Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Editoriale — October 22, 2018 at 22:48

Nici un  km de pistă pentru biciclete în municipiul Călărași, adevărul despre preocuparea pentru mobilitatea urbană la primărie…restul e demagogie…

by

chiar în fața primăriei realitatea modului cum  Drăgulin și funcționarii publici din primărie  înțeleg politicile de mobilitate urbană…elocvent!!!???

trotuare  ocupate de nesimțire  și ignoranță,lipsă de biciclete,aglomerare de mașini…ce poate fi mai pe invers!!!???

*Nici un  km de pistă pentru biciclete în municipiul Călărași, adevărul despre preocuparea pentru mobilitatea urbană a administrației municipale din Călărași condusă de Drăgulin, la  primărie…restul e demagogie…

*Trotinete,biciclete,hoverboard-uri,automobile electrice -mobilitatea urbană la Călărași sau diferența dintre propagandă și realitate.

*Reducerea dependenței de mașină, putem să ne revendicăm străzile şi orașul, în beneficiul oamenilor  esența conceptului și politicilor de mobilitate urbană.

Sau titluri alternative…

Dacă oprești 100 de oameni pe stradă și îi întrebi despre mobilitatea urbană, vor crede că este ceva cu… sau despre… atunci când… Dar nu e rușinos. Procentul de oameni care nu cunosc principiile dezvoltării mobilității urbane durabile este la fel de mare printre funcționarii administrației.

A făcut ceva „furori ” fotografia in  municipiul Călărași a unui pensionar care se deplasa cu trotineta electrică. Zilnic vedem tineri și copii cu hoverboard-uri care fac slalom  prin municipiul ostil noilor tendințe,bicicliști care își caută locul printr-un trafic din ce în ce mai aglomerat.

Călărășenii au  adoptat noile tendințe, trotinete,biciclete,hoverboard-uri,automobile electrice și-au făcut apariția în spațiul urban. Administrația nu dă semne să răspundă  noilor tendințe… Cetățenii înaintea administrației!

De zeci de ani s-au avut în prim plan vehiculele private – un mod de transport care ocupă o mare parte din teren, este scump și emană vapori nocivi – în detrimentul altor forme de transport. Bicicliștii sunt adesea împinși în afară, acordându-li-se doar o mică bandă, vopsită, pentru a merge cu bicicleta, în timp ce pietonii trebuie să se descurce cu trotuare înguste. Transportul public, de asemenea, a fost mutat în spatele poziției dominante a autovehiculelor cu motor.

 Ca urmare, municipiul Călărași  a devenit mai aglomerat, mai poluat și mai zgomotos, cu mai puțin spațiu disponibil pentru recreere și petrecerea timpului liber. Congestia sistemică dăunează calității vieții noastre, cauzând zgomot și poluarea aerului, degradarea mediului și o pierdere a productivității economice.

În mod tradițional, soluția pentru descongestionarea traficului a fost de a extinde pur și simplu drumurile. Studiile arată însă, că aceasta agravează problema, iar tot mai multe persoane optează de a utiliza vehiculul personal. Municipalitatea a rămas încremeită în vechile mentalități și concepții.

În lume și în țară a devenit operațional conceptul de mobilitate urbană.

*****Mobilitatea urbană  se concentrează pe realocarea zonelor urbane, pentru a fi mai plăcute și locuibile, iar prin a face acest lucru se crează o mai bună calitate a vieții pentru toți locuitorii. Prin utilizarea opțiunii de transport alternativ și reducerea dependenței de mașină, putem să ne revendicăm străzile şi orașul, în beneficiul oamenilor.

Promovare a formelor alternative de transport ecologic subliniază faptul că mobilitatea sporeşte în mod clar calitatea vieţii în oraş, ajutând la reducerea poluării aerului, poluării fonice, a accidentelor şi la reducerea numărului persoanelor obeze.

*****Multimodalitatea și intermodalitatea formelor de deplasare invită oamenii să combine modalitățile de a ajunge la destinaţie, ceea ce poate duce de multe ori la o călătorie mai rapidă și mai plăcută. Prin a face alegeri inteligente cu privire la tipul de transport pe care îl folosim, putem economisi bani, putem să ne îmbunătățim sănătatea și să ajutăm mediul. Tot ceea ce trebuie este bunăvoința de a încerca ceva nou.

