You cannot copy content of this page
Clubul de Excelenţă, Cultură şi Educaţie — martie 31, 2016 at 12:27

Bornea Andrei Laurențiu: Matematica te ajută în tot, pentru că matematica e logica de fiecare zi, totul… pentru că în viață totul are logică.

by

Motto: Fiecare copil care se naște este o minune și este înzestrat de natură cu har și potențial.

Azi, aduc în fața dumneavoastră un copil special, care se numește Andrei… Bornea Andrei Laurențiu, în vârstă de 13 ani, care este elev în clasa a VII-a, la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu”  Călărași. Cine este el? Din punctul meu de vedere este unul dintre acei copii de care ar trebui sa fim mândri toți, fără excepție. Este un copil cu standarde ridicate în toate domeniile existenței sale, este metodic, ordonat, precis, foarte conștient de valoarea și de potențialul său… Este încrezător în destinul și în parcursul deja creionat prin fapte, în mintea-i strălucită și deosebit de sintetică și analitică totodată… Este creativ, spontan, plin de imaginație, inteligent, articulat și flexibil. Clar, pot  spune fără nici un dubiu că este un copil supradotat, care a confirmat și confirmă an de an prin performanțele obținute la olimpiadele și concursurile de matematică și nu numai… M-a vrăjit pur și simplu! În fața mea, stătea un copil de 13 ani, care vorbea cu maturitate și dezinvoltură despre el și pasiunile sale surprinzătoare: matematica, informatica și fizica.

Bornea LaurentiuAndrei a muncit și muncește mult, cu pasiune și cu plăcere. Pe plan național este cunoscut și recunoscut drept unul din copiii străluciți ai acestei țări, și drept dovadă stau diplomele, medaliile, obținute încă din 2012. Este un copil care nu participă la olimpiade și concursuri doar din dorința de a-și face remarcat talentul nativ, ci de a avea o evaluare corectă a capacităților sale intelectuale… și, ca să vă uimesc și mai tare, acest adolescent la concursuri și olimpiade a participat întotdeauna la o categorie superioară vârstei și clasei sale de studiu… Ce nu înțeleg, este faptul că Bornea Andrei Laurențiu nu este cunoscut și apreciat aici, așa cum ar merita de altfel, pentru că el reprezintă județul Călărași în toate competițiile de top din tară.

Atunci când vorbim de un copil olimpic, despre un ”mic Einstein”, așa cum este Andrei, cuvintele le găsim mai greu (cel puțin eu!). Nu pot cuprinde în cuvinte esența acestui copil extraordinar, din toate punctele de vedere. Da, putem spune că acești copii olimpici sunt diferiţi. Dar, dacă nu ar fi diferiţi probabil nu ar aspira spre excelență și nu ar fi olimpici, pentru că performanţa apare atunci când la talentul competitorilor se adaugă competenţa profesorilor antrenori şi susţinerea totală a familiei… și Andrei a fost norocos din punctul acesta de vedere. Mentor, preparator și cea care i-a insuflat dragostea pentru matematică a fost chiar mama sa, prof. de matematică Bornea Cristina Emilia, din Liceul Teoretic “Mihai Eminescu”. Cu toţii sunt merituoşi și se cuvine să fie lăudaţi şi recompensaţi după strădania și munca lor.

În continuare, am să vă las să citiți interviul cu Andrei, ca astfel să vă uimească și să vă facă să îl apreciați și să îl iubiți pentru ceea ce este și ce reprezintă, ca valoare de patrimoniu județean și național.

Liliana Manea: Pentru ca un copil să aibă un parcurs bun în viață nu contează doar şcoala, ci şi familia… pentru că acasă avem familia a cărei importanţă este majoră în îngrijirea faţă de educaţia copilului. Şcoala este ca pe o paleta plină de cunoştinţe diverse, din care noi alegem ceea ce ne place şi excelăm dacă vrem, în anumite domenii. Tu, Andrei, clar ai avut o pornire foarte bună din familie şi chiar din primele clase de şcoală, probabil cineva apropiat ţi-a insuflat această dragoste pentru matematică şi pentru cunoaştere.

Andrei Laurenţiu Bornea: Eu am avut un mare noroc care se numeşte doamna profesor Cristina Bornea, mama… este acelaşi profesor şi acasă şi la şcoală, credeţi-mă nu-i mai bună cu mine decât este cu elevii săi, chiar dacă nu-mi da note acasă. Profesorul te va ajută în momentul în care ştii că nu-ţi iese, avantajul meu este că în momentul în care nu-mi iese o problema la ora 19:00, am profesorul aproape de mine, că altfel nu puteam merge la profesor la ora respectivă pentru a mă ajută.

