Dezvoltare personală, Lifestyle — martie 11, 2019 at 12:51

Aplicația mobilă prin care profesorii pot obține feedback de la elevi. Proiectul a fost lansat de profesoara Monica Mocanu

by

Monica Mocanu, profesoară de matematică în Buzău, a lansat o aplicație mobilă prin care profesorii pot obține feedback de la elevi despre modul cum a decurs ora. Elevii răspund, anonim, la chestionarul trimis de către profesor, astfel încât acesta poate afla ce au înțeles copiii din lecția predată sau ce își doresc legat de activitățile din clasă. Aplicația este gratuită și constă în generarea pe telefonul profesorului a unui link și distribuirea acestuia către elevi la finalul orei, obținând aproape instantaneu răspunsuri la diverse întrebări.

”Aplicația Teleskop este un instrument simplu de utilizat care ne poate fi de folos în efortul de a face ore mai bune”, spune Monica Mocanu, profesor Merito 2016, despre aplicația pe care a creat-o, cu ajutorul mai multor colaboratori.

Într-o postare pe Facebook, profesoara relatează cum a ajuns la ideea de a crea o astfel de aplicație:

Acum vreun an, am dat niste formulare de feedback la o clasă, anonime desigur, pe hârtie. Unul dintre elevi a dat un răspuns care era mai puțin confortabil pentru mine, dar care mi-a fost cel mai de folos în acel moment. În aceeași măsură, mi-a părut rău că știam cine era, i-am recunoscut scrisul. Așa m-am gândit sa compun o aplicație de feedback prin care să putem afla ceea ce doresc elevii să ne transmita și poate pierdem pe drum, din diverse motive.

Am găsit un donator, echipa de programatori, am vrăjit câțiva colegi să facă parte din focus, grupurile de discuții pe formulare, câțiva oameni au compus niste glumițe/răvașe și a ieșit așa cum îl vedeți.

Monica Mocanu se descrie drept ”unul din zecile de mii de profesori care intră dimineața în școli sau licee, cu catalogul sub braț” și care crede că ”meseria aceasta e una din cele mai provocatoare pe care o poate avea un adult în România, atât prin responsabilitățile care se pun în mișcare cu fiecare gest pe care îl facem, cât și datorită întâlnirii cu oameni atât de tineri, în fiecare zi, elevii noștri”.

”Urmăresc zbaterile comunității educaționale atât din poziția de profesor cât și din zona nonguvernamentală în care am activat în ultimii ani. Predau matematică (la ore) și dezbateri (la clubul de debate). Cred că, dincolo de schimbările care se întâmplă în ultimii ani in școală, un loc unde depinde doar de noi să mișcăm lucruri este chiar ora noastră din clasă. De fapt, cel mai important loc. Vă propun, alături de un grup de colaboratori, un instrument simplu de utilizat care ne poate fi de folos în efortul de a face ore mai bune”, spune profesoara.

Cum funcționează aplicația Teleskop. Prezentarea de pe pagina de Facebook

Teleskop (www.teleskop.ro) este o aplicație dedicată profesorilor, pentru utilizare independentă și gratuită, în scopul obținerii rapide a opiniei elevilor proprii.

Sistemul utilizat este unul întâlnit la aplicații similare din școlile europene, prin generarea pe telefonul profesorului a unui link și distribuirea acestuia către elevi la finalul orei, obținând aproape instantaneu răspunsuri la diverse chestionare. Folosim așadar facilitățile pe care tehnologia ni le pune la îndemână pentru a avea anonimitate totală a respondenților, rapiditate în colectarea răspunsurilor și ușurință în urmărirea procesului.

