Lifestyle, Sănătate — iunie 29, 2014 at 13:03

Apa din noi

by

Ganditi-va la ceea ce aveti nevoie pentru a supravietui, doar pentru a supravietui. Alimente? Apa? Aer? Facebook? Desigur, am de gand sa scriu despre apa in acest articol. Apa are o importanta deosebita pentru toate vietuitoarele; in cazul anumitor organisme, pana la 90% din greutatea corpului este apa. Pana la 60% din greutatea corpului unui barbat adult este apa.
Water Red HeartPotrivit lui H H Mitchell, creierul si inima sunt alcatuite 73% din apa, iar plamanii din aproximativ 83% apa. Pielea contine 64% apa, muschii si rinichii 79%. Si chiar si oasele au un continut de 31% apa.
Oamenii trebuie sa consume zilnic o anumita cantitate de apa pentru a supravietui. Desigur, acest lucru variaza in functie de varsta si sex, si, de asemenea, de regiunea in care traieste.

In general, un barbat adult are nevoie de aproximativ 3 litri pe zi, in timp ce o femeie necesita aproximativ 2,2 litri zilnic. O parte din aceasta apa este preluata din produsele alimentare.

Apa contribuie la indeplinirea unei multitudini de functii esentiale pentru noi:
• Nutrient vital pentru viata fiecarei celule, actioneaza in primul rand ca material de constructie;
• Regleaza temperatura corpului prin redistribuirea caldurii de la tesuturile active la piele si raceste organismul prin transpiratie;
• Carbohidratii si proteinele pe care organismul nostru le utilizeaza ca alimente sunt metabolizate si transportate prin intermediul apei in fluxul sanguin;
• Apa ajuta la eliminarea deseurilor din organism, in principal, prin procesul de urinare;
• Actioneaza ca amortizor pentru creier, maduva spinarii si a fatului;
• Formeaza saliva;
• Lubrifiaza articulatiile.

Potrivit doctorului Jeffrey Utz, specialist in neurostiinta si pediatrie la Universitatea din Allegheny, persoane diferite contin procente diferite de apa in organism. Bebelusii au cea mai mare proportie, nascandu-se cu aproximativ 78%. La un an, cantitatea scade la aproximativ 65%. La barbatii adulti, aproximativ 60 procente din greutatea corporala sunt reprezentate de apa. Cu toate acestea, tesutul adipos nu contine la fel de multa apa ca tesutul muscular. La femeile adulte, grasimea se acumuleaza mai mult in organism comparativ cu barbatii, astfel incat corpul lor este format din aproximativ 55% apa.

Pur si simplu nu am putea exista fara apa pe Pamant. Calitatile unice si proprietatile apei sunt cele care o fac atat de importanta si esentiala vietii. Celulele noastre sunt pline de apa. Extraordinara capacitate a apei de a dizolva atat de multe substante permite celulelor noastre sa utilizeze substante nutritive valoroase, minerale si produse chimice in multe procese biologice.
Caracterul „lipicios” al apei (datorat tensiunii superficiale) joaca un rol deosebit in capacitatea organismului nostru de a transporta aceste materiale tot prin noi insine. Carbohidratii si proteinele pe care organismul nostru le foloseste ca alimente sunt metabolizate si transportate de apa in fluxul sanguin. Nu mai putin importanta este capacitatea apei de a transporta deseurile in afara organismului nostru.

Apa a devenit in America a doua cea mai populara bautura (dupa bauturile racoritoare). Dar iubitorii apei au primit recent o lovitura zdravana cand au auzit ca un nou raport a mentionat ca beneficiile apei potabile ar putea fi exagerate. Aparent, recomandarea de a bea opt pahare pe zi nu a fost nimic mai mult decat o sugestie care nu s-a bazat pe dovezi stiintifice.
Dar nu renuntati la apa deocamdata. Desi nu avem nevoie de opt pahare, exista o multime de motive pentru a bea apa. De fapt, apa (fie simpla sau sub forma altor lichide sau alimente) este esentiala pentru sanatatea noastra.
”Ganditi-va la apa ca la un nutrient de care organismul dumneavoastra are nevoie si care este prezent in lichide si alimente. Toate acestea sunt esentiale zilnic pentru a inlocui cantitatile mari de apa pe care le eliminam in fiecare zi”, spune Joan Koelemay, dietetician in cadrul Institutului pentru bauturi, un grup industrial.
Nefrologul Steven Guest confirma: „Pierderile de lichid se petrec continuu, prin transpiratie, respiratie, urina si fecale, iar aceste pierderi trebuie zilnic inlocuite pentru mentinerea unei stari adecvate de sanatate.”, este de parere acesta.

Atunci cand aportul de apa nu este egal cu cantitatea eliminata, ne vom deshidrata. Pierderile de lichide sunt mai serioase in zonele cu clima mai calda, in timpul depunerii unui efort fizic intens, la altitudini mari si in cazul persoanelor in varsta a caror senzatie de sete nu mai este la fel de accentuata.