Am vrut să cunosc, să ştiu cât mai mult, asta a fost idea principală. Nu este important să ştii matematică şi să mergi la concursuri, idea este să cunoşti matematica în profunzime. Matematica nu este o chestie doar de pregătire, trebuie să fii apt pentru concursuri. În momentul când faci o problemă trebuie în primul rând să vezi şi să înţelegi frumuseţea matematicii, ea te face să-ţi înţelegi ideile și să-ți vină idei… de exemplu, faci corect un exerciţiu sau o problemă, dar în spatele ei mai sunt alte 10 idei. De fapt, asta este partea foarte interesantă a matematicii!

Liliana Manea: Deci, să înţeleg că ai ales matematica pentru că a fost o provocare, corect?

Andrei Laurenţiu Bornea: Da se poate spune şi aşa. Matematica te ţine permanent în priză şi îţi dă idei… Idei şi motivaţie. Sunt multe perioade în care parcă nu ştii, nu îţi iese nimic, dar sunt perioade în care îţi iese şi atunci îţi dai seama de ideile multiple care îţi vin. Sunt multe problemele la care te uiţi o săptămână sau patru, dar în cele din urmă îţi ies… şi ai o senzaţie de “mi-a ieşit, wow!”, de fapt, a fost o provocare căreia i-ai făcut faţă.

Liliana Manea: Andrei, tu eşti deja la un alt nivel, este clar lucrul asta având în vedere concursurile și premiile câștigate. Cum îţi petreci timpul, cât aloci dobândirii cunoştinţelor? Pentru că este multă muncă. Mai ai timp şi pentru altceva?

Andrei Laurenţiu Bornea: Logic, toată lumea are timp şi pentru altceva, pentru că matematicii nu trebuie doar să-i aloci timp şi să munceşti. Unora le plac jocurile pe calculator, se distrează așa, iar altora le place matematica. Pentru mine nu este pregătire a face exerciții, este ca şi cum aş face ceva în timpul liber, care mă relaxează. Orice elev bun sau chiar foarte bun, s-a uitat şi la televizor, s-a jucat şi la calculator, doar toată lumea face asta… matematică faci fiindcă îţi place!

Liliana Manea: Îţi place şi deja ai antrenament, tu ai deja structurată o anume metodă, prin care nu pierzi foarte mult timp. De aici şi performanţele tale, ai un CV impresionant.

Andrei Laurenţiu Bornea: Da, asta este ideea principal, dar CV-ul nu arată cât munceşti. La un om nu contează CV-ul, CV-ul  este în tine, CV-ul este ceea ce poţi tu să faci. În momentul în care primeşti un premiu, un premiu pentru rezolvarea unor subiecte, înseamnă că tu ştiai să le faci deci premiul ăla era oricum în tine. CV-ul este asemănător unui joc. Nişte chestii pe care ştii să le faci dar le primeşti, primeşti bucăţi din tine. Un om nu trebuie să aibă CV pentru a fi un om bun, un om deştept, sunt mulţi oameni care nu au un CV foarte bogat, dar sunt foarte bogaţi în gândire.

Un om nu trebuie să se mintă pe el. În momentul în care tu îţi repeţi că “sunt bun, merităm diplomă”, poate fi adevărat… dar, meritai şi nu ai luat-o, atunci, tu trebuie să munceşti pentru că nu există om care să vrea, să poată, dar să nu facă.

Liliana Manea: Pachetul câştigător este să poţi, să vrei şi să pui osul la treaba.

Andrei Laurenţiu Bornea: Cum am zis, orice om are o schemă : aptitudini, plăcere, muncă şi profesorul sau profesia. Cel mai mare procent este constituit din muncă, fără muncă cade toată schema.

Liliana Manea: Ok, am înţeles, dar cine este Andrei? Andrei în afară concursurilor, Andrei în afara matematicii, ce visuri are el? Ce îşi doreşte el? Clar, ţi-ai ales o anume cale, ştii ce vrei, şi de obicei oamenii care obţin performanţă, au targhet-ul pus foarte sus şi foarte bine definit.

