Basarabia -Documente şi Argumente — March 20, 2018 at 22:43

Basarabia Centenarul Marii Uniri… evenimentelor ramase fara cronici.

by

Basarabia, asa cum fusese definita in cadrul administratiei tariste din 1812 prin tratatul de la Bucuresti, s-a constituit ca Republica Democratica Moldoveneasca la sfarsitul anului 1917, proclamandu-si intai autonomia in cadrul Republicii Ruse, apoi dupa revolutia din Octombrie , independenta fata de Rusia bolsevica si dupa cateva luni, la 27 martie – 19 aprilie 1918, Unirea cu Regatul Romaniei, in cadrul careia s-a constituit o provincie.

Aceasta stare a durat timp de 22 de ani, pana la 28 iunie 1940, cand un ultimatum al  guvernului sovietic care urmarea  punerea in aplicare  a pactului Hiter-Stalin, a fost adresat Romaniei cerand acesteia in mod imperativ  cedarea Basarabiei catre URSS. Romania a cedat, si dupa 48 de ore Basarabia a fost ocupata de Armata Rosie, administratia si armata romana retragandu-se intr-un haos dramatic  la vest de raul Prut (sursa: Wikipedia).

Astazi, in contextul geopolitic european existent, in care multe interese se manifesta pro si contra, Unirea Basarabiei cu Romanai constituie un punct fierbinte aflat pe agenda factorilor politici interesati de evolutia politica  a acestui eveniment.  Astazi, aniversarea Unirii Basarabiei cu Romania, poate fi un moment memorabil, o reeditare a anului 1918 si de aceea, acesta are o incarcatura aparte.

Spre deosebire de Transilvania, Basarabia este inca rupta  din trupul tarii, iar balansul actualei Republici Moldova intre est si vest si tensiunile care au dus  la activarea unui nou razboi rece intre Rusia si NATO, demonstreaza ca problema teritoriului dintre Prut si Nistru  este una de mare actualitate. Basarabia, de asemenea, ramane inca o rana deschisa in constiinta nationala.

Dincolo de elementele de natura istorica si statistica,  reci si rigide, dar corecte de la caz la caz, dimensiunea tragediilor umane intamplate este departe de a fi  suficient cunoscute. Drumul spre libertate, spre Romania, al basarabenilor, conditionat de termene stranse (48 de ore) si constrangeri bolsevice este presarat cu suferinte si chinuri care nu au fost si nu vor fi niciodata compensate in vreun fel.

Masacrul intamplat la Fantana Alba constituie doar o picatura mica, dar semnificativa in valtoarea evenimentelor ramase fara cronici. Despre aceste aspecte,  mult timp interzisein discutii, intrebati-i pe cei care isi cauta mereu in gand rudele ravasite de istorie prin Siberiile inghetate ale comunismului sovietic.

Trist, dar in acelasi timp periculos, il constituie faptul ca astazi, in aceste vremuri, uitam nepermis sa ne bucuram de un reper de referinta al isoriei Romaniei Mari, anul 1918 si posibilitatea de a fi din nou impreuna.

Ghedzira Nicolae