Comisia Europeană își intensifică sprijinul pentru orașe, prin pachetul de măsuri în mobilitatea urbană. Comisia va consolida schimbul de cele mai bune practici, va acorda sprijin financiar direcționat și va investi în cercetare și dezvoltare. În plus, este încurajată dezvoltarea de planuri de mobilitate urbană alternativă pentru a stimula o trecere la un transport mai curat în zonele urbane.

Realizarea unui plan de mobilitate urbană durabilă înseamnă “Planificare pentru Oameni”.

Mobilitatea urbană trebuie să aibă toate atributele unei politici europene cu trăsături definitorii clare și finanțare pe măsură.Mobilitatea urbană redă orașelor cetățenilor.

Spre deosebire de abordările tradiţionale mobilitatea urbană, noul concept pune un accent deosebit pe implicarea cetăţenilor şi a tuturor părţilor, pe coordonarea politicilor între sectoare (transport, utilizarea terenurilor, mediu, dezvoltare economică, politici sociale, sănătate, siguranţă etc.), între diferitele niveluri de autoritate şi între autorităţile învecinate.

Din nefericire, după ce a trecut cea mai mare parte  din perioada alocată proiectului, constatăm că nu există  comunicare din partea administrației,a primăriei municipiului Călărașipe această temă, implicarea cetățenilor fiind ignorată,ba aș spune chiar evitată.

Comunicare este ignorată atât de  edili municipiului Călărași cât și de firma de consultanță. Asta va duce la eșecul practic al proiectelor de mobilitate urbană…dar va fi prea târziu…

Acțiunile și comunicarera publică arată că Drăgulin și echipa lui nici nu au citit planul de mobilitate urbană al municipiului Călărași, că nu înțeleg conceptul și nici politicile…evidența rezidă în aglomerarea autoturismelor în așa zisul centru civic, chiar în fața primăriei,lipsa pistelor de biciclete,lipsa infrastructurii pentru vehicule electrice,lipsa multimodalitatății și intermodalității formelor de deplasare,lipsa  formelor alternative de transport ecologic…

În aceste condiții, conceptul Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) , care însumează experiența a mii de experți și exemple de bună practică aplicate în 31 de țări europene, este ignorat de edilii din municipiul Călărași singura preocupare fiind să fure cu coada ochiului câte o propoziție din ceea ce au scris consultanții în proiecte și să epateze cu ignoranța și aroganța  cei caracterizează în mijloacele media pe care le controlează.

Semnalizăm autorităților călărășene  nevoia de căi de rulare pentru alternativele de transport la vehiculele cu motoare bazate pe combustie internă,biciclete,trotinete, hoverboard-uri,vehicule electrice.

Municipiul Călărași este o localitate ostilă  alternativelor  la formele tradiționale de transport.Nu există o preocupare sinceră pentru mobilitatea urbană la primăria Călărași.

Ce caracterizează  activitatea municipalității pentru mobilitatea  urbană și proiectele de mobiltate urbană:

– Lipsa instrumentelor şi orientărilor de pu­nere în aplicare adecvate practicii de planificare, competenţelor autorităţilor locale şi legislaţiei specifice aplicate în România;

– Necesitatea unei mai mari sensibilizării publice a comunităţilor, a dezbaterilor şi canalelor media de comunicare cu privire la procesul PMUB şi importanţa sa pentru cetăţeni şi unităţile economice;

– Lipsa de personal specializat implicat în planificarea PMUB, implementarea, monitorizarea şi evaluarea măsurilor de eficientizare aplicate. Există o mare nevoie de for­mare profesională continuă şi programe academice de educaţie în domeniu, inclu­siv pentru obiective de investiţii pentru mobilitate şi finanţarea măsurilor specifice;

– Procedurile superficiale de consultare publică şi lipsa dezbaterilor mass-media deschise privind interesul organizaţiilor comunitare şi sursele de finanţare privată; – Nevoia de parteneriate între oraşele şi autorităţile mai mult sau mai puţin experimentate în procesul PMUD pentru transferul celor mai bune practici.

Elaborat încă din 2016  Planul de mobilitate urbană durabilă al Municipiului Călărași 2016 – 2030,se pare că nici nu a fost citit de cei care trebuie să-l pună în practică.

Vom exemplifica  e azi începând subliind realitățile din Călărași că drăgulin nu înțelege conceptele de mobilitate urbană,smart-city,nu știe și nu are politici în acest sens…și nici administrația condusă de el…

Nelu Bălaşa

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.