Editoriale, People-Passion-Performance — mai 26, 2014 at 12:20

BASARABIA ÎN INIMA ROMÂNILOR

by

Societatea civilă din România a început să se manifeste faţă de problema Basarabiei.  S-a umplut România de Basarabia e România! şi atunci e normal să ne întrebăm care este semnificaţia? Dacă întrebi un român pe stradă care este următorul cuvânt care îi vine în minte atunci când îi spui Basarabia, atunci cu siguranţă îţi va spune că e România! Asta înseamnă că scopul a fost atins iar mesajul a ajuns mentalul colectiv românesc.

basarabia-e-romaniaDe unde acest interes al societăţii civile, pentru promovarea unui mesaj? Cel mai probabil pentru că Basarabia e România, dar Basarabia nu e în România sau cel puţin nu încă. Mesajul are un scop declanşator. Sunt mândru că în România mai sunt astfel de oameni. Dincolo de sărăcia cotidiană,  avem şi oameni curajoşi care luptă pentru o cauză naţională, pentru cei trei milioane de români rupţi de către mama Rusie de patria mamă acum o jumătate se secol.

            De ce se afirmă că Basarabia e  România?

România trebuie să fie şi ţara celor de la Est de Prut, pentru că avem aceeaşi cultură populară, aceleaşi obiceiuri, etnie, suntem mândri de noi şi de identitatea noastră, vorbim aceeaşi limbă. Deci din punct de vedere ştiinţific, oamenii care sunt la fel şi sunt aşezaţi pe un teritoriu distinct geografic formează aceeaşi ţară. Chiar dacă acum România şi Basarabia nu formează acelaşi stat, din punct de vedere ştinţific formează aceeaşi ţară.

În primul rând, la Est şi la Vest de Prut trăieşte acelaşi popor. Deşi unii răspândeau zvonul că dincolo de Prut ar locui un alt popor decât cel român, iată că mediul academic îi contrazice: şi la Est şi la Vest de Prut se află acelaşi popor, poporul român. Locuim pe acelaşi teritoriu unitar, vorbim aceeaşi limbă, limba română, şi avem aceleaşi tradiţii culturale, deci suntem acelaşi popor. Poporul moldovenesc este o invenţie comunistă pentru a se putea justifica intervenţia la vest de Nistru a trupelor ruseşti. Acestea au venit să „elibereze” în 1940 poporul moldovean, deşi nimeni nu le ceruse acest lucru, ca apoi să epureze acelaşi popor prin transformarea Siberiei într-un cimitir.

În al doilea rând, vorbim aceeai limbă. Imediat după Revoluţie, în bazarul din oraş veneau „ruşii” să vândă marfă ieftină. De ce erau catalogaţi drept ruşi, din moment ce ne puteam înţelege perfect cu ei, fără să ştim rusa? De fapt era o tehnică de manipulare comunistă, care avea drept scop, să ni se sugereze că dincolo de graniţa de est a statului român şi reprezentată de Prut nu s-ar mai afla români, ci ruşi. Realitatea este însă diferită. Limba oficială a statului român situat la Est de Prut este limba română, numită, anacronic de unii politicieni, limbă moldovenească. Este vorba de aceeaşi limbă română dar un grai specific moldovenesc, pe care îl mai întâlnim şi astăzi zona de est a României. Graiul basarabean este o formă de utilizare a limbii române, tot aşa cum există şi graiul ardealean, graiul muntean, graiul maramureşan, etc.

În treilea rând,  avem aceeaşi cultură, aceleaşi tradiţii, aceleaşi obiceiuri, aceeaşi religie. Românii de la Est şi de la Vest de Prut au aceeaşi cultură. Ce dovadă mai mare poate fi decât faptul că în ambele părţi ale râului Prut Mihai Eminescu este recunoscut ca fiind cel mai mare scriitor . Avem aceleaşi tradiţii şi aceleaşi obiceiuri; mergem iarna cu colinda de Crăciun, mergem cu uratul de Anul Nou, tăiem porcul de Ignat, vopsim ouă sau facem cozonaci de Paşti; dansăm la fel, avem aceeaşi muzică populară, iar costumul popular este similar. Avem aceeaşi religie, fiind vorba de cea creştin ortodoxă, deşi din considerente politice biserica de la Est de Prut este subjugată mitropoliei ruse şi mai puţine biserici aparţin de mitropolia Basarabiei, care este în legătură şi dependenţă cu cea Română. În Republica Moldova există două Mitropolii: cea a Moldovei şi cea a Basarabiei. Prima este creată de şi serveşte direct pe cea a Moscovei, în timp ce cea de-a doua este o componentă a Patriahiei Române, reactivată în 1992, după ce în 1944 a fost interzisă de către sovietici. Biserica este utilizată ca un puternic mijloc de manipulare antiromânesc, Mitropolia Moldovei fiind mult mai dezvoltată ca urmare a faptului că până în 1992 cea română nu a mai funcţionat.

Nu în ultimul rând, avem o istorie comună. Aici nici măcar politic nu mai putem fi contrazişi. Moldova lui Ştefan cel Mare nu este nici cea de la Vest de Prut, nu este nici cea de la Est de Prut, este cea formată de la Carpaţii Orientali şi până la Nistru. De fapt, istoria Moldovei  a fost una comună până în 1812, atunci când Rusia a rupt partea de la Est de Prut şi a inclus-o în Imperiul Ţarist, supunând-o unui intens proces de rusificare, eşuat de altfel.  În perioada 1918-1940, teritoriul a făcut parte din România, dar ulterior a fost din nou ocupat şi inclus în imperiul sovietic. Luând în considerare cele de mai sus este mai mult decât evident că suntem aceeaşi naţiune şi că istoria a fost cea care ne-a despărţit. Acum, la mai bine de 20 de ani de la Revoluţia Română, consider  că avem o societate civilă suficient de matură, ruptă de comunismul sovietic şi care poate să îi aducă acasă pe cei trei milioane de români aflaţi la Est de Prut.

Suntem în pragul unor noi mari evenimente iar acest lucru nu se va realiza ca urmare a acţiunii politicienilor români, ci datorită reacţiei societăţii civile la acele lucruri care nu sunt naturale poporului român, precum graniţa artificială creată forţat în interiorul naţiunii române. În ambele state româneşti, după reocuparea Basarabiei de către Rusia, s-a dus o intensă propagandă anti-unionistă care a avut drept scop crearea unei rupturi în interiorul aceluiaşi popor român. După mai bine de jumătate de secol de propagandă, efectul este încă vizibil, circulând încă false idei şi stereotipuri negative, unele dintre ele rămase din perioada sovietică. Cu toate acestea, sunt mândru că după mai bine de 200 ani de ocupaţie, excepţie făcând perioada interbelică, românii basarabeni nu şi-au uitat  limba, istoria, cultura şi obiceiurile.

Prof. Dr. Ionel BUDU 

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page