Evenimente, Ultimile Știri — februarie 11, 2017 at 08:30

11 februarie – Ziua Europeană a Numărului Unic 112

by

În situaţiile de urgenţă, fiecare secundă contează. Atunci când este în joc viaţa cuiva, nu puteţi pierde timpul căutând numărul de telefon la care să sunaţi pentru a obţine ajutor. De aceea, Uniunea Europeană a introdus un număr unic, 112, care este gratuit şi poate fi apelat de pe orice telefon, fix sau mobil, şi poate fi apelat din toate statele membre, apelurile fiind înregistrate.

112Data de 11 februarie este celebrată ca fiind Ziua Europeană a Numărului Unic 112, rezervat apelurilor de urgenţă. 112 este numărul unic de urgenţă care poate fi apelat în toate cazurile în care incidentele au sau pot avea un efect negativ asupra persoanelor, a mediului sau a proprietăţii şi necesită intervenţia imediată a Ambulanţei, Poliţiei, Pompierilor sau Jandarmeriei.

România, printre statele Uniunii Europene cu cele mai bune performanţe în utilizarea numărului unic de urgenţă 112

Ţara noastră face parte dintre cele 5 state membre care reprezintă exemple de bună practică şi este una dintre puţinele ţări membre UE în care 112 este  număr unic  de urgenţă.

Eurobarometrele Comisiei Europene, referitoare la numărul unic european de urgenţă 112, arată că România a făcut progrese remarcabile în administrarea şi dezvoltarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă şi se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale este organul central al statului, care administrează, exploatează, întreţine şi dezvoltă Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU).

Statistica pe anul trecut realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 au fost primite şi tratate peste 14.600.440 apeluri. Dintre acestea  8.552.087 (58,57%) au fost false şi 6.048.353 (41,43%)  reale. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 3.781.205 (60,28%), Poliţie – 1.364.808 (21,76%), ISU – SMURD – 933.62 (14,88%)  şi Jandarmerie – 184.606 (2,94%).

Timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,94 secunde şi a fost înregistrat în cazul a 93,6% din totalul apelurilor, la care timpul de răspuns a fost sub 10 secunde, situându-se la nivelul performanţelor europene în materie.

Din punct de vedere al apelurilor false, judeţele Covasna, Mureş si Gorj ocupă primele locuri ca procent din din totalul apelurilor.

Pe luna ianuarie 2017, din totalul de 1.199.680 apeluri, 552.256  (46.03% ) au fost reale şi 647.424 (53.97%)  false.

Urmare constatărilor făcute de către autorităţile statului, 15.847 de cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112 (anul 2016 şi ianuarie 2017). Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în Teleorman, Bucureşti şi Prahova.

În urma campaniilor de educare şi informare desfăşurate de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, numărul de apeluri false a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 30 % şi se situează la circa 58 de procente, înscriindu-se în media înregistrată la nivel european.
Anul trecut, de Ziua 112, specialiştii STS  au colaborat cu responsabilii pentru programele ERASMUS din toate centrele universitare şi au postat afişe în spaţiile publice din facultăţi iar studenţii au primit materiale de informare.

În contextul programului educaţional ”Şcoala altfel”, care s-a desfăşurat în vacanţa elevilor din luna aprilie 2016 (dar şi în alte date calendaristice),  centrele de primire apeluri de urgenţă din Bucureşti şi din ţară au fost, din nou, gazdă pentru sute de copii şi părinţi dornici să se informeze cu privire la utilitatea şi corecta apelare a Numărului Unic 112.

În colaborare cu IGSU, SMURD, serviciile de ambulanţă şi inspectoratele şcolare judeţene, STS a fost partener în proiectul de educaţie medicală de prim-ajutor în şcoli din Bucureşti, Cluj şi Sibiu,

Vara trecută, pentru al şaselea an consecutiv, în Tabăra Năvodari, operatoarele Centrului de Primire Apeluri de Urgenţă Constanţa au desfăşurat activităţi de educare-informare 112.