Iata sase motive pentru care trebuie sa beti zilnic suficienta apa sau alte lichide:
Consumul de apa contribuie la mentinerea echilibrului fluidelor din organism. Organismul nostru este compus din aproximativ 60% apa. Functiile acestor fluide corporale se refera la digestie, absorbtie, circulatie, formarea salivei, transportul substantelor nutritive, precum si la mentinerea temperaturii corpului.
”Prin intermediul glandei pituitare posterioare, creierul comunica cu rinichii si le dicteaza cantitatea de apa necesara a fi excretata sub forma de urina sau pe care trebuie sa o pastreze ca rezerva.”, sustine Guest care este si profesor de medicina la Universitatea Stanford.
Cand cantitatea de lichide din organism este scazuta, creierul declanseaza mecanismul senzatiei de sete. Si, daca nu luati medicamente care sa va faca sa va fie sete, mai spune Guest, ar trebui sa ascultati de aceste indicii si sa beti un pahar cu apa, suc, lapte, cafea – orice, dar nu alcool.
”Alcoolul interfereaza cu procesul de comunicare dintre creier si rinichi si provoaca o excretie excesiva de fluide care poate duce astfel la deshidratare.” spune el.

Apa poate contribui la controlul caloriilor. De foarte multa vreme, persoanele aflate la dieta consuma cantitati mari de apa ca strategie a eliminarii kg in plus. Desi apa nu are nici un efect magic asupra pierderii in greutate, consumul ei in locul bauturilor cu un continut mare de calorii este de un real folos.
”Daca alegeti sa beti apa sau bauturi fara calorii in locul acelor bombe calorice si/sau sa consumati alimente cu un continut mare de apa care sunt mai sanatoase, reusiti sa va simtiti mai plini, acest lucru ajutandu-va sa reduceti aportul de calorii.”, spune Barbara Rolls, cercetator la Penn State, dr. si autoarea Planului de control al greutatii volumetrice.
Alimentele cu continut ridicat de apa tind sa fie mai mari, volumul mai mare necesita un proces mai lung de mestecare si sunt absorbite mai lent de organism, lucru ce contribuie la senzatia de satietate. Printre alimentele bogate in apa se numara fructele, legumele, supele, fulgii de ovaz si fasolea.

Apa contribuie la energia muschilor. Celulele care nu isi mentin echilibrul de lichide si electroliti se zbarcesc, ceea ce poate duce la oboseala musculara. „Atunci cand celulele musculare nu au cantitati adecvate de lichide, ele nu functioneaza la fel de bine, iar functiile lor au mult de suferit”, mai precizeaza Guest.
Consumul unor cantitati suficiente de lichide este deosebit de important in timpul efectuarii exercitiilor fizice. Exista recomandari ca persoanele sa consume aproximativ 500 ml de lichid cu circa doua ore inainte de activitatea fizica propusa. In timpul exercitiilor fizice, se recomanda a se bea apa de la inceput si apoi la intervale regulate pentru a inlocui fluidele eliminate prin transpiratie.

Apa contribuie la mentinerea aspectului sanatos si frumos al pielii. Pielea contine multa apa si functioneaza ca o bariera de protectie pentru a preveni pierderea excesiva de lichid. Dar nu va asteptati ca hidratarea in exces sa va stearga ridurile si liniile fine, spune Kenneth Ellner, dermatolog la Centrul pentru boli dermatologice din Atlanta.

„Deshidratarea face ca pielea sa arate mai uscata si brazdata de riduri, lucru care poate fi imbunatatit printr-o hidratare corespunzatoare.” „Dar, odata ce sunteti hidratati corespunzator, rinichii preiau conducerea si elimina excesul de lichide.”
Puteti ajuta in „blocarea” umiditatii la nivelul pielii prin utilizarea cremelor hidratante care creeaza o bariera fizica, de mentinere a umiditatii.

Apa ajuta rinichii. Fluidele din organism transporta deseurile in si din celule. Principala toxina in organism este azotul ureic sangvin, un deseu hidrosolubil capabil sa traverseze rinichii pentru a fi excretat in urina, explica Guest. „Rinichii dumneavoastra fac o treaba extraordinara de curatare si debarasare a organismului de toxine atata vreme cat aportul de lichide este unul adecvat.”, precizeaza el.
Atunci cand beneficiati de cantitati suficiente de lichide, urina este deschisa la culoare si nu prezinta miros. Dimpotriva, in situatia in care organismul nu beneficiaza de cantitati corespunzatoare de lichide, se constata o crestere a concentratiei urinei, intensitatii culorii si mirosului acesteia deoarece rinichii pastreaza lichidul suplimentar pentru functiile corpului.
Daca beti cantitati prea mici de lichide, ati putea fi predispusi pentru pietre la rinichi, mai ales in zonele cu clima calda, avertizeaza Guest.

Apa contribuie la mentinere functiei normale a intestinelor. Hidratarea adecvata asigura trecerea diversilor produsi de-a lungul tractului gastro-intestinal si previne constipatia. Atunci cand nu beti suficiente lichide, colonul preia apa din scaune pentru mentinerea hidratarii – iar rezultatul este constipatia.
”Cantitatile corespunzatoare de lichide si fibre sunt combinatia perfecta deoarece lichidul participa in procesul de prelucrare a fibrelor actionand ca o matura pentru a mentine functionarea corespunzatoare a intestinului.” spune Koelemay.

Surse:water.usgs.gov, webmd.com

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page