Andrei Laurenţiu Bornea: Andrei este în foarte multe feluri. Andrei este un foarte bun  prieten în timpul liber, ca orice copil, în fond suntem oameni, iar în timpul concursului sunt elevul, concurentul. Dar, cel mai important este faptul că Andrei este un elev care este pasionat de matematică. Ideea principală nu este cine sunt eu, ci este că eu sunt un om cu vise. Ca să ajungi să fii un om mare, sunt mai multe obiective mai mici de îndeplinit. Trebuie ca în momentul când faci ceva cu pasiune, cu plăcere, să nu spui mai am puţin şi termin, am scăpat… Cea mai mare laudă pentru un copil, care a ajuns la olimpiadă nu este rezultatul obţinut la concurs, ci încununarea rezultatului muncii sale, că a ştiut, că a avut idei frumoase, că a rezolvat problemele. Clar, dacă îţi place ceva, îţi doreşti să fii şi mai bun.

Liliana Manea: Deci olimpiadele, concursurile, sunt un indicator foarte preţios pentru tine, ca să ştii unde te situezi la un moment dat. Ele sunt doar barometrul pentru evaluarea cunoștințelor tale?

Andrei Laurenţiu Bornea: Da, corect, asta este şi idea concursurilor. Rezultatele înseamnă muncă, nu există să te naşti cu calităţi înzestrate… nu, ideea este aşa, îţi place ceva și munceşti  să îmbunătăţeşti acel lucru. Când ai un plus, normal că vrei să ţi-l îmbunătăţeşti,  dar chestia asta nu se face stând sau uitându-te la el, aşteptând să crească. Trebuie să faci ceva în sensul ăsta. Un exemplu de viaţă ar fi acesta: uitaţi-va la o plantă, ea vrea să crească, ea creşte, dar trebuie să-i pui apă pentru a creşte, nu te uiţi la ea şi va creşte, trebuie s-o ajuţi cu ceva. La fel este şi cu acel copil care munceşte, este îndrumat de un profesor, nu te face mai bun ci te îndrumă, şi aşa te ajută să creşti.

Liliana Manea: Eu am teorie în sensul asta, nu se nasc copii proşti şi copii deştepţi, ci contează mediul exterior, oameni pe care îi întâlneşti pe parcursul vieţii… ca într-o escală. Prima escală: copilul, unde se trezeşte în familie, da? Deci ăla este primul pas, dacă familia reuşeşte să-l îndrume, uşurel, pas cu pas, până învaţă să meargă, uneori mai şi cade, dar asta face parte din procesul învăţăturii şi al educaţiei sale.

Andrei Laurenţiu Bornea: Un copil când îl înveţi să meargă este ca şi cum l-ai  învaţa matematică, nu îi bagi tu în cap, nu mergi tu cu picioarele lui, tu doar îl ţii de mâna, ca mai apoi să-i dai drumul… să meargă sigur pe el.

Liliana Manea: Și dacă a căzut îl ridici, îl scuturi, şi îl îndemni să meargă mai departe.

Andrei Laurenţiu Bornea: Exact, asta este şi în matematică. Asta este şi rolul unui profesor în îndrumarea unui elev , să îl îndrume să nu se piardă.

Liliana Manea: În viață avem nevoie de ghidaje.

Andrei Laurenţiu Bornea: Exact, avem nevoie de un ghidaje, nu înveţi singur, pentru că şi atunci când înveţi singur, te ghidează materialul. Înveţi, citeşti o carte, te ghidează cartea, citeşti o foaie, te ghidează foaia, nu există “am luat-o pe drumul meu”…  nu ai luat-o pe drumul tău, cineva te-a îndrumat, pentru că nu te-ai născut învăţat.

Liliana Manea: Noi, oamenii, pe parcursul drumului dezvoltăm dorinţe şi idei. Adulţii în preajma noastră sunt atenţi şi văd în noi, ceea ce noi poate la momentul respectiv nu suntem capabili să vedem, şi atunci, ei ne ghidează încet-încet, iar dacă vede că îţi place ceea ce faci, te ajută să descoperi şi tu ceea ce vede el, că tu ai fii bun într-un anume domeniu… dar, foarte mult trebuie să vină de la tine, pentru că doar atunci se întâmplă minunea.

Andrei Laurenţiu Bornea: Ideea este că ne uităm peste tot în jurul nostru şi observăm obiecte, oameni , fiinţe, dar toate sunt la fel, noi toţi suntem modelaţi. Așa cum facem cu un obiect, îl modelăm, îl sculptăm, îl facem într-un anume fel… tot aşa facem şi cu omul… îl modelăm în alt fel, dar concluzia tot aia e. Eu când am plecat pe drumul numit matematică, am observat ceva frumos, primul  meu exerciţiu a fost de la părinţii mei. Mama şi tatăl meu au încercat să vadă dacă îmi iese acel exerciţiu. Mi-a plăcut şi l-am rezolvat corect, a doua zi am mai făcut un exerciţiu şi mi-a plăcut și acela, l-am făcut ok, dar la al treilea am greşit… în momentul acela mi-am dat seama că îmi doresc să-l fac bine, iar asta mi-a plăcut. Nu m-a impulsionat faptul că l-am făcut, ci că vroiam să învăţ. Eu am fost modelat de mic să muncesc, până la urmă nu-ţi deschide Dumnezeu capul, ci munca cu plăcere.

