Dezvoltare durabilă, IMM şi Afaceri — mai 20, 2015 at 18:45

Bunele maniere în business

by

Se poate întâmpla ca, dacă nu ai experienţa întâlnirilor de afaceri, să ai mari emoţii înainte. Ce să faci, ce să spui, cum să te prezinţi, astfel încât totul să fie perfect. Şi ne referim aici la etichetă, nu la proiectele de afaceri pe care vrei să le discuţi, pentru care se presupune că ţi-ai făcut bine lecţiile. De asemenea, chiar dacă ai ani de experinţă în spate, poate apărea nesiguranţa. Eşti sigur că modul în care te porţi este cel mai politicos posibil? Iată tot ce trebuie să ştii despre bunele maniere la întâlnirile de afaceri.

afaceriCum te prezinţi şi cum te comporţi la întâlnirile de afaceri, ca un gentleman, ca o doamnă sau unisex? Cât vorbeşti şi cum vorbeşti? Dacă te întâlneşti cu parteneri de afaceri occidentali, te ajutăm noi. Dar dacă te întâlneşti cu oameni din ţări cu o cultură diferită,  este mai bine să studiezi puţin, ca să faci vreo gafă.

În mediul de afaceri funcţionează galanteria, dar doar până la un anumit punct. Tendinţa este cea de a nu se face diferenţe între sexe.

„În cultura occidentală este chiar necesar să nu faci diferenţe între sexe, dacă nu vrei să lezezi doamnele. În România, slavă Domnului, majoritatea femeilor apreciază înca un domn manierat, chiar şi în mediul de afaceri. Însă gesturile de tipul a lua haina sau a trage scaunul, aparţin mediului personal şi sunt deseori asociate cu seducţia,  nu sunt potrivite la o întâlnire de afaceri. A deschide uşa pentru o doamnă, a o lăsa să intre prima, rămâne valabil, chiar dacă doamna are o poziţie inferioară”, a explicat pentru Revista Cariere Dana Gonţ, realizatoarea emisiunii Bonton de la Digi 24.

Cum te prezinţi la o întâlnire de afaceri?

Ideal ar fi să fie cineva care să facă prezentările, ne-a spus Dana Gonţ.  „Dacă împrejurarea ne cere să ne prezentăm singuri la un eveniment de afaceri, ne vom spune numele şi poziţia în companie. Cel inferior se prezintă celui superior ierarhic, astfel că un domn cu o poziţie importantă se va prezenta unui domn cu o poziţie şi mai importantă şi va respecta cele de mai sus. Chiar şi în privinţa bunelor maniere nu trebuie să uităm să fim flexibili şi să ne adaptăm situaţiei. Nu poţi greşi sau nu se va supăra nimeni pe greşeala ta, dacă îi tratezi pe cei din jur cu grijă şi respect”, consideră realizatoarea emisiunii Bonton.

Nu uita că este important să te prezinţi cu numele complet. Nu trebuie însă să menţionezi toate prenumele. Dacă ţii la ele, le poţi marca pe o carte de vizită.

În general, la o întâlnire, o strângere de mână este suficientă. În România însă unii domni, din exces de galanterie, sărută mâna doamnelor.

„A săruta mâna unei doamne la o întâlnire de afaceri este un gest depăşit. A săruta mâna unei doamne dacă aceasta nu doreşte este nepermis, chiar şi în viaţa personală. E simplu pentru un bărbat să ştie dacă doamna îi permite sau nu: e în funcţie de cum întinde această mână. Doar atunci când este cu palma în jos doamna sugerează că acceptă această galanterie. Iar sărutatul mâinii trebuie să fie unul scurt şi simbolic, nu se reţine mâna doamnei mai mult decât este necesar şi nu se face pe stradă, ci numai în interior. Dacă domnul, hotărât, îi răsuceşte încheietura, singura soluţie elegantă este un zâmbet din partea doamnei… A apostrofa pe cineva pentru asta, nu e o opţiune.  Subliniez că aceste situaţii se pot întâmpla doar în zona vieţii private, în afaceri nu este cazul să sărutăm mâna doamnei”, a adăugat Dana Gonţ.

Să nu uităm nici că nu este deloc politicos să te săruți pe obraz cu partenerii de afaceri. De câţiva ani, a intrat şi în România moda sărutului pe obraz. Îţi place, nu-ţi place, trebuie să reacţionezi cu tact.

Dana Gonţ spune şi cum poţi ieşi din această situaţie: Umorul este cea mai bună ieşire din multe situaţii stânjenitoare. Un om manierat nu stârneşte un scandal, nu este brutal, însă are o armă mult mai puternică: ironia fină. O remarcă de genul: „N-am mai fost pupat aşa de la cununia civilă” ar destinde atmosfera şi ar mai tempera entuzismul.

A trecut momentul prezentărilor şi intraţi în subiect. Cum te comporţi? Dacă întâlnirea are loc într-o sală de şedinţe şi participă mai mulţi oameni, este bine să te ridici atunci când vorbeşti. Desigur, la restaurant acest lucru nu este recomandat. Când vorbeşti, deşi ai tendinţa de a puncta principalele elemente cu arătătorul, fă exerciţii ca să eviţi acest lucru. Ţine palmele deschise, dar cu degetele strânse. Nu monopliza discuţia şi nu spune mulţumesc de prea multe ori, acest lucru te poate pune într-o poziţie de inferioritate. Iar atunci când eşti aşezat, nu sta picior peste picior, este o poziţie considerată prea sexy la întâlnirile de afaceri.

Ce faci cu telefonul la întâlnirile de afaceri?

Este bine să îl ţii pe silent, cu execepția cazului în care aştepţi un telefon foarte important. Chiar şi acest caz, ţine telefonul în buzunar sau în geantă, nu pe masă. Tentaţia va fi prea mare să îl priveşti, dându-i partenerului tău de discuţii senzaţia că nu eşti atent. Şi chiar nu vei fi, dacă vei fi concentrat pe telefon.

afaceri1Ei bine, cu succes sau nu, s-a terminat întâlnirea de afaceri. Sunteţi prieteni sau doar colaboratori?
„Există parteneri de afaceri care devin prieteni, dar nu există o regulă generală. Aici intervine chimia, intervin pasiunile comune, interesele. Prieteni suntem dacă petrecem timpul liber împreună, dacă participăm la evenimentele din familie, dar dacă ne vom reîntâlni din când în când la un prânz, putem fi cel mult nişte buni colaboratori”, a mai spus realizatoarea emisiunii Bonton pentru Revista Cariere.

Pregăteşte-ţi câteva fraze pentru despărţire, pe care le vei spune în mers, ca să nu existe timpi morţi stânjenitori. Dacă simţi că atmosfera devine încărcată, poţi scurta despărţirea spunând că vrei să mergi la toaletă sau trebuie să cauţi ceva. Şi nu, nici în acest caz, nu vă pupaţi. Nu baţi palma, nu faci hi 5, nu te îmbrăţişezi, o strângere de mână este suficientă.

Sursa: m.cariereonline.ro

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page