Cultură şi Educaţie, Educaţie — mai 22, 2013 at 09:00

Ce ar trebui sa invete copilul la gradinita?

by

gradinitaGradinita este o etapa importanta in copilaria oricarui prichindel. Chiar daca in unele zone inscrierea copilului la gradinita este optionala, specialistii sustin ca niciun prescolar nu ar trebui privat de sansa de a se dezvolta intr-un astfel de mediu. Potrivit studiilor, copiii care merg la gradinita au rezultate mai bune la invatatura, termina cel putin o facultate si se pare ca sunt persoane de succes, cu venituri si rezultate profesionale mari.

Copilul care merge la gradinita prezinta un risc mai scazut de a fi implicat in comportamente de risc in adolescenta sau la maturitate decat alti copii. Gradinita este primul mediu organizat care contribuie la educatia si disciplinarea copilului, de care parintii ar trebui sa profite.

Abilitati sociale si emotionale

Pentru a fi un elev de succes la scoala, dar si pentru a reusi in viata, copilul trebuie sa aiba o dezvoltare sociala si emotionala bogata. In ziua de astazi, psihologii au observat ca parinti pun mai multe accentul pe dezvoltarea fizica sau intelectuala a copilului, decat pe cea emotionala sau sociala.

Cu toate acestea, dezvoltarea emotionala sta la baza deprinderii competentelor sociale sau cognitive. Inainte de a intra la scoala si a invata bine sau a primi note bune, copilul trebuie sa invete:

  • sa-si exprime emotiile sau sentimentele;
  • sa-si controleze impulsurile;
  • sa stie sa asculte;
  • sa urmeze instructiuni simple;
  • sa imparta jucarii si lucruri etc.

gradinita 1

Toate acestea fac parte din dezvoltarea emotionala si sociala a copilului si sunt esentiale pentru modul in care evolueaza in scoala si la maturitate. O dezvoltare emotionala bogata contribuie la o viata sociala activa a copilului.

Pana la dobandirea abilitatilor sociale, copilul trebuie sa capete incredere in forte proprii si sa-si dezvolte stima de sine, sa invete sa aiba rabdare si sa coopereze cu ceilalti. Gradinita este mediul in care abilitatile sociale se contureaza cel mai bine si se dezvolta cel mai usor, datorita interactiunilor cu ceilalti copii si sprijinului educatoarei.

Copilul nu este doar educat si stimulat cognitiv in gradinita, ci si disciplinat. Din interactiunea cu ceilalti copii si din sfaturile pe care le primeste de la educatoare, prescolarul deprinde usor o multime de bune maniere si reguli de buna purtare.

Abilitati motorii

Gradinita este un mediu activ, in care abilitatile motrice (atat fine, cat si grosiere) se dezvolta in mod firesc si interactiv. Activitatile fizice, orele de sport si de joaca ale copiilor la gradinita contribuie la imbunatatirea unor abilitati motrice si la mentinerea in forma a celor mici.

gradinita2

Copilul este stimulat si invata, in gradinita:

  • sa alerge;
  • sa mearga in linie dreapta;
  • sa coboare scarile;
  • sa arunce mingea;
  • sa isi atinga doua degete intre ele;
  • sa stea intr-un picior mai mult de 5 secunde;
  • sa bata din palme sau sa aplaude;
  • sa faca puzzle-uri simple;
  • sa tina corect in manuta creionul sau pixul;
  • sa tina in manuta foarfeca;
  • sa inchida fermoarul;
  • sa se imbrace sau dezbrace singur;
  • sa taie sau decupeze forme din hartie etc.

Abilitati cognitive sau intelectuale

Foarte multe studii au demonstrat ca dezvoltarea cerebrala din primii ani de viata este esentiala pentru maturitate. Creierul copilului se dezvolta cel mai mult in primii ani de viata. Programa instructiv-educativa a oricarei gradinite este conceputa astfel incat sa stimuleze dezvoltarea intelectuala si cognitiva.

Din dezvoltarea cognitiva de la aceasta varsta fac parte abilitati de baza precum:

  • cititul;
  • scrisul;
  • aritmetica (calculele simple).

Insa gradinita incurajeaza si alte deprinderi importante in procesul intelectual:

  • gasirea unor solutii creative sau proprii la diferite probleme;
  • stimularea curiozitatii prin incurajarea experientelor noi si a intrebarilor;
  • stimularea limbajului si a vorbirii pentru asocierea si descrierea obiectelor, sentimente etc.

Abilitatile cognitive dobandite in gradinita au un impact important asupra modului in care se va descurca copilul la scoala si asupra performantelor lui academice. Gradinita ii dezvolta, inainte de toate, gandirea. Copilul devine constient si intelege notiunile spatiale – sus-jos, inauntru-afara, fata-spate, deasupra-dedesubt etc.

gradinita3

Conceptele abstracte de plin si gol, mult si putin, notiunea de timp, opozitia zi-noapte incep sa fie intelese de copil, la varsta prescolara, cand merge la gradi.

Tot la gradinita, copilul reuseste sa scrijeleasca prima litera sau primul cuvant pe hartie, cu creionul. Este mediul in care invata sa tina corect pixul in mana si sa puna astfel, bazele pentru scris. Copilul invata culorile, sa socoteasca, sa numere si sa identifice marimile si formele obiectelor.  

Abilitati de vorbire

Chiar daca la momentul inscrierii la gradinita, copilul tau vorbeste putin, la sfarsitul anilor petrecuti in aceasta institutie ar trebui sa dobandeasca cateva achizitii importante de limbaj si comunicare:

  • rostirea completa a propriului nume si prenume;
  • memorarea si rostirea corecta a numelor celorlalti;
  • enumerarea cifrelor;
  • formarea frazelor din 6-8 cuvinte;
  • abilitatea de a completa fraze sau propozitii din care lipseste un cuvant;
  • invatarea varstei si datei nasterii;
  • memorarea adresei etc.

De pe la varsta de 5 anisori, copilul ar trebui sa vorbeasca corect si sa nu mai aiba probleme de pronuntie. In cazul in care nu se intelege ce spune si pronunta cuvintele gresit, trebuie mers cu el la logoped.

In momentul in care intra la scoala, copilul care a mers la gradinita are deja formate principalele abilitati de scriere si citire, are un vocabular bine dezvoltat si chiar si o cultura generala bogata.

 

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.