Liliana Manea: Cum s-ar spune, degeaba îţi dă Dumnezeu materia primă, dacă tu nu munceşti. Ştii, nu toată lumea-i norocoasă să facă ceea ce-i place, majoritatea din păcate nu fac asta din plăcere, ci din necesitate.

Andrei Laurenţiu Bornea: Nu există frumosul, frumosul pentru profesorul de română este româna, pentru profesorul de matematică este matematica, nu există frumosul absolut și unic. Ceea ce noi vedem frumos şi bun, poate altuia nu îi place. Avem ochi pentru că ne-a dat Dumnezeu ochi, că dacă voia ca  totul  să ni se pară la fel, ne dădea doar lumea. Matematica într-un fel o văd eu, în alt fel o vede altcineva.

Liliana Manea: Clar, nimeni nu deţine adevărul absolut şi nu îi poate impune altuia ceea ce îi place lui.

Andrei Laurenţiu Bornea: Când eram mic, sincer nu aveam nici un rezultat, n-am avut rezultate ”wow”. Mergeam, făceam exerciţii la matematică, dar în momentul în care aveam un rezultat încercam să-l îmbunătăţesc. Planul meu era să mă îmbunătăţesc pe mine în ceea ce nu ştiam, să fiu echilibrat şi în  gândire şi în minte, în tot.

În clasa a-IV-a am participat la un concurs, olimpiada locală clasa a-V-a, matematică, eu ştiam că eram clasa a IV-a, dar voiam să fac ceva… m-am calificat la etapa judeţeană şi din acel moment pentru mine a existat numai  matematică şi lucru… şi am lucrat continuu ca să ajung la etapa naţională. Acolo a fost ceva unic, mi-am dat seama ca eram clasa a IV-a și eram calificat cu copii mai mari, aveam o senzaţie care îmi dădea o stare fabuloasă şi în sfârșit puteam spune, “da, pentru asta lucrez”… În clasa a V-a am avut Olimpiada la Sibiu, am obţinut un rezultat bun, mie aşa mi s-a părut, iar acela a fost o motivaţie. Tot timpul trebuie să continui, orice s-ar întâmplă în viaţă trebuie să munceşti şi să faci ceea ce-ţi place.

Profesorul te ajută, dar nu se lucrează o zi sau două, pentru că un obiectivul meu măreţ nu este olimpiada naţională sau internaţională  sau orice alte concursuri, ci este să ajung să fiu bun în ceea ce îmi place. Profesorul îţi poate da cele mai bune cărţi, dar dacă tu nu simţi că-ţi place n-ai cum să faci performanţă… poţi munci zile, nopţi, dar dacă nu îţi place ceea ce faci nu vei putea reuşi. Nu îţi place, nu ajungi! După mine este o structură care funcționează: plăcere, atitudine, muncă şi profesorul. Dacă munceşti singur fără profesor poţi, dar nu atât de bine, profesorul te îndeamnă, te ajută mult.

Liliana Manea: Bun, dar profesorul te pune la muncă. Tu nu simţi presiune?

Andrei Laurenţiu Bornea: Asta mi-a plăcut mie la matematică, am avut un  profesor bun, Doamne ajută! Am ştiut că trebuie să muncesc. Când eram mic, atunci când voiam ceva, tata îmi spunea: Trebuie să munceşti pentru acel lucru, pentru că nu ţi-l dă Dumnezeu!… de mic am învățat să muncesc, am avut şi un profesor bun, am avut şi norocul să am aptitudine pentru matematică, aşa cum alţii au pentru alte obiecte, şi mi-a plăcut.

Liliana Manea: Să înţeleg că încă mai ai multe de demonstrat ţie însăţi la momentul asta? Mai ai provocări cărora trebuie să le răspunzi? Spre ce domeniu te-ai gândit să te îndrepţi? Eu te văd în domeniul cercetării.

