Editoriale, People-Passion-Performance — ianuarie 26, 2019 at 18:00

Ce scriu elevii mei.Azi George Deaca de la liceul Auto-Întreprinzatorul-  Bravo!

by

 

 

 

Orice persoana, femeie sau barbat, batrân sau tânar, având idei în legatura cu modul în care se poate face “ceva” mai bine într-un domeniu oarecare si care este dispusa sa desfasoare o activitate dificila si sa-si asume riscul, este un potential întreprinzator. Ideea se poate referi la un produs, serviciu, procedeu, piata, tehnologie avansata, întrucât spiritul intreprenorial exista în toate domeniile de activitate.

Întreprinzatorul are libertatea de a alege “suportul” punerii în aplicare a ideilor sale: pe cont propriu, lucrând în parteneriat, creând o societate, o cooperativa, un organism în scop nelucrativ, o fundatie, o firma de interes colectiv sau îsi poate realiza – macar partial – ideea, ca salariat al unei firme mari, în calitate de intraprenor.

Exista mai multe definitii pentru notiunea de întreprinzator.

Pe de o parte, întreprinzatorul este cel care îsi asuma riscuri, pregatind inovatia; el “întreprinde”. Aceasta caracteristica este esenta întreprinzatorului; el inoveaza în functie de oportunitatile ivite, obtine si organizeaza utilizarea resurselor, pentru a produce si a comercializa produse si/sau servicii cerute pe piata (K. Mill1).

Întreprinzatorul este, de asemenea, si cel care organizeaza si coordoneaza activitatile facând sa functioneze o firma în vederea realizarii unui câstig personal. El plateste materiile prime consumate, terenul pe care-l utilizeaza, angajatii, asigura tot capitalul necesar. În plus, “aduce” initiativa personala, talentul, abilitatea sa – planificând, organizând si administrând firma. De asemenea, îsi asuma eventualitatea de a câstiga sau de a pierde în functie de circumstante neprevazute si necontrolabile. Ca atare, foloseste în scop propriu tot ceea ce ramâne din încasari dupa plata diverselor obligatii (R. Ely si R. Hess2).

Întreprinzatorul este cel care dezvolta un tip particular de comportament, înglobând initiativa, organizarea si recapitalizarea mecanismelor economice si sociale în scopul “exploatarii” resurselor si oportunitatilor, acceptarii riscului si esecului (A. Shapero3).

El este cel care combina resurse (umane, materiale, informationale) pentru a le da valoare sau cel care introduce schimbari, inovatii, o noua ordine (K. Vesper1).

Întreprinzatorii sunt si nu sunt la fel ca ceilalti indivizi care actioneaza într-un mod sau altul în economie. Ei au anumite caracteristici între care cele mai interesante sunt trasaturile de caracter:

– independenta, extrem de mult dorita de întreprinzator, poate cea mai de pret trasatura de caracter a acestora;

– încrederea în ei însisi, întreprinzatorii fiind de cele mai multe ori siguri pe ei si încrezatori în viitorul afacerii create;

– perseverenta; întreprinzatorii sunt convinsi, de regula, ca succesul nu va veni imediat, ca trebuie sa depuna efort îndelungat pentru a ajunge la telurile propuse, ca trebuie chiar sa “lupte” cu timpul.

Exista si alte importante trasaturi2 care caracterizeaza întreprinzatorii:

Întreprinzatorul este un oportunist, care stie sa discearna ocaziile pentru afaceri, dezvoltând un produs nou, producându-l sau doar punându-l pe piata, organizând resursele într-un alt mod decât înainte. El este în cautarea oportunitatilor sau a noutatilor, astfel încât sa raspunda mai bine cerintelor sau deschizând piete noi. Sa întreprinzi înseamna sa cuceresti un loc pe piata;

Întreprinzatorul este un coordonator, un combinator de resurse. El trebuie sa fie capabil sa reuneasca resursele si sa la organizeze pentru a dezvolta si comercializa inovatia. Adesea, organizatia este un obstacol în procesul de inovare, de aceea el trebuie sa se asocieze uneori cu alte persoane.

Întreprinzatorul este un “jucator” care iubeste si chiar creeaza provocarile. Crearea unei firme sau comercializarea unei inovatii prezinta un risc ridicat, iar tânarul întreprinzator nu cunoaste foarte bine piata. Inovatia este de fapt incertitudine iar dovada acestui fapt o reprezinta dificultatea gasirii surselor de finantare pentru demararea unei afaceri pproprii. Atunci când îsi lanseaza firma sau îsi dezvolta inventia, întreprinzatorul crede ca va fi un succes si ca profitul obtinut din capitalul investit va fi rezonabil

 

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

error: Content is protected !!