Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Cultură şi Educaţie, Educaţie — March 10, 2017 at 17:07

Noile programe școlare pentru gimnaziu au fost aprobate

by

Ministrul Educației Naționale, Pavel Năstase, a aprobat noile programe școlare pentru gimnaziu, prin Ordinul nr. 3.393/28.02.2017, care au fost publicate în Monitorul Oficial nr. 164bis/07.03.2017, programe ce se aplică în sistemul de învățământ începând cu anul școlar 2017-2018.

ministerul educatieiIMPORTANT:

Programele şcolare pentru clasa a V-a se aplică în sistemul de învățământ începând cu anul școlar 2017-2018.

Programele școlare pentru celelalte clase se vor aplica în sistemul de învățământ astfel:

  • programele școlare pentru clasa a VI-a: începând cu anul școlar 2018-2019;
  • programele şcolare pentru clasa a VII-a: începând cu anul școlar 2019-2020;
  • programele şcolare pentru clasa a VIII-a: începând cu anul școlar 2020-2021.

„Programele pentru gimnaziu continuă abordarea dezvoltării curriculare din învățământul primar și se axează pe formarea competenţelor-cheie. Opţiunea pentru utilizarea competenţelor-cheie ca repere în stabilirea profilului de formare a reprezentat o decizie de politică educaţională în acord cu Legea Educației și cu tendințele europene în domeniu”, a declarat ministrul Pavel Năstase.

Download (PDF, 249KB)

Principalele elemente de noutate ale programelor școlare pentru ciclul gimnazial sunt următoarele:

  1. Crearea unor premise pentru o concepţie curriculară unitară şi coerentă la nivelul întregului învățământ preuniversitar. Mai exact, în ciclul gimnazial este continuat modelul de proiectare curriculară pe competențe implementat deja în învățământul primar.
  2. Structurare din perspectiva modului în care fiecare disciplină de studiu poate contribui la realizarea profilului de formare al absolventului de gimnaziu.
  3. Accentul este pus pe dobândirea de competenţe: în acest mod este depășită abordarea centrată exclusiv pe acumularea de cunoştinţe/conţinuturi ale învăţării, oferind elevilor oportunități pentru transferul şi mobilizarea cunoştinţelor şi a abilităţilor în contexte variate de viaţă.
  4. Competențele prevăzute pentru fiecare an de studiu sunt corelate cu o varietate de exemple de activități de învățare. În acest context, cadrele didactice au libertatea de a utiliza exemplele de activități de învățare pe care le propune programa școlară, de a le completa sau de a le înlocui, astfel încât acestea să asigure un demers didactic adecvat situației concrete de la clasă.
  5. Conform Legii Educației, programele acoperă doar 75% din timpul de predare-învățare-evaluare, cadrele didactice având în plus la dispoziție 25% din timpul alocat disciplinei pentru diversificarea şi adaptarea situaţiilor de învăţare, în acord cu nevoile, interesele şi aptitudinile fiecărui elev.
  6. Noile programe școlare reprezintă un sprijin consistent pentru cadrele didactice. Potrivit noii structuri, secțiunea de sugestii metodologice este mai dezvoltată și include recomandări referitoare la proiectarea didactică, la strategiile didactice și la metodele care contribuie predominant la realizarea competențelor. Sugestiile metodologice au rolul de a orienta cadrele didactice în utilizarea programei școlare pentru realizarea activităților de predare-învățare-evaluare, în concordanță cu specificul disciplinei și cu particularitățile de vârstă ale elevilor.

Procesul de elaborare a acestor programe a debutat după adoptarea, în luna aprilie 2016, a noului plan-cadru și a presupus, de asemenea, în premieră, constituirea transparentă, prin apel public, a grupurilor de lucru pentru toate disciplinele de gimnaziu.

În conexiune directă cu aprobarea programelor școlare pentru clasele V-VIII, ministrul Educației a anunțat și semnarea ordinului privind elaborarea manualelor școlare pentru clasa a V-a. „Documentul reglementează elaborarea și achiziția manualelor școlare pentru cei aproximativ 171.000 de elevi care vor intra în clasa a V-a, la toamnă. Intenția Ministerului Educației este ca acest proces, derulat în baza noilor programe școlare, să se finalizeze până la începutul anului școlar 2017-2018. Am discutat cu editurile de carte școlară posibilitatea de a elabora manualele într-un termen mai redus (3 luni) față de termenele anterioare, au fost de acord și le mulțumesc pentru asta. În acest context, trebuie precizat că am modificat în procedura de evaluare ponderea punctajului pe baza criteriilor de calitate. Acesta reprezintă 85% din punctajul total, iar ponderea punctajului pentru preț este de 15% din punctajul total”, a mai declarat ministrul Pavel Năstase.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.