Andrei Laurenţiu Bornea: Sincer să vă spun am o idee, dar nu foarte bine aşezată deoarece încă mai am timp. Eu m-am gândit să merg  să studiez nu ca să devin profesor de matematică, aşa cum cred mulți. Vreau să fac o facultate foarte bună în afară României, mă gândeam ceva pe economie, să-mi deschid o firmă în domeniul cercetării ştiinţifice. Un fel de cercetare, dar pe lucruri exacte, pe informatică, pe inginerie. Pe lângă matematică mie îmi place şi informatica, pentru că şi la informatică am aplecare la studiu, am profesori buni care au ştiut să mă îndrume foarte bine, iar la fizică la fel, am profesori foarte buni.

Valoarea unui om se dovedeşte prin ajutorul oferit altor persoane, pentru că degeaba eşti bun dacă asta o ştii doar tu, nu neapărat material, ci să ştii că ţi-ai pus amprenta undeva, pe ceva. Urmând un domeniu de cercetare nu laşi bani în urma ta.,dar laşi tot ceva material, descoperirea. Lucrezi la un material importat, la  care ai pus şi tu umărul la treabă acolo… acestea sunt lucrurile importante, iar ceea ce faci tu, poate ajuta mai mulţi oameni decât ai crezut vreodată.

Liliana Manea: Dar şi tu eşti un aluat foarte bun, profesorii tăi sunt mai mult decât fericiţi şi împliniţi.

Andrei Laurenţiu Bornea: Totul se îmbină: fizică-informatică-matematică şi invers. Mie îmi place ceea ce te ajută, fie că e fizică, informatică sau matematică…

Liliana Manea: La tine totul se leagă. Tu spui că nu ai ceva clar, dar instinctual urmezi deja un drum ales.

Andrei Laurențiu Bornea: Da, totul se leagă, până la urmă fizica te ajută, matematica te ajută. Matematica te ajută în tot, pentru că matematica e logica de fiecare zi, totul, pentru că în viață totul are logică.

În clasa a V-a am făcut prima dată informatică, când am participat la prima lecţie de informatică mi-a plăcut, m-a fascinat. Nu trebuie să alegi matematică sau informatică, le poţi face pe amândouă, dar nu la nivel de olimpiada, părerea mea este că nu există olimpici naţionali sau internaţionali la 3-4 materii. Pentru o olimpiadă naţională sau poate şi mai sus, munceşti şase ore pe zi… păi faceţi un calcul, este o noţiune de bază. Pentru a te numi un copil olimpic, şi olimpic nu este un elev care are rezultate foarte bune, trebuie muncă foarte multă și seriozitate în ceea ce faci. Nu mă consider excelent la alte materii, baza mea este matematica, şi după aceea vine  informatică şi fizică.

Liliana Manea: Informatica clar are legătură cu matematica, fizică poate fii domeniul ajutător al matematicii şi matematica, fizicii. Sunt domenii diferite la prima vedere, dar care au legătură între ele, iar un om special și inteligent, ştie să creeze între ele puncte de legătură care să-l ajute să găsească în viaţă ceea ce-i place.

Andrei Laurenţiu Bornea: Un elev poate avea aptitudini multiple, dar îi minte pe ceilalţi că îi place 10 materii și că este excelent… el, în mintea lui, ştie că nu-i aşa.

Liliana Manea: Tu fără să vrei eşti bun şi la celelalte materii pentru că ai exerciţiul muncii, eşti conştiincios şi conştient de ceea ce faci. Tu, cu tine ai o problemă, tu pentru tine vrei să înţelegi, nu din alte motive, tu ţi-ai propus în viaţă asta să înţelegi absolut totul, să nu trăieşti degeaba. Omului îi era teamă de ceea ce nu cunoştea, iar acum în secolul 21 se întâmplă acelaşi lucru, oamenilor le este teamă de lucrurile pe care nu le cunoaște.

Andrei Laurenţiu Bornea: Nu trebuie să-ți fie teamă. Te-ai născut să schimbi ceva, dacă nu trebuia să schimbi ceva, nu te năşteai.

Liliana Manea: Schimbarea începe cu ţine. Oamenii au uitat să fie oameni, datorită reţelelor de socializare oamenii au uitat să aibă şi alte preocupări omeneşti. Oamenii nu înţeleg că pot face lucruri frumoase în viaţă, dacă îşi trăiesc viaţă încercând să facă ceea ce le place. Ce spui?

Andrei Laurenţiu Bornea: Un om trebuie să fie bun pentru el, pentru că nu toţi putem fi la fel, gândiţi-vă la o lume cu oameni identici și perfecți, toţi am fi la fel toţi am mânca în acelaşi loc. Ne-am plictisi, nu s-ar mai întâmplă nimic. Fiecare om are o perfecţiune a sa, multă lume spune că este perfect, dar nu este aşa. Cât privește rețelele de socializare, eu nici măcar nu am cont pe facebook.