Au fost realizate şi distribuite materiale informative cu privire la utilitatea şi corecta apelare a Numărului Unic 112 şi, în mod special, cu privire la existenţa şi modalitatea de utilizare a noului serviciu de anunţare a urgenţelor de către persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, înregistrate în SNUAU, prin mesaje scurte de tip SMS la numărul 113. Acestea au fost distribuite cetăţenilor în toată ţara.

STS a transmis comunicate şi informaţii de presă privind modul de funcţionare a Sistemului 112, statistici de apeluri, sancţiunile date pentru apelare abuzivă dar şi alte date publice solicitate de jurnalişti.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale continuă acţiunile de informare-educare pe tema 112, organizarea de vizite ale elevilor şi studenţilor în centrele de primire apeluri de urgenţă din Bucureşti şi din ţară, diseminarea de noi informaţii de interes public şi materiale de promovare, inclusiv prin intermediul reţelelor sociale.

Informaţii de background

Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991.

În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă  (SNUAU) 112 a devenit operaţional în toată România.

Începând cu anul 2008, 112 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.

Din luna octombrie 2014, prin SNUAU, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale sprijină programul de prevenire a tăierilor ilegale – pentru controlul provenienţei, circulaţiei şi comercializarii materialelor lemnoase intitulat “Radarul pădurilor”, prin punerea la dispoziţie a numărului 112, pentru semnalarea si verificarea înregistrării în baza de date a acestor tipuri de transporturi şi transmiterea celor neînregistrate către autoritaţile cu competenţe în domeniu.  De la darea în folosinţă au fost primite 40.534 de astfel de sesizări.

Din octombrie 2015, în România, este funcţional serviciul de anunţare a urgenţelor prin SMS pentru persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, prin mesaje scurte la numărul 113, păstrând caracteristicile serviciului 112 de voce: gratuitate şi accesibilitate. Pentru a putea utiliza acest număr este obligatorie înscrierea în baza de date a Serviciului 112. Până acum, au fost validate ca şi înregistrate 2367 de persoane iar activitatea continuă. De la darea in folosinţă a facilitaţii SMS 113, au fost primite 94  solicitări.

Centrele unice pentru apeluri de urgenţă din Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU), pus la dispoziţia tuturor cetăţenilor de pe teritoriul României, români şi străini, care se află în situaţie de urgenţă au ca atribuţii:

  • Primirea şi înregistrarea automată a apelurilor de urgenţă comunicate prin telefon, radio, dispozitive automate de anunţare, semnalizare, alarmare ori prin alte mijloace, confirmând şi localizând, pe cât posibil, apelurile primite
  • Analizarea şi direcţionarea operativă a apelurilor de urgenţă către dispeceratele de urgenţă ale agenţiilor specializate de intervenţie precum şi la autorităţile competente
  • Primeşte şi înregistrează datele şi informaţiile privind evoluţia evenimentelor şi a intervenţiilor
  • Centralizează, stochează şi pune la dispoziţie autorităţilor abilitate datele privind apelurile de urgenţă gestionate.

112Dispeceratele de urgenţă asigură, la rândul lor, permanent, preluarea apelurilor de urgenţă transmise din centrele unice pentru apeluri de urgenţă, alertează de îndată personalul de intervenţie şi menţin legătura cu forţele şi mijloacele dislocate la locul evenimentului.

Persoana care apelează 112 trebuie să cunoască următoarele:

  • să îşi păstreze calmul
  • să răspundă clar tuturor întrebărilor operatorului
  • să declare cât mai concis cele întâmplate
  • să menţioneze clar adresa la care s-au produs evenimentele (inclusiv punct de reper)
  • să respecte indicaţiile operatorului până la sosirea echipajelor de intervenţie
  • să nu închidă telefonul până în momentul în care operatorul solicită acest lucru.

Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje false la numărul 113 constituie contravenţii iar faptele sunt sancţionate cu amendă de la 500 la 1000 de lei.

