Ani de liceu, Cultură şi Educaţie — ianuarie 22, 2014 at 16:19

Aurel Bogatu, o voce inconfundabilă a societăţii civile din Călăraşi.

by

IMG_3423Preşedintele Sindicatului Liber din Învăţământ Călăraşi, Aurel Bogatu, o voce inconfundabilă a societăţii civile din Călăraşi. Sindicatului Liber din Învăţământ Călăraşi este membru al FSLI

FSLI este cea mai mare federaţie din învăţământ, reprezentând interesele a 63% din numărul total al angajaţilor din educaţie (personal didactic, didactic auxiliar şi nedidactic). Federaţia are 60 de organizaţii sindicale afiliate în întreaga ţară şi membri de sindicat în 4400 de unităţi din învăţământul preuniversitar. La Călăraşi, Sindicatul Liber din Învăţământ numără peste 3600 de membri.

Lipsa finanţărilor şi demotivarea personalului, problemele învăţământului românesc

“Subfinanţarea cronică de-a lungul anilor, în jurul a 3% din PIB, deşi legile prevăd alocarea a 6-7% din PIB şi chiar o diminuare a bugetului educaţiei în, este una din marile probleme cu care se confruntă învăţământul românesc”, a declarat prof. Aurel Bogatu Preşedintele Sindicatului Liber din Învăţământ Călăraşi.

Bogatu a precizat că sistemul se confruntă, de asemenea, cu o infrastructură inadecvată unui sistem educaţional modern, în condiţiile în care 82% dintre clădirile şcolare sunt construite înainte de 1970, iar 10% dintre şcoli nu au aviz sanitar şi numai 36% dintre şcolile din România au conexiune la internet.

O altă mare problemă a învăţământul românesc o reprezintă nemotivarea resursei umane, a adăugat Aurel Bogatu

Politizarea excesivă a managementul unităţilor

Mai mult, managementul unităţilor şcolare a fost politizat excesiv, deşi numirea directorilor are la bază desfăşurarea unui concurs, iar angajarea trebuie făcută în funcţie de competenţe manageriale.

“În realitate, directorii sunt numiţi anual, în funcţie de afinităţile politice, iar intervenţia politicului este excesivă la nivelul Minsterului Educaţiei şi al Inspectoratelor şcolare din teritoriu”, a subliniat Aurel Bogatu

Nu în ultimul rând, liderul Sindicatului Liber din Învăţământ Călăraşi a precizat că învăţământul românesc a reprezentat un câmp experimental pentru reformele educaţionale, deoarece fiecare ministru a dorit o nouă lege a învăţământului, “dar dorind să fie numai a lui, desconsiderând ce s-a făcut anterior”.

Lipsa unei reforme coerente în învăţământ, managementul defectuos, lipsa investiţiilor şi a banilor care să îi motiveze pe dascăli sunt doar câteva dintre elementele care susţin “haosul” în educaţie şi care va clasa pentru multă vreme ţara noastră pe ultimele locuri din Europa la acest capitol, spun principalii actori din sistem.

Această stagnare de 20 de ani şi încremenire în proiect a unora care s-au ocupat de destinele învăţământului şi care au făcut să se perpetueze un sistem de supravieţuire din ce în ce mai puţin axat pe competenţe este cel mai dăunător fenomen ce a marcat sistemul de învăţământ.IMG_3416
Resursele sunt alocate iraţional

De peste douăzeci de ani învățământul este ”Cenușăreasa” sistemului bugetar, deși în Constituția țării este considerat prioritate națională. De peste douăzeci de ani învățământul este discriminat, alocându-i-se sume mult sub necesar, fiind în permanență subfinanțat.

Am avut legi care prevedeau o îndreptare evidentă a stării materiale a cadrelor didactice care însă au fost abrogate.Avem mii de dosare în instanță pentru respectarea prevederilor din legi și mii de hotărâri judecătorești favorabile. De ce trebuie întotdeauna să ne adresăm instanțelor pentru niște drepturi prevăzute în legi?

Avem de recuperat mii, sute de mii de lei în urma hotărârilor judecătorești, dar guvernanții au emis ordonanță după ordonanță pentru prorogarea termenelor de punere în aplicare.Deși ni se eșalonează recuperarea acelor drepturi, pe mai mulți ani, în fiecare an procentul respectiv este la rându-i împărțit în patru, potrivit Legii Bugetului.IMG_3415
Este nevoie de trecerea de la cumulul inutil de informaţie spre un sistem care îi pune pe elevi să gândească liber

Soluţionarea acestor probleme şi concomitent trecerea de la cumulul inutil de informaţie spre un sistem care îi pune pe elevi să gândească liber, oprirea fraudelor, să simplificăm curriculumul, programele să devină mai funcţionale, să regândim sistemul de ore, iar elevii să ajungă la o pregătire care să le permită să fie competitivi cu cei din UE, este direcţia ăn care trebuie să se îndrepte învăţământul românesc, a încheiat Aurel Bogatu, Preşedintele Sindicatului Liber din Învăţământ Călăraşi

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page