Liliana Manea: Perfecţiunea e ceva ireal. Suntem oameni reali care trăim ancoraţi în lumea reală şi care facem ceva pentru noi, pentru luminarea minţii noastre, iar la un moment dat facem ceva şi pentru alţii.

Andrei Laurenţiu Bornea: Un om este o schemă, așa cum v-am mai spus el este îndrumat, profesorul nu îl creşte, doar îl îndrumă să meargă şi să crească frumos. În cazul meu, profesorul şi părintele mă îndrumă în matematică, pentru mine mama este un profesor şi un părinte total diferit, sunt două persoane cu un singur trup, un profesor şi o mamă. Un părinte te poate ghida mai bine decât un profesor pentru că profesorul ştie partea tehnică, te ajută, dar părintele îţi ridică moralul.

Prof. Cristina Bornea: El a avut şi o căutare extraordinară. Ţin minte acum doi ani au apărut două concursuri… la o zi diferenţă, sâmbătă şi duminică. Sâmbătă nu a obţinut rezultatul scontat, dar seara, acasă, s-a închis în camera lui şi a zis “eu mâine voi lua un rezultat bun”. Iar a doua zi l-am aşteptat ca de obicei, să văd ce a făcut şi a zis “te rog, nu vorbim până nu vedem rezultatul” , şi într-adevăr am sunat şi era pe locul întâi. Lucrează cu plăcere şi să ştiţi să misiunea mea este simplificată. Nu am fost pusă în situaţia de a-l obliga vreodată la ceva.

Andrei Laurenţiu Bornea: Da, dar un profesor nu poate să oblige elevul. Dacă obligi elevul nu te mai poţi numi profesor, pentru că nu eşti acolo să-l obligi să înveţe, acel copil nu va mai lucra cu plăcere.

Liliana Manea: Un profesor bun este acela care face elevul să vrea, să ştie mai mult.

Prof. Cristina Bornea: Talentul unui profesor este puterea de a prezenta lucrurile într-o materie accesibilă, aşa încât elevul nici să nu-şi dea seama când rezolvă probleme foarte grele. În general eu consider că este normal să participe la olimpiadă un copil din plăcere, să meargă la olimpiada unde lucrează cu plăcere.

Andrei Laurenţiu Bornea: În momentul în care faci o chestie radicală te gândeşti plus şi minus, aşa am fost educat de mic să pun în balanţă, nu să gândesc la nervi. Într-o zi nu îmi ieşea o problemă eram nervos, tatăl meu a venit şi mi-a spus să nu fac nimic la nervi, că niciodată nu trebuie să decid când sunt euforic sau nervos, pentru că nu voi obţine nici un rezultat.

Prof. Cristina Bornea:  În clasele mici când am început să lucrez cu el ceva mai mult la matematică, nu m-am gândit nici un moment, nu am anticipat rezultatele de acum sub nicio formă. Atunci, pe termen scurt, gândeam că un creier matematic poate să înveţe la un moment dat absolut orice. În clasa a doua, o perioadă a participat la concursuri pentru elevi mai mari, a mers la Rîmnicu Vâlcea la un concurs  naţional, un concurs foarte serios şi culmea în acea zi, nu a fost într-o zi foarte bună a lui, nivelul era bunicel la momentul acela, iar când s-au afişat rezultatele avea medalie de bronz, de altfel, aceea fiind şi prima lui medalie. El era puţin dezamăgit, mă rog greşise copilăreşte, din neatenţie, specific vârstei, dar am stat să vedem rezultatele, era clasat pe un loc  modest cu medalie de bronz ,deci nicidecum ce spera el, s-a uitat spre mine şi mi-a zis: “Ştii putem rămâne şi la premiere? Vreau să mă urc pe scenă.” Bineînţeles că am rămas şi la premiere, acela a fost momentul când s-a văzut pe scenă cu o medalie de bronz, dar aplaudat de o sală întreagă… şi de atunci s-au schimbat foarte multe.

Norocul meu ca profesor, ca mama, este că el ştie ce are de făcut și îşi programează tot ce are de făcut.  S-a apucat de informatică acum 3 ani, iar la fizică anul acesta i-a promis domnului profesor că merge la Olimpiadă, a început să se pregătească, şi a mers la Olimpiadă. Dar, la faza naţională nu va merge decât la cele de matematică şi informatică pentru că sunt locaţii la distanţe mari, dar va merge, pentru că s-a pregătit un an de zile.