CE ESTE O SITUAŢIE DE URGENŢĂ

ESTE O SITUAŢIE DE URGENŢĂ atunci când se impune intervenţia Poliţiei, Pompierilor şi Salvării pentru a salva VIAȚA, PROPRIETATEA  şi  MEDIUL.
Pentru a putea aprecia corect dacă o situaţie este de urgenţă, cetăţeanul trebuie să răspundă la următoarea întrebare:

„Este nevoie de asistenţa IMEDIATĂ a Poliţiei, Pompierilor sau a Salvării pentru a salva viaţa, proprietatea sau mediul?”

Daca răspunsul este DA, atunci se formează 112 şi se comunică operatorului Centrului de preluare a apelurilor de urgenţă ceea ce s-a întâmplat sau urmează să se întâmple.

Exemple de situaţii de urgenţă:

  • ACCIDENTE DE AVIAŢIE
  • ACCIDENTE LA METROU
  • ACCIDENTE FEROVIARE
  • ACCIDENTE RUTIERE CU VICTIME, PERSOANE BLOCATE
  • ACCIDENTE NAVALE
  • ACCIDENTE MONTANE
  • ACCIDENTE ÎN PEŞTERI CANIOANE
  • ACCIDENTE DETERMINATE DE FACTORI DE MEDIU
  • AVARII SAU ACCIDENTE INDUSTRIALE
  • EXPLOZII
  • INCENDII
  • ARSURI TERMICE – ELECTRICE – CHIMICE
  • CUTREMURE
  • FENOMENE HIDROLOGICE/METEO PERICULOASE
  • FULGERAŢI/TRĂSNIŢI
  • PRĂBUŞIRI UTILAJE –  CONSTRUCTII – ARBORI
  • AGRESIUNI ANIMALE CU VICTIME
  • PERICOL DE AGRESIUNE INSECTE, ANIMALE
  • MUŞCĂTURI/ÎNŢEPĂTURI ANIMALE/INSECTE
  • PERSOANĂ INCONŞTIENTĂ
  • PERSOANE CONŞTIENTE CĂZUTE ÎN LOCURI PUBLICE
  • INTOXICAŢII
  • PROBLEME RESPIRATORII SEVERE
  • HEMORAGIE GRAVĂ
  • FEBRĂ
  • LEŞIN
  • CONFLICTE ŞI AGRESIUNI FIZICE
  • LOVIRE SAU ALTE VIOLENŢE
  • OMOR/PRUNCUCIDERE
  • RELE TRATAMENTE APLICATE MINORILOR
  • LIPSIRE DE LIBERTATE
  • TÂLHĂRIE
  • FURTURI
  • ÎNŞELĂCIUNE
  • FOLOSIRE ARMAMENT
  • DISTRUGERI DE BUNURI
  • DROGURI CONSUM/TRAFIC
  • EVADARE
  • TENTATIVĂ SUICID
  • TULBURAREA LINIŞTII ŞI ORDINII PUBLICE
  • PERSOANE DISPĂRUTE/GĂSITE
  • CERŞETORIE/SPĂLARE PARBRIZE

Anunţaţi atunci când o persoană suspectă merge din uşă în uşă, atunci când intra persoane străine pe proprietatea dvs. sau a vecinilor dvs., când o persoană se furişează pe lângă casă sau forţează intrarea unei case sau a unei maşini.

Anunţaţi o agresiune la adresa dvs. sau a altcuiva. De exemplu, tocmai vi s-a smuls poşeta şi descrierea suspectului şi a maşinii poate ajuta politia să-şi formeze o imagine asupra suspectului.

Sunaţi imediat la 112 dacă observaţi că cineva pătrunde în interiorul casei vecinilor dvs. pe fereastră, ştiind că vecinii sunt plecaţi în vacanţă. Aceasta este o situaţie de urgenţă deoarece este necesară intervenţia imediată a poliţiei pentru a apăra proprietatea şi a descoperi infractorul.

Sunteţi martor la un accident rutier şi un pasager din autovehicul este blocat în interior. Aceasta este o situaţie de urgenţă care trebuie anunţată imediat.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

You cannot copy content of this page