Cele trei formulare disponibile în varianta de start a aplicației conțin seturi de întrebări care sunt comune orice materie am preda. Vorbesc despre responsabilitățile de a ne face înțeleși, de a evalua obiectiv, de a vedea toți copiii din clasă, de a sistematiza și face conținuturile accesibile, de a interacționa și dialoga. E vorba de întrebările pe care ni le punem deseori, la finalul celor 50 de minute ale unei ore: “Cât de bună a fost lecția pe care am ținut-o? Oare mesajul pe care am dorit sa-l transmit elevilor mei a fost destul de clar? Ce puteam face mai bine?”. În cateva minute, la finalul orei, putem afla simplu și rapid multe din aceste răspunsuri.

Vor exista voci care vor spune că unii din elevii noștri nu vor oferi un feedback obiectiv și că rezultatele ar putea fi denaturate de factori subiectivi. Da, ar putea fi și așa. Însă chiar și atunci opinia lor e importantă, pentru că doar spărgând acest cerc al temerilor și neîncrederii vom înțelege mai bine unde ne situăm, profesor și elev, în acest „dans” al învățării în care suntem în școală. Cred că una din soluțiile pe care le avem la îndemână este aceea de a participa împreună cu elevii noștri la experiențe comune de învățare, în care fiecare din parți e importantă și real implicată.

Deși aplicația ar putea să fie privită ca un semn de vulnerabilitate pentru breasla noastră, folosirea ei ar putea să ne dea, paradoxal, mai multă forță și credibilitate. Iar comunitatea pe care o așteptăm în jurul acestui proiect ar putea să participe la discuția publică mai amplă care are loc acum în școlile noastre despre ce înseamnă o oră reușită. Și despre cum educația este, de fapt, despre încredere. Între profesori și elevi, între profesorii aceleiași cancelarii, între management și profesori. Între școală și cei din afara ei. Acest proiect este, în fond, o declarație de încredere.” Puteți descărca aplicația de aici

”10 chestiuni de start”

1. Aplicația este gratuită și este destinată utilizării de către profesori, în mod independent, la libera alegere. Rezultatele obținute nu sunt disponibile decât profesorilor din contul personal. Elevii au regim de anonimitate a oferirii răspunsurilor. Pentru utilizarea aplicației e nevoie ca elevii și profesorii să dețină telefoane cu conexiune la internet.
2. Proiectul este în etapa de start (MVP), în sensul în care asigurăm în acest moment trei formulare standard cu întrebări închise. Vor exista în etapele următoare formulare disponibile și în alte limbi, ca și dezvoltări și îmbunătățiri ale formularelor existente, cu întrebări deschise sau cu chestionare personalizate.
3. Forumul comunitații Teleskop va fi moderat de colaboratori cu expertiză în domeniul educației/evaluării.
4. Aplicația este finanțată din donații private și nu are legătură cu vreo inițiativă a vreunei instituții. În acest moment, formularele de feedback sunt precizate ca instrument recomandat în formularele de auto-evaluare a cadrelor didactice la finalul fiecărui an.
5. Aplicația nu își propune și nici nu poate înlocui feedback-ul preluat prin dialog direct.
6. Utilizarea telefoanelor în clasă este posibilă în regim de utilizare cu scop educațional. Completarea unui formular durează 1-3 minute.
7. În această etapă nu avem suport pentru telefoane care utilizeaza Android mai vechi de versiunea 5.0. Colegii care dețin acest tip de telefoane și doresc să utilizeze platforma pot utiliza contul de pe site și pot genera formularul prin laptop, rezultatele vor intra automat în contul personal.
8. Perioada lunii martie e una de teste urmând ca din luna aprilie să propunem dezvoltarea ei cu un proiect pilot de cercetare asociat.
9. Cu titlu informativ, o aplicație de feedback utilizată în școli din Germania este disponibilă la edkimo.com
10. Toate detaliile metodologiei și pașilor pentru descărcarea aplicației și activarea contului pe www.teleskop.ro”


Monica Mocanu este profesor Merito 2016 și membru în Asociația Română de Dezbateri, Oratorie și Retorică (ARDOR). Unul dintre proiectele asociației îl reprezintă ”Closer 2 Oxford”.

SparkNews.ro

 –

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

error: Content is protected !!