Acum doi ani la Sibiu, când a făcut un rezultat bun la naţională şi a fost pe locul 8 pe ţară, foarte mulţi atunci au aflat că a obţinut un rezultat bun. A fost printre primii 10 pe ţară.

Andrei Laurenţiu Bornea: Să câştigi ceva este un sentiment plăcut, să te aplaude o sală întreagă este o senzaţie foarte frumoasă dar în primul rând îţi dai seama cine eşti tu.  Pentru că tu ai muncit, ai obţinut rezultatul muncii tale.

Liliana Manea: Ai reuşit să entuziasmezi toţi oamenii aceia care te aplaudau. Şi aici, discutăm de un nivel naţional, unde ai avut competitori foarte buni.

Andrei Laurenţiu Bornea: Nu trebuie să renunţi niciodată, trebuie să încerci să lucruri şi mai bune, de fiecare dată. Degeaba scrii 40 de pagini, munceşti o săptămână şi după îţi dai seama că ai scris degeaba, că ai greşit tot… trebuie să încerci din nou, să o iei de la capăt, să faci ceva şi mai bun… asta te motivează.

Tu, trebuie să schimbi lumea din jurul tău, asta este mentalitatea mea… nu trebuie să doarmă pământul sub ţine!

Liliana Manea: A şti să comunici cu oamenii este mai complicat decât să ştii matematică, și profesorii tăi sunt foarte buni la materia asta. Atunci când comunicăm nu trebuie să ajungem la logică individului, trebuie să ajungem la sufletul lui ca să se deschidă. Și se pare că ei au ajuns.

Andrei Laurenţiu Bornea: Idea este să faci cu plăcere ceea ce faci.  Dacă unui om îi place să fie matematician asta nu înseamnă că trebuie să fie şi profesor, asta este o greşeală şi sunt mulţi oameni buni matematicieni, care sunt profesori. Un profesor bun este un profesor care ştie bine teoria, ştie şi ştiinţa copilului foarte bine, dacă un profesor nu înţelege elevul nu se poate numi profesor.

Muncă este construită din ambiţie, iar ambiţia nu înseamnă plăcere, poţi face o chestie din ambiţie dar să nu-ţi placă. Ai nevoie de ambiţie, de rezistenţă de lucru, dorinţa de a reuşi, şi… cuvântul cheie. Mulţi nu ştiu ce înseamnă cuvântul cheie… dar, nu va voi spune multe decât că, cheia este omul.

Liliana Manea: Calitatea umană. Dar să ştii că dacă omul nu are vise dorinţe, el degeaba munceşte, adică va munci ca un robot, dar cu siguranţă nu va ajunge nicăieri.

Andrei Laurenţiu Bornea: Omul și munca, este o schemă. Schemă se aplică pe un om, munca este parte din om. Cine să muncească dacă nu omul?

Idea principală este că, omul chiar dacă nu este o piesă mare, este o piesă importantă în viaţă… fără om, cade munca. Omul este cel mai important, omul gândeşte schemă care poate fi diferită… poate că a mamei mele este altă, schemă dumneavoastră este altă, fiecare avem scheme diferite.

Cuvântul om se poate muta oriunde, de asta este şi cuvântul cheie… este cuvântul pe care îl punem oriunde, dar pentru mine, omul trebuie pus la muncă.

Liliana Manea: O să devii o combinaţie dintre un matematician şi un filozof, dar e de bine, să ştii! Vă mulțumesc și sunt onorată că ne-am cunoscut şi mai ales pentru că am avut această discuţie, mai mult decât minunată. Vă doresc succes în continuare, iar ţie Andrei, îţi promit că îţi voi urmări evoluţia!

Andrei se ia la întrecere cu sute de colegi din toată țara şi se întoarce acasă cu medalii și premii. Fie că vorbim de matematică, informatică sau fizică, nu a existat să nu fie medaliat și premiat. Iată, pe scurt, o listă a câtorva dintre cele mai importante medalii obţinute de Bornea Andrei Laurențiu, un copil olimpic care reușește să găsească și să trăiască în echilibru.

