame de grăsime.
Carnea de ied este şi mai fragedă ca cea de miel, are o aromă mai uşoara şi, la gust, aduce mai mult cu vita decât cu mielul. Datorită conţinutului scăzut de grăsimi, carnea de ied este mai sănătoasă ca cea de vită sau pui.

De asemenea, are mai puţine calorii şi este bogată în fier şi vitamine din grupul B. O porţie de 80 grame conţine doar 122 de calorii, pe când 80 grame de pui conţin 162 de calorii.

Carnea de miel este foarte frageda, iar in aceasta perioada este foarte putin miel 1probabil sa fie veche, intrucat comerciantii taie mieii strict in preajma Pastelui. Totusi, daca iti faci cumparaturile in hipermarketuri, unde exista si produse din import, trebuie sa fii atenta la aspectul acesteia.
Astfel, carnea trebuie sa aiba o textura ferma si curata, de culoare roz, iar grasimea trebuie sa fie alba, in nici un caz galbena.

Ideal este ca, atunci cand mergeti la piata sau într-un supermarket pentru a cumpara carne de miel, sa o alegeti pe cea provenita de la animale mai tinere. Cautati deci carne care sa fie tare, fermă si a carei culoare sa aibă nuante de roz. Stratul de grasime trebuie sa fie neted şi alb pur, iar oasele sectionate trebuie sa aiba un aspect poros si sa nu fie uscate.
miel 5Daca nu cumparati un miel intreg, ci optati doar pentru o pulpa, aceasta trebuie sa aiba muschiul integral, nesectionat. O pulpa de miel buna trebuie sa cantareasca intre doua si patru kilograme, nu mai mult, pentru ca nu trebuie sa fie prea grasa. Pulpa de miel contine mai multe feluri de carne: si grasa, si mai putin grasa, dar si slaba si ferma (muschiul), ceea ce o face utila in bucatarie, putand fi preparata in mai multe feluri. Daca mergeti si cumparati carnea de miel de la macelărie, rugati-i pe cei de acolo sa taie tendoanele care tin carnea pe os, pentru ca astfel carnea se va „aduna“ mai bine in timpul prepararii, si cereti totodata sa sectioneze pulpa in asa fel incat sa includa si osul pelvian, pentru a da o aroma deosebita mancarurilor preparate cu sos.

Liliana Manea

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.