Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Lifestyle, Sănătate — February 16, 2017 at 19:07

Aminoacizii și importanța lor

by

Pe intelesul tuturor, aminoacizii sunt “caramizile” care ajuta la construirea proteinei. La fel cum site-ul nostru este alcatui din mai multe pagini, la fel si proteina este alcatuita din mai multi aminoacizi. In total in natura exista 17 de aminoacizi care intra in component proteinelor, din acestia, 8 sunt esentiali si nu pot fi produsi in mod natural de catre organism si trebuie adusi din exterior prin alimentatie (valina, leucina, izoleucina, triptofanul, fenilalanina, metionina, lizina și treonina). Cu toate astea inca 4 aminoacizi ne-esentiali sunt foarte important sportivilor: glutamine, taurina, arginina si alanina.
16780516_829594663845584_1424007105_n

Aminoacizii sunt substante solide, cristalizante care au punct de topire foarte inalt. De asemenea, aminoacizii inferiori au gust dulce iar cei superiori au gust amar.

De asemenea exista alimente cu proteine complete (adica contin toti cei 17 aminoacizi) acestea sunt: derivatele din lapte, oua, carne rosie, peste. Dupa ingerare, enzimele vor desface proteina in aminoacizi sau peptide (combinatii de aminoacizi) si ii va trimite catre ficat prin circuitul sanguin.  Organismul la randul lui nu va retine absolut toti aminoacizii pe care ii oferim in timpul unei mese, absortia acestora consta in nivelul de azot din corp si nevoile acestuia.

Cantitatea necesara de protein difera de la om la om si de la domeniu la domeniu. De exemplu, daca esti femeie si ai 55 de kg si sportul de performanta nu este domeniul tau 120-140g proteina pe zi iti va ajunge. Daca esti power-lifter si esti barbat de 2m si 140 de kg,  probabil vei avea nevoie de 400-500g pe zi. Dar pentru un om normal care practica sport de placere pentru sanatate 1,3g/kg la femei si 1,8g/kg la barbate va fi suficient. Foarte important este sa mancam aceasta cantitate in minim 3 mese pe zi, deoarece daca ingeram o cantitate prea mare de proteina dintr-o data, organismul nu o va putea procesa iar surplusul se va transforma in glicogen (grasime).

tanase tudorAminoacizii esentiali:

Metionina
Acest aminoacid essential este extrem de raspandit, gasindu-se teoretic in toti complecsii proteici, cum ar fi carnea de pui, peste,porc, in oua,branza, iaurt. Joaca un rol important in formarea ADN-ului si ARN-ului. Este un antioxidant activ mai ales impotriva radicalilor liberi eliberati de alcool. Desi este unul dintre cei trei aminoacizi capabili sa formeze creatina in organismul uman, multi culturisti se plang de rezultatele modeste (in ceea ce priveste crestera masei musculare si a aredrii grasimilor).

Fenilalanina
Se gaseste in seminte, nuci si linte. Administrat pe stomacul gol in cantitati de 200-500mg, poate reduce usor pofta de mancare in doua moduri: prin stimularea noradrenalinei sau prin eliberarea unei mai mari cantitati de colecistochina. Acest element emite un semnal care din intestin ajunge la creier indicand ca hrana a fost consumata si ca persoana se simte satula.
Acest aminoacid nu este tolerat de toti subiectii: exista persoane suferind de de lipsa unei enzyme a ficatului, lipsa ce nu permite metabolizarea fenilalaninei. Iata de ce produsele continand aspartam sunt adesea semnalate ca periculoase: e adevarat ca aspartamul,continand fenilalanina, acid aspartic si methanol nu e in mod normal toxic si are o mare putere de indulcire, dar pentru persoanele mentionate mai sus este recomandabila limitarea folosirii.

Triptofanul
Am mentionat mai sus posibilitatea ca anumiti aminoacizi sa influenteze neuro-transmitatorii. Triptofanul este unul dintre acestia. Consumat inainte de a merge la culcare, seara tarziu, provoaca o imbunatatire a somnului.Traversand barierele creierului se ataseaza de serotonina, un puternic neuro-transmitator care produce somnul. Fiind interzis din comert pentru toxicitatea sa, in prezent multe personae suferinde de insomnie au inceput sa recurga la melatonina. In alimentatie, triptofanul se regaseste in cantitati reduse in banane si in lapte. Anumite experimente au demonstrat ca triptofanul reduce cererea organica de carbohidrati.

Valina
Impreuna cu isoleucocina si leucina intervine in productia de proteine la nivelul muschilor. In timpul exercitiilor fizice, se arde o uriasa cantitate de valina.