Liliana Manea

Colaborator: Irina Cristea

Rezultate concursuri:

Clasa a VII-a

  • Premiul I -Olimpiada Nationala de Matematica – faza judeteana 2016 (calificat la faza nationala)
  • Premiul I -Olimpiada Nationala de Fizica – faza judeteana 2016 (calificat la faza nationala)
  • Premiul I -Olimpiada Nationala de Informatica – faza judeteana 2016 (calificat la faza nationala)
  • Medalie de bronz – Concursul International « Mathematical Danube Competition »-Juniori- octombrie 2015
  • Premiul II si medalie de argint – Concursul National, cu participare internationala «  Ion-Barbu – Dan Barbilian » octombrie 2015
  • Premiul special « Ion Chesca »- Concursul National, cu participare internationala «  Ion-Barbu – Dan Barbilian » octombrie 2015
  • Medalie de bronz- Concursul National de Matematica «  Stelele Matematicii » -Sectiunea Juniori -Bucuresti 12 decembrie 2015
  • Premiul II– Concursul National de Matematica « Lumina Math » – noiembrie 2015

Clasa a VI-a

  • Medalie de bronz – Olimpiada Nationala de Matematica – faza nationala Bucuresti 2015
  • Premiul I – Olimpiada Nationala de Matematica – faza judeteana 2015(calificat la faza nationala Bucuresti 2015)
  • Premiul I – Olimpiada Nationala de Fizica – faza judeteana (calificat la faza nationala Galati 2015)
  • Premiul I – Olimpiada Nationala de Informatica – faza judeteana (calificat la faza nationala Braila 2015)
  • Premiul I+Premiul Special – Concursul International de Matematica si Literatura « Dan Barbilian » Calarasi  2014
  • Premiul I – Etapa I a Concursului National Arhimede
  • Premiul I – Etapa aII-a a Concursului National Arhimede
  • Mentiune –Concursul interjudetean « Unirea »  Focsani

Clasa a V-a

  • Mentiune +medalie de argint – Olimpiada Nationala de Matematica -faza nationala Sibiu 2014
  • Premiul I – Olimpiada Nationala de Matematica – faza judeteana 2014
  • Premiul I – Olimpiada Nationala de Informatica – faza judeteana 2014
  • (Calificat la Olimpiada nationala de informatica-Slobozia 2014)
  • Mentiune +Premiul Special – Concursul International de Matematica si Literatura « Dan Barbilian » Calarasi  2013 (participare la clasa a VI-a)
  • Premiul I – Etapa I a Concursului National Arhimede (participare la clasa a VI-a)
  • Premiul I (+medalie de aur) – Etapa finala a Concursului National Arhimede (participare la clasa a V-a)
  • Premiul I – Etapa I a Concursului National « Euclid » (participare la clasa a VI-a)
  • Premiul I –Concursul interjudetean « Unirea »  Focsani
  • Premiul III+Medalie de bronz – The Mathematics Contest « The Clok-Tower School » Rm.Valcea
  • Premiul III – Concursul National « Lumina Math » (locul I in  judetul Calarasi)

Clasa a IV-a

  • Locul I – Olimpiada Nationala de Matematica, faza locala,( participare la clasa a V-a)
  • Locul I – Olimpiada Nationala de Matematica, faza judeteana,( participare la clasa a V-a)
  • Locul 52 – Olimpiada Nationala de Matematica, faza nationala Sighisoara 2013  (10 p)
  • Mentiune – Concursul International de Matematica si Literatura « Dan Barbilian » Calarasi  2012(participare la clasa a V-a)
  • Premiul Special « Constantin Vana » (cel mai mare punctaj obtinut la clasa a V-a de un participant din jud. Calarasi) – Concursul International de Matematica si Literatura « Dan Barbilian » Calarasi 2012 — Locul 8 in clasamentul general (participare la clasa a V-a)
  • Premiul III – Etapa I a Concursului National Arhimede (participare la clasa a V-a)
  • Premiul II – Etapa a II-a a Concursului National Arhimede (participare la clasa a V-a)
  • Premiul I (+medalie de aur) – Etapa finala a Concursului National Arhimede (participare la clasa a V-a)
  • Mentiune – Concursul International Mathematical « Arhimede »Contest   (participare la Juniori II)
  • Premiul II+Medalie de argint – The Mathematics Contest « The Clok-Tower School » Rm.Valcea (participare la clasa a V-a)
  • Diploma de gradul II+medalie de argint – Concursul international de matematica « Vasile Suceveanu.In Memoriam » Chisinau 2012( participare la clasa a V-a)
  • Mentiune – Concursul National de Matematica « Lumina Math » -etapa finala  (participare la clasa a V-a

Concursul National Euclid :

  • Premiul III+ medalie de bronz-etapa I ( participare la clasa a V-a)
  • Premiul I+medalie de aur-etapa a II-a ( participare la clasa a V-a)
  • Premiul III+ medalie de bronz-etapa a III-a ( participare la clasa a V-a)
  • Locul I- Concursul Centrelor de Excelenta din Slobozia si Calarasi (participare la clasa a V-a)

Profesor matematica : Bornea Cristina Emilia

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.