„El poate manevra obstacole, poate calcula, poate face măsurări în timp real! Și e un robot pe care îl pot construi și programa chiar și copiii. Asta m-a impresionat cel mai mult: posibilitățile pe care le avem la dispoziție astăzi”, explică pasionat Alexei Gavriliță, profesor de informatică de la Liceul „Mihail Sadoveanu” din raionul Călărași. Alături de alți profesori, Alexei a participat la două traininguri la care a învățat principiile de construire și programare a roboților LEGO Mindstorms EV3.

Instruirile a fost organizate de către Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova în parteneriat cu Asociația Națională a Companiilor din domeniul TIC și au avut scopul de a învăța profesorii de diferite formațiuni să utilizeze roboții în domeniul didactic.

Alexei se numără printre profesorii care a organizat un Cerc de Robotică, după care, la mijlocul lunii octombrie, a obținut 5 roboței. Dotarea instituțiilor educaționale cu astfel de aparate face parte din programul Roboclub, lansat de Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova.

 

5

 

Ionela Titirez, Manager Dezvoltarea Antreprenoriat și Educație TIC, Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova: „Noi ne dorim în continuare extinderea acestui program și sperăm foarte mult că vom putea atrage și alți parteneri care să dea posibilitate la tot mai mulți copii din Republica Moldova să beneficieze de aceste instruiri cu tehnologii moderne și pentru cei deja incluși în program, așteptăm că ei vor veni, vor forma echipe și vor participa la competiția de Robotică First Lego League, ca după asta să meargă la Campionatul European.”

Alexei Gavriliță afirmă că robotica îi ajută pe elevii săi să devină interesați să rezolve probleme reale. „Am observat că la copiii curiozitatea vine în baza problemelor. Dacă problema pe care o are este una reală, elevul va fi mult mai interesat să găsească soluții. Fiind față în față cu roboțelul, este imposibil să nu devii curios. Inevitabil, ajungi să spui: vreau să-l pot face să îndeplinească anumite comenzi”, relatează profesorul.

 

nik-1002

 

Potrivit cadrului didactic, roboțeii sunt utili la orele de informatică, fizică, dar și la ora de științe pentru clasele mai mici. „Cu ajutorul roboților ne este mai ușor să predăm. În cazul meu, informatica devine o disciplină tare interesantă pentru elevi. Roboțelul prevede două componente de bază: componenta fizică și componenta de soft, de programare. Mai întâi, elevul asamblează robotul, după care îl programează, iar această parte are la bază gândirea algoritmică, ceea ce este un obiectiv al predării informaticii în școală.”

Copiii care deprind să construiască și să programeze roboți își dezvoltă gândirea, logica și învață să găsească soluții ingenioase, potrivit profesorului. „La această etapă, nu puteam să facem dintr-o dată din elevi niște programatori, ci este extrem de important să trezim în ei dragostea și interesul față de programare. Dacă o să aibă toate cunoștințele necesare, ei deja o să știe ce să aleagă.”

 

nik-1010

 

Deși sunt abia la început de drum, Alexei are deja planuri mari pentru elevii săi care frecventează cercul de robotică. „Acum suntem la etapa de cunoaștere, iar elevii abia fac cunoștință cu roboții. Chiar dacă sunt de diferite vârste, elevii colaborează între ei, se ajută. În localitate avem 3 instituții care au seturi de robotică și planificăm la anul viitor să organizăm un concurs, la nivel local. Și deja, ieșind din limitele școlii noastre, planificăm să mergem și la alte concursuri.”

În acest an, peste 2000 de elevi participă la cele 83 de cluburi de robotică organizate în școlile din țară Proiectul Roboclub, inițiat de Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova, se desfășoară în perioada martie 2014 – mai 2017 și urmărește creșterea interesului tinerilor în domeniul roboticii.

 

nik-1005

 

Despre suportul USAID în domeniul TIC din Moldova

Industria IT în Republica Moldova are un ritm rapid de dezvoltare și a înregistrat o creștere de 20 de ori a exporturilor de servicii IT în ultimii 10 ani. Având capacitatea de a influența pozitiv starea economiei, IT-ul este plasat în topul priorităților de competitivitate ale țării.

USAID Moldova a susținut industria IT încă din faza embrionară, creând o viziune clară pentru valorificarea potențialului său, prin proiectele USAID CEED, USAID CEED II și în prezent – prin Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova. Creșterea competitivității sectorului este abordată din patru direcții strategice de acțiune: adaptarea educației IT la cerințele industriei, poziționarea Moldovei ca destinație IT în regiune, consolidarea unei viziuni comune și a unui mediu de afaceri propice pentru specificul industriei ICT, crearea unei comunități puternice de tech startup. Această abordare complexă, definită din necesitățile industriei, a trasat o nouă traiectorie pentru dezvoltarea domeniului IT în Republica Moldova.

diez.md