Izoleucina
Este intrucatva asemanatoare valinei , ambele servind ca precursori ai glutaminei si alaninei in timpul antrenamentelor fortate si intense. Valina si izoleucina sunt carburantul celulelor musculare, jucand un rol important in sinteza proteica. Intr-adevar, o cantitate adecvata de izoleucina in muschi duce la vindecarea rapida a rupturii celulelor musculare, permitand cresterea. Rolul sau in culturism este fundamental.

Leucina
Este cu siguranta aminoacidul essential si determinant in formarea tuturor tipurilor de proteine incluse in tesutul muscular. Mai multe studii stiintifice au demonstrat cum o integrare de cateva grame de leucina poate imbunatati performantele atletice sau sa incetineasca pierederea de masa “slaba” din organism ca urmare a accidentelor sau a interventiilor chirurgicale.
Cel mai recent studiu a relevat efectele anabolice si anticatabolice ale leucinei, comparabile cu cele ale beta-hidroxi-betametilbutirat, mai bine cunoscut sub denumirea HMB.
Utilizarea in cantitati mari poate da nastere la complicatii stomacale.

Lizina
Acest aminoacid e utilizat de organism pentru a produce carnitina, un alt aminoacid utilizat pentru transportul de acizi grasi in celulele musculare, acizii fiind apoi folositi ca sursa de energie.
Daca nivelul carnitinei e scazut exista posibilitatea ca o mica parte din acizii grasi care contribuie la mentinerea nivelului lipidic in sange sa poata interfera cu efortul de a pierde grasimea corpului. Totusi nu se poate spune ca un aport superior de lizina poate duce la o pierdere semnificativa a masei grase a corpului..Cu o dieta bogata in proteine de calitate nu este necesara o ulterioara suplimentare a lizinei.

Glutamina
Implicata intr-o mare varietate de procese metabolice printer care reglarea volumului cellular, ca un reglator al balantei dintre matabolism si catabolism al grasimilor, carbohidratilor si proteinelor. Specialistii le recomanda tuturor practicantilor culturismului un supliment zilnic de L-glutamina in forma libera in doza de 10-12 grame.

Alanina
Este unul dintre acei aminoacizi care sunt desfacuti si eliberati in timpul efortului intens al exercitiilor. Asemanator glutaminei, joaca un rol important in reglarea volumului cellular si contribuie la stabilizarea zaharului in sange. Este considerat indispensabil culturistilor. Se sugereaza un consum extra de 2 grame la sfarsitul antrenamentelor. Taurina
Este cel mai prezent in tesutul muscular. Studiile stiintifice au demonstrat ca administrarea de doze de 500 mg de trei ori pe zi poate diminua caderea de proteine cu 20%.
Taurina se produce natural in organism datorita unirii a doi aminoacizi : metionina si cisteina plus vitamina B6. Intensitatea exercitiilor si a altor tipuri de stress pot diminua nivelul taurinei din corp. Asadar 1g pe zi, dupa antrenament, e o idee buna.

Arginina
Pana in prezent nu si-a dovedit nici o importanta in alimentatia sportivilor.

Aminoacizii neesentiali:

Ornitina
Cu cativa ani in urma devanise cunoscut datorita combinarii cu un compus numit alfa-cetoglutarat. Aceasta asociare a incercat sa-si demonstreze capacitatea de a incetini ruptura proteica. Pentru ca a avut ca effect doar dureri de stomac si alergii a fost repede retras de pe piata. In present se considera ca nu are nici o valoare in body-building.

Carnitina
Este foarte cunoscuta pentru rolul in arderea trigliceridelor din sange.
Carnitina este responsabila si de transportul acizilor grasi, prin membranele celulare, la mitocondrii, unde sunt folositi ca sursa de energie.
Unii specialisti recomanda doze zilnice de 2 g pe timp de doua saptamani, cu o ora inainte de inceperea antrenamentului, pentru a spori consumul de grasimi.

Tirozina
Are efect opus triptofanului. 2 g inainte de antrenament au aceleasi efecte ca efedrina sau cafeina: intensificand transmisiunea nervoasa de la creier la muschi da senzatia unei puteri sporite. A nu se administra impreuna cu carbohidrati, intrucat ar produce somnolenta si slabiciune musculara. In schimb, combinand 2 g de tirozina cu o bautura proteica sau chiar apa simpla cu 30 de minute inainte de antrenament, veti ramane uimiti de efecte.

Glicina
Este unul dintre cei trei aminoacizi careduc la prepararea naturala acreatinei in organism (creatina e formata din arginina, glicina, metionina). Expertii sunt de parere ca glicina are efecte positive in culturism deoarece, ca si alti aminoacizi in forma libera, actioneaza ca neurotransmitator producand o eliberare sporita a hormonului cresterii. Din pacate insa, pentru o crestere efectiva a eliberarii hormonului, doza zilnica trebuie sa depaseasca 30 de grame, provocand dureri de stomac si de cap.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.