Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Dezvoltare durabilă, Dezvoltare rurală — July 20, 2018 at 03:04

PROGRAMUL LEADER ,VERSUS PLUS- VALOAREA DORITA IN MICROREGIUNE

by

De ceva timp UE,prin organismele sale de specialitate(Curtea de Conturi),incearca sa aduca in actualitate analize privind eficienta si eficacitatea utilizarii resurselor financiare alocate din bugetul european Programului LEADER.Interesul identificarii si estimarii corecte a relevantei  si impactului utilizarii in teritorii a sumelor alocate,printre altele, a devenit o prioritate  care pare a fi urgenta si prioritara. Se deschide astfel un nou capitol in activitatea de monitorizare si evaluare a proiectelor finantate din P.N.D.R, la modul general si, in special in cadrul programului LEADER. GAL-urile prin specificul activitatii lor au avut in vedere  efectuarea unor asemenea analize dar,numai in masura in care  ele serveau unui proces de buna informare  bazat in exclusivitate  pe indicatori cantitativi. Rapoartele de progres sub forma machetelor impuse  pana acum,simplifica  aceasta responsabilitate la maxim , insa,in detrimentul   elementelor  si a datelor care ar putea clarifica succesul  intervantiilor noastre si din punct de vadere al indicatorilor calitativi.

Este important de mantionat faptul ca,inca  din etapa de structurare a strategiilor de dezvoltare microregionala, monitorizarea si evaluarea proiectelor s-a urmarit a se face accentuandu –se  pe aspectele cantitative  ale rezultatelor  si pe metodologia de lucru in sine.

Inca din Perioada de programare financiara  2007-2013,aceasta abordare a fost des  uzitata ,fara a se avea in vedere posibilul impact negativ  al formularii indeplinirii  targhetului de finantare stabilit bazat in exclusivitate pe indicatorii cantitativi.

Din acest punct de vedere estimarile par pozitive ,si sunt,gradul de absorbtie  atins demonstrand ca, s-a ne-am facut in mod temeinic treaba.Un grad de absorbtie care s-a urmarit a se obtine cu orice pret insa, fara  a estima corespunzator alte aspect care, dincolo de  sume,trebuiau sa  ne semnaleze si un impact pozitiv dobandit ,pe alte paliere ,in cadrul procesului de dezvoltare rurala dorit.

Curtea de Conturi ,a Comisiei  Europene,(Raportul Special)  vine acum si ne intreaba despre plus-valoarea   dobandita in teritoriu, sub aspectul unor elemente pe care modalitatea de monitorizare si evaluare folasita pana acum nu si-a propus sa le identifice ,masoare si cuantifice .Se pune problema  justificari  sumelor alocate in teritoriu care prin rezultatele  obtinute sa demonstreze ca , exista dovezi  certe ale unor prefaceri pozitive dobandite care sa defineasca plus-valoarea asigurata o bunastarea civica si matriala asociata cu standarde de viata  superioare ,o minera  prticiptiva mai  dezvoltata ,buna guvernare ,etc.,.Capital  s ocial este termenul  potrivit care poate cuptrinde tote valentele calitative pentru care  progrmul LEADER   a primit finantare europeana si  pe care dporeste sa la dezvolte sis a le consolideze  in teritoriile GAL.Daca s-a intamplat acest lucru, sau nu,este o polemica care sta sa inceapa.Parerile sunt impartite insa exista un numitor comun general acceptat,Programul Leader  trebuie sa suporte o schimbare de paradigma pentru a nu deveni  un PNDR  frate mai mic, al PNDR-ului national .Deja Comisia intreba-:are nevoie Romania de doua PNDR-uri,si cat ne costa acest lucru?

NICOLAE  GHEDZIRA

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.