De prin lume adunate — februarie 14, 2017 at 19:02

41 de epave seculare conservate în adâncurile Mării Negre

by

O echipă internațională de experți marini și oameni de știință, care cercetează un sector din Marea Neagră pentru a afla cum au reacționat oamenii preistorici la ridicarea nivelului mării, a făcut o descoperire uimitoare – 41 de epave perfect conservate ale unor nave care au fost construite într-un interval de peste o mie de ani, între secolele al IX-lea și al XIX-lea.

epava6Echipa de cercetători a făcut surprinzătoarea descoperire în timp ce cartografia fundul mării cu ajutorul unui sonar și al unor vehicule telecomandate (ROVs). Ținta lor era studierea unei perioade de acum 12.000 de ani, când nivelul Mării Negre a crescut semnificativ, fenomen care, de altfel, a contribuit la conservarea epavelor.

„La sfârșitul epocii glaciare, acum aproximativ 12.000 de ani, Marea Neagră putea fi denumită, de fapt, Lacul Negru”, spune Jon Adams, investigator principal in proiect si director al Centrului de Arheologie maritimă al Universității din Southampton . Pe măsură ce temperaturile creșteau și nivelul mării se ridica, apa sărată din Marea Mediterană a început să se reverse peste strâmtoarea Bosfor. Brusc, Marea Neagră a fost alimentată atât cu apă sărată, cât și cu apă dulce, rezultând două straturi distincte: unul superior, mai dulce și bogat în oxigen, și unul inferior, sărat și fără oxigen. „Nivelul de oxigen scade până la 0 sub o adâncime de 150 de metri, creând condițiile ideale pentru conservarea materialelor organice”, spune Adams.

În majoriatea apelor maritime, lemnul și frânghiile sunt primele care se deteriorează. Dar compoziția chimică neobișnuită a apei din Marea Neagră încetinește puternic dezintegrarea. De aceea, multe dintre epavele descoperite de echipa lui Adams în perfectă stare de conservare se află la adâncimi de peste 150 de metri, unele chiar la 2.200 de metri.

Lemnul din care au fost construite este atât de bine conservat încât pe unele scânduri se mai pot vedea urmele dălților și uneltelor care au servit la construirea lor. Urme de tachelaje, bobine de frânghie, cârme și chiar elemente decorative din lemn au supraviețuit trecerii timpului și sunt aproape intacte.

„Nimeni n-a mai văzut așa ceva până acum”, spune Jon Adams. Deși ilustrațiile istorice ne oferă informații despre cum arătau și cum erau construite vapoarele comerciale în diverse perioade, Adams speră că aceste epave perfect conservate le vor permite arheologilor să verifice informațiile istorice de care dispun.

epava2Această navă este una dintre epavele recent descoperite și este din perioada medievală. Chimia neobișnuită a profunzimi Mării Negre a conservat navele remarcabil de bine. Imaginea este un model fotogrametric construit din peste 4.000 de fotografii de înaltă rezoluție. Fotografia a fost realizată de Rodrigo Pacheco-Ruiz.

Cea mai veche dintre cele 41 de epave pare să dateze de la sfârșitul anilor 800, atunci când regiunea era sub controlul Imperiului Bizantin. De asemenea, au fost descoperite multe nave otomane din secolele XVI-XVIII, câteva din secolul XIX, dar și un vas italian medieval care datează din secolul al XIV-lea. “Noi știm că italienii au fost destul de prezenți în Marea Neagră în comerțul medieval, dar a vedea o navă de acest tip care ar fi putut fi cunoscută de Marco Polo este destul de uimitor”, spune Adams.

Epava4Arheologii pot spune cu aproximație, când și de unde a navigat o navă, prin analiza stilurilor vaselor de lut din încărcătura sa, tipul de ancoră, dispunerea catargului și a tachelajului acesteia.

Majoritatea epavelor descoperite erau nave comerciale, care transportau vin, cereale, metal, lemn și alte mărfuri, dar unele ar putea fi nave cu vâsle folosite de pirați în atacurile lor. Cu toate astea, epavele descoperite par să fi fost scufundate de furtuni, și nu în timpul unor lupte sau de către corsari.

stril explorer navaEchipa de oameni de știință britanici, americani și bulgari a locuit și muncit timp de aproape o lună la bordul navei de cercetare Stril Explorer, dotată cu tehnologii de cartografiere subacvatică de ultimă generație. După ce au identificat, cu ajutorul sonarului, o serie de forme anormale pe fundul mării, ei au folosit două vehicule subacvatice telecomadate (de dimensiunile unei furgonete și în valoare de 7-8 milioane de dolari fiecare) pentru a realiza fotografii de rezoluție înaltă, materiale video și pentru a măsura dimensiunile epavelor cu laserul.

Epava3Software-ul de fotogrametrie tridimensional combină apoi mii de fotografii luate din mai multe unghiuri pentru a crea un model complet digital, care poate fi studiat şi manipulat. Cercetătorii au ghidat cele două vehicule în timp real, de la un centru de comandă aflat pe navă, muncind 24 de ore din 24 pentru a analiza o suprafață cât mai mare din fundul mării. Cele 41 de epave erau împrăștiate pe o arie de aproximativ 2.000 de kilometri pătrați.

Mostre de sedimente luate prin foraj din fundul mării va ajuta la obiectivul inițial al proiectului, acela de a studia modul în care oamenii preistorici au răspuns la schimbările de mediu în locurile acum acoperite de apele Mării Neagre. Analiza probelor va dura aproximativ un an, iar acestea ar trebui să răspundă la întrebări exacte cu privire la când și cât de repede a crescut nivelul Marii Negre.

sursa:news.nationalgeographic.com

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

error: Content is protected !!