You cannot copy content of this page
Lifestyle, Sănătate — ianuarie 18, 2017 at 15:30

Ce este recomandat să mâncăm înainte și după sală în funcție de tipurile somatice

by

16176577_814093208729063_1919109111_nSalut ! Am fost zilele astea rugat de catre un client sa concep un articol cu ce mese trebuie sa aiba inainte si dupa sala, am zis “bine, hai ca fac !” dupa care m-am gandit….”Stai, nu pot sa fac un articol numai pentru el”, pentru ca nu toata lumea este ca si el, asta inseamna ca indiferent ce recomandari i-as da lui, nu se vor potrivi la o mare parte din cititori. Ce-i drept ca mi-a cam dat de furca acest articol, de ce ? Pentru ca daca incepi sa cauti pe internet toata lumea iti zice ce sa mananci inainte si dupa antrenament dar nimeni nu tine cont de tipul somatic al cititorului.

Am sa va explic pe scurt care sunt tipurile somatice existente, acestea sunt 3 la numar si fiecare se regaseste intunu din acestea, poate de asemenea sa fie principal unu si cu inclinatie spre altu. De exemplu eu am tip somatic de mezomorf iar cu inclinatii de ectomorf.

Ectomorful este prietenul care toata lumea il uraste, acela care mananca toata ziua la toate orele orice prostii si nu se ingrasa. Este vesnic slab datorita faptului ca are arderi foarte mari. Cum te identifici ? Pai…..daca te pozitionezi perpendicular cu umerii in fata oglinzii si incepi sa dispari, inseamna ca esti ectomorf, de asemenea ai incheieturi slabute si esti ingust in umeri. Femeile au bustul si fundul mic, pofta de mancare redusa si foarte active. (bine, majoritatea sunt active, dar ele in principal :)) )

Mezomorful este tipul somatic de mijloc, adica reactioneaza foarte bine la schimbarile alimentare. Ii faci o dieta hiper calorica si ia kg usor, ii faci o dieta hipo-calorica si va incepe sa slabeasca. Cum te identifici ? Esti nativ lat in umeri si mic in talie, este valabil atat la barbati cat si la femei.

Endomorful este acela care uraste pe toata lumea, el retine apa, da kg jos greu si trebuie sa ramana la o dieta hipo calorica cam tot timpul ca sa se mentina la greutatea ideala. Cum te identifici ? Pai, te urci pe cantar, daca vezi 77 si mergi sa mirosi o pizza dupa te urci din nou si ai 78, esti endomorph. Are glezne si incheieturi groase, pune kg usor, pune masa musculara usor, este lat in talie. La femei au fese si coapse voluminoase.

Inclinatiile apar daca ti-ai aflat tipul somatic principal dar de asemenea ai putin si din alt tip. Ma dau exemplu pe mine, sunt nativ inalt si lat in umeri (si cand avea 70 de kg eram lat in umeri) si mic in talie, ceea ce inseamna ca sunt Mezomorf, dar de asemenea am arderile foooarte bune si pot sa mananc orice fara sa ma ingras ceea ce arata si o oarecare inclinatie spre ectomorf.

Buuuuuun, acuma ca v-am explicat cum stam cu tipurile somatice va puteti da seama si voi ca nu pot sa dau la toata lumea aceleasi mese pentru ca nu toti vor reactiona la fel. Dar cu toate astea am sa va recomand in functie de fiecare tip somatic cateva alimente si mese. Va recomand sa va identificati tipul somatic inainte de a urma recomandarile mele.

Mancarea la ectomorf. Uite, eu ca am inclinatie spre ectomorf si pot sa mananc orice, la un moment dat datorita frustrarilor ca nu pun kg mancam enorm inainte de antrenamente din dorinta de a lua in greutate. Dar nu este tocmai recomandat pentru ca organismul va folosi multa energie pentru a digera mancarea si iti va fura din energia care vei dori sa o folosesti la sala. Deci inainte de sala cu 1 ora mananca ceva usor caloric dar nivel ridicat de proteina (evita gluten sau pastele).

Exemple: carne de pui, vita (tocata) combinata cu piure de cartofi, cartofi dulci, orez si cateva legume la aburi (broccoli, sparanghel, morcovi)

Dupa sala cand ai nivelele hormonale ridicate, tu ca ectomof va trebui sa le opresti pentru ca nu ai nevoie de arderi si mai mari daca vrei sa pui masa musculara. Oprirea secretiei de HGH dupa antrenament se face printr-o explozie a insulinei care il va cobora, cum faci asta ? 2 batoane de Mars, Twix, Snickers si o sa fie bine. Dupa ce ai mancat aceste 2 batoane, masa propriu zisa sa fie bogata in carnohidrati complecsi (orez, cartofi, paste) si poti sa optezi pentru o friptura de porc, vita. Evita puiul, fiind o carne alba acesta nu are aceeasi calitate de proteina in el precum carnea de vita.

Mancarea la mezomorf este asemanatoare cu cea a ectomofului si a endomorfului, depinde de ce obiective are cu fizicul lui. Daca vine vara si vrea sa scoata abdomenul la plimbare, atunci va avea mesele precum endomorful. Daca vine iarna si vrea sa puna masa musculara atunci va adopta alimentatia ectomorfului.

Mancarea la endomorph dupa cum am discutat la ectomorf cu secretiile de hormoni de dupa sala, tu va trebui sa mentii nivelul HGH-ului cat mai sus pentru o perioada cat mai indelungata, recomandarea mea este sa mananci dupa antrenament ceva light fara carbohidrati (carne de pui, curcan cu salata de legume crude sau trase la tigaie) iar inainte de antrenament poti manca ceva carbohidrati dar sa fie pana in 50g si evita intotdeauna glutenul (endomorfii sunt cei mai predispusi la intolerantele asupra acestuia) ei avand o digestive mai slabuta ca si ectomorful sursele de carbohidrati sunt limitate (orez, cartof dulce dar nu fierbinti, cartofi natur cu carne de pui, peste, curcan sau branza cottage).

Tudor Tanase

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.