Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Cultură şi Educaţie, Educaţie — August 28, 2018 at 14:31

Clasa digitală – inovații și provocări pentru profesorii de la Școala „Nicolae Titulescu”

by

În perioada 13-22 august 2018 s-a derulat a treia mobilitate din cadrul proiectului „Profesori inovatori pentru o Școală Europeană”, implementat de Școala „Nicolae Titulescu” Călărași și finanțat de Comisia Europeană prin Programul Erasmus+ KA1 – Mobilități de formare a cadrelor didactice, domeniul Educație școlară. Informații despre acest proiect se găsesc în site-ul  https://erasmus.scoalanicolaetitulescu.ro.

Profesorii Olaru Adriana – coordonator de proiect, Constantin Adriana – director adjunct, Chițu Costel – director adjunct, Constantin Lucien și Lăpădat Carmen au participat la cursul de formare „Digital Classroom: Using ICT in Education”, care a avut loc la Dublin, Irlanda. La acest curs au mai participat încă 4 profesori din Sofia, Bulgaria. Participanții la curs predau discipline din arii curriculare diferite (matematică, geografie, istorie, limba engleză). Cursul a fost organizat de „Motivated Learning for Everyone” din Sofia, iar formator a fost Aljosa Pazin din Split, Croația.

Scopul cursului a fost de a familiariza profesorii cu teoria și practica privind clasa digitală și perspectivele acesteia. Obiectivele specifice acestui curs au fost:

  • crearea și administrarea clasei digitale prin utilizarea platformelor e-learning;
  • însușirea unor strategii de învățare colaborativă bazate pe instrumentele și aplicațiile web  pentru integrarea proiectelor educaționale în activitatea didactică zilnică;
  • utilizarea eficientă a dispozitivelor mobile (tabletă, telefon) în diferite etape ale procesului de predare-învățare.

Fiecare participant la curs a lucrat pe propriul său dispozitiv: laptop, tabletă sau telefon. Au fost prezentate atât aplicații pentru laptop cu sistemul de operare Windows (7 sau 10) cât și pentru tabletă sau telefon cu sistemul de operare Android. Cursurile începeau la ora 9 și aveau durata de 5 ore – cu o pauză de 20 de minute. Atmosfera de la curs a fost relaxată, caracterizată printr-o interacțiune continuă între participanți și formator, care era foarte receptiv la solicitările și sugestiile noastre.

S-a prezentat o paletă largă de resurse online gratuite care pot fi utilizate pentru crearea de lecții interactive, pentru realizarea de proiecte educaționale în echipă între elevi și profesori, pentru comunicare cu elevii și părinții în afara programului școlar. Aplicațiile efectuate la curs și temele realizate în mod individual au contribuit la consolidarea abilităților de utilizare a softurilor prezentate. Le menționez, clasificate după rolul lor:

  1. Platforme e-learning: Google Classroom (Google Apps for EDU) și Edmodo: crearea și managementul grupurilor, partajarea conținutului, distribuirea de chestionare și sarcini, gestionarea comunicării cu elevii, profesorii și părinții.
  2. Softuri de creare de chestionare (quizzes) pentru evaluare: Socrative, Kahoot! și Plickers. Socrative permite crearea unor tipuri variate de întrebări și elaborarea de rapoarte detaliate pe baza chestionarelor completate. Kahoot! este dinamic, amuzant, iar chestionarele se pot completa ușor pe telefon. Pentru aplicarea chestionarelor create cu Plickers pe computer, profesorul are nevoie doar de telefon sau tabletă, iar elevii dau răspnsul cu ajutorul unor cartonașe speciale.
  3. Softuri de editare foto (PicsArt) și video: Movie Maker pentru computere cu sistemul de operare Windows și FilmoraGo pentru dispozitive cu Android (tabletă, smartphone).
  4. Aplicație web pentru creare de prezentări (Prezi); prezentările sunt atractive și mai sugestive decât cele realizate cu PowerPoint.
  5. Aplicații web pentru creare de site-uri (Wix, Weebly); sunt intuitive și ușor de folosit de profesorii de orice specialitate, deoarece nu necesită cunoștințe de programare.

Acest curs ne-a oferit multe soluții pentru a ne regândi abordarea pedagogică în scopul de a crește motivația pentru învățare a elevilor și de a deveni mai activi și interesați să acumuleze cunoștințe noi într-o manieră interactivă și captivantă.

Prin participarea la cursul de la Dublin, au fost realizate și obiective de natură culturală (propuse în proiect). Astfel, în timpul liber, am vizitat locuri reprezentative pentru cultura și civilizația irlandeză: Trinity College, una din cele mai vechi universități din Europa, renumită pentru biblioteca sa cu 5 milioane de volume și manuscrisul Book of Kells; Galeria Națională a Irlandei; Castelul Dublin, Catedrala Christ Church și Catedrala Saint Patrick (patronul spiritual al Irlandei); parcul St Stephen’s Green și parcul Phoenix, cu suprafața de 700 de ha (cel mai mare din Europa). De asemenea, am vizionat un spectacol de muzică și dans tradițional irlandez Riverdance la Teatrul Gaiety.

Informaţiile prezentate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului articolului, iar Comisia Europeană şi Agenţia Naţională în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale nu sunt responsabile pentru felul în care este folosit conţinutul acestor informaţii.

Prof. Olaru Adriana- coordonator de proiect

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.